2018-01-29, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tror det inte spelar roll intyg, läkarintyg, diagnos etc MEN jag hittar inte "en annan artikel" som Aftonbladet hänvisar till. Letar jag dåligt? Att det fanns ett "läkar"-intyg samt att det baserades på en "diagnos". Aftonbladet har ju skrivit mycket baserat på andrahandinformation också.

Vet, det är lite rörigt i våra tidningar....................

Här står det i alla fall att dom hade fått in Läkarintyg..... och att dom hade diagnos.

En bit ner i artikeln.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden
Citera
2018-01-29, 13:56
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Sant. Hade han yppat suicidala tankar då? För han kan inte ha berättat om planen att mörda hela familjen.

Det tror jag inte stämmer, är man tex gammal och på väg att dö körs man in till lasarettet.
Nej om det inte finns nåt att göra men man behöver smärtstillande så hamnar man på hospice
Citera
2018-01-29, 13:58
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det finns inga som helst bekräftade uppgifter i media att barnen skulle ha varit allvarligt sjuka.
Dessa mord har utförts av andra anledningar.
Sjukdomen är ju namngiven. Det är fler som tagit livet av sig med den sjukdomen. Dels för att den är svår oxh dels omgivningens okunskap och dåliga bemötande
Citera
2018-01-29, 14:01
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst är det så. Är man färdigmedicinerad, och inget hjälpt, så hamnar man antingen på hospice eller får ASIH (Avancerad sjukvård i hemmet). Men ingen av barnen var så sjuka. Jag antar att föräldrarna såg en framtid, precis som de beskrev i brevet, att döttrarnas sjukdom enbart gick utför. Mitt eget problem här är att föräldrarna ansåg att de inte hade ett liv värt att leva. Och det känns såååå fel. De har ju inte en aning om hur det ser ut om 5-10 år angående forskning och bot.
Flashback spekulerar alltid. Men jag förundras över alla dessa medicinska bedömningar.

Vad vet vi om hur svåra smärtor eller symptom de hade.
Citera
2018-01-29, 14:06
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Sjukdomen är ju namngiven. Det är fler som tagit livet av sig med den sjukdomen. Dels för att den är svår oxh dels omgivningens okunskap och dåliga bemötande
Kronisk trötthet. Om nu fler har tagit livet av sig med den sjukdomen är det ändå den sjuke själv som bör göra det, inte ens föräldrar som ska mörda en.
Citera
2018-01-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vet, det är lite rörigt i våra tidningar....................

Här står det i alla fall att dom hade fått in Läkarintyg..... och att dom hade diagnos.

En bit ner i artikeln.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden

Håller med och man får vara vaksam med kvällspressen. Tyvärr så ger den här artikeln inga fakta. Kan inte användas som referens. De hänvisar bara till "en annan artikel" men inte vilken.
Citera
2018-01-29, 14:08
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsseCeder
Enligt säker källa så var barnen väldigt sjuka på så sätt att deras muskler till slut inte skulle orka hålla kroppen uppe.
Sjukdomen är sådan att kroppens celler inte kan nybilda energi. Det går att sitta upp endast korta stunder. Kroppen är helt utmattad. Detta ihop med smärta. Ytlig andning dåsig hjärna är ganska likt hur folk mår nära döden. Kroppen har släkt ned helt enkelt. Den har gått i dvala. Men det är ingen behaglig dvala. Det har beskrivits som att ha influensa vara bakfull och springa maraton. Detta syns inte på utsidan.
Citera
2018-01-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst är det så. Är man färdigmedicinerad, och inget hjälpt, så hamnar man antingen på hospice eller får ASIH (Avancerad sjukvård i hemmet). Men ingen av barnen var så sjuka. Jag antar att föräldrarna såg en framtid, precis som de beskrev i brevet, att döttrarnas sjukdom enbart gick utför. Mitt eget problem här är att föräldrarna ansåg att de inte hade ett liv värt att leva. Och det känns såååå fel. De har ju inte en aning om hur det ser ut om 5-10 år angående forskning och bot.

Sant. Men för en hel del ovanliga sjukdomar finns ingen pågående forskning, till stor del beroende av att läkemedelsstudier är oerhört dyrt och innebär en stor ekonomisk risk. Ingen vill investera miljoner i ett läkemedel som om det godkänns bara kan användas av några få. Sen finns det genetiska sjukdomar där det inte är rimligt att förvänta sig att vi ska finna en behandling eller bot inom överskådlig framtid. Om detta var fallet här, så skulle jag anta att dessa föräldrar var väl pålästa och medvetna om det.
Citera
2018-01-29, 14:14
Medlem
Geggamojas avatar
Att chefen uttrycker sig så här är märkligt, det fetade:
"Den plikttrogna och ordentliga mannen skulle ha hållit i en viktig konferens men dök aldrig upp och svarade inte heller på vare sig telefonsamtal eller sms, en oerhörd avvikelse mot hans normala beteende, enligt chefen.

"- Jag sa att jag kände oro och ville efterlysa en hel familj, har chefen berättat.""
Vad föranleder den tanken hos chefen? Ringde han även frun och barnen, och därför ville efterlysa en hel familj? Eller hade hans anställde och även vän berättat något som fick honom att misstänka att hela familjen låg döda? Annars skulle väl chefen misstänka att O råkat ut för trafikolycka, hjärtattack eller bara försvunnit?
Senast redigerad av Geggamoja 2018-01-29 kl. 14:16.
Citera
Medlem
Citat:
Sjukdomen är sådan att kroppens celler inte kan nybilda energi. Det går att sitta upp endast korta stunder. Kroppen är helt utmattad. Detta ihop med smärta. Ytlig andning dåsig hjärna är ganska likt hur folk mår nära döden. Kroppen har släkt ned helt enkelt. Den har gått i dvala. Men det är ingen behaglig dvala. Det har beskrivits som att ha influensa vara bakfull och springa maraton. Detta syns inte på utsidan.

Sjukdomen "är sådan" att den saknar entydiga somatiska förklaringar.

Här finns en annan tänkbar förklaringsmodell: https://sv.wikipedia.org/wiki/Somatiseringssyndrom

Citat:
Somatiseringssyndrom, Briquets sjukdom eller somatiseringsstörning är en psykisk störning som yttrar sig i att personen har varierande symtom på fysiska sjukdomar, vilket har psykiska orsaker. Det är en somatoform störning, vilket innebär att personen själv upplever sig vara fysiskt sjuk, fastän det egentligen är en överföring av en inre smärta till fysiska symtom, en somatisering.
Citera
Medlem
Citat:

Om kroppens celler inte kan bilda energi borde det ge allvarliga skador på olika organ och tydliga tecken på sjukdom.
Citera
2018-01-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neiland123
Sjukdomen "är sådan" att den saknar entydiga somatiska förklaringar.

Här finns en annan tänkbar förklaringsmodell: https://sv.wikipedia.org/wiki/Somatiseringssyndrom

Bra inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in