2018-01-28, 23:24
Medlem
Trollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Då tycker jag att du ska kolla vilka som går på läkarprogrammen i Lund, Göteborg, Uppsala, Örebro och Linköping.
Hur stor andel invandrare kan du hitta?

Min tandläkare är afrikan och min läkare är från Iran. Tar en titt på sjukvården så kan du se att många är invandrare om du bor i en liten skithåla så kan det vara svaret till att det inte finns så många utländska där.
Citera
2018-01-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gelux
Så överkörd Jimmie Åkesson blev av socialminister Annika Strandhäll i kvällens Agenda. Jimmie Åkesson målade som vanligt med den breda penseln och talade om haveri för sjukvården medan Annika Strandhäll menade att med Jimmie Åkessons politik medför ytterligare nerskärningar. Alltså att han skulle skära ner de resurser som nu går till den sjukvård han själv tycker är underfinansierad. Jimmie Åkesson skakade som vanligt på huvudet och kände inte igen siffrorna. Som vanligt! Plus att han la till ett frustrerat "-Kom igen nu!" När han översköljdes av argument.

Nä, han ska hålla sig till att inte tycka om invandrare och inte ge sig in i annan politik. SDs enda lösning till all världens problem som den globala uppvärmningen, arbetslösheten i Katmandu och brist på sjuksköterskor är, som vanligt, invandringen. Börjar bli lite tjatigt. Släpp sargen och kom in i match eller inte...

Fantastiskt roligt att hon hela tiden upprepar att dom utökat utbildningsplatserna för vårdpersonal när det inte är det som är problemet. Fast det är ju naturligtvis bra för dom som vill jobba inom vården, att få större möjlighet att jobba i.......Norge och andra länder där lönen motsvarar prestationen.

Man får vara bra enögd om man tyckte Åkesson blev överkörd av Strandhäll, däremot kanske fler än jag uppmärksammade just hennes ögon och hur hennes pupiller växte när hon vände sig mot honom, kan inte vara lätt att debattera med en motståndare man är smyg kåt på, så med dom förutsättningarna höll hon väl ihop det bra...
Citera
2018-01-28, 23:27
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Så överkörd Jimmie Åkesson blev av socialminister Annika Strandhäll ...

Fan vad glad jag blev när jag läste det där. Laddade genast upp Agenda och fyllde till och med en skål ostbågar och ett glas Pepsi Max.

Men så besviken jag blev när jag såg att Strandhäll gjorde bort sig å det grövsta. Hon gör allt fel. Hon låter hetsig och irriterad när hon talar. Varannan mening hon säger är ett personangrepp På Åkesson. Det enda sakliga folk kommer ihåg av debatten är att Åkesson förklarade att det är ett problem att folk dör i kön till vård. Strandhäll besvarade aldrig det utan var bara oförskämd och försökte styra om samtalet till andra politiska frågor.

Hon använde även en annan mycket ful retorik. Hon berättade hur Åkesson skulle reagera på det hon sa. Så gör man när man vet hur motståndaren kommer reagera. Säger man det då som hon gjorde innan så liksom dumförklarar hon reaktionen för att motståndaren skall se dum ut om han reagerar just så.
Den retoriken användes när man vet att det man säger inte är så bra värdemässigt.

I den här debatten så förstod man att Strandhäll inte har någonting vettigt att komma med och det kanske förklarar varför folk dör i vårdkön. Med det haveri vi har i vården just nu så kommer nog folk att tänka att det kan inte bli värre så bort med klåparen Strandhäll och ge Åkesson chansen. Rösta Åkesson.

Synd för jag hade hellre röstat på sossarna. Av flera anledningar så kan jag inte det. Jag kommer inte att rösta Sd heller så klart. Jag kommer rösta NMR. Det blir den fetaste proteströsten man kan lägga. Gör ni andra det också. Tvinga löween, Frigolit, Böglund, Alf Röverson, rötotten, Rövstedt att debattera med NMR i partiledardebatter.
Citera
2018-01-28, 23:33
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollen
Du glömde även ta med hur mycket invandrare betalar i skatt.

