2018-01-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja det är ju en balansgång, det finns föräldrar som på riktigt får barnen att vara naturligt nyfikna och kommer långt före sina klasskamrater och som samtidigt får vara barn. Men att pressa in kunskaper för sakens skull blir aldrig bra. Jag kan tänka mig att dessa två föräldrar i Bjärred försökte pressa barnen till kunskap.

Exakt och vi ser det nästan varje dag, boende i Lund och föräldrar mellan 40-50 år är riktigt avskum......för det mesta stackars barn ha föräldrar med uppkörda kvastar i rövhålen så stela dem är
Citera
2018-01-24, 19:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Sådant får väl knappast skolan uttala sig om - så hur det verkligen förhöll sig lär vi ju inte veta.

Nu finns det ju viss fakta som är offentliga - exempelvis dessa uppgifter om att döttrarna på skolkonferensen beskrevs som "intresserad av lärandet, ambitiös, ville inte komma efter i undervisningen och social".
Det är ju svårt att argumentera mot dessa uppgifter i skolans protokoll.
Citera
2018-01-24, 19:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag tror båda plötsligt insåg att de håller på med moms och skatter, förstod att deras liv var meningslöst och tog med sig sina dåliga gener in i evigheten

Han docent och snart mycket ung professon, ledande expert inom sitt område, många publicerade artiklar och ofta huvudföreläsare. Hon mycket duktig inom sitt område, något av expert där med. Båda plikttrogna, väluppfostrade och artiga. Antagligen lysande tidigare skolprestationer - kanske 5,0 i betyg som det hette då. Rakt in på juridikum där han disputerar. Villa med pool, bilar och två döttrar med önskvärda tre års mellanrum.
En exemplarisk familjeidyll.

Som plötsligt grusas av skolproblem - döttrarna orkar inte delta i undervisningen. De får anpassad studiegång, ämnen väljs bort, inga fullständiga slutbetyg. Till slut hemundervisning där föräldrarna går ner i arbetstid och är hemma för att hjälpa döttrarna med tillvaror och den kroniska tröttheten. Ingenstans någon hjälp eller bot att få. Döttrarna kommer aldrig bli akademiker eller ens komma i närheten av föräldrarnas karriärer.

Klassresan uppåt eller att hålla kvar sin nivå är slut - nu kan det bara gå utför.
Döttrarna kanske bara har långtidssjukskrivning och sjukpension framför sig, kanske inte heller kommer kunna skaffa egna barn med sin kroniska trötthet. De kommer kanske ligga samhället till last och parasitera på det offentligas skattepengar redan från sin artonårsdag.

Varför ska föräldrarna kämpa vidare när deras avkomma kommer att nå en klassrese-mässig botten?
Föräldrarna har kanske känt en antipati mot folk som inte sköter sig och själva deltar i sin försörjning.
Nu har de själva satt två sådana personer till världen och det kan de helt enkelt inte acceptera.

Detta är inte åsikter och synsätt som jag delar, men jag har bekanta som uttrycker just så här.
Kan dessa bekanta lufta sådana åsikter, kan kanske Bjärreds föräldrarna varit lika snett ute?
Senast redigerad av Solglittret 2018-01-24 kl. 19:49.
Citera
2018-01-24, 19:46
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu finns det ju viss fakta som är offentliga - exempelvis dessa uppgifter om att döttrarna på skolkonferensen beskrevs som "intresserad av lärandet, ambitiös, ville inte komma efter i undervisningen och social".
Det är ju svårt att argumentera mot dessa uppgifter i skolans protokoll.

