2018-01-29, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Tror snarare man har en realistiskt syn på det. Så fort man bestämmer sig för att en sjukdom av det här slaget finns kommer en massa foliehattar att dras till den som flugor till en sockerbit. De bildar klubbar (sk patientföreningar) där man hetsar varandra och andra (vilket de konstigt nog alltid har energi till). Och vips så har skattebetalarna några 10000 till att hålla under armarna.
Ju fler "sjukdomar" man erkänner desto fler "sjuka" kommer det att finnas. Och alla andra, en krympande skara, ska helst bara hålla käften och betala.
Mitt ryggonda var "psykiskt" i åtta år tills en klok läkare kom på att ta de rätta proverna, eftersom hon kände igen symptomen. Det var reumatism. Man måste bara veta vad man ska leta efter.
Citera
2018-01-29, 15:00
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Tror snarare man har en realistiskt syn på det. Så fort man bestämmer sig för att en sjukdom av det här slaget finns kommer en massa foliehattar att dras till den som flugor till en sockerbit. De bildar klubbar (sk patientföreningar) där man hetsar varandra och andra (vilket de konstigt nog alltid har energi till). Och vips så har skattebetalarna några 10000 till att hålla under armarna.
Ju fler "sjukdomar" man erkänner desto fler "sjuka" kommer det att finnas. Och alla andra, en krympande skara, ska helst bara hålla käften och betala.

Som jag sade hetsen på sjuka driver folk till mord. Jag har glömt att tala om hur försäkringskassan trakasserat denna grupp, istället för att hata på sjuka människor i en tråd där hat har drivit föräldrar att döda sina barn, ska du inte ta och kolla upp vad du pratar om först.

Det massiva hat som denna sjukdom (eftersom man inte nått konsensus i forskarvärlden) får utstå är självklart en bidragande orsak till det som skett. Kanske huvudorsaken.
Citera
2018-01-29, 15:03
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Gottries fick stänga ned på grund av Mats Reimers hetsjakt. Jag känner flera seriösa läkare som jobbar med sjukdomen och det har öppnats två kliniker i Stockholm för densamma. Jag säger återigen att om pappan mötte den här väggen av misstro så är det den som drev honom till det.

Norge har till exempel en framstående klinik, såhär förklarar de varför folk kan se friska ut för att sedan få förvärrade symptom.

Ska vi lära oss något av detta så döm fan inte - och driv inte folk till förtvivlan, i nåt djävla besserwisserbehov. Är det inte meningen att man skall förstå och hjälpa människor som lider.
Eller vill ni bara gotta er i fallet? Godhetssignalerande hyenor

http://www.me-foreningen.info/for-helsepersonell/sykdomsbeskrivelse/pem/

Oj oj oj.... vad massa hittepåursäkter för mord och självmord... detta borde vara vanligt förekommande. Pappa mördar hela sin familj - en liten notis i en lokaltidning ba´....
Citera
2018-01-29, 15:06
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Oj oj oj.... vad massa hittepåursäkter för mord och självmord... detta borde vara vanligt förekommande. Pappa mördar hela sin familj - en liten notis i en lokaltidning ba´....

Med vilken kompetens uttalar du dig?
Jag har inte ursäktat någonting, jag har förklarat vilka mekanismer som kan leda fram till en sån här tragedi, och du är inte utan skuld.
Citera
2018-01-29, 15:08
Medlem
Citat:
Med vilken kompetens uttalar du dig?
Jag har inte ursäktat någonting, jag har förklarat vilka mekanismer som kan leda fram till en sån här tragedi, och du är inte utan skuld.

Den statistiskt relevanta mekanismen i detta fall är att pappan förmodligen varit psykiskt sjuk och därför bestämt sig för att mörda sin familj.
Citera
2018-01-29, 15:11
Medlem
Citat:
Din reaktion, och många andras är precis det som driver människor i döden, tvärsäkra påståenden, misstro och rent av agg. Noll empati med lidande människor. Jag avundas inte den pappan. 3 sjuka anhöriga och inget stöd någonstans bara misstro och elakheter, och snaskiga spekulationer. Ovanpå det en sjukdom som bara kan erbjuda b-vitamin till svårt lidande människor.

Vilket patos driver dig att förneka att barnen var sjuka? har du nyss gått läkarlinjen och tror du är GUD?

