2018-01-25, 21:03
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag skulle tro att det är Peter Gembäck som nu begärt att polisen ska utreda om han begått brott i samband med att han slagit en medlem,Han gick ur församlingen för 1 år sen.
Det verkar fullkomligt explodera nu och det lär bara finnas 10 medlemmar kvar.Vad som sagts nu är att ÅW fått 4 miljoner av medlemmarna i pengar gåvor smycken och resor. Inte undra på att hon inte vill uttala sej samt att hon krupit undan och av det man läser verkar hon tycka att skulden är alla andras näst intill i alla fall

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/knutbypastor-talar-ut-om-misshandel-i-forsamlingen-for-forsta-gangen
Citera
2018-01-25, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag skulle tro att det är Peter Gembäck som nu begärt att polisen ska utreda om han begått brott i samband med att han slagit en medlem,Han gick ur församlingen för 1 år sen.
Det verkar fullkomligt explodera nu och det lär bara finnas 10 medlemmar kvar.Vad som sagts nu är att ÅW fått 4 miljoner av medlemmarna i pengar gåvor smycken och resor. Inte undra på att hon inte vill uttala sej samt att hon krupit undan och av det man läser verkar hon tycka att skulden är alla andras näst intill i alla fall

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/knutbypastor-talar-ut-om-misshandel-i-forsamlingen-for-forsta-gangen

Det mest intressanta är att församlingen radikaliserades efter mordet. När bilden tidigare varit att det onda försvann med Fossmo.
Citera
2018-01-26, 08:56
Medlem
Angel of Peaces avatar
Aftonbladet har en hel del Knutby idag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j6nQd/ex-medlemmarna-gav-flera-miljoner--till-kristi-brud

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Medlemmar vittnar om att Åsa Waldau,”Kristi brud”, fått dem att lämna ifrån sig miljontals kronor och låtit dem betala hennes privata nöjesresor, lyxkonsumtion och de har tvingats arbeta under slavliknande förhållanden.

Aftonbladet och TV4Nyheterna avslöjar spelet bakom miljongåvorna som gjort ”Åsa Waldau” förmögen.

Här är del 3 i granskningen av församlingen Knutby, som blev rikskänd efter morddramat 2004. Se de tidigare delarna här nedanför.

Ger sig hur mycket som är under Plus/betalvägg.
Citera
2018-01-26, 09:12
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
I höstas avslöjade Aftonbladet och TV4 Nyheterna att en av de tidigare pastorerna i Knutby polisanmälts för sexuellt utnyttjande.

Nu har han fått nya uppdrag – i Frälsningsarmén.

– Han är som alla andra välkommen till oss och han har sagt att han vill starta om på nytt, säger Frälsningsarméns informationsansvarige Lars Beijer.

Senare under torsdagen meddelar Beijer att pastorn inte längre är med i ”någon främträdande roll eller i bandet”.

Flera tidigare medlemmar i den uppmärksammade Knutbyförsamlingen vittnar om att pastorn ska ha utnyttjat kvinnor sexuellt.
Och en förundersökning mot honom är inledd om sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xR4nKR/knutbypastorn-som-anmaldes-for-sexbrott-har-fatt-nya-uppdrag--i-frals
Citat:
”Han kanske borde ta en paus”

Frälsningsarméns pressansvarige Lars Beijer säger till Aftonbladet att de inte dömer honom i förväg:

– Han är som alla andra välkommen till oss och han har sagt att han vill starta om på nytt. Vi har samtal med alla nya och sedan gör vi en bedömning. Vi har gjort bedömningen att den här personen vill lämna sitt gamla liv. Men det blir allvarligt om han blir dömd för brott.

Du ser inga problem med att han har en framträdande roll samtidigt som han är misstänkt för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning och ska ha utnyttjat flera kvinnor sexuellt?

– Jag tycker inte att man kan säga att han har en framträdande roll, men när du berättar det så inser jag att vi måste titta på det närmare. Han kanske borde ta en paus.

Senare under torsdagen uppger Frälsningsarmén genom Lars Beijer att pastorn inte längre kommer delta i deras verksamhet efter att ärendet diskuterats.

– Nu när vi har hela bakgrunden med de här anklagelserna så har kommit fram till att han inte längre ska vara med, och det har vi meddelat honom att han inte längre ska spela i det här bandet, säger Lars Beijer.

