2018-01-26, 18:58
Medlem
Den stora frågan är väl hur i helvete båda föräldrarna kunnat arbeta som vanligt med två dödssjuka barn i hemmet?

Den lilla var väl under tolv år också och då får man väl vabba? Smög de omkring där ensamma då? Hel sjukt det här.

Tror skolan gått på nåt humbug intyg med glittrande ögon till professorn, annars hade en förälder varit hemma med barnen på heltid.

Detta är mord och inget annat och skolan har gladeligen hjälpt till.
Citera
2018-01-26, 18:58
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefinitivtKonfys
Jag är ny här. Det här fallet är så obehagligt att jag hoppas att sekretessen kan lättas för att ge inblick i mekanismen bakom och på så vis förhindra att detta sker igen.

Har följt tråden,inte fullständigt men till stora delar, och tänker följande.

1 person, Oskar, verkar vara socialt aktiv och har både professionella och privata relationer mestadels kopplade till sitt jobb. Relationerna verkar vara separerade från övriga familjen (inte gemensamma)
Oskar beskrivs i ordalag som stringent, pedantisk, organiserad, strukturerad och kontrollerande.

3 personer, Hanna, Agnes och Moa, verkar sakna eller har ett mycket litet socialt nätverk.

Barnen har enligt uppgifter från både en granne i Göteborg och i Bjärred varit isolerade från aktiviteter och samvaro med andra barn redan innan sjukdomarna utbröt.

Båda döttrarna har dessutom fått hemundervisning/ avskärmats från skolan vid 11 års ålder (och har därmed svårare att anförtro sig åt någon). Pappan har varit drivande för att få igenom hemundervisningen, även om mamman deltagit kring yngsta dottern.

Det finns inte så mycket fakta att gå på och utifrån det återstår spekulation.

I tråden finns obekräftade uppgifter om hur familjen dött. Det sägs att barnen och mamman hittades i sina sängar och att pappan hängde sig. Det sägs även att pappan "hjälpte" mamman att dö för att preparatet inte fick full verkan. Skulle det skeendet visa sig stämma mördade han alltså mamman också.

Tycker den information som kommer fram kring brottet känns iscensatt. Vi hittar den information som har lämnat till oss att hitta:

-Artikeln Agnes, Moa och momsen (publicerad 2017) är mycket lätt att hitta på Oskars hemsida. Den ger en bild av en engagerad pappa.

- Brevet som båda föräldrarna undertecknat, med den märkliga anledningen brist på livskvalitet.

- Den kvinnliga adepten (i beroendeställning)som Oskar hjälpt och haft en både yrkesmässig och privat vänskaplig relation med har fått den information som Oskar velat att hon skulle få.

- Vald tidpunkt, godkänd professur (karriär på topp), utebliven från konferensen blir ett dramatiskt avslut.

För mig känns det precis som för flera andra som ett försök att ta bort fokus från den verkliga orsaken till det fruktansvärda och oförlåtliga dådet. Jag tror inte att Hanna stått bakom detta beslutet och jag tror även att hon har försökt avstyra det innan hon blev mördad av sin man. Men som allt annat är detta såklart en spekulation i ett försök att förstå något som är obegripligt.

Oskar har förresten hår på de tidigare bilderna om man tittar ordentligt........

Nya spekulationer.
Mitt fetade i det tredje stycket.

Kan OH uppvisat lite aspergerdrag/ASD? Väldigt lätt variant i så fall.
Han hämtade enligt ett tidigare inlägg i tråden energi i sitt arbete. Specialintresse(n), i det här fallet momsjuridik, är vanliga hos personer med autismspektrumtillstånd och har ofta effekten av att vara en behaglig plats att försjunka i. Om det nu föll sig så att OH kunde försörja sig på sitt specialintresse, var det kanske inte konstigt att han blev så framgångsrik vid förhållandevis låg ålder.

