Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 18:35
  #6001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Jag tror att de flesta av oss tänker som du att man vill inte lägga sig i och man tänker att vill de berätta så gör de det. Problemet är att de som lider många gånger tänker att de inte vill belasta andra med sina problem och de vill inte påtvinga andra sin historia utan hoppas på att någon ska bry sig och fråga och erbjuda sig sin hjälp. Tror att vi alla människor måste bli bättre på kommunikation. Att faktiskt fråga rätt ut om personen vill prata om det så lyssnar jag gärna och erbjuda sig sin hjälp. Isolering blir många gånger något ofrivilligt som kommer i samband med sjukdom eftersom en sjuk person inte har orken att delta i fester och sport osv. De som finns nära bör istället besöka den/de sjuka och umgås på deras villkor. Kanske laga mat till familjen, äta tillsammans och ta hand om disken efteråt. Så enkelt kan man göra livet lite drägligare för någon drabbad. Jag vet.

Givetvis. Jag håller med dig fullt ut. Men det ena utesluter inte det andra.
Citera
2018-01-15, 18:37
  #6002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
...eller så vill du helt enkelt inte att det ska cirkulera "på byn" att dina ungar sannolikt inte kommer leva till vuxen ålder? Åtminstone inte tills du själv har hunnit bearbetat det och barnen är gamla nog att få mer information om sin sjukdom. Inte konstigt alls, tänker jag.

Några minuter tidigare skrev du att det berodde på att man inte kom ihåg vad sjukdomen hette, och nu påstår du detta...
Vet du vad sjukdomen heter? (om det nu finns /fanns någon)
Citera
2018-01-15, 18:37
  #6003
Medlem
jardins avatar
Ingen dödsannons än i Sydsvenskan? Eller ngn annan tidning? Läser själv bara nättidningar, som äar gratis.
Citera
2018-01-15, 18:37
  #6004
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det fetade:
du är inte den enda eller första som talar om vad familjen borde ha gjort.
ingen, inte en enda jäkel här, vet hur långt de sträckt sig för att finna en lösning!
Jag tycker att det är ett fattigt och fult försök att tro sig veta att inte allt som står i mänsklig förmåga redan gjorts eller veta vad som borde ha gjorts utan att ens veta vad det handlar om - och i förlängningen lägga skuld på i första hand pappan, i andra hand på båda föräldrarna och sedan på skola, läkare, BUP ....
(jag blir så förbenad att jag inte ens orkar fortsätta, men av alla bisarra figurer här, så väntar jag mig att just du gissar hur man kan fylla på)

Det var därför jag lade till "objektivt sett". Efter 3.000 inlägg (i Jean-claude-tråden?) behöver jag nog inte lära dig någonting.
Citera
2018-01-15, 18:39
  #6005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Vissa "trådsanningar" och spekulationer är seglivade, trots att de avfärdats vid upprepade tillfällen.

Det har nu framkommit att det fanns läkarintyg som skolorna hade tillgång till innan det beslutades om hemundervisning.

Det finns inget som tyder på att föräldrarna försökt isolera flickorna från omvärlden. "Det har varit tillfällen när föräldrarna har varit hemma, eller i alla fall någon av föräldrarna, och ibland har föräldrarna varit på arbetet och då har flickorna varit hemma själva. Då har lärarna varit där själva med dem".

Ingen lärare har reagerat på att någonting var konstigt i familjen.

"De var måna om sina barns skolgång, och i det låg en ambition om att få en bra hemundervisning. Det är min uppfattning att båda tjejerna har fått det, där man planerat framåt, för att de ska kunna få sina betyg för att söka vidare till gymnasiet" och "Det enda jag vet är att båda rektorerna var oerhört nöjda med kontakten med vårdnadshavarna och att båda skolorna hade kontakt med dem precis innan julloven också för att fastställa hur det skulle fortsätta efter helgerna", vilket avfärdar spekulationen om att flickorna skulle ha varit dödssjuka.

