2018-01-25, 16:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Quote Merwinna:

”Det kunde han väl - han skrev ju ett par, tre långa blogginlägg i veckan av mycket god litterär kvalitet! ”

Det gick troll i citatet!

God litterär kvalité? Vad jämför du med om jag får fråga?
Citera
2018-01-25, 16:54
Avslutad
Efter att ha sett bilden på Kim Walls lägenhet på Refshaleön från tidningen här :http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-24-kim-walls-kaereste-fortaeller-for-foerste-gang-om-forloebet-op-til-den tänkte jag försöka kolla var hon bodde i förhållande till Madsens hangar/verkstad. Efter lite sökande på Google Maps hittade jag både lägenheten och Madsens hangar (ubåten står t.o.m. uppställd bredvid). Det visar sig att de bara låg ett par hundra meter ifrån varandra....helt otroligt...
Bifogar länk till min bild med förklarande texter :https://drive.google.com/file/d/1J7_YaNK-OFFdPiRNP3Iz8keynrOey58f/view?usp=sharing
Citera
2018-01-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej. Turen till Bornholm var redan avlyst:

https://www.bt.dk/krimi/nu-udtaler-raket-madsens-ven-sig-om-de-sidste-smser

Jag kan av någon anledning inte kopiera text på BT, men ni får läsa själva. Meyer fick veta på onsdagen att turen var inställd, och en annan, icke-namngiven, person som också skulle ha varit med fick veta det redan på tisdagen. M hade tagit på sig att kontakta alla om att turen inte skulle bli av, och han hade väl bara inte betat av hela listan, så han skickade de sista torsdag kväll - alltså kvällen innan turen skulle ha varit.

Meyer protesterar vilt mot, att det står i pressen att det var så väldigt mystiskt att turen till Bornholm ställdes in.
Merwinna har rätt där, och han kan inte ljuga ihop en länkad artikel även om jag gärna skulle vilja tro det . Så jag tror på honom. Och jag förmodar att media har rätt där också. Vore märkligt om dessa uppgifter inte stämmer. Men vi får se under förhandlingens gång om något ändrats. Om nån mindes fel eller ej, men det tvivlar jag på. Å andra sidan, åklagaren har på fötterna för en fällande dom.
Citera
2018-01-25, 17:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den første gæst var lige ankommet, da Kim Wall pludselig fik en besked fra Peter Madsen. Hun havde på et tidspunkt i foråret haft en kort mail-korrespondance med ham for at lave en reportage om hans arbejde med raketter. Så vidt vides havde Kim Wall ikke hørt fra Peter Madsen i de følgende måneder, før han denne augustaften bad hende komme over og drikke en kop te i hans værksted. Her tilbød han at stille op til et interview. Det skulle foregå samme aften, og det skulle foregå ombord på ubåden.

Kort efter vendte Kim Wall tilbage til afskedsfesten. Hun spurgte sin kæreste til råds om, hvorvidt hun skulle vælge interviewet frem for selskabet. Sammen blev de enige om, at turen med Peter Madsen var en god chance for at lave en reportage til et amerikansk magasin. Også fordi kæresteparret dagen efter skulle til familiefest, inden turen gik til Kina. Kim Wall spurgte sin kæreste, om han ville med ud at sejle på ubåden. Han overvejede det, men valgte at blive sammen med gæsterne. Han følte, det var nødvendigt, for at de ikke skulle sidde alene tilbage ved afskedsfesten.

Citat:
Han chansade att hon skulle komma själv. Allt förberett. Tror inte han klarat båda två. Men om båda kommit ombord så fick han lägga planerna åt sidan och försöka med nån annan en annan dag.

Peter fick reda på festen vid te-drickingen med Kim.

Man hade säkert lite småprat mellan varandra, där det framkommer att Kim med partner skall flytta till Kina och att man har fest ikväll med bekanta. Mycket möjligt att Kim kommer festklädd till te-drickningen och Peter bara oskyldigt frågar : Oj, så uppklädd du var för denna intervju.., och Kim svarar "varför" !

Och här kalkylerar Peter..

Han räknar med att Kim`s sambo kommer att "tacka nej", i.o.m att man har bjudit in folk. Trots allt så var det även förväntat att hon skulle vara hemma vid midnatt, och kanske ta en sista drink med bekanta då..

Och sedan slår "fällan" igen !
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Quote Merwinna:

”Det kunde han väl - han skrev ju ett par, tre långa blogginlägg i veckan av mycket god litterär kvalitet! ”

Det gick troll i citatet!

God litterär kvalité? Vad jämför du med om jag får fråga?

Kim Walls artiklar..?