Om man verkligen bryr sig om de här döda barnen, och vill förhindra att det sker igen, så borde man ju försöka förstå varför det har hänt. Och inte sitta här som någon domare.

https://med.stanford.edu/news/all-news/2014/10/study-finds-brain-abnormalities-in-chronic-fatigue-patients.html

Vet inte hur du kan tolka in misstro och agg. Du vet inget om mig eller vilken empati jag har med sjuka människor. Kronisk trötthet/utmattningssyndrom kan ha påverkade hormon och kortisolnivåer och liknande, ibland väldigt besvärliga tillstånd ses efter virusinfektioner. Det finns mätbara biologiska förändringar vid olika psykiatriska sjukdomar och efter hjärnskakning. Jag tror gruppen ME kan innehålla en blandning av sådana patienter. Att undvika fysisk aktivitet är dock knappast ett bra råd. Efter några veckor i sängläge börjar man få biologiska förändringar om man inte hade det tidigare.
Citera
2018-01-29, 15:12
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neiland123
Den statistiskt relevanta mekanismen i detta fall är att pappan förmodligen varit psykiskt sjuk och därför bestämt sig för att mörda sin familj.

Nej det är inte vad occams razor säger.

Det finns en cancersjuk mamma, det finns två svårt sjuka barn i en sjukdom som läkarvetenskapen ännu inte kan hjälpa, det finns en oförstående snaskande omgivning, mamman och pappan har fattat beslutet gemensamt.

Din analys är lika bra som att det var jultomten.
De psykiskt osunda är att sitta och frossa och spekulera i en tragedi.
Citera
2018-01-29, 15:17
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag besitter sunt förnuft - det slår alla kompetenser, totala, såväl som påbörjade. Man mördar inte - Punkt.

Nej man mördar inte sina barn, men det är kanske lite för sent för det.
De är ju redan döda.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Vet inte hur du kan tolka in misstro och agg. Du vet inget om mig eller vilken empati jag har med sjuka människor. Kronisk trötthet/utmattningssyndrom kan ha påverkade hormon och kortisolnivåer och liknande, ibland väldigt besvärliga tillstånd ses efter virusinfektioner. Det finns mätbara biologiska förändringar vid olika psykiatriska sjukdomar och efter hjärnskakning. Jag tror gruppen ME kan innehålla en blandning av sådana patienter. Att undvika fysisk aktivitet är dock knappast ett bra råd. Efter några veckor i sängläge börjar man få biologiska förändringar om man inte hade det tidigare.

Jag tolkar inte in, jag läser vad du skriver.

Du tror ja, det är säkert så att vissa är feldiagnosticerade liksom med alla sjukdomar, däremot är det en diagnos som inte ges lättvindligt.

ME och kronisk trötthet/utmattningssyndrom är två helt olika sjukdomar.

Som jag skrev ovan, kännetecknet för att det är fråga om ME är den starka reaktionen efter aktivitet. Den gör patienten sängliggande, det är inte depression, du blir sängliggande om du anstränger dig vid influensa också, ingen kallar dem deprimerade.

Jag tycker det är dags att du inser att världen är större än vad du trodde. Och att du inser din framtida roll i liknande fall. Sådana som du har drivit fadern till detta. Givetvis beroende på hans egen konstitution också. Men synen på sjukdomen är en bidragande orsak såklart.
Citera
2018-01-29, 15:19
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Din reaktion, och många andras är precis det som driver människor i döden, tvärsäkra påståenden, misstro och rent av agg. Noll empati med lidande människor. Jag avundas inte den pappan. 3 sjuka anhöriga och inget stöd någonstans bara misstro och elakheter, och snaskiga spekulationer. Ovanpå det en sjukdom som bara kan erbjuda b-vitamin till svårt lidande människor.

Vilket patos driver dig att förneka att barnen var sjuka? har du nyss gått läkarlinjen och tror du är GUD?

Om man verkligen bryr sig om de här döda barnen, och vill förhindra att det sker igen, så borde man ju försöka förstå varför det har hänt. Och inte sitta här som någon domare.

https://med.stanford.edu/news/all-news/2014/10/study-finds-brain-abnormalities-in-chronic-fatigue-patients.html
Jag tror de flesta här i tråden är angelägna av att få reda på fakta, inte minst p.g.a. de döda barnen. Mig veterligt är det inte bekräftat från något som helst håll vilken sjukdom flickorna led av.