Det är vanligt bland personer med autistiska drag att vilja ha rutiner och saker på ett särskilt sätt för att skapa förutsägbarhet. Det var därför jag frågade imorse i tråden om någon visste, eller hade en uppfattning om OH hade strikta rutiner. Det kan säkert upplevas som kontrollerande hos omgivningen. Hastiga förändringar skapar kaos och stressar personer med autistiska drag. Har OH upplevt förändringar som han inte kunnat förutse/påverka/hantera under lång tid, har det gjort honom psykiskt utmattad och deprimerad och till sist brast det för honom och katastrofen blev ett faktum.
Senast redigerad av MacEbola 2018-01-26 kl. 19:03.
Citera
2018-01-26, 19:00
Medlem
Är det Hanna man ser på hennes Facebook sida om man trycker på knappen se vad du har gemensamt med Hannas vänner? Det kommer upp en bild på en kvinna som kan vara Hanna tror jag.
Citera
2018-01-26, 19:05
Medlem
Vilken skitsnack ni har tagit som slutsats! Det är helt klart och tydligt att det är något fel på svenska system som fått föräldrar att välja avsluta livet tillsammans med döttrar! Flaggar det inte för er att det är något fel i svenska system? Mamman är jurist och vet vilken rättigheter de har och pappan professorn inom vad? De har säkerligen länge pratat/diskuterat om innan beslutet kom. Något de har kommit fram att det är sjukt att leva sån livet i samhället.

Det är något inom myndigheter som döljer som vi vanliga människor inte vet om. Föräldrar är ju inte direkt WT föräldrar, de har redan gjort allt de kan för sina döttrar. Jag tror ABSOLUT inte att de väljer avsluta sina livet pga sina döttrars sjukdom nej det är något mer som nyheter inte skriver om eller inte polisen vill öppna ut om föräldrars avskedsbrev mer än döttrars sjukdom.

VAKNA FOLK!
Citera
2018-01-26, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Men skulle det vara en anledning till att mamman ville döda flickorna? Enligt avskedsbrevet så var föräldrarna överens om att alla skulle dö.

Exakt.
Det är inte mycket som stämmer med den teorin.
Sen tänkte jag på en annan sak !
Dom starkaste relations-banden som finns i hela universum, är banden mellan en mor och hennes barn.
Inget får komma emellan en mor och hennes barn.
En mamma dör hellre än att nått händer hennes barn.
OM nu Oskar var en sån psykopat som idkade icest och plågade sin fru och barn på det mest fasansfulla sätt som ni beskriver,...... och fru och barn hade varit fullt friska, så hade nog frugan i alla fall gjort minst 1 försök att göra sig av med sin man..... först med skilsmässa, hjälp hos nån vän, eller huggt en kniv i honom.
Ingenting !!
OM barnen varit friska, OM mamman varit frisk, så hade dom löst pappa-problemet och levt vidare....
Men icke, En fullt frisk mamma, som tillåter att någon dödar hennes barn, utan kamp....
Det köper inte jag.

En tanke som slog mej, bara.
Citera
2018-01-26, 19:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
Ja. Det började gå utför. Frågan är vad startskottet var?

När flyttade de från Gbg? Vad hände i skolan? När insjuknade H i cancer?

Är inte riktigt säker men tror det var 2012. Tror ingen här vet vad som hänt i skolorna eller när familjemedlemmarna började bli sjuka. Att människor flyttar är ju inget konstigt i säg men håller med om att förmodligen hände något i familjen i början på 2016.

