Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Strategin var väl det gamla vanliga: att signalementet inte ska påverka folk att ringa till polisen och lämna uppgifter på mycket vaga minnesgrunder som ofta är felaktiga och att vittnena inte ska påverka varandra. Studier som bedrivits på det här visar att människor sällan minns detaljer korrekt. En vit mössa kan bli svart hår o vice versa. Det gäller för polisen att tvätta de olika vittnesuppgifterna tills en trovärdig bild framträder. Nu hade dom sannolikt fotspår efter conversedojor att gå efter vilket gav dom en viktig ledtråd i rätt riktning.
Har du läst boken Mördaren i folkhemmet om Lasse Möller? I den kan man se hur det här med signalement kan ställa till det. Där fyllde folk i minnesluckorna med publicerade uppgifter tills polisen hade perfekta vittnesmål på att Lasse Möller var mördaren.
I det här fallet var det viktigt att få fast mördaren så snabbt som möjligt eftersom det fanns stor risk för att han kunde mörda igen. Då tycker jag att man gott kan gå ut med signalementet även om det är ospecifikt. Man har liksom inget att förlora. En granne till gm kan plötsligt minnas att hen stött på honom på trottoaren och att han hade ett rivsår i ansiktet eller nåt. Med en stor portion tur. Men inte osannolik tur. Det hade varit värt ett försök. Polisen bedriver ju undersökningen på flera fronter: en grupp arbetar med kretsen kring offret, en med vittnesuppgifter exempelvis.
När det gäller den här masstoppningen så verkar samtliga killar i visst åldersspann boende i närområdet ha toppsats helt urskillningslöst. Ålder och kön var "gärningsmannaprofileringen". Polisen borde ha kunnat smalna av urvalet en del tycker jag. Det hade räckt med att killen bodde strax utanför sökområdet eller att han tillfälligt varit skriven på annan ort för att han skulle ha slunkit igenom nätet. Leif GWP tog upp det här i Veckans brott igår.
Sen tog han även upp en annan viktig sak: urskillningslösa masstoppningar riskerar att väcka opposition bland allmänheten och det kan bli så illa i framtiden att det blir lagändringar som omöjliggör den här formen av topsningar. Det vore mycket olyckligt eftersom det är ett viktigt redskap för polisen.
Tack för ett mycket bra och informativt inlägg/svar!
Har just tittat på den del av veckans brott som tog upp fallet i Lassalyckan.
Och det verkar som om din teori om skoavtryck stöds av GW, där han verkar dra den slutsatsen att man vet att det var Converseskor som GM bar via skoavtrycken.
Lite nya tankar från Veckans brott:
Några saker som får mig att fundera över vad GM motiv (om man nu kan kalla det det?)
- Det märkliga och obehagliga beteende som GM visat vid Lassalyckan. Det beskrivs som att han inte bara kommit för nära något vittne, utan också "dragit in" i skogen när någon kom.
- Att brottsplatsen legat ganska öppet och inte så undanskymt (som jag trodde, visserligen vinter nu i programmet och lövfritt). Dessutom var tydligen Lassalyckan långt ifrån folktomt denna dag. Det var dessutom ljust och bra sikt. Både brottsoffer och gärningsman har ju blivit observerade innan brottet.
Vad kan man tänka utifrån detta?
Jag får en vag känsla av att L.G inte har ett sexuellt motiv bakom sitt brott, även om man förstås inte kan veta.
Varför inte välja en annan plats/en annan dag/ mörker om man är ute efter ett sexualövergrepp? Stor risk att någon kommer, någon känner igen dig, någon hör något.
Om man vill göra något så att ingen ser (för det vill man väl inte), varför utmärka sig genom att gå för nära, dra in i skogen osv? Det drar ju uppmärksamheten till sig.
Får en känsla av att personen kan ha "konstiga tankar", förföljeslemani, inte varit vid sina sinnens fulla bruk på något sätt.