Det är ju en bra utveckling det här och jag gissar att RR gjort ett jättejobb.
Jag kan ha fel men jag får fortfarande känslan att dels Pege och framförallt ÅW vill tona ner just sin egen skuld. Pege får det nästan att låta som en enskild örfil är det värsta han gjort. Att han stått och tjatat om att medlemmarna ska lyda, lyda, lyda då? T ex. Som föreståndare hade han väl yttersta ansvaret för vad som hände. Honom är jag osäker på, men är det så lätt att ändra kurs när man år efter år manipulerat och ljugit?
ÅW i bilen verkar mest teatralisk och säger att hon skulle kunna be om ursäkt hela livet (martyr) men det var andras fel också. Inget om att hon skulle försöka gottgöra de hon gjort illa? Åtminstone betala tillbaks ekonomiskt?
Och hur tänker man när man står med gaffeln i högsta hugg och ska ge sig på någon? Finns det inte någon slags inre spärr som säger "det här är inte toppenbra"?
Om man inte har sådana spärrar, var går gränserna? Beordra mord?
Både PeGe och ÅW säger sig ångra sig. Det får vi verkligen hoppas. Det de gjort är förfärligt! Min egen tanke är sluta låta "Gud" leda er! Det har ju inte gått så bra hittills. Använd hellre förståndet och (om det finns) den inneoende respekten för andra människor!
Jag har fö ett minne av PeGe och RR i en morgonsoffa eller liknande för kanske 10 år sedan. RR sa till PeGe: "Nu håller du så fast i ditt. Någon dag kanske du också vänder dig till mig" och PeGes svar "Det kommer ALDRIG" att hända!"
Edit: En sak till: Den vuxna som sett ÅW stå och bita, riva, misshandla med gafflar och skohorn kunde med fördel köra henne till psykakuten alternativt ring polisen! Beteendet är verkligen inte friskt!