2018-01-26, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men visst är det skillnad. Jämför halsen:

http://www.henkow.se/Webbplats/Valkommen.html
http://portal.research.lu.se/portal/sv/persons/oskar-henkow(0d79c8b8-b5a9-4d25-ae44-f38041305161).html

Utgår ifrån att sista länken är "yngst" med årtal 2017 involverat. Han ser inte frisk ut, alls.
Tunnhåriga brukar raka eller stubba ner håret och jag tror att pianolärarinnan tänkte på att hårfästet numera lyste med sin frånvaro. Pianolärarinnan har betydligt lättare att göra en bedömning som spenderat mycket tid med OH i samma rum.

Vi kan köra gissningslek.
Om du då gissar på det som du skrev här ovan.
Så gissar jag på att han kanske hade börjat raka sig med hyvel.
När han dyker upp hos piano-tanten, så var han duschad och nyrakat blänkande huvud, det tillsammans med att han tappat några kg, kanske pga depression, och mörk under ögonen för att han jobbat mycket och sovit dåligt.
Det gissar jag på.
Citera
2018-01-26, 10:06
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En alternativ, lika trolig hypotes är ju att det är hustrun som törnat och dragit döttrarna med sig, och att pappa (fullt begripligt, men naivt) trott att med egen ansträngning kunnat mildra detta - med totalknas och tragedi som följd.

Nu finns ju ingen att fråga, dock.

Det som eventuellt talar emot att det är hustrun som gått bananas är ju att det är mannen som verkat vara mest drivande, gällande att isolera barnen i hemmet. Om frun var knäpp (hemma) är det väl rätt osannolikt att mannen skulle vilja att döttrarna spenderade mer tid i den miljön, tänker jag.
Citera
2018-01-26, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Du har rätt, alldeles för mycket på en gång och den röda tråden - isolering.

För att lägga till ytterligare en teori, är husmodellen känt mögelhus. Betongplatta direkt på backen, samt regelverket direkt på den+formaldehyd i spånskivor, asbest, radonhaltig blåbetong och PCB. Kan tillägnas miljonprogrammet de också. Massproducerat hus jag aldrig skulle ta emot om jag så fick ett. Man kan få mycket problem med hälsan i såna hus.

Mycket intressant teori , då mögel kan göra folk mycket sjuka, med symtom som garanterat kan diagnostiseras som ME eller andra neurologiska sjukdomar. Mögel påverkar nervsystemet och kan skapa allt från celldöd till depression. I värsta fall blev alla sjuka när de flyttat in i de nya huset och det blev en nedåtgående spiral då de inte visste vad som orsakat deras trötthet och symtom.
Citera
2018-01-26, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Det som eventuellt talar emot att det är hustrun som gått bananas är ju att det är mannen som verkat vara mest drivande, gällande att isolera barnen i hemmet. Om frun var knäpp (hemma) är det väl rätt osannolikt att mannen skulle vilja att döttrarna spenderade mer tid i den miljön, tänker jag.

Jag tror att båda föräldrarna var sjuka.
Det finns dock ingen källa som hävdat att någon av flickorna led av en diagnosticerad sjukdom. Båda flickorna hade intyg på att de led av symptomet Kronisk trötthet, det är ingen diagnos på en sjukdom.
Citera
2018-01-26, 10:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras

Det är väl där jag inte riktigt vet (eller håller med).

En mamma som varit mycket stark i anden och styrt upp hemmavid kan ju ha skapat en situation där pappa försökt vara så konstruktiv som möjligt. Ponera att mamma ansett barnen alltför sjuka (oklart hur) för att gå i skolan, pappa löser detta ihop med skolan, med hemundervisning. Mamma anser att barnen är sjuka och att vård i Sverige är ett skämt, pappa ordnar resor till utriket för behandling, mamma ställer stora krav på pappa att vara hemma och ta hand om barnen, mamma ringer in pappa från jobbet för att komma hem till krisande barn - etc etc

