2017-11-29, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Detta vore sant om du stod på en plan yta ja, men inte på en konvex yta. Om du stod på en konvex yta borde du kunna se kurvaturen pga allt sluttar ner från punkten under dina fötter ifrån dig. Att du kan se i en ring ifrån dig är helt sant, men att denna ring från dina ögons perspektiv uppfattas som platt ser jag som ologiskt.
2 bilder för att illustrera
https://imgur.com/a/mGqHQ

Jordens radie är 637mil.

Om du tar och ritar en cirkel med radien 637mm så har du en skalenlig jord där varje mm på din cirkel är 1mil.
Om du då tar och ritar en cirkel utanför den första cirkeln på 638mm, alltså en millimeter större så du får använda smalspetsade pennor, så har du nu ritat ut den skalenliga flyghöjden för våra passagerarplan eller ungefär höjden på mount everest.

När du ser denna skalenliga modell framför dig bör du förstå varför vår höjd på ungefär 2meter inte är i närheten av vad som behövs för att se en tydlig krökning, du bör även förstå varför normal flyghöjd eller toppen på vårt högsta berg inte heller räcker.

Frågor på det?
Citera
2017-11-29, 03:13
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Hur som helst, här är en video på några som åker med båt till den s k miragen och den verkar inte vara någon mirage. https://www.youtube.com/watch?v=o37t6iBS_q4
(Detta är bara ett exempel finns tydligen många sådana här exempel.)
Hur förklara rundjordare detta?

Skulle vara trevligt med lite svar.

Jag kunde inte låta bli att kolla lite!

Det är ca: 74 km mellan hamnen och tornet i Chicago (Google map). Om gubbarna glor från 3 meters höjd kan de se föremål som är högre än 265 meter i Chicago (Willis Tower är 442 meter, + 8 feet for "sea level", dvs +2,4 m). Är det inte detta vi ser i videon?

När de kommer närmare ser de mer, ex på halva distansen (37 km) ser de allt som är högre än 53 meter. Jag tycker nog att denna video visar på en kurvation.

Jag använde denna calculator: http://www.calculatoredge.com/electronics/lineofsight.htm
Citera
2017-11-29, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Det som missas är hur extremt stor jorden är. Förklarade detta förut:

Jag trodde seriöst att man skulle lätt kunna se kurvaturen på jorden om man bara kom upp på ett plan. Men har nu förstått att detta är i grund och botten omöjligt. Man kan inte se kurvaturen av jorden från ett flygplan 30.000 feet upp l luften. Inte med blotta ögat i alla fall.

Varför är det då så?

Jo, det är så enkelt att förstå när man gör så här.

30.000 feet (9144 m) upp i luften, då ser man 212.3 Miles (341.6 km) till horisonten:
Bild 1: http://imgbox.com/Xpxnk6qH

Vi är ovanför Globen i Stockholm, 30.000 feet:
Bild 2: http://imgbox.com/gwLeuhWM

Vi ser då hela vägen till Sundsvall, ca 341 km till horisonten:
Bild 3: http://imgbox.com/TwEF3Nf0

Det är en rejäl bit vi ser från våra 30.000 feet upp i luften, ovanför Globen i Stockholm!!!
Bild 4: http://imgbox.com/M86k0gXE

Men, hur ser det ut när vi ser HELA jordklotet. Då märker vi att 341 km är en liten pluttsträcka.
Och det vi behöver inse är att man ser inte kurvaturen av jorden på enbart 30.000 feet.
Bild 5: http://imgbox.com/Sbqhv7IC

Ser vi sträckan just vid kanten på jorden så inser vi väldigt lätt att det är totalt omöjligt att se någon kurvatur av jorden med blotta ögat, förmodligen är det näst intill omöjligt att fotografera det t.o.m. Det är helt enkelt för nära marken på 30.000 feet.
Bild 6: http://imgbox.com/qg2uk8jq

Varför kan man då relativt lätt se horisontens krökning bara man står ute på havet, t ex på en oljeplattform (fast installation) och använder t ex en horisontell stålbalk eller liknande som linjal mot horisonten, och ser att horisonten inte är rak som stålbalken. Jag har personligen sett det många gånger då jag jobbar på oljeplattformar sen 20 år. Finns väl även exempel på nätet när folk gör samma lilla experiment med linjal och fotar mot horisonten och man kan se att horisonten inte är rak.

