2018-01-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Det är cirka 20 mil. Dimmiga dagar är det naturligtvis omöjligt att se långt. Men en klar sommardag vore det inte vara några problem att se saker 20 mil bort. Jag kan ju se månen klara kvällar och det är c.a 384 400 km dit
Saker i luften + perspektivet.
Man ser saker längre i luften än på marken.

Ca 384 400 km? Månen ser ut och vara mycket närmre. Likaså solen och likaså stjärnorna.
Med en 83x zoom så ser man stjärnorna rätt tydligt. Luktar skitsnack med alla tillstånd.
Senast redigerad av Kungadolf 2018-01-28 kl. 17:39.
Citera
2018-01-28, 17:15
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf

Utveckla gärna. Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag ser ju genom luften när jag tittar mot Finland...
Citera
2018-01-28, 17:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Då borde horisonten vara beslöjad ifall det fanns dimma eller liknande som döljer den. Klara dagar är den inte beslöjad utan en knivskarp gräns mellan vatten och himmel.
Perspektiv kan inte få något att försvinna bakom horisonten utan då borde du kunna zooma fram det och man får inte fram Finland ifrån Ö-Vik oavsett hur mycket man än zoomar.
Citera
2018-01-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Då borde horisonten vara beslöjad ifall det fanns dimma eller liknande som döljer den. Klara dagar är den inte beslöjad utan en knivskarp gräns mellan vatten och himmel.
Perspektiv kan inte få något att försvinna bakom horisonten utan då borde du kunna zooma fram det och man får inte fram Finland ifrån Ö-Vik oavsett hur mycket man än zoomar.
Du snackar om en kurva som är skit otydlig och se. Borde gå och bevisa kurvan ganska lätt egenlitgen men finns inge bevis.
Citera
2018-01-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jasså? Du kanske har rätt. DU kanske har fel. Men att circulera runt så här är totalt onödigt.
VI säger ju att saker kan försvinna runt horisonten och anledningen är för att vårt perspektiv GÖR DET.
Borde ju vara skitlätt och bevisa kurvan. Men liktförbannat så gör ingen det. Borde ju vara 100% självklarhet att visa den.
Jag tror inte på plattjord bara för att. Det är en anledning för att jag gör det.

Vi lär oss inte om perspektivet i skolan heller. Rätt oroväckande detta att vi inte lär oss det.
Samtidigt om vi tror att dom ljuger (nasa och andra), så vad skulle hindra dom och ljuga om vår karta också? Det är dom som bestämmer vad som ska visas(Det är ett stort nätverk) så om dom har en agenda/propaganda så har dom.

Så jag vet inte 100%. Jag hade aldrig tänkt på jorde förrän några månader sedan bara.
Jag hade aldrig hört andra variationer heller, vilket är helt sjukt.

Det är saker i vägen för oss, i luften. Våra ögon kan inte se igenom det. Det uppstår saker ur vattnet samtidigt så ännu mera saker som blockerar.
Ljuset studsar på nåt sätt. Det studsar inte rakt så..
Vårt perspektiv.

Hade det inte varit perspektivet, borde inte saker försvinna INNAN VI INTE KAN SE MER? Kurvan borde JU någon gång vara KORTARE än vi kan se med våra ögon.. Men det är det tammefan inte.
Det är så många hål i globejord. Ni kan ju inte förklara det heller eller hur. Så sätt dig in i perspektivet mer rekommenderar jag.

Och hur vet du att vägen till finland är helt rakt också?`Det vet vi ju inte.
Våra vägar är ju aldrig helt raka så varför skulle vattnet vara det??

Jag kommer göra det i framtiden, och så kommer jag utforska saker också och så.
Citera
2018-01-28, 18:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du snackar om en kurva som är skit otydlig och se. Borde gå och bevisa kurvan ganska lätt egenlitgen men finns inge bevis.

Nej kurvan är "skit tydlig" att se, det är bara att spana in båtar som försvinner bakom horisonten. Eller t.ex titta på den här bilden:
https://www.metabunk.org/attachments/lake-pontchartrain-power-lines-demonstrating-the-curvature-metabunk-jpg.27877/
Citera
2018-01-28, 18:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
?????????????
Jag sa att vi har densitet och buoyance OCH SÅ HAR VI ELEKTRISKMAGNETFÄLT.
ÄR du helt blind eller?
Du väljer att ignonera elektriskmagnetfält.. VARFÖR? Helvete alltså, känns som att frågor man får är typ tagna i luften.

