2018-01-30, 19:06
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Hajade till lite när jag fick den här uppgiften på datateknikprogrammet på KTH:

Några av förberedelseuppgifterna, som måste utföras för att kunna lösa uppgiften:
Läs Theory of Tech Sexism
Läs en artikel om Metoo
Läs De vill avslöja heteronormen på KTH
Läs Avslöja Heteronormen på GU och Chalmers
Kolla på två personers berättelser i SVTs dokumentär Raskortet
Läs statistik om lön och kön
Ta ett fördomstest från Harvard

Kursens mål ("programsammanhållande kurs", 6hp utspritt på 3 år):

Citat:
Diskussionsfrågor:
Bör teknologutbildningar verkligen involvera identitetspolitik alls? Själv började jag på programmet för att lära mig om datorer, inte om dagens politiska mode.

Självklart inte! Detta är ren galenskap. Varken mer eller mindre och det borde vara straffbart att utsätta elever för den här sortens propaganda.

Citat:
Underminerar kursen programmets värde då det inte bidrar till ens kunskap om datalogi, eller är det här något som är bra och fler program behöver?

Självklart. Jag känner flera företag som anlitar asiater och indier istället för svenskar. Dom tar hellre resorna som blir några gånger per år och anlitar lokala konsulter som styr upp verksamheten i respektive land. Företagen vill ha kompetensen kring ämnet och skiter fullständigt i sånt som borde vara en privat angelägenhet att läsa på nån new-age kursgård i diset av rökelsestickor.

Citat:
Är det okej att skattebetalarnas pengar går till att anställa politiska aktivister som får bekväma löner för att utforma och rätta dylika uppgifter?

Som sagt. I ett sunt samhälle skulle det vara straffbart, och jämställas med slöseri av skattemedel samt ringa misshandel.

Citat:
Uppgiften är för övrigt obligatorisk, och om man inte gör den på rätt sätt får man inte sin examen.

Du känner din situation bäst. Skriv det dom vill höra och när du väl fått din examen ser du till att driva detta vidare.
Vi är många som försöker bromsa den här utvecklingen, men det behövs medvetenhet hos gemene man om hur omfattande detta psykologiska experiment är. Tyvärr går dessa religösa läror högst upp i partiledningarna hos nästan alla partier. Inte hos SD så klart.

På sikt skall dessa personer få stå till svars för den skada dom gjort hos barn och ungdomar om det finns nån rättvisa.
Citera
2018-01-30, 19:12
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Är det bara jag som blir livrädd av tanken på kurskrav i ideologi på landets största tekniska högskola?
Citera
2018-01-30, 19:16
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Jämställdhet är viktigt. Det är trafikvett också men trots att trafikvett kan rädda liv läser man inte en poäng trafikvett på kockhögskolan. Är inte det konstigt?
Citera
2018-01-30, 19:17
Medlem
RickRozays avatar
Börjar lukta skitsnack det här. Trådöppnaren har ignorerat requests på bildbevis.
Antingen en printscreen på uppgiften eller foto/scanning på papper.
Citera
2018-01-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Självklart inte! Detta är ren galenskap. Varken mer eller mindre och det borde vara straffbart att utsätta elever för den här sortens propaganda.

Självklart. Jag känner flera företag som anlitar asiater och indier istället för svenskar. Dom tar hellre resorna som blir några gånger per år och anlitar lokala konsulter som styr upp verksamheten i respektive land. Företagen vill ha kompetensen kring ämnet och skiter fullständigt i sånt som borde vara en privat angelägenhet att läsa på nån new-age kursgård i diset av rökelsestickor.

Som sagt. I ett sunt samhälle skulle det vara straffbart, och jämställas med slöseri av skattemedel samt ringa misshandel.

Du känner din situation bäst. Skriv det dom vill höra och när du väl fått din examen ser du till att driva detta vidare.
Vi är många som försöker bromsa den här utvecklingen, men det behövs medvetenhet hos gemene man om hur omfattande detta psykologiska experiment är. Tyvärr går dessa religösa läror högst upp i partiledningarna hos nästan alla partier. Inte hos SD så klart.

På sikt skall dessa personer få stå till svars för den skada dom gjort hos barn och ungdomar om det finns nån rättvisa.

Du kan tro vad du vill men denna uppgiften motsvarar kanske 0.01% av utbildningen. Visst, du kan anse att det är 0.01% för mycket men att det skulle ha någon inverkan på den övriga kvalitén på utbildningen är rent och skärt trams.
Senast redigerad av utveckla 2018-01-30 kl. 19:22.
Citera
2018-01-30, 19:22
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det är en PM på mindre än tusen ord. Inom ramarna för en "programsammanhållande kurs". Det är liksom inte Jordens undergång.

Ironin här är att TS hör till de som förmodligen drar störst nytta av en sådan här grundläggande uppgift. Du kommer eventuellt komma ut i arbetslivet och få lära dig att företag inom teknikindustrin bedriver ett omfattande jämställdhetsarbete och att det helt enkelt inte funkar att vara en bakåtsträvande gnällspik.

Så skriv bara ditt dumma skolarbete nu.

Nej han ska inte behöva göra ett VÄNSTER EXTREMT arbete som under tio procent av befolkningen står för.
Citera
2018-01-30, 19:28
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:

Några av förberedelseuppgifterna, som måste utföras för att kunna lösa uppgiften:
Läs en artikel om Metoo

Diskussionsfrågor:
Bör teknologutbildningar verkligen involvera identitetspolitik alls? Själv började jag på programmet för att lära mig om datorer, inte om dagens politiska mode.

Underminerar kursen programmets värde då det inte bidrar till ens kunskap om datalogi, eller är det här något som är bra och fler program behöver?

Är det okej att skattebetalarnas pengar går till att anställa politiska aktivister som får bekväma löner för att utforma och rätta dylika uppgifter?

Uppgiften är för övrigt obligatorisk, och om man inte gör den på rätt sätt får man inte sin examen.
Vad är det för jävla larv?
Vad har det här med en IT-utbildning på universitet att göra? Ifrågasätt den personen som gav dig informationen. Uppfostran är en förälders ansvar inte en vuxenutbildning.
Citera
2018-01-30, 19:29
Medlem
RetroLovers avatar
Så ni ska i inte skriva om nackdelarna med att vara en man med nordiskt utseende? Hm.
Citera
2018-01-30, 19:33
Medlem
Champinjonens avatar
Vad heter kursen? Vad är det för kurskod så man kan läsa om innehållet? Låter helt vanvettigt. Hade bytt skola direkt.
Citera
2018-01-30, 19:36
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

Läs en artikel om Metoo

Diskussionsfrågor:

Visst är det politiserat så att det skriker om det, men det enda som krävs av er är väl att ta del av materialet och sedan reflektera över det? Så länge du visar att du verkligen har reflekterat torde det vara sak samma om du under dina reflektioner kommer fram till att allt bara är nonsens.
Citera
2018-01-30, 19:51
Medlem
KTH kanske tänker att alla studenter ska jobba på Google och vill därför förbereda dem på vad som väntar?
Citera
2018-01-30, 19:51
Medlem
Stockmokks avatar
Snuskigt, den här allmäna politiska skolningen av högskolestudenter börjar alltmer likna kommunistdiktaturer.

Observera att detta är smygregistrering av åsikter då dessa högst politiska frågor är formulerade med orden "Vilka tror du...." (utöver att de är totalt irrelevanta för programmet). Svaren som lämnas in är offentlig upphandling och kan beställas anonymt av framtida arbetsgivare. En anmälan till HSV/förvaltningsdomstol är med råge motiverad.

Vilket betyg får man sen för uppgiften om man råkar ha "fel" åsikt ? t.ex på frågan:

Vilka tror du är dom största fördelarna med att vara heterosexuell?

Svarar man:
Ja jag tycker man har tur som inte är bög för man slipper suga kuk eller bli sodomerad. Sen sägs det att bögar/flator gav upphov till AIDS...

Och man kan inte ange som svepskäl att det är nåt reflekterande, allmänbildande, i andra länder tvingas man inte diskutera dessa kommunistkära genusfrågor. I USA får förstaårstudenter ta ett antal poäng i kurser som räknas som humanistiska, sociologiska t.ex hittar man datastudenter som läser

Courtship and marriage
Sociology of adolescence

Men vilka kurserna är, väljer man själv och ens arbete/betyg är hemligstämplade enligt lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in