Återigen, svaret på gåtan återfinns av allt att döma hos pappan, inte hos döttrarna eller deras sjukdomar. Att begå självmord och dessutom mörda sin familj är tack och lov väldigt ovanligt, och de som gör det brukar ha väldigt speciella psykologiska profiler, något jag försökt redogöra för tidigare.

Citaten ovan är hämtade från följande artiklar:
https://www.expressen.se/kvallsposte...agra-signaler/
https://www.expressen.se/kvallsposte...-innan-morden/

Att det fanns läkarintyg , intyg att inget var konstigt enl klasslärarna styrker i mina öron egentligen ingenting eftersom flera professioner så skarpt uttalat sig om det anmärkningsvärda i flickornas situation ang hemundervisning pga en mer eller mindre hittepå diagnos kronisk trötthet.

Beträffande lärarna som kom och undervisade, vilka var dem? Har ifrågasatt detta tidigare då se benämns som klassmentorer.

Klassmentor för mig innebär duktiga elever i någon resp klass över flickornas, högstadiet ex, som extraknäcker genom hemundevisning.
Själva ungdomar, Vad kunde de ha märkt av förv”konstigheter”
I hemmet?
Nej, lite mer kritisk granskning av fallet innan jag ger mig helt klart.

Att utgå från någon slags normalitet och resonera kring ”det mest logiska” som jag fick till svar i detta fall låter sig helt enkelt inte göras.

Det var tidigare en "trådsanning" att barnen fått hemundervisning utan något läkarintyg. Det visade sig vara felaktigt.

Det finns ingenting som talar för att sjukdomarna var "hittepå".

I artiklarna jag länkade till står det lärare, inte "klassmentorer". Läs dem om du nu vill vara "kritisk".
Citera
2018-01-15, 18:39
  #6006
Medlem
[quote=Koppykatt|62921222]
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S

Beträffande lärarna som kom och undervisade, vilka var dem? Har ifrågasatt detta tidigare då se benämns som klassmentorer.

Klassmentor för mig innebär duktiga elever i någon resp klass över flickornas, högstadiet ex, som extraknäcker genom hemundevisning.
Själva ungdomar, .

Nej det är inte elever som är klassmentorer utan anställd personal.
Citera
2018-01-15, 18:43
  #6007
Medlem
[quote=Koppykatt|62921222]
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Vissa "trådsanningar" och spekulationer är seglivade, trots att de avfärdats vid upprepade tillfällen.

Det har nu framkommit att det fanns läkarintyg som skolorna hade tillgång till innan det beslutades om hemundervisning.

Det finns inget som tyder på att föräldrarna försökt isolera flickorna från omvärlden. "Det har varit tillfällen när föräldrarna har varit hemma, eller i alla fall någon av föräldrarna, och ibland har föräldrarna varit på arbetet och då har flickorna varit hemma själva. Då har lärarna varit där själva med dem".

Ingen lärare har reagerat på att någonting var konstigt i familjen.

"De var måna om sina barns skolgång, och i det låg en ambition om att få en bra hemundervisning. Det är min uppfattning att båda tjejerna har fått det, där man planerat framåt, för att de ska kunna få sina betyg för att söka vidare till gymnasiet" och "Det enda jag vet är att båda rektorerna var oerhört nöjda med kontakten med vårdnadshavarna och att båda skolorna hade kontakt med dem precis innan julloven också för att fastställa hur det skulle fortsätta efter helgerna", vilket avfärdar spekulationen om att flickorna skulle ha varit dödssjuka.

Återigen, svaret på gåtan återfinns av allt att döma hos pappan, inte hos döttrarna eller deras sjukdomar. Att begå självmord och dessutom mörda sin familj är tack och lov väldigt ovanligt, och de som gör det brukar ha väldigt speciella psykologiska profiler, något jag försökt redogöra för tidigare.

Citaten ovan är hämtade från följande artiklar:
https://www.expressen.se/kvallsposte...agra-signaler/
https://www.expressen.se/kvallsposte...-innan-morden/[/QUOTE

Att det fanns läkarintyg , intyg att inget var konstigt enl klasslärarna styrker i mina öron egentligen ingenting eftersom flera professioner så skarpt uttalat sig om det anmärkningsvärda i flickornas situation ang hemundervisning pga en mer eller mindre hittepå diagnos kronisk trötthet.