EDIT: Hittade denna länk som jag läste för ett tag sen, där folk gör samma test som jag skrev om ovan, och de verkar kunna bekräfta jordens/horisontens krökning på det sättet.

https://www.metabunk.org/measuring-the-curvature-of-the-horizon-with-a-level.t7832/
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-11-29 kl. 09:54.
Citera
2017-11-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför kan man då relativt lätt se horisontens krökning bara man står ute på havet, t ex på en oljeplattform (fast installation) och använder t ex en horisontell stålbalk eller liknande som linjal mot horisonten, och ser att horisonten inte är rak som stålbalken. Jag har personligen sett det många gånger då jag jobbar på oljeplattformar sen 20 år. Finns väl även exempel på nätet när folk gör samma lilla experiment med linjal och fotar mot horisonten och man kan se att horisonten inte är rak.

EDIT: Hittade denna länk som jag läste för ett tag sen, där folk gör samma test som jag skrev om ovan, och de verkar kunna bekräfta jordens/horisontens krökning på det sättet.

https://www.metabunk.org/measuring-the-curvature-of-the-horizon-with-a-level.t7832/

Klart man kan se krökningen men på samma sätt som när man kommer hem till någon där tavlorna hänger snett eller han som pillat upp tv-skärmen på väggen men bara nästan lyckats så ser inte alla det om det inte är tydligt snett, de tycker det är rakt.

Kan även se den välvda himlen när molnen är av lämplig typ men då blir svaret att det är domen över den platta jorden, att jorden är aaaningen större än den välvning man ser lämnas helt utan kommentar..

Så, att se en så Tydlig krökning som de som fått skallen tillplattad vill göra är inte möjligt pga. jordens enorma storlek i förhållande till vad ofantligt betydelselöst små vi är.

Förståelsen för hur obetydligt små vi är börjar med att man mäter upp en fyrkant på en gånger en meter.
Sedan letar man upp en världskarta av jorden, ta vilken som passar bäst som visar på inbördes förhållandena mellan ländernas storlek varesig den är platt eller rund, och letar upp det där obetydliga landet i norr som kallas sverige.
När man hittat sverige så letar man upp den lilla ön gotland, eller för all del den lilla sjön vänern, på kartan för att få en uppfattning om vad obetydligt liten den lilla fläcken är i förhållande till den stora världen runt omkring.

När man förstått vilken liten plats gotland är så tar man sin fyrkant man började med, inte gott om plats i den men man behöver ju inte slå i väggarna om man skulle sätta upp sådana, och om Alla på jorden får en sådan ruta så får nära nog Alla människor plats på gotland, skiter sig lite för det har legats för mycket på sistone så några blir blöta om fötterna idag men inte många.

När man förstår vad obetydligt liten man är i förhållande till en jord som lirar i en helt annan division storleksmässigt så Bör det ge en perspektiv på tillvaron, den fysiska med till viss del även den psykiska.., och man Ska om man är normalt tänkande inse att för synen och den vardagliga tillvarons alla aspekter så kan jorden se platt ut pga. dess storlek i förhållande till oss.
Vi är som virus i jordens näsa och lika nödvändiga för jordens överlevnad som just virus, sannolikt skulle jorden klara sig avsevärt bättre med ett effektivt medel mot virus.

Denna tanken borde alla starta dagen med, som en typ meditation, så att man inser sin plats här på jorden och hur betydelsefull man faktiskt är, skulle kanske få en del att tagga ner lite..

Zoomar man sedan ut lite och blickar ut i rymden så slutar det kanske som en rymdforskare sa, "antingen blir man religiös eller galen", min personliga övertygelse är att det inte är någon större skillnad där då..
Citera
2017-11-29, 13:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
.. alltså borde du kunna se kurvatur.
Det här har jag postat tidigare:

Man brukar säga att ögonen är ungefär som en lins på 55-65 grader field of view, det motsvarar en normal-lins på 28-35mm (c:a ögats diameter). Man får förstås lite bredare synfält med hjälp av båda ögonen, typ 135 grader. Från 2 m höjd så ser man c:a 24 km horisont som är 5km bort.
Det blir en båge som böjer sig 0,2 grader. Lycka till med att se det med blotta ögat från markhöjd.

Man måste upp på typ 20 km höjd, för att se krökningen, då är den ändå bara c:a 5 grader från kant till kant på den synliga delen av horisonten.
Citera
2017-11-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Hur kommer det sig att så många tusentals fotografer (amatörer, erfarna, semiprofessionella och professionella) har tagit kort med stjärnspår på södra halvklotet mot Sigma Octantis?
Så du menar att en av mina närmsta barndomsvänner som bott i Australien ljuger om Sigma Octantis och att stjärnhimlen roterar runt den?