(Detta är en ren spekulation, inget annat, men det kan uppstå en ohållbar situation på litet olika sätt).
Citera
2018-01-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det finns mycket lite som talar för ditt scenario. Polisen har inte heller sagt att barnen var svårt sjuka. Vad som framkommit är snarare att föräldrarna (särskilt pappan) i lugn och ro planerat barnens skolgång ihop med skolan under flera års tid. Lärarna som undervisat dem i hemmet har inte märkt något ecxeptionellt som föranlett orosanmälan eller annan åtgärd. Barnen har dessutom klarat undervisningen bra - inget tyder på att de varit såå allvarligt sjuka alltså. Båda föräldrarna har jobbat nästan som vanligt, förutom att de "isolerat sig" i hemmet en del den senaste tiden.
Nä, troligare har en katastrof av något slag inträffat under jullovet - en katastrof för föräldrarna alltså. Mitt tips är att döttrarna, kanske i samråd, gjort revolt och hotat med att avslöja de övergrepp som de nu insett att de utsatts för en längre tid. Vilka dessa än må vara. Och detta fick under inga omständigheter komma till allmänhetens kännedom.
RIP
och godnatt.

Att det hänt nåt som blivit akut så att säga är det mest logiska att tro.
Därför kunde det genomföras..
Men vet inte om logik fungerar här, men det kan vara att döttrarna fick nog och inte skulle
anpassa sig längre
Citera
2018-01-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En alternativ, lika trolig hypotes är ju att det är hustrun som törnat och dragit döttrarna med sig, och att pappa (fullt begripligt, men naivt) trott att med egen ansträngning kunnat mildra detta - med totalknas och tragedi som följd.

Nu finns ju ingen att fråga, dock.

Vad menar du?
Citera
2018-01-26, 10:45
Medlem
Malin.larson Kanske var det otänkbart för dom att acceptera möjligheten att DE som är högutbildade individer med god ekonomi, skulle kunna ha en psykisk sjukdom som depression. Även om de tänkt tanken kan det upplevts alltför skamfyllt att söka vård för någon "psyksjukdom" - sådant har inte människor som dom! Så kan tankarna ha gått - jag vet många 40+ välutbildade övremedelklass-människor som aldrig skulle kunna acceptera att de drabbats av något så skamligt/fult/trashigt som en psykisk sjukdom.

Jag hoppas verkligen att dessa stigma snarast förpassas till historien.

I den värld jag lever i är psykisk ohälsa inget konstigt, tror alla svenskar känner någon
eller vet om i omgivningen folk som råkat ut för det. Gäller i högprofityrken som arbetare.
Kan på rak arm komma på 10-15 st (större krets) inget konstigt med det. Folk går igenom allt möjligt
psykoser, depression, ångest etc. Det finns mycket hjälp idag.

Tror det är en liten del av samhället som inte hängt med i detta. Kanske föräldrarna tillhörde den, vilket är enormt tragiskt då de verkade vara en känslig och kulturell familj..(inget ursäkt handlingen dock!)
Senast redigerad av popll 2018-01-26 kl. 10:48.
Citera
2018-01-26, 11:04
Medlem
Intressant läsning från pianolärarinnan , men jag tycker man drar för höga växlar på det hon berättat.

Hon träffade flickan våren 2017 o då var hon helt frisk....HUR vet hon det ? o dessutom fungerar ME så att man vissa dagar kan vara lite aktiv för att sen ligga i 3 dagar.
Anser inte att hon haft så god insyn i deras familj när dom setts ett par timmar (iVeckan??)

Många människor kämpar hårt för att upprättahålla en "normal" fasad utåt o berättar inte för andra hur illa det är.
Att pappan plötsligt inte skjutsade finns väl en massa orsaker till b.l.a pga hans arbete.
O att föräldrar inte kan öva med sina barn är inte heller någon nyhet då det ofta skapas konflikter.

Kontrollerande ....vad är det egentligen o vet man att han var det ? Lr var han en pappa som var mån om flickornas uppfostran ?
Vilket knappt existerar idag ...
Citera
2018-01-26, 11:16
Medlem
Har läst lite igen i tråden, som jag (och såväl så många av er) har svårt att släppa.

Som jag tidigare skrivit, mina farhågor verkar vara sanna. Allt tyder på att det var en mörk verklighet de stackars små tjejerna levde i. Så ni som tidigare i tråden lovordade den "snälle" mannen, alla är inte vad de ser ut att vara. precis som jag skrev.
Den äldre tjejen verkar redan ha varit nedbruten, den yngre skulle han bryta ner. Hon hade ännu livslusten kvar.
Varför mamman kunde låta sin man härska enväldigt med terror förstår jag inte, om hon nu dessutom var så himla om sig o kring sig när det gällde barnen..?