Eftersom bara 62% av utrikesfödda mellan 15-74 år har en sysselsättning så går den skatten till att betala för de utrikesfödda som INTE har en sysselsättning.

Sverige förlorar alltså på affären.
Citera
2018-01-28, 23:34
Medlem
No-n-sences avatar
Dom 25% med invandrarbakgrund som arbetar inom vården är invandrare som kom för mer än 10 år sedan. De som har kommit på senare tid bidrar mycket marginellt med att arbeta över huvud taget medans de har mycket vårdkrävande.

Bara det att debattledaren faktiskt endast ifrågasätter såssen säger väl allt. När hände det i en debatt senast?
Citera
2018-01-28, 23:35
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Min tandläkare är afrikan och min läkare är från Iran.

Spelar väl ingen roll att var fjärde läkare är utrikesfödd när var fjärde patient också är utrikesfödd.
Vad är vinsten liksom?
Citera
2018-01-28, 23:36
Medlem
Kolonns avatar
Det vanliga pajasargumentet om att massa invandrare arbetar i vården. Invandrare ANVÄNDER vården också.

Provocerande hur idioter kan ha så låg slutledningsförmåga.
Citera
2018-01-28, 23:41
Medlem
Trollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Det vanliga pajasargumentet om att massa invandrare arbetar i vården. Invandrare ANVÄNDER vården också.

Provocerande hur idioter kan ha så låg slutledningsförmåga.

Ja och vad är poängen?
Citera
2018-01-28, 23:45
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Så överkörd Jimmie Åkesson blev av socialminister Annika Strandhäll i kvällens Agenda. Jimmie Åkesson målade som vanligt med den breda penseln och talade om haveri för sjukvården medan Annika Strandhäll menade att med Jimmie Åkessons politik medför ytterligare nerskärningar. Alltså att han skulle skära ner de resurser som nu går till den sjukvård han själv tycker är underfinansierad. Jimmie Åkesson skakade som vanligt på huvudet och kände inte igen siffrorna. Som vanligt! Plus att han la till ett frustrerat "-Kom igen nu!" När han översköljdes av argument.

Nä, han ska hålla sig till att inte tycka om invandrare och inte ge sig in i annan politik. SDs enda lösning till all världens problem som den globala uppvärmningen, arbetslösheten i Katmandu och brist på sjuksköterskor är, som vanligt, invandringen. Börjar bli lite tjatigt. Släpp sargen och kom in i match eller inte...
Läste du sydsvenskan nyligen om varför det är sådan lång kötid för operationer?

De var mycket noga med att poängtera att det inte handlade om resurser, dvs pengar, eftersom pengar förstår alla att de från början kommer från samma pott. Även du förstår det. Då förstår du att om man prioriterar invandring före sjukvård och båda behöver mer pengar konstant så kommer båda kanske vara eftersatta men sjukvården kommer accelererar i sin eftersatthet och allt snabbare öka på klyftan mellan hur mycket pengar de får och hur mycket pengar de behöver. Som sagt, även du förstår detta koncept, det vet jag.

De var alltså mycket noga med att påpeka att det inte berodde på pengar, utan det berodde enligt dem på bristen på operationssjuksköterskor. Bristen på de sjuksköterskorna erkände de senare berodde på anställningsstopp. Anställningsstoppet erkände de senare berodde på att avdelningarna ville spendera långt mer än storleken på deras budget, dvs de fick inte ökade resurser i den takt det behövdes och därför blev kostnaderna större än budget. Med andra ord, det beror visst det på för lite pengar, precis det som de hävdade att det inte berodde på.

Om du tänker tillbaks på det som jag hjälpte dig att förstå i början av inlägget, och du istället applicerar SDs politik på det.,tror du invandring kommer vara mer prioriterat än sjukvård? Om du sjukvård är mer prioriterat och budgeten är 200-300 miljarder större per år (varför den är det är fråga för en annan tråd, men även om den inte vore det så fungerar resonemanget), varför skulle vi då se samma utveckling som idag? Förklara varför sjukvårdens budget skulle fortsätta krympa i förhållande till summan de behöver när alla förutsättningar finns för att ändra det.

