2018-01-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
När pappan kom tillbaka efter tre månader hade han förändrats, berättar ”pianolärarinnan”. Han, som redan tidigare varit smal, hade gått ner ytterligare minst 8-9 kg i vikt. Hans huvud var nu helt kalt och han ”var svart under ögonen”, berättar hon. Hon trodde att han hade drabbats av någon sjukdom, kanske cancer, men hon ville inte fråga honom om detta. Det var i alla fall efter detta som den stora förändringen hos familjen började.

Se där. Ja, en del har ju spekulerat kring pappans kala huvud och att han såg sjuk ut.
Så efter pappan blir skallig så börjar hela familjen gå under?
Jag har missat se föräldrarnas bilder. Var kan man se dem?
Citera
2018-01-25, 23:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
När pappan kom tillbaka efter tre månader hade han förändrats, berättar ”pianolärarinnan”. Han, som redan tidigare varit smal, hade gått ner ytterligare minst 8-9 kg i vikt. Hans huvud var nu helt kalt och han ”var svart under ögonen”, berättar hon. Hon trodde att han hade drabbats av någon sjukdom, kanske cancer, men hon ville inte fråga honom om detta. Det var i alla fall efter detta som den stora förändringen hos familjen började.

Se där. Ja, en del har ju spekulerat kring pappans kala huvud och att han såg sjuk ut.
Så efter pappan blir skallig så börjar hela familjen gå under?

Där ser man. Lite bättre källor än en massa PM.
Det stämmer ju också med det som media rapporterat om den yngre systerns egenskaper.

Citat:
Min sageskvinna berättar att hon uppfattade att föräldrarna var mycket fästa vid sina döttrar, även om pappan verkade ha stort kontrollbehov när det gällde barnen. Den lilla flickan fick ofta tillrättavisningar eftersom pappan tyckte att dottern pratade för mycket. Flickan tyckte heller inte om att öva pianospel i hemmet tillsammans med sin pappa eftersom han ”rättade henne hela tiden och blandade sig i hennes spel”. Det berättade flickan själv för sin pianolärarinna. Ändå uppfattade pianolärarinnan att föräldrarna var stolta över dotterns konstnärliga begåvning men att de tyckte att dottern var för mycket av en ”drömmare”.
Citera
2018-01-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag har missat se föräldrarnas bilder. Var kan man se dem?

Googlar man pappans namn hittar man flertalet bilder på honom.
Och i mitt tycke en person med skiftande anlete.
Citera
2018-01-25, 23:19
Medlem
Citat:
Vilket blir under samma tid som föräldrarna ansåg att även hon var i behov av hemundervisning.
... i juni, hölls en ny elevkonferens men nu angående lillasystern.
Föräldrarna misstänkte att hon led av samma sjukdom även om diagnosen inte var fastställd ännu.
Nu handlade det om att förbereda sig för hennes skolgång på ett liknande sätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...en-fore-morden

Jag undrar fortfarande vem som skrev under barnens läkarintyg och intyg?

Jag undrar detsamma vem skrev ut intyg etc.
Vi kommer nog aldrig få reda på det tyvärr.
Citera
2018-01-25, 23:20
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Den kvinnan jag pratade med var inte kompis med nån granne.
Hon var vän med Oskar sen många år tillbaka.
Hon står kanske Oskars familj nära och har fått uppgifterna ifrån dom vad vet vi?
Men du måste inte tro på det, du har din teori.
Okej, min teori är att det rör sig om skam. Jag kan inte se något annat motiv som kan vara lika drivande till ett sådant här fruktansvärt dåd. Antingen incest som var nära att komma ut genom revolt från döttrarna, eller nånting scientologiskt betingat. Flera postare har nu hävdat att han varit kontrollerande gentemot döttrarna. Och nu senast har en (förvisso virrig) f.d. journalist bekräftat detta utifrån en annan källa, Moas pianolärarinna.

Jag har dock aldrig haft några teorier om vapen. I ett inlägg redogjorde jag för ett tänkbart scenario om en kniv varit inblandad, men det gjorde jag bara för att trovärdiga postare hävdat att de fått information om detta. Jag har varit lika skeptisk till deras källor som jag nu har varit till dina. Men vi vet ju verkligen så lite, precis som du säger.

Men du har rätt, din källa kan ha pratat med Oskars anhöriga. Fick hon reda på något om döttrarnas sjukdomstillstånd? Kan tänka mig att det också borde kunna bekräftas.
Jag hör gärna mer av det du kan vaska fram - såvida du inte är scientolog
Citera
2018-01-25, 23:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Eh... ja, det får ju stå för dig då. Att förstå är inte detsamma som att acceptera. JAg tycker det är viktigt att förstå hur en till ytan välmående familj med ordnade förhållanden tar steget att begå utvidgat självmord. Där båda föräldrarna tycks ha varit med på det.

