2018-01-27, 17:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Instinkten säger mig att sommaren är varm därför att solen är närmre. Men enligt globmodellen är solen längre bort på sommaren och är vinkeln som gör det varmare. Men instinktivt så vet jag att ju närmare jag kommer en värmekälla desto varmare blir det. Alltså, på sommaren är solen närmare och på vintern längre bort. Men på globjorden är det tvärtom, vi ska inte lita på oss själva utan vända oss till dem som enligt globjordsideologin förstår bättre.
Min instinkt säger mig att något som är närmare borde vara större och att eftersom solen inte är större på sommarn än på vintern så kan det inte vara så att det är varmare på sommaren pga solens avstånd ändras. Däremot så syns det tydligt att solen inte går lika högt upp kring jul som vid midsommar vilket gör att vinkeln känns som en mycket troligare förklaring än avståndet till solen.
Avståndshypotesen stämmer ju dessutom mycket dåligt med det faktum att det är varmt på södra halvklotet då det är kallt på norra. Om det var avståndet så borde det vara sommar och vinter på hela jorden samtidigt.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-01-27 kl. 17:50.
Citera
2018-01-27, 17:56
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
Samma yootoobkanal har lagt upp en video där han sjunger en cover på Simon & Garfunkels sound of silence, med textraden:

"But the flat earth awakening has made it all so clear
Why we're here
To serve God
Not science"

Det säger ju så klart allt om honom, och att du använder hans video som källa säger allt om dig också. Du har ingen aning om vad vetenskap är och det har inte någon annan plattjordare heller. Källkritik ska vi inte ens prata om.

Va fan menar du att ljuga ihop att jag ens skrivit den texten eller länkat den länken 😡
Citera
2018-01-27, 18:10
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Instinkten säger mig att sommaren är varm därför att solen är närmre. Men enligt globmodellen är solen längre bort på sommaren och är vinkeln som gör det varmare. Men instinktivt så vet jag att ju närmare jag kommer en värmekälla desto varmare blir det. Alltså, på sommaren är solen närmare och på vintern längre bort. Men på globjorden är det tvärtom, vi ska inte lita på oss själva utan vända oss till dem som enligt globjordsideologin förstår bättre.

Det är inte vinkeln som gör det kallare på vintern.
Det är avsaknaden av sol-ljus och vindar.
På vintern är det extremt mycket minste soltid som kan värma upp norra halvklotet. Samtidig måste vindarna vara rätt för att kylan ska stanna kvar.

Med din teori måste solen vara väldigt långt bort på istiden, då var det vinter året om...
Citera
2018-01-27, 18:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Det är inte vinkeln som gör det kallare på vintern.
Det är avsaknaden av sol-ljus och vindar.
På vintern är det extremt mycket minste soltid som kan värma upp norra halvklotet. Samtidig måste vindarna vara rätt för att kylan ska stanna kvar.

Med din teori måste solen vara väldigt långt bort på istiden, då var det vinter året om...
Är ju både tiden solen är uppe och vinkeln. Vore det bara tiden så skulle det vara varmare på nordpolen än i Kenya sommartid då solen lyser dygnet runt på nordpolen men bara halva dygnet i Kenya och det är det inte. Då solen står rakt upp blir ju solljuset mycket starkare.
Citera
2018-01-27, 18:42
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är ju både tiden solen är uppe och vinkeln. Vore det bara tiden så skulle det vara varmare på nordpolen än i Kenya sommartid då solen lyser dygnet runt på nordpolen men bara halva dygnet i Kenya och det är det inte. Då solen står rakt upp blir ju solljuset mycket starkare.

Jo, det är ju sant så klart. Tänkte inte helt friskt där 🤦🏼‍♂️

Vi får inte glömma den vita isen/snön också. Den reflekterar oerhöt mycket solljus.
Citera
2018-01-27, 19:22
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Varför var det jag sa pseudoreligiöst svammel? Blir det så därför att du säger det utan att bemöta mig med argument. Nej, så enkelt är det ju inte men ändå så säger du saker som ovan och avfärdar mig med en floskel. De som utövar detta bedrägeri vet sedan länge hur man påverkar människan och hennes kollektiva medvetandet. Du visar prov på detta här ovan. Det är en religion som ni kallar för vetenskap, ett kollektivt medvetande.
Är det någon som visar prov på hjärntvätt här så är det du själv. Du förkastar vår kollektiva kunskap och kallar det för bedrägeri när det i själva verket är plattjorden som är det stora bedrägeriet. Tron på platt jord kallar jag pseudoreligion.

Egentligen är det bara sorgligt.
Citera
2018-01-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Allt det stämmer även in på globjorden. Fast det är några saker som skiljer.

