2018-01-26, 18:08
Medlem
Jag blir så illa berörd av denna tragedi...i avskedsbrevet stod att båda föräldrarna var överens...men döttrarna då togs det ingen hänsyn till dem...vad gör att man tar livet av sina barn pga sjukdom...varje mor och far kämpar väl in i det sista för sina barn och försöker göra livet så drägligt för dem så gott det går. Undrar om vi kommer få svar på detta nån gång..var det egoism eller totalt mörker för föräldrarna.
Citera
2018-01-26, 18:13
Medlem
Wiljans avatar
Jag har följt tråden till och från. Jag har säkert missat massor av information när jag kryssat mellan hundratals inlägg om ME och att det är fel att mörda.

Rätta mig om jag har fel: det hände något 2016? Har inte fler sagt att det var efter 2016 som det började gå utför?
Citera
2018-01-26, 18:15
Medlem
Jag har tidigare lagt fram incest som en alternativ förklaring.
Med allt som nu framkommit anser jag att den teorin har stärkts.
Det kan ha varit så att flickornas mensdebut gjort att O. känt sig tvungen att kontrollera flickorna hårdare genom att hålla dem hemma från skolan. Jämför ålder för flickornas "insjuknande".
Han fick panik. Ville fortsätta ha dem för sig själv. Minimera risken att de blev kära i någon kille.
Han förstod ju innerst inne att detta inte skulle hålla hur länge som helst.
Under jullovet - en tid då mycket i familjer kan komma upp till ytan - kanske äldsta dottern eller båda berättade för mamma. De orkade inte med det längre. Ville ha ett vanligt liv.
O. konfronterades...
Citera
2018-01-26, 18:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
Jag har följt tråden till och från. Jag har säkert missat massor av information när jag kryssat mellan hundratals inlägg om ME och att det är fel att mörda.

Rätta mig om jag har fel: det hände något 2016? Har inte fler sagt att det var efter 2016 som det började gå utför?

Det var någon här i tråden som hade varit fosterbarn ca 1 år hos familjen när den yngsta var baby.
H*n hade inte märkt något som var annorlunda i familjen och att de hade varit de bästa fosterföräldrarna h*n någonsin haft. Vill även minnas att h*n haft regelbunden kontakt därefter med familjen fram till början av 2016. Så ja, något kan ha hänt då möjligen började mamman och/eller äldsta dottern att bli sjuka, mina spekulationer
Citera
2018-01-26, 18:23
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
MRSA är inget virus. Det är farligt för att det är resistent mot antibiotika!Jag

Ja det är inte ett virus utan antibiotika resistent stafylokockbakterie
Citera
2018-01-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Uppfattade skriften som ett konstigt testamente, där han knyter samman säcken med sitt yrke och barn. Det OH har skapat på jorden. Detta stärks av det du skriver om att yngsta dottern slutade spela och att pappan snabbt efter insjuknandet inte såg något hopp alls för henne. Vilket är märkligt.

Intressant att du med har ett ord för berättelsen, "Testamente", och det beskriver allt mycket bra också.
Själv tänkte på berättelsen som ett "Manifest"(jag tänkte på Breivik och hans plan). Men intressant att vi satt egna ord på det.
Och en sak i det Testamentet är pappans räkning(nedräkning?) på äldsta dotterns ålder- hon går ju faktiskt i den högsta klassen i lågstadiet, 3an
Det räknas på flickornas åldrar, tycker jag? De båda "insjuknar" kring samma ålder, 11/ 12 år.

Och många reagerade tidigt på pappans PDF- moms(barnslig var ett omdöme) och det jag kan se är hur han leker pedagog(kanske någon redan skrivit det).
Samma gjorde han inför skolpersonal nyfiken på lärandet
Pappan lekte också medicinskt kunnig genom att på skolan redogöra för sina döttrars medicinska status/ hälsa.

