2018-01-29, 23:10
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Jag funderar på historiken i barnens skolgång. En eller bägge kan ha haft hög frånvaro i flera år innan man satte in hemundervisning som en sista utväg. Hemundervisningen har tillkommit för att nu börjar betyg bli viktiga.
Utifrån mitt resonemang under inlägg #6901 undrar jag om de av olika anledningar har velat hålla flickorna borta från skolan. En anhörig till mamman har gillat en fb-sida som heter Barnens rätt (borttagen från släktingens sida nu). Det är en förening som förespråkar att föräldrar och inte staten ska ta hand om barnen.
Hade dessa barnomsorg under förskoletiden? Eller hölls de hemma då med, innan skolplikten kom in i bilden?
Och skulle detta kunna hänga ihop med en religiös bakgrund eller annan ideologisk övertygelse hos förälder/föräldrarna?
Detta är en tråd som är intressant att dra i.
Citera
2018-01-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
De anhöriga har inte gjort något fel. Antagligen hade de ingen kontakt. Hade de haft kontakt hade de väl avlastat dem ibland, nån gång i månaden eller så.

Jag personligen hade dock inte velat ha samma efternamn som två mördare i släkten.

Deras kontakter vet du inget om. Det kan ha varit flera ggr dagligen eller mer.
Citera
2018-01-29, 23:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Detta är en tråd som är intressant att dra i.
Ja, #Artefakta:s uppgifter om att en anhörig till Hanna gillade Barnens rätt på Fejan, är intressant. Det är en religiös (om än dolt, kristen) extremistisk rörelse som jag också har funderat en del på de senaste dagarna. De heter egentligen Barnens rätt till föräldrarnas tid och har alltså devisen "Vi som vill att föräldrarna, inte staten, ska ta hand om barnen".
Förutom det uppenbara, att barnens tid med föräldrarna i detta fall fick en ytterst fatal och olycklig utgång, verkar den föreningen väldigt paranoid i största allmänhet. Inte fan tar väl "staten" hand om våra barn i dagens samhälle. Förut kanske skolan kunde sägas göra det, men det är nu länge sedan den kommunaliserades. I någon mån har väl staten, ytterst Riksdagen, den lagstiftande makten att delegera uppdrag till (den kommunala) socialtjänsten, när det gäller att omhänderta barn som far illa. Den där föreningen verkar dock mena, att myndigheter ska strunta i om barn far illa så länge föräldrarna är med på det.
Det är väldigt olustigt att tänka sig, att detta föräldrapar kan ha varit influerade av sådana sekteristiska tendenser.
Edtit: http://www.barnensratt.se/
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-01-29 kl. 23:51.
Citera
2018-01-29, 23:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, #Artefakta:s uppgifter om att en anhörig till Hanna gillade Barnens rätt på Fejan, är intressant.

Kan man belägga det tro? Okej ser nu att det handlar om en släkting. Men de är väl ändå inte något som berör familjen vilka gillamarkeringar anhöriga gör. Sen tittar jag vidare på postaren du hänvisar till och inläggen. Det ser inte trovärdigt ut direkt.
Senast redigerad av Moosky 2018-01-30 kl. 00:01.
Citera
2018-01-30, 00:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Körtelfeber går väl diagnostisere. Känner flera som fått den diagnosen. Dottern led av det i flera månader. Kämpigt med skolan men klarade ändå betygen den terminen på gymnasiet.
Och det intressanta här, är väl att körtelfeber i regel uppkommer efter puberteten, när hormoner rusar som mest och ofta då "den första kärleken" drabbar dem, besvarad eller ej. Det är inte för inte den ofta brukar kallas "Kyssjukan" - dvs en akut fysisk reaktion på en omtumlande upplevelse av begär.
Tror knappast att 11-åringar insjuknar i detta, inte heller 14-åringar som varit isolerade i hemmet flera år. Nä, teorin om körtelfeber går fetbort i detta fall, enligt mig!
Citera
2018-01-30, 00:12
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Kan man belägga det tro? Okej ser nu att det handlar om en släkting. Men de är väl ändå inte något som berör familjen vilka gillamarkeringar anhöriga gör. Sen tittar jag vidare på postaren du hänvisar till och inläggen. Det ser inte trovärdigt ut direkt.
Det kan vara så att föräldrarna delade släktingens gillamarkering. Eller inte. Med tanke på hemundervisningen kanske föräldrarna delade dessa åsikter. Jag vet inte.
Citera
2018-01-30, 00:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det kan vara så att föräldrarna delade släktingens gillamarkering. Eller inte. Med tanke på hemundervisningen kanske föräldrarna delade dessa åsikter. Jag vet inte.

