Citat:
Ursprungligen postat av
Fnorky
Hmm, jag har för mig att det nämndes någon orkester som tagit ställning i frågan i någon artikel, eller kanske till och med i den här tråden. Minns inte, och jag tror inte att det var tydligt vilken orkester det handlade om.
Att Svarfvar spelar kvinnliga tonsättare just nu handlar förstås om att det är på modet att göra det. Orkestrar i landet får direktiv uppifrån om att de måste inludera fler kvinnliga tonsättare och dirigenter på programmen, osv. Men visst är det ironiskt. Här är en video med duon Svarfvar/Måwe som pratar om Amanda Maier-Röntgen, fast Svarfvar verkar mer intresserad av att prata om sin Stradivarius och att det tilltalar honom mer att spela på större scener än på mindre.
https://www.facebook.com/berwaldhallen/videos/10155397226874143/
Skulle vara intressant att veta vilken/vilka orkestrar som redan tagit avstånd.
En grej jag tänkt på är att efter en snabb googling är det nästan obegripligt vad det tjatas om denna Stradivarius-fiol i tid och otid?!
Får nästan känslan av att instrumentet är den ensamt viktigaste parametern i Svarfvars karriär.
Verkar som halva Sthlms näringsliv fått ståpäls av detta snack och sponsrar honom för kostnaderna?
Hur smart är det för övrigt att fronta så hårt att man har ett instrument för 35 millar liggande hemma i lägenheten?
Undrar hur länge han får fortsatt hjälp ifrån näringslivstopparna!
Skulle vara intressant att veta ifall eleverna på Örebro musikhögskola blivit briefade? Hans modus operandi för att få sina studenter i säng verkar ju vara snabb kontakt via sms och sedan beskriva att han ”haft en dröm”...skulle tro det är ett sätt han använt många ggr.