Utan att förstå är det svårt att dra lärdom, och därmed svårare att förhindra nya fall med samma mekanismer. - Men låt bli att förstå du, och kasta glåpord på de som vill.

Det är inte en helt klar gräns mellan att försöka förstå och att förstå på ett ursäktande sätt, men den finns. Jag är medveten om att du inte avser att förstå på ett ursäktande sätt.

Men, återigen, det viktigaste att ha som utgångspunkt är att så bra som möjligt beskriva vad som hänt och fördöma felaktiga handlingar och göra klart att de är oacceptabla, innan man ger sig på att eventuellt försöka förstå gärningsmännens handlande, i den mån det är möjligt.

Därför anser jag att man måste vara glasklar över att det här handlar om ett dubbelmord och definiera det som ett sådant. Har man en förståelse av gärningsmannens motiv som primärt intressant och börjar att utgå från det faktum att han eller hon begår självmord efter att ha begått mord, så kommer man oundvikligen att börja ursäkta mördandet med att gärningsmannen mådde psykiskt dåligt, vilket skulle bevisas av att han eller hon ju faktiskt begår självmord och då "utvidgar" det genom attt också ha död på andra.

Men det är ju i själva verket mördandet som kommer först och mördarens sinnesstämning skiljer sig knappast på något avgörande sätt från övriga mördares sinnesstämning, utan det handlar om en vilja att döda först och främst, som har någon drivkraft i mördarens psyke, vad det nu handlar om - det finns ju en uppsjö av skäl där, av vilka något slags barmhärtighetsmotiv är ett.

Psykologin är av naturliga skäl orienterad mot patienten eller studieobjektet och betonar därför vad som sker inom gärningsmannen och ser därför dennes självmord som det primära och dennes gärningar mot omgivningen som en sekundär effekt av mördarens resonemang, men det beror snarast på perspektivet än på att det synsättet skulle vara mest relevant.

Det är knappast av vilket synsätt man väljer bevisat att lusten att döda skulle vara underordnad önskan att begå självmord och en följd av det och av en drivkraft att utvidga självmordet. Eftersom självmordet kommer efter mördandet är det naturliga istället att betrakta självmördandet som en konsekvens av valet att mörda. Det är mordet eller som här morden på de egna barnen som utvidgas till att även ta död på sig själv. De sociala eller själsliga eller andra konsekvenserna av morden kräver det av mördaren.

Man bör alltså enligt min mening inte skilja dessa mördare från andra vad gäller avståndstagande och fördömande för alla dräpare har sina skäl och de flesta mår väl dåligt på ett eller annat sätt och är självdestruktiva intill självmordets gräns. Det är visst nödvändigt och bra att försöka förstå deras skäl och deras psyke, men då är det viktigt att det sker från en vinkel där handlingen som sådan är i centrum först och främst och inte mördarens eventuella drivkrafter.
Citera
2018-01-25, 23:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Sista gången ”pianolärarinnan” träffade den 11-åriga flickan var i maj ifjol. ”Då var hon fullt frisk”, berättar min källa. Samtidigt fick pianolärarinnan veta att skolan och föräldrarna tillsammans planerade för den hemundervisning som NN skulle få från och med höstterminen 2017. Den fjortonåriga systern hade redan haft hemundervisning i tre år.

Den 21 augusti ifjol hade ”pianolärarinnan” mejlkontakt med NN:s pappa för att få veta om det skulle bli några fortsatta pianolektioner men NN återupptog aldrig lektionerna. Pappan svarade att NN var sjuk och att hon inte skulle börja spela piano igen. Då hade NN bara drygt fyra månader kvar att leva.
https://elisabethoglund.se/blogg/ida...korna-bjarred/

Ja dom hade en massa möten då den yngre systern visade sig ha samma sjukdom/symptom, och då har också pianoläraren träffat en fullt frisk flicka. Visserligen misstänkte föräldrarna att flickan var sjuk, men det kom ett intyg till slut. Hur fick dom tag på det tro och vad innehöll detta?
Senast redigerad av Moosky 2018-01-25 kl. 23:27.
Citera
2018-01-25, 23:26
Medlem
Swedenhielmss avatar
Det enda historiska fallet som de stackars mördade barnen i Bjärred påminner om är väl Goebbels mördade barn. Goebbels barn riskerade dock väl en väldigt hemsk behandling av ryska soldater i 1945 års Berlin, så egentligen finns det inget historiskt fall att jämföra barnen med efter skinheadet Oskar Henkow's mördande.

Kanske kan de högtravande nollorna på Henkows institution på Lunds Universitet ge Henkow någon förmildrande omständighet som skinheadet inte förtjänar, men allt är ju okej så länge det ger de högtravande fjantarna på företagsinstitutionen en förmildrande omständighet på runkakademikernas institution på Lunds universitet med anor från 1666.

