2018-01-24, 20:00
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=notknapparen|62965371]
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Han kan haft en telefon som är oregistrerad.

Tror inte att det är helt omöjligt för polisen att ta reda på vem mobilens användare är om det är viktigt. Kräver dock en del arbete.

https://www.flashback.org/sp62941534

Tror inte han hade med sig telefonen. Tror att han visste på ett ungefär vad han var ute i skogen för att göra. Men kan förstås ha fel.

Dessutom att ha uppträder på detta sätt stärker min bild av en person som är i obalanserat sinnelag:

"– När mordet skedde på eftermiddagen var det en person som rörde sig i området på ett sätt som väckte obehag hos de som mötte honom, säger biträdande spaningsledare Göran Arvidsson. Det var hans sätt att röra sig och ta sig fram längs spåren. De uppfattade honom inte som en vanlig motionär, och det här gjorde dem oroliga. De flesta var kvinnor, men det var även några män. "

"– Han uppträdde på ett sätt som gjorde att en person kände ett rätt stort obehag. Han sprang förbi så att de nästan stötte ihop på ett oförklarligt sätt.
"

https://www.expressen.se/gt/polisen-sakra-pa-att-han-mordade-/

Från samma artikel:
(Min fetning)

"– Vi har analyserat vad som har hänt runt brottsplatsen. Där finns det en grej som gör att vi är säkra på att det inte finns fler gärningsmän, alltså hur själva brottet har gått till. "

Kan det vara ett "mordvapen" som t ex en gren, stav, eller medhavt redskap? Har de säkrat DNA från något som använts för att mörda henne?

Tillsammans med de skador hon hade (ev strypning har några postare sagt att det ryktats om, kross-skador på halsen från en som skickat pm till en annan).

Strypning kan förutom tecken med små blödningar i huden på ansiktet, i ögonen och munslemhinna också ge frakturer på tungben och sköldbrosk. Det kan också saknas tydliga tecken.

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=430&j=1

Om personen (Bo) har släpats snarare än burits en viss sträcka och det bara finns ett "spår" av nedtryckt vegetation mellan väg och BP/fyndplats så kan det väl gå att sluta sig till att GM varit ensam i det skedet i alla fall. Sen kan ju marken vara sån att fotspår gått att urskilja och bara en uppsättning påträffats.

Har kroppen burits av en person kan man kanske avgöra att spåren är djupare än annars fram till där kroppen stjälpts ner. Etc.
Citera
2018-01-24, 20:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Men det kräver väl rimligtvis att han är anhållen eller häktad? Är lite osäker på terminologin. Polisen har väl inte rätt att topsa vem som helst mot deras vilja?

Det är klart att det verkar misstänkt att säga nej, men är det en grund för att häkta någon om man inte har något annat att gå på?

Jag har väldigt svårt att tro att polisen kan tvångstesta en fri person.

Jag har väldigt svårt att tro att du efter 8.000 inlägg inte förstår att en mordutredning åsidosätter i princip alla andra medborgerliga rättigheter och skyldigheter. Om det finns skäl, och skäl brukar finnas. Det räcker med ordningsmaktens formella (dvs "skäliga") misstanke. Eller hur det nu uttrycks.

Det är ju nästan bara personer som är fientliga mot polis och samhälle från början som har problem med detta. Mord är dock dessvärre inte tillåtet.

Det går snabbt ner i avgrunden för ett samhälle där lite mord här och var bland för övrigt "vanliga, hederliga människor" inte klaras ut och bestraffas. Systemet tolererar inte osonade, oavslöjade grova brottslingar mitt ibland oss, om man så vill. Våldsmonopolet och rättsstaten går ut på att vi avhändar oss möjligheten att döda efter eget huvud i utbyte mot en friskt och fredligt och fungerande samhälle där framtida generationer kan leva tryggt och mentalt friskt och vi gemensamt kan fokusera på samhällets och mänsklighetens mer tvingande och verkliga problem och svagheter. Att döda är att ta ett självsvåldigt och därmed illa övervägt, själviskt och vanligen förhastat beslut, med mycket definitiva och långtgående och ofta livsförödande konsekvenser som GM per definition inte överblickar, och förråda samhällsgemenskapen – utöver att det är otrevligt, dumt, elakt, svinigt och olagligt och psykiskt depraverande och vidrigt i största allmänhet.

Mord är förbjudet av en anledning. Ytterst är det samhällsomstörtande.

Och polisen har rättmätigen mycket stora befogenheter när det gäller att ställa detta omfattande egenmäktiga ingrepp i verkligheten tillrätta.

Så jag skulle ju gladeligen gå med på att topsas, så länge vi inte är en sovjetrepublik i alla fall.
Citera
2018-01-24, 20:48
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har väldigt svårt att tro att du efter 8.000 inlägg inte förstår att en mordutredning åsidosätter i princip alla andra medborgerliga rättigheter och skyldigheter. Om det finns skäl, och skäl brukar finnas. Det räcker med ordningsmaktens formella (dvs "skäliga") misstanke. Eller hur det nu uttrycks.

Det är ju nästan bara personer som är fientliga mot polis och samhälle från början som har problem med detta. Mord är dock dessvärre inte tillåtet.

Det går snabbt ner i avgrunden för ett samhälle där lite mord här och var bland för övrigt "vanliga, hederliga människor" inte klaras ut och bestraffas. Systemet tolererar inte osonade, oavslöjade grova brottslingar mitt ibland oss, om man så vill. Våldsmonopolet och rättsstaten går ut på att vi avhändar oss möjligheten att döda efter eget huvud i utbyte mot en friskt och fredligt och fungerande samhälle där framtida generationer kan leva tryggt och mentalt friskt och vi gemensamt kan fokusera på samhällets och mänsklighetens mer tvingande och verkliga problem och svagheter. Att döda är att ta ett självsvåldigt och därmed illa övervägt, själviskt och vanligen förhastat beslut, med mycket definitiva och långtgående och ofta livsförödande konsekvenser som GM per definition inte överblickar, och förråda samhällsgemenskapen – utöver att det är otrevligt, dumt, elakt, svinigt och olagligt och psykiskt depraverande och vidrigt i största allmänhet.

Mord är förbjudet av en anledning. Ytterst är det samhällsomstörtande.

Och polisen har rättmätigen mycket stora befogenheter när det gäller att ställa detta omfattande egenmäktiga ingrepp i verkligheten tillrätta.

Så jag skulle ju gladeligen gå med på att topsas, så länge vi inte är en sovjetrepublik i alla fall.

Jag är inte ensam om att vara tveksam till detta masstopsande. GW Person sade i stort sett vad jag tycker i gårdagens "Veckans Brott".
Citera
2018-01-24, 21:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag är inte ensam om att vara tveksam till detta masstopsande. GW Person sade i stort sett vad jag tycker i gårdagens "Veckans Brott".

Jag har redan varit inne på det. Frågan är väl vad man upplever som problemet.

GW lär ha betvivlat att masstopsning kan ersätta traditionellt polisarbete. Dessutom betvivlat att lagarna ifråga skrevs för att polisen skulle slarva med detta arbete. Topsning som sådan har han säkert inget emot, det är ju bara ett annat namn på att kolla av misstänktas DNA.

Men sen för all del så finns det ju en integritetskränkande dimension i det allmänna pratet och tillämpningen av topsning och masstopsning, och en ev. missbrukad användning av detta (som ersättning för polisarbetet), vilket gör att man bör gå fram med viss försiktighet och använda detta sparsamt. Jag är med på det. Helt.

Kräver lite dubbelseende kanske. Svårt det där.
Citera
2018-01-24, 21:10
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har redan varit inne på det. Frågan är väl vad man upplever som problemet.

GW lär ha betvivlat att masstopsning kan ersätta traditionellt polisarbete. Dessutom betvivlat att lagarna ifråga skrevs för att polisen skulle slarva med detta arbete. Topsning som sådan har han säkert inget emot, det är ju bara ett annat namn på att kolla av misstänktas DNA.

Men sen för all del så finns det ju en integritetskränkande dimension i det allmänna pratet och tillämpningen av topsning och masstopsning, och en ev. missbrukad användning av detta (som ersättning för polisarbetet), vilket gör att man bör gå fram med viss försiktighet och använda detta sparsamt. Jag är med på det. Helt.

Kräver lite dubbelseende kanske. Svårt det där.

Frågan är ju vad som händer om man börjar använda detta som taktik i brottsfall i allmänhet som man inte kan lösa på annat sätt. Vilket samhälle får vi då?

Blir då nästa steg att alla måste lämna in sina DNA-profiler till myndigheterna så att man rutinmässigt kan köra det DNA man får fram när ett brott begåtts mot DNA-profilerna från hela Sveriges befolkning? Låter det bra?

Var ska man dra gränsen? Ska det finnas några gränser?
Citera
2018-01-24, 21:10
Medlem
Förjävla bra att DNA toppning finns - eller åtminstone illusionen av.

DNA måste för en gatukriminell te sig som science fiction, det är samma oerhört märkliga vetenskap som tex fingeravtryck - det är bara mumbo jumbo.
Citera
2018-01-24, 21:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Frågan är ju vad som händer om man börjar använda detta som taktik i brottsfall i allmänhet som man inte kan lösa på annat sätt. Vilket samhälle får vi då?

Blir då nästa steg att alla måste lämna in sina DNA-profiler till myndigheterna så att man rutinmässigt kan köra det DNA man får fram när ett brott begåtts mot DNA-profilerna från hela Sveriges befolkning? Låter det bra?

Var ska man dra gränsen? Ska det finnas några gränser?

Ja, ser man till hur vissa andra funktioner i samhället utvecklats så är vi kanske på väg åt det hållet. Men samhället är på gott och ont inte "en" sak, utan en mångfald i ständig, men ömsesidigt återhållen, kontrollerad, utveckling. Dessutom verkar inte mord (eller detektivromaner) av allehanda slag falla ur mode, likt julkort eller andra fysiska försändelser, så det lär väl finnas en marknad för polisarbete även framdeles. Dessutom lär ju förändringar i rättvisans resurser leda till förändringar i brottens utförande, så ev. upplevda vinster lär ju ätas upp av en och annan snillrik mördare. Vill man begå mord och har bestämt sig för att man är smartare än polisen så ser man väl då till att plantera någon annans DNA och sen ta denne "patsy" av daga i ett synbart självmord innan polisen hinner fram. Ungefär som det skulle kunna vara här, om man är misstänksamt lagd, eller som Johanna Möller nog hade tänkt att klara sig från mordet på föräldrarna – om nu bara mamman dött också, och Rajabi hunnit ta en lämplig överdos.

"Lagstiftaren" vet om att "kriminaliteten" anpassar sig efter förutsättningarna, eller "hyser sådana förhoppningar", så någon snabb lösning på vare sig ett nationellt DNA-register eller mördandets upphörande är nog inte att vänta i närtid. En mördare är i allmänhet en person som tar ett förhastat beslut på grundval av en överdriven (och egenmäktig) uppfattning om sin egen slughet, och möjlighet att undgå upptäckt och leva vidare som om inget har hänt. Det är väl en attityd som kanske inte kan förmodas försvinna från mänskligheten, såvitt man kan bedöma.
Citera
2018-01-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Uppmaning att hata. Omodernt.
Kort och koncis kommentar där! Gillar den. Hatretorik är omodern liksom rasism!
Citera
2018-01-24, 23:02
Medlem
Jag är lite nyfiken på hur LG:s vistelse i Herrljunga var. Hur var skolgången, kompisar och så vidare? Varför flyttade dom till Dalum? Kan det påverkat honom negativt? Jag har inte sett något inlägg om detta tidigare men kan ju missat. Nyreggad så ber om ursäkt om det är OT men tror inte det.
Citera
2018-01-24, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Too-me
Jag är lite nyfiken på hur LG:s vistelse i Herrljunga var. Hur var skolgången, kompisar och så vidare? Varför flyttade dom till Dalum? Kan det påverkat honom negativt? Jag har inte sett något inlägg om detta tidigare men kan ju missat. Nyreggad så ber om ursäkt om det är OT men tror inte det.

Dom flyttade till dalum pga av LGs pappa ville komma närmare trädet där han har sin släkt.
Citera
2018-01-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av field-mouse
Tänkte bara tillföra lite info från den lokala jodeln:
Enligt okänd person ska GM´s mor ha omkommit pga att hon ramlade i en trappa. Händelsen ska vara avskriven som en olycka.
Sanningsgrad högst oklar.

Hej det där är inte jättelångt ifrån sant, hon fick en hjärtinfarkt när hon stod i duschen. Trillade ihop och LG och hans far fick hjälpa henne upp. Hon avled samma dag. Kommer inte ihåg några bättre detaljer tyvärr // kompis till LG
Citera
2018-01-25, 05:40
Medlem
Har inte följt tråden helt o hållet. Ber därför om överseende om något blir en upprepning.

Har det någonstans blivit någorlunda vederlagt varför han befann sig i ett motionsspår så långt ifrån sin bostad? Av polisuppgifterna verkar det inte vara fråga om ett sexualmord, men kan det ändå inte vara så att L.G. varit påtänd och kåt och begett sig dit för att hitta en ung kvinna som ett lämpligt våldtäktsoffer. När han strök omkring i spåret så kom L.H. gående med sina stavar. L.H. ville visa auktoritet och ifrågasatte vad han gjorde där. De hamnade i dispyt som gick över i handgemäng varvid det slutade med att han tog livet av henne.

Kan det vara så att L.G. har anförtrott sig till någon i sin bekantskapskrets och berättat vad han gjort och varför? Denne person kanske inte vågar träda fram och berätta för att inte bli anmäld för skyddande av brottsling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in