2018-01-26, 15:19
Medlem
Jag brukar vända mig till vetenskapen i liknande frågor, eftersom jag inte jobbar med detta alls.
Ett litet tips bara.
Citera
2018-01-26, 15:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-33
Det är ju direkt avgörande att veta storleken på föremål för att kunna bedöma avståndet.

Du får samma resultat om månen vore mindre och närmare.

Jag har faktiskt själv mätt avståndet till månen - liksom ytterligare några miljoner människor. Så vi är minst sagt jättesäkra på att den inte är "mindre och närmare".
Citera
2018-01-26, 15:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är ju direkt avgörande att veta storleken på föremål för att kunna bedöma avståndet.

Du får samma resultat om månen vore mindre och närmare.
Finns metoder att mäta avstånd där man inte behöver veta storleken t ex radar eller parallax.
Citera
2018-01-26, 16:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Det är inte NASA som har inflytelse, det är usas regering och deras regering är kontrollerat, likaså sveriges regering.
Föreslår du börjar sätta dig in i konspirationerna om vår medicin och mat först. Det leder dig vidare.

Vad har USA's regering för inflytande på polstjärnan, avståndet till solen och gravitation?
Citera
2018-01-26, 16:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Tillbaka till grekerna, dom kan aldrig ha vetat att jorden var ett klot

Varför kan dom inte ha vetat det?
Det räcker ju att studera polstjärnan från några positioner för att begripa jordens form.

Citat:
Det var upp till rymdorganisationerna att bevisa att dessa teorier stämde.
Kan man inte lita på dem, kan man inte veta att det är ett klot.

Nej det var inte upp till "rymdorganisationerna" att bevisa att jorden är en sfär, det var bevisat långt innan vi kom upp i rymden.

Listan över tidiga bevis kan göras hur lång som helst. Allt från studier av stjärnhimlen, via upptäcktsresande till t.ex Bedford Level experiment.
Citera
2018-01-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Så om argumentet är att man ser en kurva när båten försvinner. Varför ser man inte en kurva 120 000 feet upp då?
Borde ju vara mycket logiskt att man gör det, men det gör vi inte.
Imaginary curve ser man där ögonen inte kan se längre. Borde ju vara innan också...
Samtidigt så vet vi inte hur mycket vågor det är med vattnet heller när båten försvinner och hur mycket det påverkar.

För att jag ska tro på en rund jord så vill jag ha mer bevis och tester. T.ex bilar på jätte långt avstånd och rak sträcka men det verkar vara väldigt svårt.
Sedan att NASA inte vill skaffa mer och starkare bevis är ju patetiskt. Det ska vara upp till dom att bevisa det, påstå något annat är patetiskt.

Vill jag visa nånting till någon så har jag inga problem och filma en 360, oklippt i timmar.
På månen borde dom ju ha viljat filmat som satan, 360 med kameran o.s.v, men den är stationär.. Vad i helvete?
Sedan finns det bevis dessutom på att det är massa röda flaggor i deras videos o.s.v, men ni vägrar ju och acceptera det.

Så om man använder er korkade logik, ni säger att man ska bevisa att dom fejkar månen o.s.v MEN DET FINNS JU FILMER MED BEVIS, så det är ju redan bevisat då ju dummskallar

Sedan att ISS inte filmar live o.s.v, FÖR DET ÄR JU OMÖJLIGT ATT DET ÄR BILDER OCH FILMER TAGNA INNAN i datorer eller hur?
Hur trög kan man vara om man tänker att det är omöjligt?

Det ser ju för fan ut som CGI när ISS åker runt också.
Vi vet ju för tusan att det är lätt och fejka i modern tid och varit i flera år dessutom.

Sedan att varenda jävla sak NASA visar ser så jävla skumt är, är ju logiskt att vara skeptisk. Men ni verkar inte fatta det.
Dom klipper sina videos t.e.x, var det inte nån som hoppade från långt avstånd 2016? När han är i luften så klipper dom till publiken.. ??????
SÅ jävla mycket skumma saker.
Sen att gravitationen inte är bevisat verkar ni ignonera totalt.

Kan vara elektricitet, elektromagnetfält. Jag har sett lite videos på elektromagnetfält, coolt som fan.

Finns också videos som visar att raketer slår i en "dome". Använder man er logik ska man tro på alla videos som finns.

När mannen hoppade 2016 så var det en bild som visade att det var en stor grön skärm där...
Sedan har dom hittat gröna skärmar i NASA "kontoret".
Bra inlägg.

Jag har inte tidigare sett på bevisföringen som du gör. Men det du säger är ju självklart, en myndighet som lever av skattemedel skall naturligtvis bevisa sina påstående och dokumentera sina förehavanden för sina uppdragsgivare skattebetalarna. Det är bisarrt att bevittna hur anhängare av globjorden försvarar och ursäktar att myndigheter som tappar bort data och teknologier. Hur den ena videosekvensen efter den andra visar på tvivelaktigheter där folk hänger i vajrar, eller avsaknaden av 360 video. Inom film/TV finns något som heter den 'fjärde väggen', den visas aldrig där står nämligen filmteamet.

Ofta så är bevisföringen från globjordens sida ganska medioker och man kan ju fråga sig hur de med dessa budgetar inte kan åstadkomma bättre, jag har hört en förklaring. Globjordens parametrar baseras på ockultism och så även deras bedrägeri. Det tror på karma, om de visar för folket hur de bedrar dem faller den dåliga karma på den bedragne. Det är därför man kan se en lirare flyta förbi hängandes i en vajer, eller filmer av astronauter som flyter omkring i simbassänger. De visar hur de tänker lura dig. Faller du för det är det dålig karma på dig och det fungerar. Magiskt!
Citera
2018-01-26, 17:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ofta så är bevisföringen från globjordens sida ganska medioker...

Faktum är att det är precis tvärtom. Det finns exakt noll bevis för att jorden är platt, det finns hundratals bevis för att den inte är platt och det finns hundratals med bevis för att den är ett klot. Och summerar man ihop allt detta så kan man konstatera att det är svårt att hitta något som är bättre bevisat, det handlar om en ohyggligt stark beviskedja för att jorden inte är platt.
Citera
2018-01-26, 17:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Bra inlägg.

Jag har inte tidigare sett på bevisföringen som du gör. Men det du säger är ju självklart, en myndighet som lever av skattemedel skall naturligtvis bevisa sina påstående och dokumentera sina förehavanden för sina uppdragsgivare skattebetalarna. Det är bisarrt att bevittna hur anhängare av globjorden försvarar och ursäktar att myndigheter som tappar bort data och teknologier. Hur den ena videosekvensen efter den andra visar på tvivelaktigheter där folk hänger i vajrar, eller avsaknaden av 360 video. Inom film/TV finns något som heter den 'fjärde väggen', den visas aldrig där står nämligen filmteamet.

Ofta så är bevisföringen från globjordens sida ganska medioker och man kan ju fråga sig hur de med dessa budgetar inte kan åstadkomma bättre, jag har hört en förklaring. Globjordens parametrar baseras på ockultism och så även deras bedrägeri. Det tror på karma, om de visar för folket hur de bedrar dem faller den dåliga karma på den bedragne. Det är därför man kan se en lirare flyta förbi hängandes i en vajer, eller filmer av astronauter som flyter omkring i simbassänger. De visar hur de tänker lura dig. Faller du för det är det dålig karma på dig och det fungerar. Magiskt!
Visa gärna lite bevis för dessa vajrar.
Det jag sett hittills är reflexer från antenner på rymddräkter och ett klipp från ISS där det inte syns någon vajer.
Citera
2018-01-26, 17:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
ISS ligger i en bana ungefär 400 km från jordens yta.

Jorden har en diameter på 13000 km.

Jorden borde kasta en ganska duktig skugga på ISS.

Borde den? Beror inte det lite på var ISS är i förhållande till solen och jorden?

Varför är alla påståenden från plattjordare så jävla korkade?
Ni framstår som fullständigt imbecilla - och det är väl antagligen en grundförutsättning.
Citera
2018-01-26, 17:51
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ok, jag tror fortfarande inte att man kan se någonting 400 km bort i den storleken. Det känns absurt.

ISS är ganska stor, den är väldigt reflekterande, solens ljus är väääldigt starkt medan natthimlen är helt svart. Man kan inte se detaljer på ISS med blotta ögat men skenet kan man se. Man faktiskt vilken given (stjärnklar) natt som helst se andra, och mindre, satelliter på himlen.

Citat:
Tillbaka till grekerna, dom kan aldrig ha vetat att jorden var ett klot. Det var enbart teorier, avstånden till sol och måne kan aldrig stämma eftersom de inte visste om de mäter från en sfär, kub eller platt yta. Storleken på måne, sol och stjärnor visste de inte heller.

Du har inte helt fel. Grekerna visste inte allt. De gjorde antaganden som de sedan stödde upp med faktiska mätningar på saker de faktiskt visste storleken på. Erastostenes är ett bra exempel. Han mätte skillnaden i vinkeln solens ljus skapade på marken på två platser som var geografiskt en bra bit från varandra. Han fick vinkeln 7 grader. Han gjorde antagandet att jorden var rund vilket gav honom jordens omkrets. Han visste hur många grader det går på en cirkel, 360, så dessa 7 grader motsvarade då alltså ca 1/50 del jordens omkrets. Det går alltid 360 grader på en cirkel. Det går alltid 180 grader på vinklarna i en triangel. Det är denna sortens verktyg man använder. Har man ett mått så kan man räkna ut ett annat.

Aristarchos gjorde liknande mätningar mellan solen och månen. När månen är halv så får du ju en rätvinklig triangel igen. Aristarchos hade inte ens trigonometri till sitt förfogande på sin tid men fick ändå avstånd till månen och solen. De är inte särskilt korrekta men han fick fram att jordens radie är 2.85 ggr månens. Riktiga värdet är 3,50 ggr men Aristarchos visar ändå hur man genom observationer och matematik kan komma väldigt långt. Ptolemaios förbättrade Aristarchos beräkningar. Han fick att avståndet mellan jorden och månen var 59 gånger jordens radie (riktigt värde 60) och att månens diameter var 0,292 gånger jordens (riktigt värde 0,273). Med dessa beräkningar gjorda, med "facit" klart så är det bara att sätta in ett faktiskt värde på en uppmätt distans och sen kan man räkna ut alla andra distanser.
Citera
2018-01-26, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Visa gärna lite bevis för dessa vajrar.
Det jag sett hittills är reflexer från antenner på rymddräkter och ett klipp från ISS där det inte syns någon vajer.
Det visade jag i tidigare inlägg. Då hade globjordare i tråden, kanske inte du, förklaringen: 'jag ser ingen vajer'. Ni beter er som en sekt.
Citera
2018-01-26, 18:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du bidrar ju inte nu med bevis, endast nekande.

Jag har bidragit med massor med bevis för att jorden inte är platt.
Vad sägs tex om det faktum är kartor, GPS och jordgloben stämmer överens med verkligheten?
Eller stjärnhimlen? Eller gravitation? Eller en solnedgång? Eller pendeln? Eller vädersystem? Eller flygresor?

Se så, sitt inte där och bjäbba. Förklara i stället hur jorden ser ut, var Australien ligger och varför regndroppar faller nedåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in