2018-01-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schinlidst
Ni agerar som en häxjakt genom baserad av era egna spekulationer. Stackare kvinnor som blev anklagad som häxor förr i tiden baserad av folks spekulationer, precis som ni!

I detta fallet ha den ena eller båda bevisligen mördat sina barn. Viss skillnad mot dåtidens häxjakt.
Citera
2018-01-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
[/b]

Ja.
För den yngsta inkom ett INTYG, inget LÄKARintyg.
Det inom ett INTYG.
Föräldrarna var drivande i att även den yngre flickan skulle få hemundervisning, något som skolan började förbereda i juni förra året. Sverige är ett av världens mest restriktiva länder när det gäller hemundervisning i och med den skollagen från år 2011. Föräldrarna misstänkte att flickan led av samma sjukdom som sin storasyster, men ett protokoll visar att något läkarintyg inte fanns vid mötet.
och
Även den yngre flickan började med hemundervisning i höstas. Enligt hennes rektor lämnade föräldrarna ett intyg på att hon led av samma sjukdom som sin storasyster.
Källa: Expressen

Föräldrarna påstod också att en utredning kring den yngsta pågick, därav att "intyget" inte fanns med vid mötet, och detta alltså under samma period som den yngsta och den lika svårt och ofattbart fysiskt sjuka äldsta flickan tjoade och lekte i poolen

Vem utredde flickorna? Utredning om "kronisk trötthet" som annars tar många, många år att göra och dessutom "kronisk trötthet" som också tar många, många år innan en vuxen kan få godkänd som diagnos.
Tack för att du har ordning och reda på diverse citat. Det finns väl även ett tweet från en rektor/skolpersonal som hyllar den berörda skolan för att de åkte hem till mamman när bara OH dök upp på skolmötet.

Om man dessutom tänker tillbaka på ena rektorns uttalande alldeles i början, " en familj i djup kris" och jämför det med pianolärarens reflektioner så känns det igen som att skolan blivit duperad.
Senast redigerad av bazaar 2018-01-27 kl. 10:40.
Citera
2018-01-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
"Kronisk trötthet" är en vanlig benämning på just ME, men det kan givetvis betyda lite vad somhelst.

Problemet, det som möjligen är själva pudelns kärna, är att läkarkåren inte har en aning om vare sig behandling eller diagnosticering. Det gäller lika mycket i Finland och Sverige som i resten av Västvärlden. Eftersom mina egna insikter i frågan är lika sekretessbelagda som alla andras, så kan jag inte skriva så mycket mera än såhär om den saken. Men med nutida teknik så finns det hopp om ett forskningsgenombrott. Det är dock inte on topic i denna tråd.

Om vårdsekretess i allmänhet, så är det inte troligt att sekretessen för dessa flickor bryts. Den är alltså "för alltid".

Vad gäller sannolikheten för att två systrar drabbas prepubertalt, så är det givetvis korrekt att de flesta som drabbas är kvinnor i fertil ålder. Men det är idiotiskt att för den skull utesluta att föräldrarna haft skäl att misstänka ME. Däremot torde det ha försvårat situationen för familjen.

Jag vet att det är svårt att över huvud taget forska kliniskt på ME eftersom man aldrig kan säkerställa underlaget.
...men vem vill tro att någon förälder tar livet av sina barn pga "misstanke" om vilken dödlig sjukdom som helst? Jag tror i alla fall bättre om mänskligheten än så. Därför tror jag också ME är en dimridå som döljer något annat. IVO borde hur som helst utreda om svensk läkarvård på något vis brustit i att utreda flickornas symptom.
Citera
2018-01-27, 10:52
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
I detta fallet ha den ena eller båda bevisligen mördat sina barn. Viss skillnad mot dåtidens häxjakt.
För att inte säga en ENORM skillnad.
Citera
2018-01-27, 10:57
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det beror nog på hur du definierar "dödssjuk".
Nej, ingen av döttrarna var omedelbart döende.
Men de stod (kanske/sannolikt) inför ett livslångt lidande.

Läs gärna i dagens SvD för att få en helhetsbild:
https://www.svd.se/kampen-mot-me-blev-for-tuff-hon-ville-ju-egentligen-leva
Den artikeln handlar om ett helt annat fall.
Citera
2018-01-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du kan inte tvinga någon att skriva om slutresultatet ändå blir detsamma. Om hon var klart emot skulle har hon inget att förlora på att vägra skriva under, bara att vinna på det.