Jag har två teorier här. Den ena är att mamman kämpade emot, kämpade på år efter år för familjen, faktiskt var stark, och tog hand om sina barn så bra hon förmådde pga den kontrollerande psykopaten till make- kanske hon inte orkade mer till slut och kanske hon önskade skilsmässa? Var detta droppen för O.H? var det därför han psykade ur totalt? Inte omöjligt alls!
Kanske H.B utstod misshandel under många år och fick nog till sist, kanske såg hon till sist vad han faktiskt gjort/gjorde mot deras barn och sa att hon skulle dra och minsann ta barnen med sig.
Kanske uppdagades något värre, utnyttjande av döttrarna? hon konfronterade honom en dag...och så brast det.
Detta kanske fick honom att "tappa vikt o se glåmig ut", och han började grubbla på vad han skulle göra, för att sedan ta detta hemska beslut. Att förfalska sin frus namnteckning är inte alls svårt liksom. Efter att han tagit livet av fru o barn i sängen o bäddat ner dem, skrev han ett brev och försökte in i det sista få det att se "finare" ut, genom att skriva att mamman också var med på det. Då det i själva verket var han endast som tagit detta beslut, för att han inte orkade med en familj som "förstörde" hans perfekta värld han ville leka Gud i.

Den andra teorin är att mamman var duktig på att spela rollen som social o trevlig o snäll mamma trots att hon liksom sin man, var känslokall och kontrollerande. Gjorde döttrarna sjuka, spelade med. kanske t.o.m förgiftade dem under lång tid, så de hölls hemma, sjuka blev de av medicin och trötta. Att de faktiskt skrev under brevet tillsammans.

Ärligt tror jag föga på det senare alternativet. Tror faktiskt att H.B. var den "normala" i denna familj. Vi vet inte hur hon kanske kämpat för sina barn emot denna extremt manipulativa man.
Han kanske gjorde henne sjuk också.
Skulle vara intressant att veta om familjen hade en hel del mediciner hemma, som kanske användes för att göra barnen "trötta o sjuka".

För någon med extrema ambitioner, med fullt fokus på jobb o karriär, med en självklar vana att styra o kontrollera familjen totalt, så kan nog en ganska liten grej faktiskt sätta hjulen i rullning så att säga. Han såg familjen som sin ägodel.

Blir så förbannad o äcklad av det här. Stackars små flickor, hoppas de får ro.
Citera
2018-01-26, 11:17
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laawin
Fy vad hemskt! Det gör så ont att ingen har kunnat hjälpa flickorna.
Noterade dock att äldsta flickans hemskolning började vid 11 år precis som O.H ville men deb yngre flickan.
Undrar också vad det va som Händel under tiden som pianoläraren noterat att O.H förändrats.
Jag har inte velat lägga skuld på någon av föräldrarna men det mesta pekar på att O.H drivit igenom det hela.

Även mammans MRSA passar in i bilden av isolering, då många blir extra försiktiga och ogärna är för nära då de är extremt smittsamt.
MRSA är ett helsike att bli av med och överlever länge även utanför kroppen, på saker. Viruset förflyttar sig, därför det är så svårt att bli av med det på sjukhus. Trots noggrann smittstädning med starka medel så kan det hittas på små ytor.
MRSA är en bakterie.
En infektion eller ett bärarskap av MRSA ska enligt smittskyddslagen anmälas till smittskyddsläkaren i landstinget och Folkhälsomyndigheten. Fyndet ska även föranleda en smittspårning. All handläggning och utredning av patienter och/eller personal med MRSA ska ske i samråd med lokal vårdhygienisk expertis.
(Har bara slögooglat lite, som en annan på tråden kallade det.) https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/meticillinresistenta-gula-stafylokocker-mrsa/
Citera
2018-01-26, 11:41
Medlem
Rodjas avatar
Tack [Clarabesched] för dina inlägg! Tycker det du skrivit andas erfarenhet och professionalism på
ett neutralt sätt och som satte en ny twist i den här brokiga tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in