2018-01-25, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
"For sääääten man, de e godt de der." Danskar

Har man nu funnit hela Kim så att säga?
Ja, det sier han jo i videoen. Utrolig imponerende politi-innsats og av dykkerne!
Citera
2018-01-25, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Enligt DR 20.20 respektive kring midnatt:

”Først førte Peter Madsen omkring klokken 20.20 den 10. august 2017 ubåden så tæt på et krydstogtskib ved navn Aidabella, som måtte ændre kurs og sejle uden om ubåden, står der i anklageskriftet.
Det skete i nærheden af Københavns Havn og Middelgrundsfortet.”

och vid midnatt var det dags för den andra incidenten:

”Senere, omkring midnat, sejlede Peter Madsen ifølge Anklagemyndigheden tæt på et nyt skib. Denne gang kom ubåden så tæt på et fragtskib ved navn Ternvag, at der var fare for sammenstød. Der var 30 meter mellem skibet og ubåden, der krydsede ind foran skibet.”

https://www.dr.dk/nyheder/indland/peter-madsen-sejlede-hensynsloest-mandskab-paa-skib-var-i-fare
Då stämmer det bättre med 20.20 . Midnattsmötet minns jag. Becksvart och utan lanternor. Idiot.
Citera
2018-01-25, 14:46
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Här är en video från då de hittade den sista kroppsdelen:

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-22-optagelser-viser-da-dykkere-fandt-den-sidste-del-af-kim-wall
Där finns också en kort kommentar från en vän som hört honom säga att han skulle göra något exeptionellt så polisen skulle jaga honom med helikoptrar etc. Galningen ville stå i centrum och ha pressljuset på sig.
Citera
2018-01-25, 14:48
Medlem
Mer utförlig info här från dansk media än via svensk media:

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-24-kim-walls-kaereste-fortaeller-for-foerste-gang-om-forloebet-op-til-den
Citera
2018-01-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R291
Fjälltur. Då behöver man inte ens hålla reda på att sitta med benen i kors, bara rävarna kan se dig.

Om hon hade kommit utan top då? hade det ökat eller minskat chanserna att få ett pervo på snuskiga tankar? Pedagogisk fråga.

Spelar det någon roll ?
Citera
2018-01-25, 14:52
Medlem
Den første gæst var lige ankommet, da Kim Wall pludselig fik en besked fra Peter Madsen. Hun havde på et tidspunkt i foråret haft en kort mail-korrespondance med ham for at lave en reportage om hans arbejde med raketter. Så vidt vides havde Kim Wall ikke hørt fra Peter Madsen i de følgende måneder, før han denne augustaften bad hende komme over og drikke en kop te i hans værksted. Her tilbød han at stille op til et interview. Det skulle foregå samme aften, og det skulle foregå ombord på ubåden.

Kort efter vendte Kim Wall tilbage til afskedsfesten. Hun spurgte sin kæreste til råds om, hvorvidt hun skulle vælge interviewet frem for selskabet. Sammen blev de enige om, at turen med Peter Madsen var en god chance for at lave en reportage til et amerikansk magasin. Også fordi kæresteparret dagen efter skulle til familiefest, inden turen gik til Kina. Kim Wall spurgte sin kæreste, om han ville med ud at sejle på ubåden. Han overvejede det, men valgte at blive sammen med gæsterne. Han følte, det var nødvendigt, for at de ikke skulle sidde alene tilbage ved afskedsfesten.

Frågor på detta Merwinna? Eller ljuger pojkvännen? Äh, klart han gör.
Citera
2018-01-25, 14:54
Medlem
Ovcharkas avatar
Åklagare: Madsen planerade dådet.
Kims pojkvän: Jag fick förfrågan att följa med, men avstod.

Hur fan tänkte han där, pojkvännen? Nu faller ju åklagarens tes att det var planerat - eller skulle PM planerat ha ihjäl båda på båten? Varför riskera det besvär som kommer med att ta med tänkta offrets manliga partner på båten?

Dumt.
Citera
2018-01-25, 14:55
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det vet vi inte. Det kan mycket väl ha börjat som en intervju, och sedan kan han eller dom båda ha blivit besatta av något annat, i det trånga utrymmet, avskildheten från yttervärlden, och med känslan att den vanliga världen där uppe på ytan inte spelar någon roll...

EDIT: om han ringt upp flera journalister, och då inte bara yngre kvinnor, så talar det starkt till hans fördel. Vi får säkert höra om det på rättegången!

Varför försvarar du PM? Varför skulle en ung het journalist vilja nuppa med en äcklig knepig gubbe i overall på ubåten?

Detta är lika klart som Linda Chen-fallet var, frågan är bara om det håller i rätten.
Citera
2018-01-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Då stämmer det bättre med 20.20 . Midnattsmötet minns jag. Becksvart och utan lanternor. Idiot.

Som sagt jag tror han sedan dök strax efter i skydd av fartyget, när sikten sedan blev fri från land, var Nautilus borta.

Min gissning.
Citera
2018-01-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som sagt jag tror han sedan dök strax efter i skydd av fartyget, när sikten sedan blev fri från land, var Nautilus borta.

Min gissning.
Håller med. Nånstans mellan 21.00 och 22.00 tror jag han dök. Sen upp till ytläge, när han torterat henne (men kanske var vid liv) så drog han till Kögebukten i ytläge. Där var han till morgonen. Och pysslade med sitt.
Citera
2018-01-25, 14:58
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka

Hur fan tänkte han där, pojkvännen? Nu faller ju åklagarens tes att det var planerat - eller skulle PM planerat ha ihjäl båda på båten? Varför riskera det besvär som kommer med att ta med tänkta offrets manliga partner på båten?

Dumt.

Eh. Hur tänker du? PM kan väl mycket väl ha planerat det hela ändå? Om pojkvännen följt med hade - kanske - planerna gått i stöpet, yes. Men det blir ju inte mindre planerat för det.
Citera
2018-01-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka

Dumt.

Jag tolkar den danska artikeln som att Kim Wall frågade sin pojkvän om han ville följa med, frågan kom alltså nödvändigtvis inte från Madsen. När pojkvännen sedan sade nej uppstod ju tillfället att begå brottet.

Att det var planerat betyder inte att Madsen förberedde sig i veckor innan. Kan lika gärna ha varit en impuls samma dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in