Jo, det kan du. Är du helt uppgiven och försvarslös så gör du som du blir tillsagd.
Det kan också vara så att en inte är riktigt medveten om vad den gör, vad personen skriver under.
Citera
2018-01-27, 11:01
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Så därför menar du att han måste automatiskt måste vara pedofil? Och jag lovar dig, nåt läkarutlåtande kommer du aldrig få läsa. Trodde faktiskt att fb hade lite större krav på kunskaper på sina mod än vad du bevisligen kunnat erbjuda. Får verkligen omvärdera mina tankar om dig.
Du lägger ord i min mun - fult - jag skrev incestuöst förhållningssätt, och med det menar jag långt mycket vidare än en sexuell akt.
Citera
2018-01-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Tack för att du har ordning och reda på diverse citat. Det finns väl även ett tweet från en rektor/skolpersonal som hyllar den berörda skolan för att de åkte hem till mamman när bara OH dök upp på skolmötet.

Om man dessutom tänker tillbaka på ena rektorns uttalande alldeles i början, " en familj i djup kris" och jämför det med pianolärarens reflektioner så känns det igen som att skolan blivit duperad.
Rektorn sa också ” vi kanske har lyssnat lite för mycket på föräldrarna”.
Citera
2018-01-27, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ponera att det funnits en fruktansvärd oro inom familjen. Spekulation: Det började med mammans cancer. När fick hon sin diagnos, innan äldsta dottern blev sjuk? Äldsta dottern klarar inte detta, utan blir själv sjuk av oro, kan inte koncentrera sig på skolan, sover inte och hamnar helt snett. Vaken på nätterna och får inte sova ut någon gång?

Sen dras systern in i detta, med oro för mamman och systern. Blir utmattad och sjuk. Sist ut att klappa ihop är OH, när hela familjen är sjuk/trött/orolig. Han drar en deprimerad snabbväxel på att yngsta dottern är lika sjuk/trött/chanslös som den äldsta. Kan vara en felbedömning självklart.

Fråga: Har skolan kopplat in psykolog för barnens räkning? Har man utrett hälsoläget från skolans sida? Tänk om det är så olyckligt att hela familjen blev sömnlös/orolig/deprimerad och slutligen var så knäckt att de inte tyckte det var konstigt alls att avsluta.

Det var en vanlig familj, där en persons sjukdom, mammans cancer, tog död på dem alla. Julledigheten blev droppen, då var alla isolerade med varandra i en familj som hamnat helt snett. Kanske fanns det kärlek inom familjen, men den var så fylld av rädsla att de inte kunde hantera alla dessa starka känslor? Går lätt att dölja för någon som är verbal eller är "stark". Att visa sig svag är det sista en del vill?

Ännu ett scenario kring vad som hänt. Alla spekulationer landar ändå på att skolan borde ha intervenerat familjen.

Tror även att OHs arbetsgivare borde varit mer alert. Han uteblev enligt några från flera viktiga saker, det var hans enda "nackdel". Nackdel?! Det signalerade att han behövde hjälp... ingen såg, hörde eller förstod.

Kanske hade de fått hjälp långt innan om de haft arbetsuppgifter som andra var riktigt beroende av. Att han endast begärde 10 procent ledig kan även tala för att arbetsgivaren hade en väl tillåtande attityd där mycket av jobbet bygger på "eget ansvar".

Ja, detta är en trovärdig teori. Flickor påverkar enormt av hur deras mamma mår. De kan ha blivit sjuka och deprimerade pga mammans dåliga mående.
Citera
2018-01-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Rektorn sa också ” vi kanske har lyssnat lite för mycket på föräldrarna”.

Ok, intressant. Det skulle vara bra att få veta i hur stor omfattning "föräldrarna" innefattar modern, från skolornas erfarenhet.
Citera
2018-01-27, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Du lägger ord i min mun - fult - jag skrev incestuöst förhållningssätt, och med det menar jag långt mycket vidare än en sexuell akt.

OCH? Med det menar du? Du kan inte gömma dig genom/göra dig mer populär att strö på feministernas tyckande i den här tråden. Har du inga bevis, så sluta upp med att komma med påståenden eller extraordinära tankar.
Kanske du vinner poäng i feministklubben, men hos oss som sett livet från både den ena och andra sidan så framstår du enbart som en nolla.
Citera
2018-01-27, 11:20
Medlem
NiccoJs avatar
Mycket tjat om ME här och många som tror på denna hittepå diagnos. Om det handlat om apatiska flyktingbarn vore det annat ljud på folk. Egentligen känns det som samma sak, en rubbad familj där både föräldrar o barn har/får problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in