2018-01-24, 08:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Ja sanningen ligger där nere bland strandtomterna (Tor har varit fly förbannad då man både brutit strandskyddet samt byggt på hans tomt) antagligen skyddar dom varandra pga rädsla eller att man varit inblandad för precis som GW säger är detta inte ett speciellt svårt fall.

Motivet finns där med att man olovligen byggt på hans tomt och hade inte Tor blivit mördad hade man säkerligen fått böter och varit tvugna att riva det man olovligen byggt då Tor bevisligen varit på lantmäteriet och hämtat ut papper och förberett någon form av anmälan till kommunen. Denna skrivelse som kanske bara skulle postas är väl inte omöjligt att den låg bland papprerna i arket som mördarna hade dumpat i skogen.

Men lojaliteter försvinner med tiden och sanningen brukar komma fram för eller senare någon borde vilja lätta sitt hjärta.

Denna H. är inte speciellt lik fantonbilden men precis som Fredrik säger kan det varit fler inblandade än dessa 2 skoavtryck. Jag vidhåller fortfarande att Max är den på fantombilden sen är det givet att fler är inblandade.

Skulle vilja se Anton Berg eller någon liknande gräva mer i denna mordgåta.

Borde inte strandskyddslagen ändå gå in och reglera sånt här ändå, eller hade dom räknat med tex Tors påskrift fast han valde att backa ur avtalet.
Alternativt är dom 10.000kr en slags handpenning till det olovliga bygget så att Tor håller tyst om det.
Någon borde gå till lantmäteriet och kolla om det faktiskt är okej med bygget av båthuspiren.
Citera
2018-01-24, 11:04
Medlem
Som jag förstår konflikten nere vid stranden är det som följer.
1: Båthuset som Max byggt och som det finns bild på tidigare i tråden är delvis byggt över tomtgränsen in på Tors mark. Även om den inte var byggd över gränsen så får man inte bygga hur nära man vill till grannens mark. Inte utan en massa krussiduller iallafall.

2: Pirerna, om man kollar på hitta.se kartorna i tomtläge så ser man att Max mfl inte äger marken ända ner till vattnet. Utan den sista remsan där pirerna ligger tillhör Tor. Tor var rädd för att eftersom han var markägaren så skulle det bli han som var ansvarig för dessa olagliga (enligt honom iallafall, jag vet inte riktigt hur pirer räknas om de är bygglovspliktiga och om de inkräktar på strandskyddet) bygnationer. Och det var bland annat dessa frågor han kontaktade lantmäteriet om. Alltså vem som var juridiskt ansvarig för vad som byggs på hans mark. Och om det var hans ansvar, hur han skulle ta bort dem på lagligt sätt.
Citera
2018-01-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
1: Båthuset som Max byggt och som det finns bild på tidigare i tråden är delvis byggt över tomtgränsen in på Tors mark. Även om den inte var byggd över gränsen så får man inte bygga hur nära man vill till grannens mark. Inte utan en massa krussiduller iallafall.

2: Pirerna, om man kollar på hitta.se kartorna i tomtläge så ser man att Max mfl inte äger marken ända ner till vattnet. Utan den sista remsan där pirerna ligger tillhör Tor. Tor var rädd för att eftersom han var markägaren så skulle det bli han som var ansvarig för dessa olagliga (enligt honom iallafall, jag vet inte riktigt hur pirer räknas om de är bygglovspliktiga och om de inkräktar på strandskyddet) bygnationer. Och det var bland annat dessa frågor han kontaktade lantmäteriet om. Alltså vem som var juridiskt ansvarig för vad som byggs på hans mark. Och om det var hans ansvar, hur han skulle ta bort dem på lagligt sätt.

Tänker att dessa 10000kr fick Tor från H. och/Eller Max som någon form av delbetalning att hålla käft om dessa olovliga byggnader.

Jag tänker mig också att den Tor klädde upp sig för var just H. (eftersom han är gammal militär) kanske åka ner och säga att jag vill ha 200 000 kr (drar bara till en högre summa) för att hålla tyst.

H. känner att Tor bara kommer kräva mer och mer och tar saken i sina egna händer kanske med hjälp av Max.

Vi vet att H. ljuger om han och Tors vänskap, i intervjun som finns på nätet vill han tydligt säga att han är i GBG vid tiden för mordet och hur ledsen han är över förlorat sin vän. Men du är knappast vän med någon som bygger olovligt på din mark.
Citera
2018-01-24, 17:52
Medlem
Citat:

2: Pirerna, om man kollar på hitta.se kartorna i tomtläge så ser man att Max mfl inte äger marken ända ner till vattnet. Utan den sista remsan där pirerna ligger tillhör Tor. Tor var rädd för att eftersom han var markägaren så
skulle det bli han som var ansvarig för dessa
olagliga (enligt honom iallafall, jag vet inte
riktigt hur pirer räknas om de är bygglovspliktiga och om de inkräktar på strandskyddet) bygnationer. Och det var bland annat dessa frågor han kontaktade lantmäteriet om. Alltså vem som var juridiskt ansvarig för vad som byggs på hans mark. Och om det var hans ansvar, hur han skulle ta bort dem på lagligt sätt.