Hoppas nu att myndigheterna begriper att många människor bryr sig och på sätt och vis har rätt att få veta
vad som lett fram till denna ytterst ovanliga händelse, denna tragedi. Vi lever trots allt i ett samhälle med allt vad det innebär.

Om inte fakta framkommer så är det fritt fram för beska spekulationer kring både ME, Münchausens syndrom, depression och allsköns sjukdomstillstånd.
Citera
2018-01-29, 15:19
Medlem
Citat:
Det är ju sådana som du som gör att de tror att det inte finns något hopp. Du har inte kompetens att uttala dig men är tvärsäker. Det finns psykologiska komponenter i alla sjukdomar. Dessa patienter har liksom alla misstrodda varit hänvisade till psykiatrin i årtionden, men de hör inte hemma där.
Psykiskt trötta människor har till exempel förhöjda halter av cortisol, denna grupp har för låga.

Två barn har blivit mördade på grund av det massiva oförståndet för sjukdomen, vad som sker i tråden exemplifierar det. Det är horribelt. Kanske googlade pappan och fann flera sådana här diskussioner där människor är hatiska och rent av hätska. Fibromyalgi har också betraktats som SVBK, nu är det denna patientgrupp. Det finns en mekanism att stöta ut ur flocken, det är vad som sker här. Det finns ett hat mot sjuka personer.
Ett agg.

Stopp. Medan familjen levde fick de allt stöd av skola, kollegor och arbetsgivare. Eller hur?
Citera
2018-01-29, 15:22
Medlem
Citat:
Gottries fick stänga ned på grund av Mats Reimers hetsjakt. Jag känner flera seriösa läkare som jobbar med sjukdomen och det har öppnats två kliniker i Stockholm för densamma. Jag säger återigen att om pappan mötte den här väggen av misstro så är det den som drev honom till det.

Norge har till exempel en framstående klinik, såhär förklarar de varför folk kan se friska ut för att sedan få förvärrade symptom.

Ska vi lära oss något av detta så döm fan inte - och driv inte folk till förtvivlan, i nåt djävla besserwisserbehov. Är det inte meningen att man skall förstå och hjälpa människor som lider.
Eller vill ni bara gotta er i fallet? Godhetssignalerande hyenor

http://www.me-foreningen.info/for-helsepersonell/sykdomsbeskrivelse/pem/

Det som skiljer olika depressiva tillstånd och ME är att motion är bra för de psykiatriska, katastrofala för de med ME

Jag säger igen okunskapen har drivit familjen till förtvivlan. Det är förtvivlade människor som gör sånt här. Det är utmattade människor som har tappat hoppet, det är inte onda människor. En ond människa hade dödat de andra och skonat sig själv.

Det som gör att människor inte ser något hopp är andras bemötande, tänk att ha släktingar som håller på som ni gör. Och samtidigt ha svårt sjuka i sin närhet - det är en kafkatillvaro.

En frisk människa hade inte dödat. Ond eller god spelar ingen roll. Du verkar må dåligt, råder dig att söka hjälp inom den etablerade sjukvården.
Citera
2018-01-29, 15:26
Medlem
Citat:
Nej man mördar inte sina barn, men det är kanske lite för sent för det.
De är ju redan döda.

Jag tolkar inte in, jag läser vad du skriver.

Du tror ja, det är säkert så att vissa är feldiagnosticerade liksom med alla sjukdomar, däremot är det en diagnos som inte ges lättvindligt.

ME och kronisk trötthet/utmattningssyndrom är två helt olika sjukdomar.

Som jag skrev ovan, kännetecknet för att det är fråga om ME är den starka reaktionen efter aktivitet. Den gör patienten sängliggande, det är inte depression, du blir sängliggande om du anstränger dig vid influensa också, ingen kallar dem deprimerade.

Jag tycker det är dags att du inser att världen är större än vad du trodde. Och att du inser din framtida roll i liknande fall. Sådana som du har drivit fadern till detta. Givetvis beroende på hans egen konstitution också. Men synen på sjukdomen är en bidragande orsak såklart.

Så nu är det mitt fel att barnen mördades? Efter alla ”vänliga ord” från dig så känner jag mig också dränerad på energi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in