2018-01-27, 21:34
Medlem
notknapparens avatar
Råkade på en site som för mig var helt obekant, men med massor av artiklar (från pressen) om fallet samlade i ett arkiv:

Mordet på Liselotte Hylander i Lassalyckan i Ulricehamn
Citera
2018-01-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Råkade på en site som för mig var helt obekant, men med massor av artiklar (från pressen) om fallet samlade i ett arkiv:

Mordet på Liselotte Hylander i Lassalyckan i Ulricehamn

Tack. Kände inte heller till den
ska läsa på lite där..
Citera
2018-01-27, 21:47
Medlem
Citat:
Att rikta hård kritik mot polisen och att spekulera utan att ha full insyn är oseriöst och osakligt. Dessutom förekommer flera faktafel i inslaget. Persson spekulerar i programmet om kriminaltekniska spår som eventuellt skulle finnas. Han är även fundersam över motivbilden, varför brottet begicks och oroar sig över att den frågan aldrig kommer att besvaras eftersom den misstänkte är avliden. Motivbilden för mordet är i själva verket uppenbar för den som är insatt i utredningen.

Mord.nu: Polisen ryter till mot Leif GW med anledning av kritik i Veckans Brott
Citera
2018-01-27, 21:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
– Jag tolkar det som att den här personen har det som en typ av rörelseschema eller ett behov av att göra de här grejerna, säger Göran Arvidsson till Borås tidning.

Jag i min tur tolkar uttalandet så att killen använde och köpte droger där..
är det inte en omskrivning för det?
Sen att han mördade en person har möjligtvis också med underliggande psykisk instabilitet att göra-

Obehagligt bara att han kunde leva som vanligt sen..men med en stor nypa salt,
Ulricehamnsborna och hans vänner är kanske inte de vaknaste i landet..mm
Motivet då? Ja här var polisen kaxig, får se om de säger B..

Funderade också på denna mening.
Jag tolkade det mer som en psykisk problematik som lett till det "rörelseschema" (springa runt på Lassalyckan?) och "behov att göra de här grejorna" (skrämma folk, jaga demoner?). Tvångstankar?

Uttalandet är så vagt att det lämnar utrymme till många olika tolkningar.
Citera
2018-01-27, 22:10
Medlem
Citat:
Jag tolkade det mer som en psykisk problematik som lett till det "rörelseschema" (springa runt på Lassalyckan?) och "behov att göra de här grejorna" (skrämma folk, jaga demoner?). Tvångstankar?

Ja verkligen, skickligt av polisen där.
Citera
2018-01-27, 22:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Vid vansinnesdåd brukar motiven vara så luriga att dom är svåra att förstå för en utomstående. Så det kan knappast räknas till "uppenbart motiv", dessutom var motivet okänt fram till att polisen klev in i hans hem och gjorde "fynd". Men kan ju undra vad det är för fynd? För inget skulle ju saknas på fyndplatsen berättade polisen i ett tidigt skede. Sen var det inte frågan om sexbrott heller, så, jag går verkligen bet här.

Inte sex, inte rån. Hur många "uppenbara motiv" kan det finnas egentligen?
Citera
2018-01-27, 22:16
Medlem
Sen undrar jag än en gång om dessa vittnesmål från motionsspåret den dagen Liselotte Hylander blev mördad..
Jag trodde innan att ingen hade larmat polisen om denne kille, men är nu inte lika säker.
Tror nu att flera ringde polisen denna dag på grund av killens märkliga och obehagliga beteende.
Hade ju varit vid flera tillfällen också
Vad gjorde polisen? Åkte ut dit? Nej det verkar inte så..

Det hade varit mycket enkelt att avvärja denna tragiska historia.
Förmodligen hade de fått tag i killen eller i alla fall visat sig och skrämt bort honom..
Vad gjordes innan egentligen? Jag vet att detta är vagt att gå på, men det var flera som skrämdes
Citera
2018-01-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vid vansinnesdåd brukar motiven vara så luriga att dom är svåra att förstå för en utomstående. Så det kan knappast räknas till "uppenbart motiv", dessutom var motivet okänt fram till att polisen klev in i hans hem och gjorde "fynd". Men kan ju undra vad det är för fynd? För inget skulle ju saknas på fyndplatsen berättade polisen i ett tidigt skede. Sen var det inte frågan om sexbrott heller, så, jag går verkligen bet här.