Det är just detta som är så helt horribelt patetiskt
Du förstår väl att det skulle uppdagas direkt om det inte stämde... Eller är nästan 1 miljard människor mordhotade för att ljuga om södra stjärnhimmelen?

Hur kan stjärnorna rotera medurs om vi står på en platta med en kupol över oss där stjärnorna är "ditmålade" när stjärnorna roterar moturs runt polstjärnar som är på toppen på kupol. Detta är rent fysiskt omöjligt... I så fall finns det en kant där man ser dom olika rotationsriktningarna.
Du menar alltså att hälften av kupolen roterar moturs och hälften av kupolen roterar medurs?

Hur kommer det sig att ingen som bor vid Kapstaden kan se polstjärnan? Hur kommer det sig att dom ser att polstjärnan (via tex stjärnspår) befinner sig låååångt nedanför marken? Hur kommer det sig att dom ser att stjärnorna roterar medurs runt Sigma Octantis. Eller menar du att dom är mordhotade? Alla i hela Sydafrika är mordhotade? Jösses... Det var märkligt. Hör du inte hur patetiskt dina påstående är

Det som är det horribelt patetiska är att du inte vet vad du pratar om. Stjärnorna roterar kring polstjärnan moturs.
Om du nu ger dig ut i verkligheten och observerar live, vänd mot norr, så kan du konstatera att stjärnornas rotationsriktning norr om, eller nedanför polstjärnan är från väst till öst när du är vänd mot norr, alltså moturs. Om du nu vänder dig mot söder med polstjärnan bakom dig så kan du nu konstatera att stjärnornas rotationsriktning är från öst till väst, medurs.
Glöm nu inte att ha en klocka med som referens!
Citera
2017-11-29, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det här har jag postat tidigare:

Man brukar säga att ögonen är ungefär som en lins på 55-65 grader field of view, det motsvarar en normal-lins på 28-35mm (c:a ögats diameter). Man får förstås lite bredare synfält med hjälp av båda ögonen, typ 135 grader. Från 2 m höjd så ser man c:a 24 km horisont som är 5km bort.
Det blir en båge som böjer sig 0,2 grader. Lycka till med att se det med blotta ögat från markhöjd.

Man måste upp på typ 20 km höjd, för att se krökningen, då är den ändå bara c:a 5 grader från kant till kant på den synliga delen av horisonten.

Nån kommentar till mitt förra inlägg och det som visas i länken?
Citera
2017-11-29, 14:59
Medlem
Citat:
Detta argumentet har jag inte förstått. Min poäng är så här, om du ser fartyget åka "över horisonten" då är avståndet dit tecknet för när jorden börjar visa sin kurvatur. Så, om du då kan se längre än avståndet till båten åt sidorna horisontellt, då borde du även där kunna se kurvaturen visuellt. Du kan ju från höger till vänster sammanlagt se betydligt längre totalt än till båten rakt fram, alltså borde du kunna se kurvatur.

Oroa dig inte, det gör inte Madtop heller!
Du har helt rätt i att var du än befinner dig på en glob så är du alltid på dess högsta punkt och tittar alltid nedåt men anser nog att din slutsats att man skall kunna se globens kurvatur är felaktig.

Man lär ut i våra skolor att man kan se globens uppåtgående kurvatur och att fartyg försvinner ner bakom kröken, ofta illustrerad med en skiss där två sträck figurer kikar på varandra över en cirkels krökning. Påståendet är absurd och det är märkligt att dom har kunna komma undan med det.

Du har samma kurvatur upp, runt hela horisonten och då kan man inte längre befinna sig på globens högsta punkt. Högsta ”punkten” är en ring som sträcker sig 360° runt horisonten. Man är inte längre på en glob utan mitt i nån sorts munkformad fördjupning.

Dina teckningar är tvådimensionella, verkligheten är tredimensionell. Förklarar vad jag menar på länken nedan.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2017-11-29, 15:03
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Det som är det horribelt patetiska är att du inte vet vad du pratar om. Stjärnorna roterar kring polstjärnan moturs.
Om du nu ger dig ut i verkligheten och observerar live, vänd mot norr, så kan du konstatera att stjärnornas rotationsriktning norr om, eller nedanför polstjärnan är från väst till öst när du är vänd mot norr, alltså moturs. Om du nu vänder dig mot söder med polstjärnan bakom dig så kan du nu konstatera att stjärnornas rotationsriktning är från öst till väst, medurs.
Glöm nu inte att ha en klocka med som referens!

