Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-25, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Åren innan Israel skapades var Palestina en brittisk koloni där det bodde både araber och judar. Sedan kom FN med sin 50/50 delningsplan som de judiska ledarna accepterade medan de arabiska ledarna startade krig.

Du får det låta så rättvist. Vid tidpunkten bestod Palestina av 25-33% judar (källorna varierar). Men helt klart var judarna en minoritet när delningsplanen antogs (resolution 181). Ändå tilldelades judarna 56% av landytan, d.v.s. en majoritet av landet. Självklart accepterade judarna detta!!! Detta kan inte tillskrivas att Israel är villiga till kompromisser. Dom drog ju vinstlotten och accepterade detta.

Att svartmåla Palestinierna för att inte acceptera delningsplanen är en grov förenkling. Hade du accepterat detta om du var Palestinier?

Jag försvarar inte efterföljande krig, men att FN's plan var orättvis är enligt mig uppenbart.
Citera
2018-01-25, 07:35
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Du får det låta så rättvist. Vid tidpunkten bestod Palestina av 25-33% judar (källorna varierar). Men helt klart var judarna en minoritet när delningsplanen antogs (resolution 181). Ändå tilldelades judarna 56% av landytan, d.v.s. en majoritet av landet. Självklart accepterade judarna detta!!! Detta kan inte tillskrivas att Israel är villiga till kompromisser. Dom drog ju vinstlotten och accepterade detta.

Att svartmåla Palestinierna för att inte acceptera delningsplanen är en grov förenkling. Hade du accepterat detta om du var Palestinier?

Jag försvarar inte efterföljande krig, men att FN's plan var orättvis är enligt mig uppenbart.
60% av landet som judarna erbjöds bestod av öken medan endast ca 30% av landet araberna erbjöds bestod av öken. Men judarna var så bra på att bygga upp kibbutzer att de förvandlade stora delar av den till blomstrande samhällen. Så ja, jag hade accepterat planen om jag var palestinsk arab. Men det hade inte spelar någon roll, det var grannländerna som invaderade Israel på de lokala arabernas bekostnad. De gjorde det klart och tydligt att de inte tänkte acceptera någon judisk stat, oavsett hur demoktratisk och liten till ytan den kunde tänkas vara. https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Partition_Plan_for_Palestine

De sa tom med nej när de erbjöds 80% av landet, judarna tackade ja till endast 20%. Så det är ganska tydligt vilka som är/inte är och har varit redo att förhandla. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Peel_Commission
Citera
2018-01-25, 09:52
Avstängd
Citat:
De sa tom med nej när de erbjöds 80% av landet, judarna tackade ja till endast 20%. Så det är ganska tydligt vilka som är/inte är och har varit redo att förhandla. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Peel_Commission
OK, låt oss förhandla: du får behålla 80% av det du äger så får jag 20%, det låter väl förmånligt för dig? Va, vill du inte förhandla på de villkoren, vad konstigt?

Inse att judarna var en grupp invandrare. Varför skulle de få en stat all, oberoende av territoriets storlek? Speciellt då som det stod klart att om de bara fick en stat fanns en uppenbar risk att de avsåg expandera denna. T o m David Ben-Gurion insåg att det var ofördelaktigt för araberna:
"But the country that they [the Royal (Peel) Commission] are partitioning is not in our actual possession; it is in the possession of the Arabs and the English. What is in our actual possession is a small portion, less than what they [the Peel Commission] are proposing for a Jewish state. If I were an Arab I would have been very indignant. "

"My assumption (which is why I am a fervent proponent of a state, even though it is now linked to partition) is that a Jewish state on only part of the land is not the end but the beginning. "

"We shall organize an advanced defense force—a superior army which I have no doubt will be one of the best armies in the world. At that point I am confident that we would not fail in settling
in the remaining parts of the country, through agreement and understanding with our Arab neighbors, or through some other means. "
http://www.palestineremembered.com/download/B-G%20LetterTranslation.pdf
Är detta några du skulle vilja ha som grannar?
Citera
2018-01-25, 10:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
OK, låt oss förhandla: du får behålla 80% av det du äger så får jag 20%, det låter väl förmånligt för dig? Va, vill du inte förhandla på de villkoren, vad konstigt?

De ägde inte 80%, det är det som är så märkligt att du inte får in i skallen. De ägde inte landet, Britterna gjorde det. Britterna kunde sälja det till Kineserna eller asfaltera det om de ville. De valde att partitionera upp det.
Citera
2018-01-25, 10:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De ägde inte 80%, det är det som är så märkligt att du inte får in i skallen. De ägde inte landet, Britterna gjorde det. Britterna kunde sälja det till Kineserna eller asfaltera det om de ville. De valde att partitionera upp det.
För det första ägde inte britterna landet, de förvaltade det. För det andra valde britterna inte att partitionera det utan att lämna över förvaltarskapet till FN.

Vad skulle du förresten säga om svenska staten som "äger" Sverige beslöt sig för att sälja ditt hus till Kina?
Citera
2018-01-25, 11:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad skulle du förresten säga om svenska staten som "äger" Sverige beslöt sig för att sälja ditt hus till Kina?

Om jag fick ett annat bättre hus i en annan del av landet under omständigheterna av sekterianska våldsamheter är det väl inte så mycket att orda om. Men jag antar att du hellre skulle bo kvar i ett stenruckel samtidigt som din familj systematiskt blir utplånad av decennier av våldsamheter?
Citera
2018-01-25, 13:16
Medlem
Melange5738s avatar
Såklart grabben ska ha ett jetplan:

https://www.timesofisrael.com/amid-funding-cut-fears-pa-purchases-50-million-private-jet-for-abbas-report/
Citera
2018-01-25, 13:38
Avstängd
Citat:
Om jag fick ett annat bättre hus i en annan del av landet under omständigheterna av sekterianska våldsamheter är det väl inte så mycket att orda om.
Något sådant fick ju dock inte palestinierna.
Citera
2018-01-25, 14:19
Medlem
Memestars avatar
Citat:
För det första ägde inte britterna landet, de förvaltade det. För det andra valde britterna inte att partitionera det utan att lämna över förvaltarskapet till FN.

Vänta nu. Har du på något sätt fått för dig att hela Palestinamandatet var privatägt? Nästan allt bestod av träsk och öken innan sionisterna byggde upp städer och kibbutzer. Alltså, den absoluta majoriteten av landet ägdes/förvaltades (vad du än vill kalla det) av den brittiska staten.
Citera
2018-01-25, 14:20
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Såklart grabben ska ha ett jetplan:

https://www.timesofisrael.com/amid-funding-cut-fears-pa-purchases-50-million-private-jet-for-abbas-report/
Huh, trevligt att se att svenskarnas skattepengar går till Abbas privatjet framför palestinska skolor.
Citera
2018-01-25, 14:40
Avstängd
Citat:
Vänta nu. Har du på något sätt fått för dig att hela Palestinamandatet var privatägt?
Som så ofta är det helt omöjligt att förstå var du får saker ifrån. Var skulle jag sagt något sådant?
Citera
2018-01-25, 15:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Något sådant fick ju dock inte palestinierna.

För att de valde att spendera den blygsamma kostnaden åt andra saker, som guldsmycken åt Arafat och bidrag till föräldrar som gör sina barn till självmordsbombare. Israel gav istället bidrag till folk som skaffade sig utbildningar eller teknologiska uppfinningar.

Ett familjehus i mellanöstern kostar drygt 50-100k SEK i materialkostnader och sen 50-100K SEK i byggkostnader om man inte gör det själv. På 40-talet låg kostnaden antagligen på mindre än 10% av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in