I somras tjoade de och hoppade i poolen dessa "kroniskt trötta" barnen.
Ofattbart fysiskt sjuka sa rektor, det dramatiska utspelet var ett exakt citat från hur pappan framställt det hela som.
Och hela 14 år, men Hennes pappa och skolsköterskan skulle tillsammans informera hennes klasskamrater om situationen
det är så dramatiskt allting.
Citera
2018-01-26, 18:34
Medlem
Jag måste berömma er att ni fortfarande håller liv i tråden för vi är många som måste få veta och dessutom hela samhället detta för att förstå att folk behöver psykiatrisk hjälp i tid.
Det som gör mig mycket beklämd är att detta bl a är konsekvenserna av att man stängde psykhemmen i Sverige för ett antal årtionden sen det vimlar av psykfall ute som har barn och allt.
Obehagligt nä öppna och bura in alla psykfall alternativt inför dödsstraff på sånt pack.
Citera
2018-01-26, 18:35
Medlem
CoopColas avatar
Fyfan, läste precis Höglunds inlägg. Jag skrev tidigt i tråden att pappan ser ut som en hustrumisshandlare (sorry om det är oförskämt att säga så). Efter att ha läst hennes text blir jag nästan säker på att pappan hade ett enormt kontrollbehov över samtliga i familjen. Fyfan vilken ruggig story, skulle kunna betala pengar för att få veta exakt vad som hänt och varför. Kanske ökade pappans kontrollbehov och han inte tyckte att flickorna dög och han kunde inte leva med den "skammen" så han tog kål på dem.
Citera
2018-01-26, 18:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Jag har tidigare lagt fram incest som en alternativ förklaring.
Med allt som nu framkommit anser jag att den teorin har stärkts.
Det kan ha varit så att flickornas mensdebut gjort att O. känt sig tvungen att kontrollera flickorna hårdare genom att hålla dem hemma från skolan. Jämför ålder för flickornas "insjuknande".
Han fick panik. Ville fortsätta ha dem för sig själv. Minimera risken att de blev kära i någon kille.
Han förstod ju innerst inne att detta inte skulle hålla hur länge som helst.
Under jullovet - en tid då mycket i familjer kan komma upp till ytan - kanske äldsta dottern eller båda berättade för mamma. De orkade inte med det längre. Ville ha ett vanligt liv.
O. konfronterades...

Men skulle det vara en anledning till att mamman ville döda flickorna? Enligt avskedsbrevet så var föräldrarna överens om att alla skulle dö.
Citera
2018-01-26, 18:44
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssonjaka
Jag blir så illa berörd av denna tragedi...i avskedsbrevet stod att båda föräldrarna var överens...men döttrarna då togs det ingen hänsyn till dem...vad gör att man tar livet av sina barn pga sjukdom...varje mor och far kämpar väl in i det sista för sina barn och försöker göra livet så drägligt för dem så gott det går. Undrar om vi kommer få svar på detta nån gång..var det egoism eller totalt mörker för föräldrarna.

Vad som egentligen förevarit, är ju ingen här som vet, verkar det.
Något man kan tänka sig är att en av föräldrarna, troligast pappan, drabbats av psykisk sjukdom med vanföreställningar.
Det kan vara väldigt svårhanterligt med paranoida vanföreställningar, hallucinationer och övervärdiga idéer hos personer vars premorbida personlighet är superkapabel och supersolid.

En sådan person är van vid att ha rätt och stå över andra i fråga om förstånd och vetande. Denne bryr sig inte om vad auktoriteter som läkare och psykologer säger. Det är dennes version som gäller. Det kan vara svårt för en partner att stå emot en sådan person och det är ofta i sådana konstellationer som folie ā deux kan utvecklas.
Det kan således förhålla sig så att t ex O. blev deprimerad. Eftersom han visste bäst av alla om moms, visste han också bäst om sjukdomar och pedagogik. Han kunde övertyga hustrun och skolan om döttrarnas hälsotillstånd och hur detta skulle behandlas och slutligen hustrun om den, enligt hans mening, enda riktiga och radikala lösningen av problemet.
Citera
2018-01-26, 18:47
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var någon här i tråden som hade varit fosterbarn ca 1 år hos familjen när den yngsta var baby.
H*n hade inte märkt något som var annorlunda i familjen och att de hade varit de bästa fosterföräldrarna h*n någonsin haft. Vill även minnas att h*n haft regelbunden kontakt därefter med familjen fram till början av 2016. Så ja, något kan ha hänt då möjligen började mamman och/eller äldsta dottern att bli sjuka, mina spekulationer

Ja. Det började gå utför. Frågan är vad startskottet var?

När flyttade de från Gbg? Vad hände i skolan? När insjuknade H i cancer?
Citera
2018-01-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Men skulle det vara en anledning till att mamman ville döda flickorna? Enligt avskedsbrevet så var föräldrarna överens om att alla skulle dö.

Nej. Jag tänker att i så fall har ju O. fortsatt föra alla bakom ljuset in i det sista. Mamman var inte med på morden. Inte i hjärtat. Det är vad jag tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in