• 1
  • 2
2018-01-28, 10:52
Medlem
vet inte om jag postar rätt nu, mod får flytta.

är det nån som har testat sånna där tvättmaskiner som har torktumlare inbyggt. vilken har ni i sånna fall prövat? blev tvätten torr eller är det bara skit och man bör köpa både tvätt och torktumlare? vore skönt att spara lite plats med att köpa tvätt och tork i ett.
Citera
2018-01-28, 11:00
Medlem
Drama-Llamas avatar
Jag har testat flera stycken. Alla har funkat utmärkt.

Fördelen med att ha två maskiner, alltså en tvättmaskin och en torkmaskin, är att om den ena går sönder behöver man inte slänga den andra. Om en kombinerad maskin går sönder har man däremot på en gång förlorat två funktioner.

Fördelen med en kombinerad maskin är förstås att den tar mindre plats. Nackdelen är att de nästan alltid är dyrare.
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-01-28 kl. 11:03.
Citera
2018-01-28, 11:05
Medlem
Jag har en sån sedan några månader tillbaka och är väldigt nöjd. Tvätten är superbra. Torkningen är långsammare än en vanlig tumlare och tvätten har ofta lite restfuktighet men det vädras bort på fem minuter. Så tro inte att torken är lika bra som en separat torktumlare. Men för mig som bara har plats med en maskin är det guld värt att kunna tvätta/torka lakan i ett svep (tar fyra timmar men ändå) och slippa hänga upp alla miljarder sockar mm som barnen har.
Citera
2018-01-28, 11:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamdoe
vet inte om jag postar rätt nu, mod får flytta.

är det nån som har testat sånna där tvättmaskiner som har torktumlare inbyggt. vilken har ni i sånna fall prövat? blev tvätten torr eller är det bara skit och man bör köpa både tvätt och torktumlare? vore skönt att spara lite plats med att köpa tvätt och tork i ett.

Är ett helt OK alternativ om man har platsbrist, annars inte. Respektive funktion blir naturligtvis inte lika bra som en enhet med just den enhetens specifika egenskaper.

Ser bara platsbrist som enda ursäkten till att köpa en kombinerad, i övrigt väger nackdelarna över, även ekonomin.
Citera
2018-01-28, 12:29
Medlem
swimmingpools avatar
Min bara gick sönder hela tiden. Har hört att såna ofta gör det.
Citera
2018-01-28, 13:36
Medlem
Jag har haft två stycken en billigare och en dyrare fungerar klockrent. ända nackdelen jag kan komma på är att man inte kan tvätta och torka samtidigt.
Citera
2018-01-28, 15:24
Medlem
RetroLovers avatar
Har en variant från Electrolux som funkar utmärkt. Bekvämt att kunna ställa in på både tvätt och tork på en gång, så sköter den sig själv.
Citera
2018-01-28, 16:10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Är ett helt OK alternativ om man har platsbrist, annars inte. Respektive funktion blir naturligtvis inte lika bra som en enhet med just den enhetens specifika egenskaper.

Ser bara platsbrist som enda ursäkten till att köpa en kombinerad, i övrigt väger nackdelarna över, även ekonomin.
Hur anser du att tvättresultatet blir lidande?

Till TS: Min erfarenhet är att dessa maskiner fungerar mycket bra. Det enda man behöver tänka på är att kapaciten för torktumlingen inte är lika stor som för en separat torktumlare. De klarar alltså att tvätta en större mängd än de kan torka.

Den maskin vi har nu klarar visserligen att få relativt mycket tvätt torr men det tar längre tid än med en separat torktumlare och resultatet blir skrynkligt. För mindre tvättmängder är det dock inga problem alls.
Citera
2018-01-28, 16:13
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Spara slantar och tid och köp en av varje.
Citera
2018-01-28, 16:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Hur anser du att tvättresultatet blir lidande?

Till TS: Min erfarenhet är att dessa maskiner fungerar mycket bra. Det enda man behöver tänka på är att kapaciten för torktumlingen inte är lika stor som för en separat torktumlare. De klarar alltså att tvätta en större mängd än de kan torka.

Den maskin vi har nu klarar visserligen att få relativt mycket tvätt torr men det tar längre tid än med en separat torktumlare och resultatet blir skrynkligt. För mindre tvättmängder är det dock inga problem alls.

Flera aspekter. Du nämner själv tid även om det är mest för torkfunktionen, men det är ju också det som TS frågar om.

Märk väl att jag i övrigt på intet sätt sågar dessa maskiner vid fotknölarna, men det är ju så med alla kombimaskiner att man får inte full funktion som varje enskild enhet har. En kombipanna el/ved kan inte uppnå vad en enskild panna anpassad för specifikt ändamål kan och en kombisåg kan inte heller göra det.

Som sagt, jag nedvärderar inte produkten, men den måste sättas i relevans till vad en enskild produkt kan göra, och som jag sa, finns inte utrymmet så är det i högsta grad ett fullgott val, men då får man ta det onda med det goda eller tvärtom.
Citera
2018-01-28, 16:43
Medlem
Jag som djurägare upplever inte att de hårar av textilierna lika väl som en separat torktumlare, så har du pälsdjur, satsa inte på en kombinationsmaskin.
Citera
2018-01-28, 22:33
Medlem
oj, visste inte att kombinerad tvätt och tork skulle vara ett sånt pass hett ämne. uppskattar svaren. känns som att jag kanske lutar lite mer åt att köpa både tvätt och tork, och ställa de ovanpå varandra - om det går?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in