Beträffande lärarna som kom och undervisade, vilka var dem? Har ifrågasatt detta tidigare då se benämns som klassmentorer.

Klassmentor för mig innebär duktiga elever i någon resp klass över flickornas, högstadiet ex, som extraknäcker genom hemundevisning.
Själva ungdomar, Vad kunde de ha märkt av förv”konstigheter”
I hemmet?
Nej, lite mer kritisk granskning av fallet innan jag ger mig helt klart.

Att utgå från någon slags normalitet och resonera kring ”det mest logiska” som jag fick till svar i detta fall låter sig helt enkelt inte göras.

Någon kanske har hunnit svara dig, men om inte - klassmentorer benämns ofta nuförtiden klassföreståndaren/klassföreståndarna, då de ofta jobbar i team. Så alltså lärare och inga ungdomar.
Citera
2018-01-15, 18:43
  #6008
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Ingen dödsannons än i Sydsvenskan? Eller ngn annan tidning? Läser själv bara nättidningar, som äar gratis.


Undrar egentligen vilkn tidning de ska sätta dödannons i då de bodde i Bjärred men övriga familjen/släkten lite varstans om jag fattat det rätt
Citera
2018-01-15, 18:46
  #6009
Medlem
Angelsvilas avatar
Att ha klinisk depression innebär inte att man vill ta livet av sin familj/någon!?!. Då ska man nog ha någon annan psykisk störning också!
Citera
2018-01-15, 18:46
  #6010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Undrar egentligen vilkn tidning de ska sätta dödannons i då de bodde i Bjärred men övriga familjen/släkten lite varstans om jag fattat det rätt
Man får faktiskt sätta in annonser i flera tidningar. GT och Sydsvenskan kan jag tänka. Men man måste först få ut kropparna från obduktionen. Så....
Citera
2018-01-15, 18:47
  #6011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Verkar inte finnas en enda bild på mamman/frun någonstans

Vet inte om det är så konstigt direkt. När jag söker på mitt namn (tämligen unikt) på Google får jag upp en massa bilder på totala främlingar, en del publikationer (mina och andras inom samma ämnesområde) och min katt ... Jag är ändå ganska aktiv på nätet och min bild finns bland annat på LinkedIn (visserligen uråldrig, men ändå).

Vet inte direkt hur de där algoritmerna funkar.
Citera
2018-01-15, 18:48
  #6012
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Sluta tjata om sjukdomar hos barnen och frun. Koncentrera er på MANNEN. Jag googlade bilder på honom. Han är ondskan personifierad. Det såg jag direkt på första bilden. Ögonen är själens spegel.
Makt och kontrollbehov lyser om honom. Ni som skriver att ni "känner" honom, att han ärt sååå trevlig...Herreguud. Hört talas om Dr. Jekyll och M.r Hyde? Ni måste vara väldigt naiva och ha dålig erfarenhet. Unga? Tragiskt att han kunnat dupera och lurat folk. Men så fungerar dom tyvärr. Läs på lite om personkännedom. Det kan ni behöva under livets resa. Tycker faktiskt uppriktigt synd om er naiva postare. En vacker dag drabbar det er själva eller era barn. Lär er att se igenom en människa. Denne mannen var en ulv i fårakläder. och det finns många. Speciellt i höga positioner. Det är dit dom söker sej. Betr. om det är dottern på bilden som cirkulerar, så kan jag säga att till 99% är det hans dotter. Hon är en kopia av sin far utseendemässigt. UTAN ondskan i blicken.

Ta det lite lugnt, spekulera är helt okej men att komma med rena påståenden är totalt vrickat. Du har inga som helst belägg för ditt inlägg. Vi alla är berörda på ett eller annat sätt. Det är bannemig inte konstigt att många anhöriga och vänner inte skriver här när det finns idioter som bara häver ur sig saker utan att veta ett skit om personerna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback