2018-01-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Fast dessa gissar jag faktiskt lever på sin musik. Tycker det är konstigt att "en av sveriges främsta solister" måste jobba som musiklärare vid sidan av.

Jag lever alldeles utmärkt på min musik också,men jag skulle gärna undervisa på en musikhögskola. Jag tror inte det är.särskilt välbetalt, men undervisning är kul framför allt på den nivån. Många av våra främsta musiker undervisar på landets musikhögskolor, även de som det spekulerats om i tråden.
Citera
2018-01-26, 16:26
Medlem
godhetsapostelns avatar
Fast nu refereras det till ""Tvingades sluta sitt jobb på en gymnasieskola". Jag tror säkert att man kan varva professionell karriär med undervisning på musikhögskola.
Var mer tveksam om landets främsta solister undervisar på gymnasienivå.
Citera
2018-01-26, 20:47
Medlem
Ur DN-artikeln:

Citat:
Jag har ju hört ryktesvägen att jag fått sparken från skolan, men framför allt så skrev någon på min Wikipediaprofil att jag blev avskedad för sexuella trakasserier. Totalt förtal.

Här kan man se en gammal version av en Wikipedia-profil.
Citera
2018-01-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ett ångrat ligg har aldrig varit våldtäkt. Man kan ångra sig utan att ha varit med om något övergrepp. Det har blivit en sådan otrolig inflation i begreppet "våldtäkt" att det snart förlorat sin betydelse. Det kommer bli som med "rasist", till slut rycker man inte ens på axlarna längre.
Helt rätt och skulle man ha blivit utsatt för övergrepp / våldtäkt, så skall man anmäla det direkt och inte komma gnällande, tio till tjugo år efter händelsen. Övergrepp förekommer i alla möjliga sammanhang men skall då som sagt anmälas i närtid efter att det har hänt.
Citera
2018-01-27, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Fast nu refereras det till ""Tvingades sluta sitt jobb på en gymnasieskola". Jag tror säkert att man kan varva professionell karriär med undervisning på musikhögskola.
Var mer tveksam om landets främsta solister undervisar på gymnasienivå.

Det var en av landets ganska få "elitgymnasieskolor"som är förberedande för Musikhögskolan. Det finns några stycken(lilla Akademien och nordiska musikgymnasiet i Stockholm, musikkonservatoriet i Falun, musikgymnasiet i Vänersborg och sen ett gäng mindre renodlade mot klassisk musik står för typ 80% av de som kommer in på Musikhögskolan) och en del av dem kan skylta med väldigt namnkunniga lärare, i alla fall som alternativ till extremt begåvade elever.

Jag ger dig rätt i att CS inte är en av våra mest kända solister, men att undervisa på gymnasium är inte nödvändigtvis något som säger något om kvalitet.
Citera
2018-01-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristallklar
Verkar troligt, men känns som att vi behöver ett lite starkare bevis för att vara säkra. Christi*n Svarf*r (*=a) har inte stängt sin facebook-sida för offentliga kommentarer ännu. Men det är väl en tidsfråga kan jag tro. Utan att förtala karln står det ju var och en fritt att diskutera den tråkiga nyheten i dagens DN och liknande.. Eller bara ställa den enkla frågan "vem är du egentligen?". Då kommer han antingen att låsa sin sida eller gå ut med en kraftfull dementi. Och då vet vi.

Han har nu stängt sin fb-sida vad jag kan se, de saker som tidigare varit offentliga går ej längre att se. Jag råkar själv se ett och annat eftersom musikvärlden är liten, osv. CS ligger troligtvis lågt och hoppas att det hela glöms bort. Men iom att en svensk symfoniorkester redan valt bort honom som solist pga allt detta så tror jag att fler kommer att göra likadant.
Citera
2018-01-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnorky
Han har nu stängt sin fb-sida vad jag kan se, de saker som tidigare varit offentliga går ej längre att se. Jag råkar själv se ett och annat eftersom musikvärlden är liten, osv. CS ligger troligtvis lågt och hoppas att det hela glöms bort. Men iom att en svensk symfoniorkester redan valt bort honom som solist pga allt detta så tror jag att fler kommer att göra likadant.

Vet du vilken orkester som dumpat honom? Folk har börjat förstå vem det rör sig om nu.

Ser att han förvånande nog fortfarande har konserter inbokade på andra ställen.
https://vastmanlandsmusiken.se/event/christian-svarfvar-och-henrik-mawe/
Ironiskt att det bara är kvinnliga tonsättare...Christian verkar vara en riktig feminist utåt!

Att han sen är kvar som lärare på Musikhögskolan i Örebro är ju fan skandal.
Citera
2018-01-31, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss.insult
Vet du vilken orkester som dumpat honom? Folk har börjat förstå vem det rör sig om nu.

Ser att han förvånande nog fortfarande har konserter inbokade på andra ställen.
https://vastmanlandsmusiken.se/event/christian-svarfvar-och-henrik-mawe/
Ironiskt att det bara är kvinnliga tonsättare...Christian verkar vara en riktig feminist utåt!

Att han sen är kvar som lärare på Musikhögskolan i Örebro är ju fan skandal.
Hmm, jag har för mig att det nämndes någon orkester som tagit ställning i frågan i någon artikel, eller kanske till och med i den här tråden. Minns inte, och jag tror inte att det var tydligt vilken orkester det handlade om.

Att Svarfvar spelar kvinnliga tonsättare just nu handlar förstås om att det är på modet att göra det. Orkestrar i landet får direktiv uppifrån om att de måste inludera fler kvinnliga tonsättare och dirigenter på programmen, osv. Men visst är det ironiskt. Här är en video med duon Svarfvar/Måwe som pratar om Amanda Maier-Röntgen, fast Svarfvar verkar mer intresserad av att prata om sin Stradivarius och att det tilltalar honom mer att spela på större scener än på mindre.

https://www.facebook.com/berwaldhallen/videos/10155397226874143/
Citera
2018-01-31, 02:47
Medlem
För övrigt har Kungliga Musikhögskolan kommit med ett uttalande efter publiceringen av artikeln. De menar att Svarfvar aldrig undervisat på skolan. För egen del hade jag för mig att han kommit och gett masterclass nån gång, men det kanske inte stämmer.

https://www.kmh.se/backstage/om-backstage/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2018-01-25-mediarapportering-om-sexuella-trakasserier.html

Citat:
Mediarapportering om sexuella trakasserier
Med anledning av en artikel i Dagens Nyheter om en stjärnmusiker som anklagas för sexuella trakasserier har det uppkommit ett antal frågor kring denna person. Mannen i fråga har inte vid något enda tillfälle undervisat på KMH och kommer inte heller att göra det i framtiden.

Utsattheten för studenter inom konstnärliga utbildningar har särskilt uppmärksammats i samband med metoorörelsen och ministern för högre utbildning och forskning uttalar sig också om detta.

– I hela högskolesektorn finns starka beroendeställningar, bland annat mellan student och lärare och mellan doktorand och handledare. Men de konstnärliga högskolorna har en extra dimension av riskfaktorer på grund av mycket en-till-en-undervisning, mycket verksamhet på kvällstid och ett omfattande bruk av tillfälliga gästlärare, som ofta inte ingår i skolornas arbete med värdegrund och arbetsmiljöfrågor, säger Helene Hellmark Knutsson till DN.

KMH:s rektor Cecilia Rydinger Alin träffade i förra veckan ministern och representanter från alla svenska lärosäten med konstnärliga utbildningsprogram.

– Jag vill betona att både våra studenter och vår personal tar dessa frågor på stort allvar, och jag hoppas att metoo leder till att både våra studenter och lärare rapporterar om olämpliga händelser skulle äga rum på KMH, säger rektor Cecilia Rydinger Alin.
Citera
2018-01-31, 02:50
Medlem
Men av allt att döma så har ju ryktet funnits ute sen tidigare. Hittade ett inlägg i en tråd som handlade om CSs ex, Rafaela Bjäringer:

https://www.flashback.org/t390014p21

Citat:
Ursprungligen postat av DivinoLiquore
Har hört ett envist rykte sista tiden bland bekanta i mediabranschen att äktenskapet med musikern Svarfvar knakat rejält det sista halvåret. Kanske någon som kan verifiera då jag inte har förtahandsuppgifter?

Tydligen fick Rafaela då reda på att han kört med dubbel bokföring och haft flera damer vid sidan av.
Enligt de personer jag hört detta ifrån kom det hela ut efter att han varit på en av sina yngre kvinnliga elever på violin, sedan fått sparken av skolledningen (och ev blivit polisanmäld). Det hela har dock tystats ner för att skydda skola, eleven och/eller Svarfvars karriär. Han undervisar nämligen fortfarande på musikhögskolan i Örebro såg jag efter att ha googlat.

Någon som vet mer?
Citera
2018-01-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnorky
Hmm, jag har för mig att det nämndes någon orkester som tagit ställning i frågan i någon artikel, eller kanske till och med i den här tråden. Minns inte, och jag tror inte att det var tydligt vilken orkester det handlade om.

Att Svarfvar spelar kvinnliga tonsättare just nu handlar förstås om att det är på modet att göra det. Orkestrar i landet får direktiv uppifrån om att de måste inludera fler kvinnliga tonsättare och dirigenter på programmen, osv. Men visst är det ironiskt. Här är en video med duon Svarfvar/Måwe som pratar om Amanda Maier-Röntgen, fast Svarfvar verkar mer intresserad av att prata om sin Stradivarius och att det tilltalar honom mer att spela på större scener än på mindre.

https://www.facebook.com/berwaldhallen/videos/10155397226874143/

Skulle vara intressant att veta vilken/vilka orkestrar som redan tagit avstånd.

En grej jag tänkt på är att efter en snabb googling är det nästan obegripligt vad det tjatas om denna Stradivarius-fiol i tid och otid?!
Får nästan känslan av att instrumentet är den ensamt viktigaste parametern i Svarfvars karriär.
Verkar som halva Sthlms näringsliv fått ståpäls av detta snack och sponsrar honom för kostnaderna?

Hur smart är det för övrigt att fronta så hårt att man har ett instrument för 35 millar liggande hemma i lägenheten?
Undrar hur länge han får fortsatt hjälp ifrån näringslivstopparna!

Skulle vara intressant att veta ifall eleverna på Örebro musikhögskola blivit briefade? Hans modus operandi för att få sina studenter i säng verkar ju vara snabb kontakt via sms och sedan beskriva att han ”haft en dröm”...skulle tro det är ett sätt han använt många ggr.
Citera
2018-01-31, 14:53
Medlem
Jag tror inte att någon orkester kommer att komma med någon officiell förklaring, utan snarare att vi kommer att märka av ifall han fortsatt blir inbjuden som solist eller ej. Bland annat ska han uruppföra en ny violinkonsert med Kungliga Filharmonikerna, nästa år har jag för mig.

Stradivarius-fiolen är det mycket riktigt ett ändlöst snack om, det är väl ett varumärke som alla känner igen. Säkerligen har du redan sett artikeln i Dagens Industri:

https://weekend.di.se/nyheter/tar-ton-pa-dyrgrip

Det är ju ganska fantastiskt hur långt man kan komma i karriären med rent struntprat. CS spelar "för slutsålda konserthus världen runt", öh, alltså...bland de konserter som nämns på hans hemsida inkluderas spelningar på Viking Line-färjan mellan Sverige och Finland. Resterande konserter som nämns nu är i princip i Sverige. Men tydligen kan man komma långt på att skryta om att ha spelat i den mindre salen i Carnegie Hall en gång. Att han spelat in skiva med London Philharmonic tror jag handlar om att näringslivstoppar sponsrat honom, snarare än att London Phil tagit upp telefonen och kontaktat Svarfvar för en inspelning. Det finns en lång rad artister med mycket pengar som kunnat spela in med London Phil på så vis.

https://www.christiansvarfvar.net/concerts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in