2018-01-27, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Hela poängen med diskussionen var att det bara talas om ett intyg, inte ett läkarintyg.
Har också lagt märke till att man sagt att det "inkom ett intyg" Men inte vilken sorts intyg? Läkarintyg skriver man väl om det är från en läkare ? Om det är ett läkarintyg man menar här så har jag uppfattat att det är ett "intyg" som visar att man håller på och utreder yngsta dotterns symptom! Kan Oskar ha varit pådrivande i att ett sådant "intyg" skulle skrivas ? Eller var det Oskar själv som skrev intyget ?
Citera
2018-01-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Rent generellt så tror jag att anledningen till att ”ingen” reagerat är just att allt lät och såg bra ut på ytan. En person som är bra på att uppföra sig, snacka och manipulera kan få vad som helst att låta trovärdigt till de som då inte är insatta i det den pratar om.Alltså om du lägger fram ett ämne , som här, barnens påstådda sjukdomar, väldigt initierat och detaljerat till någon som inte är insatt ( rektor, kurator, lärare, kollegor) och du i övrigt har ett trovärdighetskapital, som då pappan hade, så är det mycket lätt att undvika misstankar eller ifrågasättanden.
Vanligt folk har oftast ingen eller liten förmåga att se igenom oklarheter eller ägna sig åt att fördjupa sig i andra människors bekymmer. Lätt för en manipulativ person att glida runt på olika nivåer utan att skapa minsta friktion.
Nu har det ju visat sig att folk faktiskt HAR reagerat , men ingen tycks ha kunnat greppa situationen i sin helhet och än mindre vågat ifrågasätta. Detta säkert pä grund av pappans status.

Ja. Som jag sagt förut - alla inblandade hade agerat annorlunda (=reagerat!) om detta varit en familj som jobbat som städare och bott i ett miljonprogramsområde, för att ta en målande schablonbild.
Citera
2018-01-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Hela poängen med diskussionen var att det bara talas om ett intyg, inte ett läkarintyg.
Ok. Men vad är det som säger att det INTE var något läkarintyg? Folk är individer och uttrycker sig också individuellt. När rektorn säger intyg så kan hon faktiskt mena läkarintyg.
Citera
2018-01-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Rektorn sa också ” vi kanske har lyssnat lite för mycket på föräldrarna”.
Det verkar som skolan direkt förstod att de gjort fel i sin hantering av familjen. Att rektorn uttalade sig direkt öppet om att familjen var i djup kris var anmärkningsvärt. "Vi kanske har lyssnat lite för mycket på föräldrarna" Detta uttalande är ännu mera anmärkningsvärt. Ett litet erkännande att det kanske inte fanns anledning att låta barnen få hemundervisning. Skolan hade troligen aldrig låtit en ensamstående enkel arbetare få hemundervisning till sina barn under samma förutsättningar som familjen Henkow. Skolan har gjort bort sig rejält här och det förstod de direkt därav deras snabba uttalande om djup kris. Hoppas verkligen att detta utreds ordentligt.
Citera
2018-01-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det verkar som skolan direkt förstod att de gjort fel i sin hantering av familjen. Att rektorn uttalade sig direkt öppet om att familjen var i djup kris var anmärkningsvärt. "Vi kanske har lyssnat lite för mycket på föräldrarna" Detta uttalande är ännu mera anmärkningsvärt. Ett litet erkännande att det kanske inte fanns anledning att låta barnen få hemundervisning. Skolan hade troligen aldrig låtit en ensamstående enkel arbetare få hemundervisning till sina barn under samma förutsättningar som familjen Henkow. Skolan har gjort bort sig rejält här och det förstod de direkt därav deras snabba uttalande om djup kris. Hoppas verkligen att detta utreds ordentligt.
Jag håller helt med dig. Just när man skrev att hon uttryckte det som "Vi kanske har lyssnat lite för mycket på föräldrarna" så lät det som om hela hemundervisningen var något som man gjorde som en tjänst till föräldrarna. Och du har nog också rätt i att en lågavlönad ensamstående förälder aldrig i livet skulle få till något liknande. Det verkade vara väldigt lösa boliner detta beslut togs på. Framförallt om barnen hade någon sorts trötthet. Som inte diagnostiserats. "Mina barn är jättetrötta, kan inte lärarna komma och undervisa dom hemma"? Låter ju inte klokt.
Citera
2018-01-27, 13:45
Medlem
http://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/vardadministration/patientavgiftshandboken/halsovard/intyg/ - Lista över olika intyg och kostnader för respektive sorts intyg i Västra Götalandsregionen, däribland intyget ”3460:4
Skolundervisning
Intyg för befrielse från skolundervisning och intyg för hemundervisning av medicinska skäl”

Se så många gånger det står intyg på denna sida. De flesta är nog läkarintyg... Men det kan ju vara intyg från psykolog också. Eller psykiater, som också är en läkare.

