2018-01-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
1. Det där är en åsikt, inte en observation.
2. Atmosfären håller värmen kvar.
1. Jag har ju gjort min observation, hur kan det inte vara en observation? Är det resultatet som avgör huruvida det är en observation?

2. Eller så håller domen kvar värmen, växthuseffekt.
Citera
2018-01-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Självklart är det stor skillnad mellan skugga och sol i vakuum där det inte finns någon atmosfär som håller kvar värmen utan all temperatur kommer från strålning. I vakuum finns det ju inga molekyler som som kan hålla kvar värmen då strålningen upphör när man hamnar i skugga. Här nere på jorden så lagrar både luft, mark och hav värmen när strålningen upphör. Även på en platt jord borde det vara så och att det blir mindre luft när man kommer högre upp behöver man bara åka upp i en snabb hiss för att känna så det är ingenting som går att förneka bara för att man tror på att jorden är platt.
Jag förstår inte, vad är det jag förnekar?
Citera
2018-01-28, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att jag inte kan se kompisens reflektioner beror ju på att dom strålarna inte plötsligt byter riktning så att dom träffar mig.
Solen som personlig upplevelse är helt orimligt. Solen är ett fysiskt objekt. Hur menar du att den känns nära. Att vi känner värmen från den trotts att den är mycket långt bort beror ju på att den är så pass stor och sänder ut så gigantiska mängder varm strålning.
Jag menar inte att solen är personlig i den meningen att du har en sol som följer efter dig vart du än går. Jag sa personlig upplevelse. Det jag menar är vi människor upplever fenomen genom tex. perspektiv då landmassa reser sig upp i ögonhöjd åt vilket håll du än ser och vilket höjd du än är på. Det antyder en upplevd realitet och jag tänker likadant vad gäller solen och reflektionen den genererar antyder det.

Hävdar jag att det är så? Nej, jag diskuterar möjligheten att det kan vara så.
Citera
2018-01-28, 15:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Så buyoance, densitet och värme/kyla, sedan elektromagnetfält.

Du förstår inte ens innebörden av det du skriver.

Buyoance, eller flytkraft som det heter på svenska, uppkommer genom gravitation.
Ingen gravitation - ingen flytkraft.

Citat:
Gravitationen är aldrig bevisat heller
Jo det är den. Den blir liksom inte obevisad bara för att du vill det.

Citat:
Massa drar till sig massa.. Okej. Men bevisa det då?
Det är bevisat miljontals gånger.

Citat:
Jag tror einstein och newton är "fake".
Men vi kan ju väldigt lätt bevisa att de har rätt.

Citat:
Är solen långt bort? Det vet ni inte.
Jo det vet vi.

Citat:
Kan man inte visa gravitationen så är det dags att titta efter annat.
Självklart kan man påvisa gravitation.
Citera
2018-01-28, 16:06
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vad har jag inte svarat på?

Det här frågade jag dig för en tid sedan, men fick inga svar eller resonemang från dig. Kan du göra ett försök nu?

Citat:
Jag har en sommarstuga på östkusten mellan Stockholm och Sundsvall. Nästan varje dag går jag ner till stranden och ser havshorisonten sträcka ut sig framför mig. Jag vet att Finland ligger cirka 20 mil bort över havet. Men varför ser jag inte Finland?? Om jorden är platt borde jag väl kunna se Finland?? Men jag ser bara en horisont.

Varför ser jag inte Finland??
Varför duckar ni (JordenIsPlatt och boldogg) för denna fråga? Varför kan jag inte se Finland (20 mil bort) när jag kan se så långt som till månen, solen, polstjärnan och självaste Vintergatan?