Med risk för att detta har avhandlats tidigare i denna tråd...om så: I am sorry. Nåväl, jag tänker att om nu föräldrarna hade det så svårt att ta hand om barnen, så undrar man ju om det inte kunde ha lämnat dom till något slags fosterhem eller få någon annan slags avlastning från samhället? Föräldrarna levde i en väldigt tjock bubbla där dom såg detta som den enda utvägen. Visst, det är inte helt lätt att "uppfostra" (lack of a better word) barn och sedan om man inte är beredd/uttalar behov av hjälp, ja då är det ju svårt för samhället att gripa in än mer när de som har ut rätt familjens situation inte ser att eventuella tvångsmedel enligt socialtjänstlagen var nödvändiga/kommit till det stadiet etc . Nej, detta ursäktar inte vad som har hänt men här ser vi att världen är långt ifrån svart eller vitt. Sorgligt men samtidigt helt oacceptabelt att ta livet av sina två avkommor.
Citera
2018-01-24, 20:00
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denstorakritikern
Är du förvånad???
Slödder i förorten är inget som intresserar eller någon bryr sig om....snarare ett problem mindre för samhället.....wakeup retard....
Jag skrev inte att jag var förvånad. Svarade bara på ett inlägg där det menades att det inte skulle vara någon skillnad på allmänintresset beroende på vilken samhällsklass familjen tillhörde.
Citera
2018-01-24, 20:05
Medlem
Citat:
Nja, här är tråden som handlar om morden i Gårdsten, Göteborg, 1554 inlägg. En mamma som mördade sina tre barn. De skulle avhysas från sin lägenhet pga obetalda hyror. Det gick nästan spårlöst förbi.
(FB) Gårdsten, Göteborg (2017-07-20) Kvinna och tre barn döda – misstänkt mord

Här har du min jämnförelse utan inbördes ordning

1. Svensk vs. Utläning
2. Ensam mamma vs. Två akademiker
3. Avhysning vs. Villa med pool
4. Ensam GM vs. Två i samförstånd
5. Mitt i sommaren vs. Precis efter Jul o Nyår, familje högtid nr 1
6. Gårdsten vs. Bjärred
7. Jobb? vs Karriär

Inte så konstigt med en lång tråd.

Hade barnen haft normal skolgång och inte varit sjuka av de ena eller det andra så hade tråden varit hälften så lång. ME och dess följder, omfattning och variationer kan väl diskuteras i en tråd om just det.
Senast redigerad av Ribersborg 2018-01-24 kl. 20:07.
Citera
2018-01-24, 20:07
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Exakt och vi ser det nästan varje dag, boende i Lund och föräldrar mellan 40-50 år är riktigt avskum......för det mesta stackars barn ha föräldrar med uppkörda kvastar i rövhålen så stela dem är
Va? Det har inget med åldern på föräldrarna att göra. Vilket stelbent tänkande! Man kan inte dela in föräldrar i åldersgrupper, det finns alla typer i alla åldrar. Just dessa föräldrar i Bjärred var kanskeinga föräldrar som gjorde kunskap lustfyllt. De var tråkigheten personifierade.
Citera
2018-01-24, 20:09
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men nu hade ju döttrarna godförmåga att följa hemundervisningen. Ingen nedsatt intellektuell kapacitet enligt utsagor från skolan.
Däremot lätt uttröttbara med behov av vilrum under skolvistelsen tidigare. Intresserad av lärandet,ambitiös, ville inte komma efter i undervisningen och god social förmåga är de omdömen som finns nedskrivna i skolans protokoll.

God social förmåga, gällde det bara den yngre systern?
Citera
2018-01-24, 20:10
Medlem
SeanAverys avatar
Har inte läst tråden sedan någon dag efter brevet offentliggjordes, har det kommit någon mer info dom senaste dagarna? Vet man något mer om mamman?
Citera
2018-01-24, 20:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag skrev inte att jag var förvånad. Svarade bara på ett inlägg där det menades att det inte skulle vara någon skillnad på allmänintresset beroende på vilken samhällsklass familjen tillhörde.

En kanske större skillnad var att i Gårdstensfallet var mannen i familjen misstänkt och häktad och större delen av den tråden drevs av den premissen. När utredningen sedan gick i riktning mot att det nog var frågan om ett utvidgat självmord var händelsen "gammal", både i tråden och framförallt i media.
Citera
2018-01-24, 20:25
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Kan det vara så att det rör sig om ett mord/rånmord som polisen misstänkte?
Citera
2018-01-24, 20:27
Medlem
Citat:
Applåder!!!!!
Du är helt rätt på det riktigt fullträff!!!!!!
Man ser en del barn vars föräldrar har orimligt höga krav på sina barn och de får inte ens vara barn utan ska lära sig allt och kunna allt.....ingen tid till chilla...sönderstressad generation....
Med tanke på resultaten i svenska skolan verkar inte kraven vara orimliga. Sönderstressad generation? Jo, det är klart, alla sk sociala medier man ska hålla sig uppdaterad i måste vara stressande. Och sedan tycker någon att att man ska lära sig saker också, så jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in