Han säger att det var det enda beslutet de kunde fatta med tanke på omständigheterna.
Citera
2018-01-26, 10:13
Medlem
GustafKroons avatar
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3953541

Rigmor Robert och Peter Gembäck intervjuas i TV4
Senast redigerad av GustafKroon 2018-01-26 kl. 10:26.
Citera
2018-01-26, 10:14
Medlem
Angel of Peaces avatar
Knutbypastorn erkänner: Jag har misshandlat

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Knutbypastorn Peter Gembäck talar nu ut om våldet och misshandeln inom den kristna församlingen.

Det fortsatte även efter att tidigare pastorn Helge Fossmo dömts för mord.

– Jag vill lägga alla kort på bordet och därför har jag själv kontaktat polisen, säger Peter Gembäck till SVT.

Det är första gången församlingens före detta pastor och presstalesman talar ut om misshandel och våld bland medlemmarna i Knutby. Flera händelser är anmälda och utreds av polisen. Det handlar även om ett fall av sexuellt utnyttjande, uppger SVT:s Uppdrag granskning.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/knutbypastorn-erkanner-jag-har-misshandlat/

Hel del läsning, både gammalt och nytt på Expressen.
Citera
2018-01-26, 10:19
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det mest intressanta är att församlingen radikaliserades efter mordet. När bilden tidigare varit att det onda försvann med Fossmo.

I tiden efter knutbymordet var det återkommande mantrat "Församlingen behöver lugn och ro" från Peter Gembäck när han mötte medier. Sett såhär i efterhand var nog lugn och ro det sista de behövde.
Citera
2018-01-26, 11:18
Medlem
Det är ju en bra utveckling det här och jag gissar att RR gjort ett jättejobb.

Jag kan ha fel men jag får fortfarande känslan att dels Pege och framförallt ÅW vill tona ner just sin egen skuld. Pege får det nästan att låta som en enskild örfil är det värsta han gjort. Att han stått och tjatat om att medlemmarna ska lyda, lyda, lyda då? T ex. Som föreståndare hade han väl yttersta ansvaret för vad som hände. Honom är jag osäker på, men är det så lätt att ändra kurs när man år efter år manipulerat och ljugit?

ÅW i bilen verkar mest teatralisk och säger att hon skulle kunna be om ursäkt hela livet (martyr) men det var andras fel också. Inget om att hon skulle försöka gottgöra de hon gjort illa? Åtminstone betala tillbaks ekonomiskt?

Och hur tänker man när man står med gaffeln i högsta hugg och ska ge sig på någon? Finns det inte någon slags inre spärr som säger "det här är inte toppenbra"?

Om man inte har sådana spärrar, var går gränserna? Beordra mord?

Både PeGe och ÅW säger sig ångra sig. Det får vi verkligen hoppas. Det de gjort är förfärligt! Min egen tanke är sluta låta "Gud" leda er! Det har ju inte gått så bra hittills. Använd hellre förståndet och (om det finns) den inneoende respekten för andra människor!

Jag har fö ett minne av PeGe och RR i en morgonsoffa eller liknande för kanske 10 år sedan. RR sa till PeGe: "Nu håller du så fast i ditt. Någon dag kanske du också vänder dig till mig" och PeGes svar "Det kommer ALDRIG" att hända!"

Edit: En sak till: Den vuxna som sett ÅW stå och bita, riva, misshandla med gafflar och skohorn kunde med fördel köra henne till psykakuten alternativt ring polisen! Beteendet är verkligen inte friskt!
Senast redigerad av joannaw 2018-01-26 kl. 11:23.
Citera
2018-01-26, 11:30
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon

Tack, Gustaf Kroon för detta klipp!

Rigmor Robèrt och Peter Gembäck sittandes bredvid varandra, vid samma bord.

Och fram lyser en förståelse för den andres åsikter.

Underbart - det finns hopp för mänskligheten.
Citera
2018-01-26, 15:30
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon

Peter Gembäck avslöjar något alarmerande i TV4 idag:
Citat:
"Det som gjorde att vi kom till STOPP, det var att tillräckligt många tvivlade samtidigt och vågade säga det till varann. Och framför allt att, tror jag då, Åsas tidigare man, att HAN började tvivla. DET var det som gjorde att vi till slut kom till att få en knäck på det här."