Enligt information som framkommit har Tors och Hs fastigheter varit en och samma fastighet. Efter klyvning av denna fastighet uppstod Tors och Hs fastigheter. När detta gjordes är jag osäker på men kanske i slutet av 1800 talet eller tidigt 1900tal. Anledningen till att bägge fastigheterna har mark som gränsar ner till havet är att dessa småbrukare (torpare) skulle ha möjlighet till fiske. Klyvning som då gjordes har säkert en massa oklarheter kring servituter och tomtgränser. Ingen såg på den tiden något värde i detta. När pirerna gjordes kan kanske vara svårt att veta och än mindre om muntliga lov utlovats av tidigare mark ägare då detta var vanligt förr. Skriftliga papper var ovanligt. En detalj som är konstigt är att Ms fastighet sommarstugan som ägs av fd frun redan från begynnelsen. Fruns släkt ägde fastigheten som nu H äger. Man frågar sig varför dom byggde på anfader till Tors mark.
Verkar rätt rörigt där nere vid vattnet.
Citera
2018-01-24, 21:44
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Enligt information som framkommit har Tors och Hs fastigheter varit en och samma fastighet. Efter klyvning av denna fastighet uppstod Tors och Hs fastigheter. När detta gjordes är jag osäker på men kanske i slutet av 1800 talet eller tidigt 1900tal. Anledningen till att bägge fastigheterna har mark som gränsar ner till havet är att dessa småbrukare (torpare) skulle ha möjlighet till fiske. Klyvning som då gjordes har säkert en massa oklarheter kring servituter och tomtgränser. Ingen såg på den tiden något värde i detta. När pirerna gjordes kan kanske vara svårt att veta och än mindre om muntliga lov utlovats av tidigare mark ägare då detta var vanligt förr. Skriftliga papper var ovanligt. En detalj som är konstigt är att Ms fastighet sommarstugan som ägs av fd frun redan från begynnelsen. Fruns släkt ägde fastigheten som nu H äger. Man frågar sig varför dom byggde på anfader till Tors mark.
Verkar rätt rörigt där nere vid vattnet.

Väldigt intressant!!! Hur kom H över marken? Köpte han av Tor? Eller är H av gammal torparsläkt från byn? H dök väl upp på Barrvägen i början av 90-talet...har ju varit gift och haft barn på annat håll tidigare
Citera
2018-01-25, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Väldigt intressant!!! Hur kom H över marken? Köpte han av Tor? Eller är H av gammal torparsläkt från byn? H dök väl upp på Barrvägen i början av 90-talet...har ju varit gift och haft barn på annat håll tidigare

Jag måste fötydliga att H är H och M är M.

H köpte marken runt mitten av 1980 talet av släktingar till Ms fru (Ene*o*).
H har inte någon anknytning som torparsläkt i byn.
H hade stugan sedan tidigare på Barrvägen.
H har även ytterligare stuga på Barrvägen den fastighet som ligger bakom den oficiella adressen.
Citera
2018-01-25, 10:51
Medlem
Du verkar ha riktigt bra koll Paapen, jag har en fråga till dig.
Enligt en uppgift jag fått så hittades tröjan med falu-rödfärg på i ett torp som tillhör familjen Ener*th (dvs Maxs exfrus familj). Vart ligger det torpet?
Citera
2018-01-25, 11:24
Medlem
Citat:
Du verkar ha riktigt bra koll Paapen, jag har en fråga till dig.
Enligt en uppgift jag fått så hittades tröjan med falu-rödfärg på i ett torp som tillhör familjen Ener*th (dvs Maxs exfrus familj). Vart ligger det torpet?

Det torpet ligger i västlig riktning från Tors gård ca 500 m. En av vägarna till detta torp är Wangborgsvägen som går från solums vägen nästan vid kölva vägskäl. Torpet ligger som första hus utmed Wangborgsvägen på vänster sida. Huset har mig veterligen aldrig ägts av E*erot*. Rödfärgade tröjan var tydligen inget spår.
Citera
2018-01-25, 18:32
Medlem
Delar av ägodelarna som hittades i skogen kan mycket väl H eller M slängt där på vägen ner till sina tomter ligger ganska nära.
Citera
2018-01-25, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Delar av ägodelarna som hittades i skogen kan mycket väl H eller M slängt där på vägen ner till sina tomter ligger ganska nära.

Vet inte om jag har missat något,men vad inte t skirten färgad av röd målarfärg och avförd från utredningen. Skulle t skirten vara färgad av blod så skulle varningsklockan ringa och morden skulle kunna kanske komma närmare en lösning. Vet ej hur det är med stigar från torpet ner till barrvägen,men det torde ändå vara en besvärlig väg att ta sig fram på.
Citera
2018-01-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Vet inte om jag har missat något,men vad inte t skirten färgad av röd målarfärg och avförd från utredningen. Skulle t skirten vara färgad av blod så skulle varningsklockan ringa och morden skulle kunna kanske komma närmare en lösning. Vet ej hur det är med stigar från torpet ner till barrvägen,men det torde ändå vara en besvärlig väg att ta sig fram på.

Så vad är din teori?
Citera
2018-01-25, 20:49
Medlem
Borde inte någon anmäla dessa pirer som olovliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in