Själv var jag en student inom nationalekonomi på Lunds Universitet och top 5%, men redan som student reagerade jag på hur subjektiv den sk. "vetenskapen" inom ekonomi var, otroligt subjektiv och högervriden, till höger om moderaterna i Sverige.

Med 2017 års nobelpris drogs byxorna ner inom ekonomiakademin för oss som är insatta inom akademisk ekonomi.

Man får nobelpris för att "avslöja" att mäniskor inte är 100% rationella robotar vad gäller ekonomiska beslut, ja fyfan vad ekonomi är ett efterblivet akademiskt ämne!
Citera
2018-01-25, 23:26
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
”Pianolärarinnan” träffade den äldre systern vid ett tillfälle. Hon hade då följt med sin pappa och sin lillasyster till pianolektionen. Min källa uppfattade den äldre systern som tystlåten och dämpad. Hon var inte alls lika pigg och utåtriktad som lillasystern.

”Pianolärarinnan” uppfattade inte att familjen hade några problem. Hon tyckte att både pappan och mamman var trevliga. Hon beskriver familjen som mycket ”kulturell”. De var en ”annorlunda” familj. Samtidigt var den yngsta dottern annorlunda än den övriga familjen. Medan familjen var ”kulturell” var lillflickan en ”konstnär”.

När jag frågar min källa om hon hade gjort några andra iakttagelser hos föräldrarna svarar hon att hon hade lagt märke till att pappan i början av 2017 hade förändrats. Det hade tidigare alltid varit han som körde dottern till pianolektionerna men under tre månader i slutet av 2016 och början av 2017 var det istället mamman som körde dottern till pianolektionerna.

Så pappan lade sig i spelandet och var kontrollerande och slutade köra den yngre flickan till pianoläraren. Men mamman körde istället och nära han senare körde M igen så var han avmagrad och så sjuklig ut.
Citera
2018-01-25, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Jag undrar detsamma vem skrev ut intyg etc.
Vi kommer nog aldrig få reda på det tyvärr.

Eftersom det viktigaste var att barnen dog så var vägen dit också av stor vikt.
Intygen kan pappan själv ha knåpat ihop.
Hemundervisningen ifrågasattes aldrig från skolornas sida och yngsta flickan fick sin hemundervisning beviljad innan intyget(och som det står omskrivet i massmedia)kom in.

Men om det går någon läkare lös där ute och skriver intyg på så lösa grunder som i detta fallet så bör den läkaren hittas å det snaraste.
Citera
2018-01-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Okej, min teori är att det rör sig om skam. Jag kan inte se något annat motiv som kan vara lika drivande till ett sådant här fruktansvärt dåd. Antingen incest som var nära att komma ut genom revolt från döttrarna, eller nånting scientologiskt betingat. Flera postare har nu hävdat att han varit kontrollerande gentemot döttrarna. Och nu senast har en (förvisso virrig) f.d. journalist bekräftat detta utifrån en annan källa, Moas pianolärarinna.

Jag har dock aldrig haft några teorier om vapen. I ett inlägg redogjorde jag för ett tänkbart scenario om en kniv varit inblandad, men det gjorde jag bara för att trovärdiga postare hävdat att de fått information om detta. Jag har varit lika skeptisk till deras källor som jag nu har varit till dina. Men vi vet ju verkligen så lite, precis som du säger.

Men du har rätt, din källa kan ha pratat med Oskars anhöriga. Fick hon reda på något om döttrarnas sjukdomstillstånd? Kan tänka mig att det också borde kunna bekräftas.
Jag hör gärna mer av det du kan vaska fram - såvida du inte är scientolog

Hej igen!
Nej någon scientolog är jag verkligen inte, 😊 vet knappt vad det är själv. 😊
Hon pratade en del om Agnes men Moa har hon inte pratat om faktiskt. Jag ska försöka ta reda på lite mer om barnen, men efter att ha läst artikeln om pianoläraren och att Oskar såg sjuk ut så känns det som att det var hans mående som gjorde att han tog livet av barnen och frun än att det var barnens och fruns "sjukdom" faktiskt. 😒
Citera
2018-01-25, 23:29
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag blir knäpp när jag tänker på att hon inte lever längre”, säger kvinnan förtvivlat. ”Jag kan inte acceptera det”.

”Pianolärarinnan” berättar att lilla NN hade mycket god musiksmak. Under tre månader i fjol tränade flickan bara ett enda musikstycke tillsammans med sin pianolärarinna. Det var Dimitri Kabalevskys vals i d-moll. Det var det sista musikstycke flickan spelade tillsammans med sin lärare innan flickans liv tog en helt annan riktning.

Äntligen någon som har reagerat runt den här familjen och Höglund är misstänksam och så även jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in