Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Varför kan man då relativt lätt se horisontens krökning bara man står ute på havet, t ex på en oljeplattform (fast installation) och använder t ex en horisontell stålbalk eller liknande som linjal mot horisonten, och ser att horisonten inte är rak som stålbalken. Jag har personligen sett det många gånger då jag jobbar på oljeplattformar sen 20 år. Finns väl även exempel på nätet när folk gör samma lilla experiment med linjal och fotar mot horisonten och man kan se att horisonten inte är rak.
EDIT: Hittade denna länk som jag läste för ett tag sen, där folk gör samma test som jag skrev om ovan, och de verkar kunna bekräfta jordens/horisontens krökning på det sättet.
https://www.metabunk.org/measuring-the-curvature-of-the-horizon-with-a-level.t7832/
Klart man kan se krökningen men på samma sätt som när man kommer hem till någon där tavlorna hänger snett eller han som pillat upp tv-skärmen på väggen men bara nästan lyckats så ser inte alla det om det inte är tydligt snett, de tycker det är rakt.
Kan även se den välvda himlen när molnen är av lämplig typ men då blir svaret att det är domen över den platta jorden, att jorden är aaaningen större än den välvning man ser lämnas helt utan kommentar..
Så, att se en så Tydlig krökning som de som fått skallen tillplattad vill göra är inte möjligt pga. jordens enorma storlek i förhållande till vad ofantligt betydelselöst små vi är.
Förståelsen för hur obetydligt små vi är börjar med att man mäter upp en fyrkant på en gånger en meter.
Sedan letar man upp en världskarta av jorden, ta vilken som passar bäst som visar på inbördes förhållandena mellan ländernas storlek varesig den är platt eller rund, och letar upp det där obetydliga landet i norr som kallas sverige.
När man hittat sverige så letar man upp den lilla ön gotland, eller för all del den lilla sjön vänern, på kartan för att få en uppfattning om vad obetydligt liten den lilla fläcken är i förhållande till den stora världen runt omkring.
När man förstått vilken liten plats gotland är så tar man sin fyrkant man började med, inte gott om plats i den men man behöver ju inte slå i väggarna om man skulle sätta upp sådana, och om Alla på jorden får en sådan ruta så får nära nog Alla människor plats på gotland, skiter sig lite för det har legats för mycket på sistone så några blir blöta om fötterna idag men inte många.
När man förstår vad obetydligt liten man är i förhållande till en jord som lirar i en helt annan division storleksmässigt så Bör det ge en perspektiv på tillvaron, den fysiska med till viss del även den psykiska.., och man Ska om man är normalt tänkande inse att för synen och den vardagliga tillvarons alla aspekter så kan jorden se platt ut pga. dess storlek i förhållande till oss.
Vi är som virus i jordens näsa och lika nödvändiga för jordens överlevnad som just virus, sannolikt skulle jorden klara sig avsevärt bättre med ett effektivt medel mot virus.
Denna tanken borde alla starta dagen med, som en typ meditation, så att man inser sin plats här på jorden och hur betydelsefull man faktiskt är, skulle kanske få en del att tagga ner lite..
Zoomar man sedan ut lite och blickar ut i rymden så slutar det kanske som en rymdforskare sa, "antingen blir man religiös eller galen", min personliga övertygelse är att det inte är någon större skillnad där då..