Inte sex, inte rån. Hur många "uppenbara motiv" kan det finnas egentligen?

Hämnd?
Långsökt..
Senast redigerad av popll 2018-01-27 kl. 22:25.
Citera
2018-01-27, 22:23
Medlem
Citat:
Sen undrar jag än en gång om dessa vittnesmål från motionsspåret den dagen Liselotte Hylander blev mördad..
Jag trodde innan att ingen hade larmat polisen om denne kille, men är nu inte lika säker.
Tror nu att flera ringde polisen denna dag på grund av killens märkliga och obehagliga beteende.
Hade ju varit vid flera tillfällen också
Vad gjorde polisen? Åkte ut dit? Nej det verkar inte så..

Det hade varit mycket enkelt att avvärja denna tragiska historia.
Förmodligen hade de fått tag i killen eller i alla fall visat sig och skrämt bort honom..
Vad gjordes innan egentligen? Jag vet att detta är vagt att gå på, men det var flera som skrämdes

Det är ju först efteråt som folk har hört av sig om sina upplevelser.

Som andra i tråden redan varit inne på: Om man under en löptur stöter på någon i skogen som vänder om eller går åt sidan in i skogen när han får syn på en, inte tusan ringer man polisen då. Man tänker "knepig typ" och springer vidare. Om man stöter på någon som går nära en/nuddar en så tänker man "jävla idiot" och springer/går vidare. Man ringer inte polisen och säger att någon sprang in i mig på löpturen.

Iakttagelser av gärningsmannen har med all sannolikhet kommit in efter mordet, efter att polisen bett att få in tips.
Senast redigerad av eleocharis 2018-01-27 kl. 22:26.
Citera
2018-01-27, 22:25
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Som av en slump lyssnade jag igår kväll på dokumentären om Svartenbrandt på SRplay. Han är välformulerad och insiktsfull då han går igenom sin barndom och uppväxt och sätter det i samband med sin dåliga självkänsla och sitt samhällshat.

Även om inte alla människor med otrygg och/eller våldsam uppväxt blir kriminella så skapar det en grogrund för att det skall gå åt helvete senare i livet. Detta är uppenbart.

Vad gäller viktimologi är jag nyfiken på vad du har att säga.

Det är inga omvälvande saker jag har att säga om detta mer än att "svaghet" generellt
sett är orsak till våld på mikronivå. Det kan handla om ett numerisk övertag dvs. att ett flertal
individer attackerar ett ensamt offer (gängkriminalitet) eller ett gammalt svagt offer, eller att attackera personer som befinner sig i en utsatt situation, såsom prostituerade som utsätter sig för många risker - det är inte en slump att de är måltavlor för många seriemördare.

Vad beträffar mordet i motionsspåret får jag känslan att GM väntat ut ett lämpligt offer där i motionsspåret, kanske blev BO utvald på grund av en svaghet - hon var en äldre person som befann sig i en utsatt position, som saknade den fysiska styrkan för att avvärja en överfallsattack från en man i sin "form-topp" (rent fysiskt).

Vad beträffar motiv får känslan av att det har sexuella förtecken- för hur kan ett annat motiv vara så uppenbart för gärningsmannaprofilgruppen?

Jag utgår från att GM och BO är för varandra helt okända. Hade där funnits en personlig koppling har jag svårt att tro att man från polisens sida inte skulle hitta den.
Citera
2018-01-27, 22:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En stor besvikelse att motivet inte kommer fram. Liselotte Hylander dog därmed förgäves, till ingen nytta. Inga lärdomar att dra, inget att begrunda, inget att göra bättre. Varken i ens eget liv eller i samhället.
Kunde inte sagt det bättre själv!

I början gick polisen ut med en varning till folk att inte röra sig ensamma i spåren. Och nu verkar dom inte vilja berätta varför.

Sen verkar dom sakna all form av självkritik. Dom tycker att dom gjort ett strålande jobb när dom topsat alla unga killar i kommunen och mgm tar livet av sig. Man kan baxna för mindre.
Citera
2018-01-27, 22:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Hämnd?
Långsökt..
Ska inte har funnits nån koppling mellan dom, så hämnd borde också falla bort. Om vi inte har ett mord här om "överträffar dikten", då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in