Om jorden är platt, då borde väl rimligtvis horisonten vara självaste kanten jag ser? Men tar jag en båt för att åka till kanten kommer jag plötsligt till Finland istället. Förklaring tack!
Citera
2018-01-28, 16:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag menar inte att solen är personlig i den meningen att du har en sol som följer efter dig vart du än går. Jag sa personlig upplevelse. Det jag menar är vi människor upplever fenomen genom tex. perspektiv då landmassa reser sig upp i ögonhöjd åt vilket håll du än ser och vilket höjd du än är på. Det antyder en upplevd realitet och jag tänker likadant vad gäller solen och reflektionen den genererar antyder det.

Hävdar jag att det är så? Nej, jag diskuterar möjligheten att det kan vara så.
Landmassa och havshorisonten reser sig inte upp till ögonhöjd. Att horisonten ser ut att ligga i ögonhöjd om du står på stranden beror på att avvikelsen mellan ögonhöjd och horisonten är bråkdelar av en grad vilket våra ögon inte kan uppfatta. Befinner du dig i en ballong 20 000 meter upp i luften så ligger verkligen inte horisonten i ögonhöjd. Landhorisont kan ju också se ut att resa sig genom berg osv.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-01-28 kl. 16:11.
Citera
2018-01-28, 16:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
1. Jag har ju gjort min observation, hur kan det inte vara en observation? Är det resultatet som avgör huruvida det är en observation?

2. Eller så håller domen kvar värmen, växthuseffekt.
Gaser och vattenånga orsakar växthuseffekt. Behövs definitivt ingen dome.
Citera
2018-01-28, 16:25
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Varför ställer du frågan?

Tja. Jag anser att mitt resonemang är ett ganska enkelt och pedagogist sätt att bevisa att jorden är rund. Jag ser havshorisonten och jag kan inte se annat än vatten. Om jorden vore platt så måste det ju vara "kanten" jag ser där borta. Men åker jag dit i en båt så hamnar jag plötsligt i Finland.

Jag vill att du svarar på frågan varför jag inte kan se Finland från Sveriges östkust?
Citera
2018-01-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Tja. Jag anser att mitt resonemang är ett ganska enkelt och pedagogist sätt att bevisa att jorden är rund. Jag ser havshorisonten och jag kan inte se annat än vatten. Om jorden vore platt så måste det ju vara "kanten" jag ser där borta. Men åker jag dit i en båt så hamnar jag plötsligt i Finland.

Jag vill att du svarar på frågan varför jag inte kan se Finland från Sveriges östkust?
För det är massa saker i luften som blockerar vår syn. T.ex dimma. Blir det inte saker från vatten också.
Hur långt avstånd är det?
Senast redigerad av Kungadolf 2018-01-28 kl. 16:44.
Citera
2018-01-28, 16:53
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Hur långt avstånd är det?

Det är cirka 20 mil. Dimmiga dagar är det naturligtvis omöjligt att se långt. Men en klar sommardag vore det inte vara några problem att se saker 20 mil bort. Jag kan ju se månen klara kvällar och det är c.a 384 400 km dit
Citera
2018-01-28, 16:53
Medlem
Eftersom ögonen är runda så uppfattar vi att jorden är rund. Ljuset reflekterar i cirklar..

Kollar man runt ser det ut som allt är runt.

Det är illusion att se jorden som glob.

Men endå är det bara ett ord hur vi uppfattar det. Så jorden är ju rund ändå. Eftersom nästan alla uppfattar det så. Sol ljuset är ju inte stuttsande protoner. Det är samma som vågor på vattnet. Men osynligt .
Citera
2018-01-28, 16:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Eftersom ögonen är runda så uppfattar vi att jorden är rund. Ljuset reflekterar i cirklar..

Kollar man runt ser det ut som allt är runt.

Det är illusion att se jorden som glob.

Men endå är det bara ett ord hur vi uppfattar det. Så jorden är ju rund ändå. Eftersom nästan alla uppfattar det så. Sol ljuset är ju inte stuttsande protoner. Det är samma som vågor på vattnet. Men osynligt .
Varför blir inte övriga platta saker runda i våra ögon då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in