2018-01-24, 20:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Rojava är redan nu mer demokratiskt än resten av hela MÖ (utom Israel självklart), så tänk dig bara hur de skulle kunna vara om de blev en självständig stat.
Vet du inte att kurderna har ett av de starkaste traditionella klansamhällena i regionen? Tala om för mig hur demokrati skulle uppstå i ett sådant. I bästa fall blir det som i kurdiska Irak där Barzani-klanen har all makt och där de mesta pengarna från oljeförsäljningen rinner ner i klanstyrets fickor.
Citera
2018-01-24, 20:52
Medlem
Citat:
Haha det här börjar bli fånigt. Jag är inte kurd punkt slut. Men kalla mig kurd om du vill, jag tar det ändå inte som en förolämpning.

Men kan du komma med ett annat land i MÖ förutom Israel som är med demokratiskt än Kurdistan?

Då inte kurdistan finns som land så är det logiska svaret alla.
Citera
2018-01-24, 20:53
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Fullvärdig demokrati.

Då vet vi att du stödjer förtryckning av människor. Så mycket för "demokratins" skull.
För att vara ett LotR-fan är du inte särskilt vis, Mithrandir. När skrev jag att det är ok att förtrycka människor?
Citera
2018-01-24, 20:53
Avslutad
Citat:
Tomtarna här kan skriva att kurderna är de mest demokratiska i MÖ men faktum kvarstår att deras handlingar förblir odemokratiska. Att de sedan "utåt" har demokrati säger inte ett skvatt när det i själva verket är det andra bakom gardinerna. Löjligt, det är som att jag ska påstå att Vitryssland är en demokrati när det i själva verket är en diktatur.

Efter 3 år här har man lärt sig kurdernas spel men jag irriterar mig på varför de försöker gömma sig bakom en annan identitet. Var ärlig och säg att du är en kurd istället för att bedra dig själv.

Sm tomten nisseD. Vilken svensk skulle benämna Syrien, norra delen som Rojava? NisseD nämner så och han ska vara "svensk" ännu en fjant som inte vågar stå för sin härkomst.
Citera
2018-01-24, 20:56
Avslutad
Citat:
Haha det här börjar bli fånigt. Jag är inte kurd punkt slut. Men kalla mig kurd om du vill, jag tar det ändå inte som en förolämpning.

Men kan du komma med ett annat land i MÖ förutom Israel som är med demokratiskt än Kurdistan?

Jag snackar om de facto, inte de jure.

Jag tar det inte som en förolämpning, den var bra

Var det demokratiskt gjort av kurderna när folk gick protester i KRG? Kurdiska militären gick in och sköt mot demonstranterna. Att Barzani är president forfarande är också demokratiskt va?
Citera
2018-01-24, 20:57
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
För att vara ett LotR-fan är du inte särskilt vis, Mithrandir. När skrev jag att det är ok att förtrycka människor?

Haha, säger ponken som följer Youtube drama.

Du skrev följande: "så tänk dig bara hur de skulle kunna vara om de blev en självständig stat."

Ja, jag kan tänka mig. Ytterligare förtryckning mot människor som inte underkastar sig det kurdiska diktatoriska styret. Du stödjer detta mer eller mindre om du skriver "så tänk dig bara". Eller förstår du själv inte vad du skriver?
Citera
2018-01-24, 20:58
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Då inte kurdistan finns som land så är det logiska svaret alla.
Men den finns som autonom region. Om denna formulering funkar bättre för dig, kan du nämna ett land (självständigt eller ej) i MÖ förutom Israel som är mer demokratiskt än Rojava + irakiska Kurdistan?
Citera
2018-01-24, 21:02
Medlem
Citat:
Men den finns som autonom region. Om denna formulering funkar bättre för dig, kan du nämna ett land (självständigt eller ej) i MÖ förutom Israel som är mer demokratiskt än Rojava + irakiska Kurdistan?

Libanon
Egypten
Jordanien
Bahrain

Skulle placera de över ett irakiskt kurdistan som styrs av en envåldshärskare iaf
Citera
2018-01-24, 21:02
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Haha, säger ponken som följer Youtube drama.

Du skrev följande: "så tänk dig bara hur de skulle kunna vara om de blev en självständig stat."

Ja, jag kan tänka mig. Ytterligare förtryckning mot människor som inte underkastar sig det kurdiska diktatoriska styret. Du stödjer detta mer eller mindre om du skriver "så tänk dig bara". Eller förstår du själv inte vad du skriver?
HAHAHAHAH "youtube-drama"!!!
LotR står för Lord of the Rings. En av tidernas bästa trilogier. Hans signatur var en referens till filmerna, därför tog jag upp det.

Jag syftade på en demokratisk förbättring. Områden som blir självständiga tenderar att bli mer demokratiska (om de har tillräckligt stark kontroll över sitt territorium och har ett demokratiskt valt parlament redan innan deras officiella självständighet).
Citera
2018-01-24, 21:03
Medlem
Yaskos avatar
Turkisk flyg bombar väst om Menbij...
Citera
2018-01-24, 21:05
Medlem
Cents4s avatar
Citat:

Jag syftade på en demokratisk förbättring. Områden som blir självständiga tenderar att bli mer demokratiska (om de har tillräckligt stark kontroll över sitt territorium och har ett demokratiskt valt parlament redan innan deras officiella självständighet).

Försök inte slingra dig ur, orm. Det är ingen demokratisk förbättring om du förtrycker människor och sedan applicerar ordet "demokrati" till ditt styre när det i själva verket är det motsatta. Är du seg eller seg?

Ditt vurmande för kurder har avslöjat dig.
Citera
2018-01-24, 21:06
Medlem
Citat:
Jag är inte kurd. Jag erkänner bara fakta. Rojava har två presidenter - en kurd och en arab. Är något sådant möjligt i Assad-regimen kanske?
Dessutom måste ena vara kvinna och den andra man. Likaså inom partiet PYD, ena måste vara kvinna den andra man. Säg mig vart i hela Mellanöstern har kvinnan en sådan makt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in