Kanske finns det någon i tråden som kan informera oss om dessa frågor. T ex via en vän som känner en vän typ
Citera
2018-01-26, 19:24
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att människor flyttar är ju inget konstigt

Nej det är ju inte konstigt att flytta. Jag visste inte årtalet och tänkte att flytten kanske va 2016...
Citera
2018-01-26, 19:24
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Fyfan, läste precis Höglunds inlägg. Jag skrev tidigt i tråden att pappan ser ut som en hustrumisshandlare (sorry om det är oförskämt att säga så). Efter att ha läst hennes text blir jag nästan säker på att pappan hade ett enormt kontrollbehov över samtliga i familjen. Fyfan vilken ruggig story, skulle kunna betala pengar för att få veta exakt vad som hänt och varför. Kanske ökade pappans kontrollbehov och han inte tyckte att flickorna dög och han kunde inte leva med den "skammen" så han tog kål på dem.

Kan du beskriva hur en ”typisk hustrumisshandlare” ser ut? Har de några fysiska yttre attribut som avslöjar att de är hustrumisshandlare? Exempelvis stor näsa, vårtor i ansiktet, sneda tänder och bångstyrigt hår?
Citera
2018-01-26, 19:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denstorakritikern
Jag måste berömma er att ni fortfarande håller liv i tråden för vi är många som måste få veta och dessutom hela samhället detta för att förstå att folk behöver psykiatrisk hjälp i tid.
Det som gör mig mycket beklämd är att detta bl a är konsekvenserna av att man stängde psykhemmen i Sverige för ett antal årtionden sen det vimlar av psykfall ute som har barn och allt.
Obehagligt nä öppna och bura in alla psykfall alternativt inför dödsstraff på sånt pack.

Håller helt med dig angående vården av psykiskt sjuka eller människor med psykisk ohälsa. Kanske inte borde skrivet vården av utan snarare nästan obefintlig vård och hjälp för människor idag. Fan sanslöst egentligen. Så många människor som far illa och inte får någon hjälp trots att de ber om hjälp gång på gång.

Håller INTE med dig när du skriver bura in alla psykfall alternativt inför dödsstraff på sånt pack.

Psykisk sjukdom är också sjukdomar. Ingen människa vaknar upp en morgon och bestämmer sig för att idag skall jag få en psykiskt sjukdom. Tyvärr visar också denna tråd väldigt tydligt att det inte är okej att må psykiskt dåligt.
Citera
2018-01-26, 19:30
Bannlyst
Citat:
Är inte riktigt säker men tror det var 2012. Tror ingen här vet vad som hänt i skolorna eller när familjemedlemmarna började bli sjuka. Att människor flyttar är ju inget konstigt i säg men håller med om att förmodligen hände något i familjen i början på 2016.

Kanske finns det någon i tråden som kan informera oss om dessa frågor. T ex via en vän som känner en vän typ

Exat Emma.
Vad är det som säger att dom "flydde" från Göteborg ?
Förmodligen flyttade dom för att O fick en fantastiskt bra tjänst på Lunds Universitet, och H på skatteverket, och då blir det lämpligt att bo i Bjärred.
Men, 2016 hände nått.....
Fan vet vad, men där är det lite mysko.
Citera
2018-01-26, 19:31
Medlem
MC5s avatar
Får inte Henkows uppsyn en att associera till Ove Sundberg ifrån Solsidan?

https://imgur.com/a/dVdOS
Citera
2018-01-26, 19:39
Medlem
Citat:
Håller helt med dig angående vården av psykiskt sjuka eller människor med psykisk ohälsa. Kanske inte borde skrivet vården av utan snarare nästan obefintlig vård och hjälp för människor idag. Fan sanslöst egentligen. Så många människor som far illa och inte får någon hjälp trots att de ber om hjälp gång på gång.

Håller INTE med dig när du skriver bura in alla psykfall alternativt inför dödsstraff på sånt pack.

Psykisk sjukdom är också sjukdomar. Ingen människa vaknar upp en morgon och bestämmer sig för att idag skall jag få en psykiskt sjukdom. Tyvärr visar också denna tråd väldigt tydligt att det inte är okej att må psykiskt dåligt.

Nu är du ute och turnerar, må dålig är sin sak men alla dessa jävla psykfall som är ren ondska dom borde raderas ur vår värld
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in