Säger Gembäck med detta att Patrik Waldau varit sektens möjliggörare och förutsättning?
Fram till skilsmässan 2016 har både Åsa och Patrik utåt bedyrat att de levt tillsammans som en harmonisk familj med två barn. Men i verkligheten hade Patrik hösten 1999 inlett samlivet med en annan kvinna. Åsa hade då en dygnet-runt-relation med Helge Fossmo som hon kallade sin ”kärleksslav” och fler män har senare haft den rollen. Paret drog alltså in sina nu vuxna barn i dubbelliv med lögnhärvor.
Enligt Gembäck kollapsade Åsas skräckvälde när Patrik började tvivla (=slutade ljuga).
I ett normalt leverne arbetar en vuxen människa för sin försörjning med sociala återkopplingar från arbetskamrater, chefer, grannar, släktningar, vänner. Hade ett normalt liv motverkat Åsas skenande galenskap med storhetsvansinne, manipulation, paranoia, aggressioner, utnyttjande?
Svaret är ja.
Så i förlängningen växer frågan fram som Patrik och hans närstående har att grunna på:
Om Patrik levt ett ärligt liv - hade då Emilie och hennes jämnåriga i Knutby haft en normal uppväxt och ungdomstid? Hade då Heléne och Alexandra nu varit i livet?
Citera
2018-01-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw

Jag kan ha fel men jag får fortfarande känslan att dels Pege och framförallt ÅW vill tona ner just sin egen skuld. Pege får det nästan att låta som en enskild örfil är det värsta han gjort. Att han stått och tjatat om att medlemmarna ska lyda, lyda, lyda då? T ex. Som föreståndare hade han väl yttersta ansvaret för vad som hände. Honom är jag osäker på, men är det så lätt att ändra kurs när man år efter år manipulerat och ljugit?

ÅW i bilen verkar mest teatralisk och säger att hon skulle kunna be om ursäkt hela livet (martyr) men det var andras fel också. Inget om att hon skulle försöka gottgöra de hon gjort illa? Åtminstone betala tillbaks ekonomiskt?

Och hur tänker man när man står med gaffeln i högsta hugg och ska ge sig på någon? Finns det inte någon slags inre spärr som säger "det här är inte toppenbra"?

Både PeGe och ÅW säger sig ångra sig. Det får vi verkligen hoppas. Det de gjort är förfärligt! Min egen tanke är sluta låta "Gud" leda er! Det har ju inte gått så bra hittills. Använd hellre förståndet och (om det finns) den inneoende respekten för andra människor!

Jag har fö ett minne av PeGe och RR i en morgonsoffa eller liknande för kanske 10 år sedan. RR sa till PeGe: "Nu håller du så fast i ditt. Någon dag kanske du också vänder dig till mig" och PeGes svar "Det kommer ALDRIG" att hända!"

Edit: En sak till: Den vuxna som sett ÅW stå och bita, riva, misshandla med gafflar och skohorn kunde med fördel köra henne till psykakuten alternativt ring polisen! Beteendet är verkligen inte friskt!

Jag tror aldrig att någon utomstående kommer att kunna förstå. Som Emilie var inne på (typ), något bra vrids lite i taget så att man inte märker det och till slut är det helt skruvat. Betänk också att det var många som flyttade dit som unga (=lättpåverkade)...

Jag tror säkert att Peter G har mer än en örfil på sitt samvete men att han går ut offentligt tycker jag ändå är värt en eloge. Jag tror att han kommit till ganska stora insikter om vad han varit medskyldig till och jag tror att han i nuläget vill försöka gottgöra. Allmänheten i Sverige minns Åsa Waldau, Helge och barnflickan. Nu vet alla vem Peter G är...
Citera
2018-01-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw

PeGe är en kraftigt indoktrinerad frikristen person som med makt blir kontrollerande och osund. Det finns relativt gott om sådana individer. När en sådan individ hamnar i händerna på en psykopat kan vad som helst hända. Det märktes i morse i Nyhetsmorgon att PeGe fortfarande är indoktrinerad, men han har blivit något mindre indoktrinerad och har dessutom fått ett vidare perspektiv på tillvaron.

ÅW är en fullblodspsykopat. De nya uppgifterna om Kristi brud, där hon sägs ha arrangerat sexträffat får en att fundera på om hon inte var mer involverad i morden än vad som hittills kommit ut.
Senast redigerad av Mafia 2018-01-26 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in