1. Solen är lika stor på sommaren som på vintern.
Hur går det ihop med att solen skulle vara närmare på sommaren?

2. Skulle det inte bli kallt som på vintern när det blir natt på sommaren?
Då är ju solen ännu längre bort än den är på dagen under vintern.

1. Det du säger talar för globjordsteorin men jag tycker solen ser för liten ut för att täcka en så stor yta. Vilket antyder en annan konstruktion, vad vet jag inte.
2. Enligt globjordskonstruktion är ju skillnaden mellan sol och skuggan väldigt stor i rymden så det skulle ju antyda samma sak på globjorden. De massor som solen värmer upp innehåller väl samma förmåga platt som rund jord.
Citera
2018-01-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Solen har samma storlek i Januari som i Juni.
Och ju närmre något är desto större upplevs det.
Så hur kommer du fram till att solen är närmare på sommaren?
Jag förstår vad du menar och det känns naturligt att resonera så. Däremot tycker jag solen ser liten ut och att upplevelsen av solen är lokal. Exempelvis så speglar sig solen i vattnet just där observatören befinner sig vilket antyder ett lokalt fenomen, eller lokal upplevelse. Lite som hur land eller vatten alltid reser sig upp mot himlen och ger intrycket av vara ovanför observatören trots att observatören mycket väl kan befinna sig ovan horisonten höjdmässigt. Det är nånting annat som utspelar sig eller upplevs.
Citera
2018-01-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Min instinkt säger mig att något som är närmare borde vara större och att eftersom solen inte är större på sommarn än på vintern så kan det inte vara så att det är varmare på sommaren pga solens avstånd ändras. Däremot så syns det tydligt att solen inte går lika högt upp kring jul som vid midsommar vilket gör att vinkeln känns som en mycket troligare förklaring än avståndet till solen.
Avståndshypotesen stämmer ju dessutom mycket dåligt med det faktum att det är varmt på södra halvklotet då det är kallt på norra. Om det var avståndet så borde det vara sommar och vinter på hela jorden samtidigt.
Jag tycker snarare att globjordsmodellen borde ge mycket variationer i klimat.
Citera
2018-01-27, 20:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar och det känns naturligt att resonera så. Däremot tycker jag solen ser liten ut och att upplevelsen av solen är lokal. Exempelvis så speglar sig solen i vattnet just där observatören befinner sig vilket antyder ett lokalt fenomen, eller lokal upplevelse.

Du tror alltså inte att människor i Sydafrika och Sverige upplever samma sol?
Du tror alltså inte att solen samtidigt kan spegla sig i vattnet i Sydafrika och Sverige?

Ja det vore ju lätt att undersöka. Du kanske skulle göra det?

Citat:
Lite som hur land eller vatten alltid reser sig upp mot himlen och ger intrycket av vara ovanför observatören trots att observatören mycket väl kan befinna sig ovan horisonten höjdmässigt. Det är nånting annat som utspelar sig eller upplevs.

Det du nu skriver är för mig helt obegripligt. Jag har aldrig upplevt att "vatten reser sig upp mot himlen" och jag har heller inte upplevt att vattnet är "ovanför observatören ". Går du på något? Lever du i något slags LSD-rus?
Citera
2018-01-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Är det någon som visar prov på hjärntvätt här så är det du själv. Du förkastar vår kollektiva kunskap och kallar det för bedrägeri när det i själva verket är plattjorden som är det stora bedrägeriet. Tron på platt jord kallar jag pseudoreligion.

Egentligen är det bara sorgligt.
Du bekräftar ju nu att du är en del i kollektivt medvetande. Om en uppfattning också åtföljs av en rädsla, vilket globjordsmodellen gör, så är ju religionen komplett.

Globjorden innefattar alla komponenter för en religion:
- skapelsehistorien gynnar en viss grupp.
- språket som förtäljer skapelsehistorien är svårtillgänglig.
- ifrågasätt inte auktoriteter som kan språket.
- rädsla, ifrågasättande ger konsekvenser.

Rädslan är den viktigare komponenten. Det är bl a därför du är här i tråden, av välmening. Du menar väl när du försöker styra mig bort från mina uppfattningar därför att du vet hur förödande konsekvenserna kan vara för mig om avviker från kollektivet. I Sverige har vi nu bevittnat hur en sådan rädsla gestaltar sig i ett kollektivt medvetande. De ensamkommande barnen var inte barn, alla kunde se det men om man sa nåt så var man hemsk och kollektivet bestraffade avvikarna. Kejsaren är naken.
Citera
2018-01-27, 21:18
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag tycker snarare att globjordsmodellen borde ge mycket variationer i klimat.

Och du tycker vi inte har en stor variation på jordens klimat?
-10 grader och snö ena dagen, dagen efter +5 grader och regn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in