Du tar också bort hela jävla elektriskmagnetfält från min förklaring.. Helvete alltså. Nu får du ta och skärpa dig.
Hur kan människor flyta i luft med elektriskt magnetfält?
När är det densitet och buoyance som gäller och när är det magnetfält?
Citera
2018-01-28, 18:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
1. Jag har ju gjort min observation, hur kan det inte vara en observation? Är det resultatet som avgör huruvida det är en observation?
Du hade inget svar på varför det inte blir kallt som på vintern, om avståndet till solen skapar årstiderna?
Solen är ju mycket längre bort på natten än på en vinterdag.

Citat:
2. Eller så håller domen kvar värmen, växthuseffekt.
Viken dome?
Citera
2018-01-28, 18:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
VI säger ju att saker kan försvinna runt horisonten och anledningen är för att vårt perspektiv GÖR DET.

Nej det är helt fel, perspektiv gör inte att saker försvinner.
Perspektiv gör att saker ser mindre ut.

Citat:
Vi lär oss inte om perspektivet i skolan heller.

Jag har lärt mig om perspektiv i skolan. Du har uppenbarligen inte gjort det, du verkar faktiskt ha missat det mesta i skolan.

Citat:
J
Hade det inte varit perspektivet, borde inte saker försvinna INNAN VI INTE KAN SE MER? Kurvan borde JU någon gång vara KORTARE än vi kan se med våra ögon..

Våra ögon kan se hur långt som helst. Eller rättare sagt: Ljuset kan färdas hur långt som helst innan det träffar våra ögon.

Citat:
Och hur vet du att vägen till finland är helt rakt också?`

En betydligt intressanta fråga med tanke på ämnet: Hur vet du att den är rak?
Senast redigerad av madtop 2018-01-28 kl. 18:31.
Citera
2018-01-28, 18:38
Medlem
Citat:
Du inleder ditt inlägg med en förolämpning, inte kritik, och förväntar dig ett artigt och underdånigt svar.
Därefter antar du att jag omedelbart ska ge upp min ståndpunkt och komma på bättre tankar så fort en motdebattör öppnar flabben.

Din diskussionsmetod är dessutom defensiv, du listar saker som du vill ha min åsikt för att sedan kunna cherrypicka. Du är inte här för att diskutera med mig, du vill ha tyst på mig och du är tydlig med det. Det är inte synd om dig.

Återigen duckar du.

Jag ställde exempelvis ett par frågor om det här med toroiden. Du har inte svarat utan pratar istället om mina diskussionsmetoder.

I slutändan är det ju så att ska du/ni kunna övertyga allmänheten om att jorden är platt så måste det finnas svar på den typ av frågor jag ställer.

Jag ber därför allra underdånigast om din syn på de frågeexempel jag gett.
Citera
2018-01-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur kan människor flyta i luft med elektriskt magnetfält?
När är det densitet och buoyance som gäller och när är det magnetfält?
Vet ej. Men det är samma förklaring som nu som ifall jorden är platt, förutom att MASSA=Gravity är fel. Istället är det elektromagnetfält vi har. Jorden har en liten svag kraft(Exakt som nu).

Allting har magnet och elektrisitet tror jag. Elektromagnetfält kan böja vatten m.m
Citera
2018-01-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det är helt fel, perspektiv gör inte att saker försvinner.
Perspektiv gör att saker ser mindre ut.

Jag har lärt mig om perspektiv i skolan. Du har uppenbarligen inte gjort det, du verkar faktiskt ha missat det mesta i skolan.

Våra ögon kan se hur långt som helst. Eller rättare sagt: Ljuset kan färdas hur långt som helst innan det träffar våra ögon.

En betydligt intressanta fråga med tanke på ämnet: Hur vet du att den är rak?
Perspektiv=hur långt vi kan se, det betyder också att fraktionen har med vårt perpsketiv att göra vilket jag har sagt förut också. Sedan att perspektivet fungerar annorlunda beroende på vilket grad ditt objekt är från dig är också en självklarhet.
Ibland blir inte solen mindre och mindre t.ex så din logik funkar inte där. Ibland blir den mindre.

Istället för att circulera runt som en åsna kan du kanske sätta dig in i perspektivet på rund jord. Men du har visst sagt att du har det. Så varför circulerar du runt då så här egentligen?

Och samtidigt så tar du inte till dig nånting alls verkar det som. Varför frågar du mig hur jag vet att vägen över vattnet är rakt?
Jag svarade ju på en fråga. Jag söker svar. Därför frågade jag. Den var relevant i sammanhanget. Så sluta dribbla runt på detta viset annars kommer jag ignongera dig igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in