2018-01-26, 14:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Kickstarter har inte gjort ett uttalande och AN såg inte ut att bryta mot några regler https://www.kickstarter.com/rules?ref=global-footer

Lite gulligt förakt på DNs kommentarsida. Att AN inte får betalt för sitt projekt hyllas.

Sen en massa "kolla in den här idioten!"-kommentarer mot de som försvarar AN.
Samma argument som vanligt alltså.
"Det är Facebook som stänger av"
"Så klart en bokhandel har rätt att ta bort en bok från bokhyllan."
"Det är ingen rättighet att få samla in pengar via Kickstarter"
"Det är ingen rättighet att vara anställd av tv4".
"Det är upp till den enskilda skolan om den vill stoppa en talare".

#jagärhär hamnar ALLTID på på sidan som argumenterar FÖR rätten att tysta. FÖR att människor med avvikande åsikter inte ska ha några som helst möjligheter att verka - de ska anmälas och slängas ut från sociala plattformar. De ska förlora sina inkomster.
Citera
2018-01-26, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Att #jagärhär är emot Ann Heberlein är väldigt tydligt i DN's facebook artikel om just den här händelsen. Massupvotes från sekten och mycket spydiga och tramsiga svar. Så att det är just sekten som har anmält till kickstarter är långt ifrån omöjligt.
De är så fräcka de här människorna att det är svårt att ta in.

Karina Andreasen förnekar att #jagärhäraktivister tidigare massanmält Heberlein och efterlyser bevis. Skärmdumpar där #jagärhärmedlemmen Maria Robsahm ber andra att anmäla och sedan tackar för hjälpen finns här:

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10155044128186824&id=754856823&set= p.10155044128186824&source=47
https://www.facebook.com/erik.vanderheeg/posts/10155044199311824?pnref=story

Andreasens kommentar:

Citat:
Karina Andreasen
Fram med lite bevis för att vi i #jagärhär har anmält henne. Man ska inte tro på allt man hör!

Annica Pettersson spyr ur sig en massa inlägg där hon kräver att Heberlein ska stoppas och upprepar med en dåres envishet att det är män som våldtar. Förvisso, men kvinnoförtrycket varierar betänkligt mellan olika kulturer och alla grupper av män är inte lika våldtäktsbenägna. Heberleins studie skulle kunna kasta ytterligare ljus över den problematiken. Man kan ju också fråga sig varför Pettersson m.fl. verkar vara så rädda för studien när de redan nu säger sig veta att våldtäkt inte har med etnicitet/kultur att göra.

Citat:
Annica Pettersson
å herre min je, stoppa pressarna, klart att det inte finns några riktiga källor till AH´s påstående. Skulle dem komma från PJ ja den där statistiken som är polisanmäld?
Stoppa AH på en gång.
Mäns våld och våldtäkter är ett samhällsproblem och ett världsproblem, det vore underbart om även AH förstod det. Men det är klart, kan man inte förstå att vi alla är människor i hela världen så måste man naturligtvis gör aså mycket man kan för att få till det så rasistiskt om möjligt, för det är så det blir OM man inte förstår vilka det är som gör mest våld och våldtäkter och då i hela världen.
AH titta på filmen hashtag femton och förstå att våldtäktskulturen har funnits i Sverige i decennier och även gruppvåldtäkter både inomhus och utomhus.
Våld/brott har ingen etnicitet/nationalitet, så är det. Men man bör förstå demokrati också för att förstå rättssystemet som vi har i Sverige.
Vilka är sexköparna som med våld och våldtäkter ger sig på kvinnor/tjejer/killar/pojkar? Vilka är dem AH.

Birgit Ek m.fl. framför det skruvade argumentet att yttrandefrihet inte innebär att man har rätt att kräva finansiering för det man skriver. Som om någon skulle ha påstått det? Däremot vill många bevisligen läsa Heberleins studie och är beredda att vara med och finansiera den. Nu försöker dock yttrandefrihetsfientliga krafter sätta stopp för detta.

Citat:
Birgit Ek
Visst innefattar yttrandefriheten rättigheten att ge ut böcker, men man kan inte kräva finansiering med åberopande av yttrandefrihet.
Citera
2018-01-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Samma argument som vanligt alltså.
"Det är Facebook som stänger av"
"Så klart en bokhandel har rätt att ta bort en bok från bokhyllan."
"Det är ingen rättighet att få samla in pengar via Kickstarter"
"Det är ingen rättighet att vara anställd av tv4".
"Det är upp till den enskilda skolan om den vill stoppa en talare".

#jagärhär hamnar ALLTID på på sidan som argumenterar FÖR rätten att tysta. FÖR att människor med avvikande åsikter inte ska ha några som helst möjligheter att verka - de ska anmälas och slängas ut från sociala plattformar. De ska förlora sina inkomster.

Snacka om att skruva till kommentar.