Ja, tittar du söderut så roterar stjärnorna medurs runt stjärnan Sigma Octantis. Verkligheten behöver du inte förklara för mig. Men du påstår att det är en kupol som ligger runt vår påstådda platta jord. Då hade du inte fått någon som roterar runt något åt söder. Det är liksom fysiskt omöjligt. Du hade haft stjärnor som sveper helt horisontalt allra längst ner vid horisonten. Dom hade snurrat helt horisontalt motsols runt polstjärnan som då skulle vara allra längst upp i mitten på kupolen. Och så gör det inte i verkligheten, eller hur?

Du ser (som du själv säger) även här i Sverige tydligt hur stjärnorna roterar medurs runt något om man tittar åt söder, en stjärna du inte kan se ifrån Sverige. Och stjärnan heter Sigma Octantis.
Samma som du inte kan se Polstjärnan från Sydafrika.

Och att vi har Polstjärnan och Sigma Octantis bevisar att det INTE är en kupol som roterar runt vår platta jord. Som du säger själv, ge dig ut i verkligheten och observerar live så ser du alla bevis som motstrider en platt jord.

Och att Sigma Octantis inte skulle existera och att stjärnorna inte roterar medsols runt den är helt befängt. Ca en miljard människor bor på södra halvklotet och ser detta tydligt. Är alla dessa människor mordhotade av Nasa...
Senast redigerad av Jazzil 2017-11-29 kl. 16:00.
Citera
2017-11-29, 15:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nån kommentar till mitt förra inlägg och det som visas i länken?
Bara en: Det är enklare att se krökningen på högre höjd, som en oljeplattform, och med ett hjälpmedel såsom ett långt rakt objekt, än att se krökningen från marknivå utan hjälpmedel.

Här är en som bevisar krökningen med ett stort vattenpass:
https://www.youtube.com/watch?v=NqOQ_BCtqUI
Citera
2017-11-29, 15:16
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Hälften av dom bilder dom visar på forumet är lite smått felaktigt gjorda då det finns en tydlig tunnformig distorsion från objektivet. För att det ens ska gå att ta ett sådant kort är det av yttersta vikt att horisonten är till 100% i centrum av bilden och att den är 100% horisontal.

Men ja, du kan på det sättet utskilja en krökning. Men men bara ögat så kan du inte detta utan hjälpmedel.

Skulle man testa detta själv tro? Verkar vara ett roligt experiment
Citera
2017-11-29, 15:36
Medlem
Jazzils avatar
Är så underbart att se hur folk krossar alla myter om en platt jord med EGNA experiment.

Titta på den här filmen: https://youtu.be/CJhLuQ9rvyQ

Dom gör först ett experiment och visar hur solen kommer ändras i storlek om den hade snurrat runt en platt jord.
Sedan så gör dom en pinnhålskamera där man tydligt ser solen på baksidan av kameran. Och dom bevisar där att solen har exakt samma storlek under hela dygnet.

Här visar dom på kunskap om hur tex optik mm fungerar. Dom väljer inte en vanlig digital kamera eller en mobilkamera och riktar den rakt mot solen. För dom har kunskapen att det bildas kraftig "blödning" av solen då samtidigt solen är TOTALT överexponerad. Solen kommer "blöda" på bilden och ge en större bild av solen. När solen går ner blir ljusstyrkan från solen mycket mindre och det blir inte lika kraftig blödning. Detta genererar att solen ser ut att minska i storlek.

Vanlig fotokunskap.

Med en pinnhålskamera finns ingen optik, det som är optik är ett litet hål. Och dom använder inte någon kemisk film eller digital sensor. Dom använder ett papper där solen lyser på baksidan av pinnhålskameran. Det existerar alltså ingen blödning, ingen överexponering etc.
På en pinnhålskameran har du även fokus i oändligheten. Från 1 mm till oändligheten har du skärpa.

Du ser en bild på solen i miniatyr på baksidan av kameran. Du kan med detta hjälpmedel visa att solens storlek är lika stor sett från jorden både mitt på dagen och på kvällen.

Och se här alla foliehattar. Jag berättar vad jag ser på den film jag länkar till. Jag förklarar med EGNA ord vad ser och FÖRSTÅR av filmen. Tänk om ni kunde göra likadant. Så länge ni bara länkar en film och säger "Se här" och inte ett ord med EGNA ord vad du ser på filmen visar det att ni inte begriper vad ni ser.
Senast redigerad av Jazzil 2017-11-29 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in