Citat:
Ur Sydsvenskan:

Kim Wall og hendes danske kæreste flyttede i ind i værelset ("rummet", min anm) markeret med rød cirkel i et bofællesskab på Refshaleøen i København. Her boede de fra marts sidste år og frem til 10. august, hvor Kim Wall gik ombord på Peter Madsens ubåd

Hon bodde alltså på Refshaleöen där Madsen hade sin verkstad och förbannade ubåt från mars 2017. Hade jag ingen aning om. Trodde hon bodde inne i stan.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det hade inte jag heller någon aning om!

Det har jag berättat för er förut. Ni måste passa på lite noggrannare!

Citat:
2017-12-01, 23:19 #37151
Merwinna
Medlem
Merwinnas avatar
Reg: Apr 2015
Citat:

I detta fall räckte det att köra till kajplatsen och konstatera att Nautilus inte var där. Vilket säkerligen var det första pojkvännen gjorde också, när han vaknade fram på småtimmarna och fann att K inte kommit hem. De bodde bara några hundra meter ifrån N:s kajplats (lite ironiskt kanske).
Medlem
Möjligen mystiska kopplingar...

Madsen var intresserad av och utövade sadomasochism. Kim Wall hade skrivit en artikel om S&M. Kanske tillfälligheter men kan hypotetiskt påverkat vad som hände på ubåten.

Festen som Kim Wall lämnade för att intervjua Madsen hölls på Refshaleøen. Inte nog med det men hon och hennes pojkvän bodde där...

Ubåten la ut från Refshaleøen. Var den stationerad där eller tog Madsen den dit den för att hämta upp Kim Wall?

Var den stationerad där blir det hela kanske en aning mystiskt, då festen hölls där och Kim Wall och hennes pojkvän bodde där....
Citera
2018-01-25, 17:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Varför blev han inte författare eller journalist då om han hade sådan vansinnigt fin "stilistisk känsla"?

Kunde han svenska då, din favoritmördare?

Kims pojkvän var dansk, så det är väl troligt att hon brukade skriva till honom på danska. Eller något slags mellanting, "skandinaviska".

Tysken berättade för övrigt vid ett tillfälle, att han hört M tala flytande "skandinaviska" med en svensk ubåtsentusiast. Dom två kunde kommunicera helt utan problem.
Citera
2018-01-25, 17:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Möjligen mystiska kopplingar...

Madsen var intresserad av och utövade sadomasochism. Kim Wall hade skrivit en artikel om S&M. Kanske tillfälligheter men kan hypotetiskt påverkat vad som hände på ubåten.

Festen som Kim Wall lämnade för att intervjua Madsen hölls på Refshaleøen. Inte nog med det men hon och hennes pojkvän bodde där...

Ubåten la ut från Refshaleøen. Var den stationerad där eller tog Madsen den dit den för att hämta upp Kim Wall?

Var den stationerad där blir det hela kanske en aning mystiskt, då festen hölls där och Kim Wall och hennes pojkvän bodde där....

Det var Nautilus ordinarie kajplats. Och JA det är många sammanträffanden nu...
Citera
2018-01-25, 17:14
Medlem
Citat:
Sen kan man undra om inte Madsen faktiskt visste att Kim bodde där, OCH att hon skulle ha fest i närheten. Och då väldigt lätt att locka med sig på en relativt snabb seglats.
Citera
2018-01-25, 17:16
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Åklagare: Madsen planerade dådet.
Kims pojkvän: Jag fick förfrågan att följa med, men avstod.

Hur fan tänkte han där, pojkvännen? Nu faller ju åklagarens tes att det var planerat - eller skulle PM planerat ha ihjäl båda på båten? Varför riskera det besvär som kommer med att ta med tänkta offrets manliga partner på båten?

Dumt.
Som jag förstår det var det Kim som frågade om han ville följa med - inte Madsen!
Citera
2018-01-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Som jag förstår det var det Kim som frågade om han ville följa med - inte Madsen!
Ja, det var Kim som frågade. Han beslutade att stanna i land med gästerna. Hade ju verkat lite nonchalant att bara dra iväg när man hade folk som ville festa med båda två.
Citera
2018-01-25, 17:21
Medlem
Citat:

Det kan vara en slump men... Kim Wall och hennes pojkvän höll avskedsfest i samma område där ubåten var stationerad. De bodde även där...

Är det omöjligt de träffat Madsen innan intervjun? Först email och sen månader av väntan innan svar när hans verkstad var inom gångavstånd. Inte orimligt men...

Tänk om något annat ligger bakom som är ännu skummare än det som kommit fram? Kim Wall och hennes pojkvän skulle flytta till Kina. Detta ett par dagar efter festen. Bara det är lite anmärkningsvärt på något sätt.

Kan det ha varit ett planerat mord av alla parter? Typ Kim Wall ville dö på det sättet? Det ultimata för en S&M-slav är kanske att låta sig mördas?

Detta verkar såklart helt orimligt och tror knappast någon skulle gå på det spåret. Fast om det kommer fram att de träffats innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in