Kan du komma med bevis att GRUPPEN jäh håller på sådär?
Nä, det kan du inte.
Om någon skriver anmäl den där personen eller sidan , har du sett att det han kommit från gruppen jäh? NÄ, från någon privat, ja så är det säkert..

Så snacka om skruva till kommentar...
Citera
2018-01-26, 15:17
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotnosens
Detta är min åsikt.
Jag har alltid gillat Bard, han säger vad han tycker.
Men, när han skriver att någon person (minns inte vem) ska dö på nått hemsk sätt eller mått annat skit han har hållit på och skrivit, då har han gått över gränsen. Det finns faktiskt gränser för vad man skriver.
Det bard gör är att mordhota folk och han anser att han har rätt till det.
Ahh men alltså???
Och ni skyller som vanligt allt på jäh, även Bard gör det.

Även människor som inte ens har vart med i jäh får en massa jävla skit bara pga att dom råkar kommentera på någon offentlig sida. Människor som inte ens vet om att jäh finns har fått skit.
Så långt har det gått med er häxjakt på jäh..

Det är min åsikt

Om du tror att detta är en häxjakt på JÄH-sektens medlemmar så har du aldrig upplevt hur det är att vara nationalist eller invandringskritiker i Sverige. Men jag hoppas innerligen att vi kan få igång en riktig häxjakt på JÄH-anhängarna inom några år, som får dreven mot nationalister att likna en västanfläkt.

För det förtjänar de.
Citera
2018-01-26, 16:00
Medlem
Citat:
Detta är min åsikt.
Jag har alltid gillat Bard, han säger vad han tycker.
Men, när han skriver att någon person (minns inte vem) ska dö på nått hemsk sätt eller mått annat skit han har hållit på och skrivit, då har han gått över gränsen. Det finns faktiskt gränser för vad man skriver.
Det bard gör är att mordhota folk och han anser att han har rätt till det.
Ahh men alltså???
Och ni skyller som vanligt allt på jäh, även Bard gör det.

Även människor som inte ens har vart med i jäh får en massa jävla skit bara pga att dom råkar kommentera på någon offentlig sida. Människor som inte ens vet om att jäh finns har fått skit.
Så långt har det gått med er häxjakt på jäh..

Det är min åsikt
Alexander Bard har i likhet med dig själv ett grovt och gapigt uttyckssätt. Men du kan väl inte på allvar tro att han mordhotar Beatrice Ask? Däremot predikas det i vissa moskéer på största allvar att människor som Bard borde avrättas. Jag har aldrig sett #jagärhäraktivister ha några synpunkter på detta. Tvärtom gillar Mina Dennert en artikel som försvarar islamistem Amanj Aziz, som bjudit in predikanter som hävdar att homosexuella ska stenas till döds, att kvinnans plats är i hemmet och att judar är avkommor från apor och grisar.

Skärmdump på Dennerts gillande finns i denna tweet:

https://twitter.com/Jerlerup/status/928592042271412224

Debattartikeln:

https://www.svt.se/opinion/sabuni-musa-zemzem-awad-abdulkadir-hamad-awad-nassef-tufekcioglu-bayati-abdullahi

Om Amanj Aziz:

https://timbro.se/smedjan/dramaten-ska-inte-vara-plattform-ar-extremister/
https://www.expressen.se/kultur/ide/lat-inte-en-islamist-tala-for-oss-dramaten/
https://www.expressen.se/kultur/ide/amanj-aziz-extrema-kopplingar-ar-belagda/

Att Bard ofta kan vara plump håller jag med om, men det finns inget som tyder på att han anser att kvinnan ska vara underordnad mannen och liknande. Ändå attackerar feminister och #jagärhäraktivister Bard och inte islamisterna. Är inte det märkligt?
Citera
2018-01-26, 16:21
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Varför liksom. Nä; jag är övertygad om att jäh gruppen inte har med det att göra men som sagt; var och en bestämmer ju själva på Facebook vad man gör.
Rätt tragiskt fortfarande att ni anser att jäh admins skall och ska veta vad alla snart 80000 medlemmar gör alltid överallt, dygnet runt i sociala medier.
Isåfall så ska väl alla som har en grupp också ha koll på alla. Verkar som att den regeln gäller endast jäh av någon anledning.
Så vad du säger är att alla är ansvariga för sin "hatsvans", t ex Hanif Bali och Katerina Janouch, trots att de inte uppmanar någon till någonting, men #jagärhär inte har något ansvar alls för de som är medlemmar?

Om man har en grupp som påbjuder ett visst beteende så är man ansvarig för om ens medlemmar uppvisar ett diametralt motsatt beteende i dennes namn. Antingen tar man ansvar för det eller så utesluter man dem. Men det är fortfarande väldokumenterade faktum att man inte är välkommen i #jagärhär om man har fel politisk åsikt men är välkommen om man har rätt åsikt men en väldokumenterad näthatare. Finns otaliga exmepl i denna tråd men ingen bemöter det med något annat än det rent infantila "var och en bestämmer ju själva på Facebook vad man gör".
Citera
2018-01-26, 17:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Snacka om att skruva till kommentar.

Kan du komma med bevis att GRUPPEN jäh håller på sådär?
Nä, det kan du inte.
Om någon skriver anmäl den där personen eller sidan , har du sett att det han kommit från gruppen jäh? NÄ, från någon privat, ja så är det säkert..

Så snacka om skruva till kommentar...
Kommentarerna är avsedda att illustrera vilken åsikter #jagärhär-svärmen brukar torgföra när någon av deras meningsmotståndare stängs av/förlorar ett uppdrag etc.

När Katerina Janouch barnböcker bojkottades av en enskild bokaffär, eller påstods ha fått sina böcker borttagna från bokhyllorna i en pocketshophandel (av ideologiska skäl) försvarade personer i #jagärhär affärernas rätt att göra så. När Joakim LaMotte (på initiativ av en person i #jagärhär) förlorade sitt uppdrag på som föreläsare på en skola fann vi representanter från #jagärhär i kommentarsfältet som försvarade rektorns beslut. Kampanjen mot Alexander Bard initierades av en medlem i #jagärhär och spreds av medlemmar i rörelsen och nu när Heberlein fått sin insamling nedsläckt av kickstarter finns det på twitter och Facebook konton som försvarar detta och i påfallande många fall är de aktiva inom #jagärhär.

Det finns en censuriver i gruppen - DET är min poäng.

Ni ser inte faran i en utveckling där mer eller mindre organiserade nätverk agerar för att stänga ned debattörers konton på sociala medier, kontaktar arbetsgivare, ser till att böcker försvinner från bokhyllor eller agerar för att de inte ska kunna finansiera projekt.

På sätt och vis är jag inte förvånad att du uppmanar mig att anmäla - det är din och dina gelikars ryggmärgsreaktion verkar det som.
Senast redigerad av Tinuviel 2018-01-26 kl. 17:48.
Citera
2018-01-26, 18:20
Moderator
Tinuviels avatar
Enligt en medlem i #jagärhär rekommenderas fortfarande anmälningar, men efter eget omdöme:
Citat:
Som sagt, jag är medlem i #jäh. Gruppens medlemmar rekommenderas att anmäla hatfulla kommentarer efter eget omdöme. Själv brukar jag anmäla när någon hotar med våld, t ex bild på hängsnara i tråd om misstänkt våldtäktsman. Menar du att jag borde avstå från att anmäla sådant?
https://twitter.com/9ustafsson/status/956872868457013249
Citera
2018-01-26, 18:27
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Enligt en medlem i #jagärhär rekommenderas fortfarande anmälningar, men efter eget omdöme:

Sitter människan och jämför verkliga mordhot med ett kickstarterprojekt som ska granska våldtäktsmännens ursprungsländer?

Där ser man vart deras linje går...
Citera
2018-01-26, 18:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Sitter människan och jämför verkliga mordhot med ett kickstarterprojekt som ska granska våldtäktsmännens ursprungsländer?

Där ser man vart deras linje går...
"Efter eget omdöme" som sagt...
Citera
2018-01-26, 19:02
Medlem
Citat:

Samma person lanserar även den spännande konspirationsteorin att det skulle kunna vara "Heberleins supportrar" som ligger bakom anmälningarna för att generera uppmärksamhet och reklam till projektet och samtidigt svärta ned #jagärhär.

Citat:
Och hur kan du vara så säker på att det inte är några av Heberleins supportrar som anmält crowdfundingen, för att generera gratisreklam till boken och svärta ner rörelser som #jagärhär ?
https://twitter.com/9ustafsson/status/956861748732194816
Citera
2018-01-26, 20:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Okej.
Ni menar att de som skriver parasiter, apor, pack, ska skjutas, ska hängas; osv är provocerade av jäh?
FNISS... Det är jäh fel det med alltså?

..

Men JÄH lägger sig aldrig i sådant, de försöker endast tysta meningsmotståndare. Där hat förekommer mest bland nazister och islamister syns ni aldrig. Ni ger er bara på personer i underläge där ni inte riskerar något. Det ni gör nu mot AH är antidemokratisk fascism. Det är den digitala tidens bokbål. JÄH är en ond rörelse som skadar inte bara enskilda människor utan hela samhället. Dessutom är det bara en socialdemokratisk trollfabrik. Jag brukar inte tycka att man skall bete sig lika illa själv men i ert fall hoppas jag faktiskt att ni blir förföljda och förlorar era arbeten när ni förlorat makten. Kanske kommer varje arbetsgivare du har resten av ditt liv få skärmdumpar av dina insatser i JÄH i framtiden? Kanske företag kommer att bojkottas om de anställer dig? Du skapar ett monster som kommer att slå tillbaka mot dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in