Noep det syns i kontot. Så det kan inte vara så utan scientologteoretikern vill glida in på ett spår som är det kallaste hittills.
Senast redigerad av Moosky 2018-01-30 kl. 00:52.
Citera
2018-01-30, 00:23
Medlem
Tips på dokumentär som har mycket likheter med detta fallet. Dock handlar denna inte om sjuka barn men riktigt intressant och bra. Netflix , A grey state heter den.
Från fejan ett inlägg:” I think they lost it together in almost a very Shakespearean way. That poor child who had yet to even understand the joys and pains this life had to offer that to me is the most heartbreaking”
Citera
2018-01-30, 00:24
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Noep det synd i kontot. Så det kan inte vara så utan scientologteoretikern vill glida in på ett spår som är det kallaste hittills.
Menar du att det syns på #Artefakta:s konto? Utveckla gärna i så fall. Är #Artefakta ett troll?
Jag vill dock mena, att "Barnens rätt" kan vara ett nog så varmt spår, om det inte går att utesluta att Bjärredföräldrarna kan ha varit påverkade av deras snömos. Oavsett om det är mig du kallar scientologteoretiker eller ej.
Citera
2018-01-30, 00:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Menar du att det syns på #Artefakta:s konto? Utveckla gärna i så fall. Är #Artefakta ett troll?
Jag vill dock mena, att "Barnens rätt" kan vara ett nog så varmt spår, om det inte går att utesluta att Bjärredföräldrarna kan ha varit påverkade av deras snömos. Oavsett om det är mig du kallar scientologteoretiker eller ej.

Nej, det vet jag inte om det är ett troll men det är påståenden utan minsta underlag. Det är inte dig jag kallar för scientologteoretiker. Nej, dom har inte påverkats av någon sekt vad man vet i dagsläget.
Citera
2018-01-30, 00:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I början av tråden fanns diskussioner om vissa genetiskt ärftliga sjukdomar som debuterar redan under barnaåren men som senare får ett mer aggressiv utveckling som leder till tidig död, Sjukdomen är grym och funktioner försvinner successivt som så småningom leder till döden. Mycket förhöjd risk föreligger även för cancer och lymfeom. Cancerrisken är även förhöjd hos föräldrarna (friska genbärare).

I denna broschyr finns en beskrivning av en sjukdom som jag TROR kan vara aktuell.

Där beskrivs även tillvaron för två systrar som båda led av sjukdomen Frida 11 år och Kajsa 9 år. Båda hade hemundervisning.

Källa: http://www.agrenska.se/globalassets/dokumentation/252-ataxiatelangiectasia-2005.pdf

Här finns mer att läsa om ataxisjukdomar:
http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/spinocerebellaraataxier-domina#anchor_2
Citera
2018-01-30, 00:36
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Körtelfeber går väl diagnostisere. Känner flera som fått den diagnosen. Dottern led av det i flera månader. Kämpigt med skolan men klarade ändå betygen den terminen på gymnasiet.
Den skribent i tråden som sade sig ha pratat med flickornas läkare, menade att läkaren hade sagt att det inte gick att sätta en diagnos på vad de hade för sjukdom.

Gertrude å andra sidan spekulerade att de hade en sjukdom sprungen ur körtelfeber.

Jag tror mer att O eller båda två framkallade sjukdomen genom isolering av barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in