3460:4 är intyget som skolan behöver för att gå med på hemundervisning. Skolan hade det intyg de behövde. Hur mamman och pappan fått intyget eller vad det står i det vet vi ju inte. Men textanalys på expressens artiklar kommer nog inte leda oss närmare svaret på den frågan.

Vanligast är dock att barn får hemundervisning pga olika funktionsnedsättningar och psykologiska problem/åkommor/syndrom/sjukdomar. Som ju också är _medicinska_ orsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Har också lagt märke till att man sagt att det "inkom ett intyg" Men inte vilken sorts intyg? Läkarintyg skriver man väl om det är från en läkare ? Om det är ett läkarintyg man menar här så har jag uppfattat att det är ett "intyg" som visar att man håller på och utreder yngsta dotterns symptom! Kan Oskar ha varit pådrivande i att ett sådant "intyg" skulle skrivas ? Eller var det Oskar själv som skrev intyget ?
Citera
2018-01-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil

Ja. Detta är uppenbart. Skolpersonalen begriper ju att flickorna med största sannolikhet levt idag, om den hade agerat som den skulle.
Men risken är stor att detta sopas under mattan.
Citera
2018-01-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
IVO är inte direkt känt för att utreda saker i onödan.
Det vore bättre att lägga det krutet på alla levande patienter som inte får läkarvård, och hänvisas till ekonomiskt stöd från anhöriga om de inte har turen att bo i en kommun som är givmild med socialbidrag.

Naturligtvis men det ena förtar inte det andra.
Den här tragedin är att betrakta som en "haveriutredning" som om den utreds rätt kan komma till nytta i framtiden. T.ex att barnens åkommor utretts på rätt sätt är viktigt men också på vilka grunder skolan fattat beslut om hemundervisning.
Citera
2018-01-27, 14:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

Det kan ju ha varit Hanna som skrev intyget eller tjatade på Oskar att göra det. Det finns kvinnor som kör över sina män totalt och O kan ha haft svårt att säga emot eller ville vara till lags och hoppades att allt skulle bli bra om han gjorde som hon sa. Män som blir hunsade hemma kan ha svårt att berätta om det för utomstående. Kan ha varit H som var drivande angående den slutliga lösningen och O som förmodligen redan var slutkörd såg ingen annan utväg.
Citera
2018-01-27, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Har tidigare länkats till nedan blogg, lägger in den igen(ingen ser ut att ha gjort det på ett tag nu?) med personens egna tankar och som jag delar och en person som även den delar Elisabeth Höglunds tankar:
http://www.usabloggen.se/2018/01/27/nytt-ovantat-ljus-om-bjarredmorden-ett-helt-unikt-svenskt-kriminalfall/
Kortare utdrag:
Så i maj 2017 så var den yngsta dottern fullt frisk, men samtidigt så förhandlade fadern med skolan om att hon skulle få hemundervisning för att hon inte klarade av att gå i skolan!
---
Det verkar onekligen som om fadern steg för steg klippte av kontakterna med omvärlden för sina döttrar och isolerade dom i hemmet samtidigt som ha själv tillbringade alltmer tid hemma. Han genomgick själv en märkbar personlighetsförändring under sommaren, tappade vikt och såg alltmer dålig ut.

Hon BÖRJADE bli sjuk i Maj/Juni
Innan det var hon frisk.
Citera
2018-01-27, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Detta är så jävla sjukt, så många huvuden borde rulla i de som beslutat om hemundervisning!
Det får aldrig hända igen!

Håller med.
Det får aldrig hända igen, Fruktansvärt !
Men däremot ser jag inte att någon utomstående har gjort fel.
Familjen fattade nog sitt beslut, ändå.
Oavsett utomstående.
Citera
2018-01-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klans
Jag har följt tråden men inte läst alla inlägg.

OnT: Jag tror att det handlar om något så ovanligt som en ”folie au deux”. Trots att man har två svårt sjuka barn. Så är det högst ovanligt att två människor tillsammans kommer fram till beslutet att avsluta sina barns liv. Det måste ligga en svår psykisk ohälsa bakom hos båda vårdnadshavarna. Barmhärtightsmord är enligt mig en förskönande beskrivining av det otroligt allvarliga brottet som skett.

OffT: såg en dokumentär häromdagen, ”a gray state”. Handlar om en man på toppen av sin karriär som väljer att mörda sin familj, och sen avsluta sitt eget liv. De hittades precis som nämnda familj i tråden, i januari (efter storhelgerna). Modern hade haft ”syner” kring om de skulle ”gå vidare” tillsammans . Ser likeheter, och det är en klart sevärd dokumentär för den intresserade.

(Första inlägget men hoppas att jag håller mig till diverse regler)

Tack för ett mycket intressant filmtips "A gray state"! Tror absolut det finns gemensamheter i männens personligheter trots att de levde mycket olika liv. Båda pedantiska, ambitiösa, högpresterande (kanske maniska)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in