2018-01-29, 20:19
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur svårt är det egentligen att någon till slut säger rakt ut vad detta handlar om.
Man finner inga "stora", män eller kvinnor på viktiga positioner i samhället, som också är bra på sina yrken och trivs med tillvaron - som plötsligt insjuknar i dessa diffusa ogreppbart symtom som ME eller fibromyalgi!

Det är tyvärr sanningen att dessa saker företrädesvis alltid drabbar någon som är missnöjd med jobbet eller tillvaron, partnern, sitt utseende, sin vikt, sin ekonomi eller sina ouppfyllda drömmar. Sjukskrivningen och sjukdomsbehandlngen blir då en ny "sysselsättning" med möjlighet att få massvis av sympati från omgivningen.

Detta är fakta, tyvärr!

Så varför mådde dessa små flickor så dåligt att de inte kunde gå till skolan? Kronisk trötthet är ett symtom på något annat underliggande. Något som drabbade dem någonstans ifrån.
De var alltför unga för problem med jobb, kärleksrelationer eller ouppfyllda drömmar. De verkar ha hängt med i skolarbetet, och i vart fall för yngsta flickan bedömts varit socialt framåt.
Så varför hamnade de i detta!

En möjlighet är ju att familjen under en längre tid levt i en incestuös tillvaro, vare sig vi vill det eller inte. Det är inget nytt - tyvärr.
Statistiskt sett är det då pappan som är förövare.... kanske har övergreppen, som var små och "oskyldiga" till en början, blivit värre, grövre.
Vad gäller mamman kan det ha varit som följer... jag saxar från nätet. Det blir ingen sanning, men en möjlig förklaring till barnens "sjukdomsbild" och det vansinniga crescendot som slutade i död +moms.

"Man kan säga att det finns tre typer av mammor:"

1. Den som inte vet, men när de får vetskap om övergreppen står på barnets sida.
2. De som inte vet, och när de får vetskap om övergreppen inte orkar stå på barnets sida och riskera sin egen och familjens sociala och ekonomiska trygghet; lojaliteten till mannen är starkare än lojaliteten till barnet.
3. De som hela tiden vet vad som pågår, men ändå inte står på barnets sida.
Citera
2018-01-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur svårt är det egentligen att någon till slut säger rakt ut vad detta handlar om.
Man finner inga "stora", män eller kvinnor på viktiga positioner i samhället, som också är bra på sina yrken och trivs med tillvaron - som plötsligt insjuknar i dessa diffusa ogreppbart symtom som ME eller fibromyalgi!

Det är tyvärr sanningen att dessa saker företrädesvis alltid drabbar någon som är missnöjd med jobbet eller tillvaron, partnern, sitt utseende, sin vikt, sin ekonomi eller sina ouppfyllda drömmar. Sjukskrivningen och sjukdomsbehandlngen blir då en ny "sysselsättning" med möjlighet att få massvis av sympati från omgivningen.

Detta är fakta, tyvärr!

Så varför mådde dessa små flickor så dåligt att de inte kunde gå till skolan? Kronisk trötthet är ett symtom på något annat underliggande. Något som drabbade dem någonstans ifrån.
De var alltför unga för problem med jobb, kärleksrelationer eller ouppfyllda drömmar. De verkar ha hängt med i skolarbetet, och i vart fall för yngsta flickan bedömts varit socialt framåt.
Så varför hamnade de i detta!

I början av tråden fanns diskussioner om vissa genetiskt ärftliga sjukdomar som debuterar redan under barnaåren men som senare får ett mer aggressiv utveckling som leder till tidig död, Sjukdomen är grym och funktioner försvinner successivt som så småningom leder till döden. Mycket förhöjd risk föreligger även för cancer och lymfeom. Cancerrisken är även förhöjd hos föräldrarna (friska genbärare).

I denna broschyr finns en beskrivning av en sjukdom som jag TROR kan vara aktuell.

Där beskrivs även tillvaron för två systrar som båda led av sjukdomen Frida 11 år och Kajsa 9 år. Båda hade hemundervisning.

Källa: http://www.agrenska.se/globalassets/dokumentation/252-ataxiatelangiectasia-2005.pdf
Citera
2018-01-29, 20:44
Moderator
blomvattnares avatar
Diskutera vad ME är för något och om det är en "riktig" sjukdom i delforumet Medicin istället för att spamma denna tråd med tjafsande. Tråden vet för länge sedan att det råder delade meningar om ME och det behöver inte tjatas om det i all oändlighet.

/Mod
Citera
2018-01-29, 20:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Man mördar inte sina barn men några mördas i alla fall. Frågan är hur vägen dit ser ut.

Ja, det undrar jag också mycket över, hur många motgångar och negativa besked fick mannen och kvinnan?

Vad blev strået som knäckte kamelens rygg?

Att vägen var stenlagd och djävlig det förstår man ju lätt men vad fan gick så fel att de fattade sitt ologiska och drastiska beslut, ansåg de sig så svikna av sjukvård och samhälle att det endast fanns en lösning för att få frid?

Frågorna är många och jag önskar att det gick att få några svar men tror inte att det kommer att bli så värst mycket klarare tyvärr.
Citera
2018-01-29, 20:53
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Nej den behöver inte vara klar, en del prover kan ta flera veckor att få svar på.

Vad kan det vara för prover som dröjer?
Citera
2018-01-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det undrar jag också mycket över, hur många motgångar och negativa besked fick mannen och kvinnan?

Vad blev strået som knäckte kamelens rygg?

Att vägen var stenlagd och djävlig det förstår man ju lätt men vad fan gick så fel att de fattade sitt ologiska och drastiska beslut, ansåg de sig så svikna av sjukvård och samhälle att det endast fanns en lösning för att få frid?

Frågorna är många och jag önskar att det gick att få några svar men tror inte att det kommer att bli så värst mycket klarare tyvärr.
Jag har någon fråga rörande obduktionerna - och följdfråga därtill:
Alla fyra genomgår en rättsmedicinsk undersökning. Hur omfattande är den? Begränsas den av de rent polisiära frågorna om dödssätt och -tid, eller ställs ytterligare frågor kring deras hälsa?
Om det framkommer att någon eller flera av dem var sjuka, vem får då ta del av de fynden? (man kunde ju tänka sig att en obduktion ändå är det perfekta tillfället att söka svar på trådens frågor)
Om man inte genom obduktion får svar på de frågor som ställts, kan det då tas vävnadsprover och blodprover och ev. bilder för framtida forskning? Vem har då tillgång till det materialet? Under vilka omständigheter?
Citera
2018-01-29, 21:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag har någon fråga rörande obduktionerna - och följdfråga därtill:
Alla fyra genomgår en rättsmedicinsk undersökning. Hur omfattande är den? Begränsas den av de rent polisiära frågorna om dödssätt och -tid, eller ställs ytterligare frågor kring deras hälsa?
Om det framkommer att någon eller flera av dem var sjuka, vem får då ta del av de fynden? (man kunde ju tänka sig att en obduktion ändå är det perfekta tillfället att söka svar på trådens frågor)
Om man inte genom obduktion får svar på de frågor som ställts, kan det då tas vävnadsprover och blodprover och ev. bilder för framtida forskning? Vem har då tillgång till det materialet? Under vilka omständigheter?

Önskar jag hade några svar att ge dig men jag har inga, jag antar att de närmast anhöriga (föräldrar och syskon till de vuxna) kan få vetskap om vad obduktionerna har gett för resultat men vad för resultat och vad för slutsatser de har dragit får allmänheten nog aldrig reda på.

Allt känns ovisst men jag hoppas ändå att något mer kommer att komma fram men tvivlar samtidigt på det.
Citera
2018-01-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Å ena sidan har du lite insider-informatipn sedan spekulerar du om det kan vara körtelfeber? Någon i början av denna tråd hade någon kontakt med flickornas läkare som i sin tur hade sagt att det var i stort sett omöjligt att ställa diagnos på dem. Om den källan är säker har jag ingen aning om.
Körtelfeber går väl diagnostisere. Känner flera som fått den diagnosen. Dottern led av det i flera månader. Kämpigt med skolan men klarade ändå betygen den terminen på gymnasiet.
Citera
2018-01-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
De anhöriga har inte gjort något fel. Antagligen hade de ingen kontakt. Hade de haft kontakt hade de väl avlastat dem ibland, nån gång i månaden eller så.

Jag personligen hade dock inte velat ha samma efternamn som två mördare i släkten.
Det finns nog ganska många som har samma efternamn som mördare. Förmodligen varenda en som har ett -son namn. Du har lite märkliga tankar.
Citera
2018-01-29, 21:43
Medlem
Citat:
Önskar jag hade några svar att ge dig men jag har inga, jag antar att de närmast anhöriga (föräldrar och syskon till de vuxna) kan få vetskap om vad obduktionerna har gett för resultat men vad för resultat och vad för slutsatser de har dragit får allmänheten nog aldrig reda på.

Allt känns ovisst men jag hoppas ändå att något mer kommer att komma fram men tvivlar samtidigt på det.

Jag när samma förhoppning att vi kanske får mer information, om än jag tvivlar på det.
Citera
2018-01-29, 21:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag när samma förhoppning att vi kanske får mer information, om än jag tvivlar på det.

Vi får hoppas på det bästa, lite svårt att dra någon lärdom av tragiken annars.

Men de vuxna måste ha känt sig hopplöst svikna av allt, ingen nåd eller bättring syntes vid horisonten verkar det som, endast ett nattsvart mörker där döden blev en befrielse till slut.

Jag undrar vad det var för besked som till sist knäckte dem totalt.
Citera
2018-01-29, 21:57
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Jag undrar vad det var för besked som till sist knäckte dem totalt.

Statistiskt sett är det oerhört vanligt med självmord strax efter nyår. Nyårsdagen är den sjävmordstätaste dagen på hela året. Det kanske inte är krångligare än så, inför ett nytt år tog någon av föräldrarnas (troligtvis pappans) depression fart och fick honom att begå mord och självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in