När du försökt och misslyckats med ovanstående, eller kanske inte ens försökt för du inser att jag har rätt, hur troligt tror du då det är att du uppfattade debatten korrekt? Du ser ju nu själv att det Åkesson talar om stämmer, för du kommer ju inte komma med något bra svar på ovanstående, eller hur?
Citera
2018-01-28, 23:51
Medlem
Citat:
Min tandläkare är afrikan och min läkare är från Iran. Tar en titt på sjukvården så kan du se att många är invandrare om du bor i en liten skithåla så kan det vara svaret till att det inte finns så många utländska där.

Grattis! Själv behövde jag söka vård själv nu i veckan, men kunde lika gärna åkt till Blå Stjärnan istället för vårdcentralen. Fick en stafettläkare från Östeuropa som knappt kunde ett ord svenska, inte visste var utrustningen fanns osv... Blev sent omsider ivägskickad till en akutavdelning på ett sjukhus, men först efter att ha väntat 45 minuter på att någon som kunde svenska i tal och skrift kunde fylla i remissen.

Vården på sjukhuset var klanderfri, vård i världsklass. Men för att komma just dit måste man gå igenom en sjukvårdsapparat som har en hel del att önska. Mitt emot mig på vårdcentralen satt en äldre dam och man kunde nästa ta på hennes oro, blev nästan ledsen när jag såg henne i ögonen. Inte nog med att hon är dålig och har fått stångats bara för att få en tid, kommer hon ens kunna få fram sitt problem till någon som knappt kan svenska och kommer hon själv förstå/höra vad läkaren säger?
Citera
2018-01-28, 23:52
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Annika Strandhäll körde över Jimmie Åkesson på samma sätt som alla hysteriska kvinnor kör över män: genom att skrika, gapa, byta ämne, avbryta och ljuga.

Den sakliga debatten, av det lilla som kom fram under skränandet från den socialdemokratiske ministern, vann Åkesson övertygande. Man löser inte dagens sjukvårdsbrister genom att utbilda nya sköterskor som i bästa fall kan börja arbeta om 4-5 år. Åkessons förslag om att låta de som jobbar halvtid gå upp till heltid är en alldeles utmärkt åtgärd som snabbt skulle göra skillnad. Jag tror Åkesson lyckades få till ett inlägg om det när den hysteriska sossekvinnan hämtade luft.
Fast vi har ju ändå anställningsstopp och sjukhus som kostar långt mer än budget. Hur skulle en sådan lösningen hjälpa något? Klart, den hjälper om sjukvården kan få mer resurser, vilket den kan med SD:s politik då de har 200 miljarder extra per år, men den kan inte det med något annat partis politik. Detta måste ju också påpekas annars sitter Svenssons helt förvirrade i soffan där hemma.
Citera
2018-01-28, 23:53
Medlem
Fizzlors avatar
Behöver inte ens titta på debatten för att kunna dra följande slutsatser baserat på ren empiri:

- Sossen hätsk och aggressiv.

- Sossen riktar flera personangrepp mot JÅ och SDare överlag.

- Sossen argumenterar mot halmgubbar, i stil med "ni vill kasta ut alla invandrare"

- Programledaren avbryter JÅ ständigt, låter sossen tala till punkt.

- JÅ håller sig lugn och saklig genom hela debatten och håller god min trots omständigheterna.

- Mycket lögner, halvsanningar och rent definitionstjaffs från sossen för att försöka få debatten att handla om obetydliga detaljer som inte påverkar något och som ingen bryr sig om. Allt för att avleda från själva sakfrågorna.

Detta ser sossepacket som en "klar vinst", precis som de hundratals andra debatterna mot SD som sett ut exakt på samma vis i över 10 års tid.
Senast redigerad av Fizzlor 2018-01-28 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in