2018-01-24, 06:44
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ni har inte råd i form av att det kommer bli ett jäkla liv om Poya börjar förlora direkt och att ni till slut hamnar 7:a. Tror jag. Vet inte vad du har för bild av "ditt" IFK, men min bild av IFK är att de en gång var ute i Europa, vann Uefa cupen, hade spelare som Blomqvist, Ravelli osv osv. Att ni där uppe nu satsar på att komma 7:a är ju ett skämt. Tror dock inte att IFKs målsättning är så, utan bara något du tror?

Visst, spelsättet bör ni få igång men resultat bör komma också. Ni har som sagt inte råd med ännu en 10:a säsong, ni är inte Halmstad direkt.

1 spelare för utlandet? Är inte Boman aktuell för utlandet? Vi köpte Rieks som var aktuell för U? Alvbåge stack väl för utlandet? osv Osv.

Nej, det blir inte ett "jäkla liv" om Poya torskar 2-3 matcher i inledningen av allsvenskan, visst om vi fortsätter torska och riskerar nedflyttning efter halva säsongen eller liknande men alla vet att detta är ett år där vi får ta att det kommer hacka en del innan allt sitter.

Ingen kräver en absolut topplacering 2018, sjundeplats är rimligt att tro på. Naturligtvis kan det, om allt klaffar, gå bättre och då är det självfallet glädjande men vi ska verkligen inte t.ex. chansvärva dyrt i sommar för att hänga med om vi ligger däruppe. DET har vi inte råd med.

Vi har en ärorik historia men likt egentligen alla större allsvenska topplag har vi en downperiod ibland, skillnaden är den att vi faktiskt har sluppit åka ur under densamma sedan 70-talet.

Vem är mer aktuell för utlandet än Dahlberg?
Att Boman lämnat är klart men han är kontraktslös och visst kan han få kontrakt med nån klubb utomlands men det är snarare i brist på annat än att han är så värst attraktiv utomlands.
Alvbåge lämnade för Cypern för att vi ville bli av med honom snarare än något annat.

Förövrigt tycker man ju så j-a synd om PaKa som återigen blir borta ett halvår, jag börjar starkt tvivla på att hans kropp tål elitfotboll...
2018-01-24, 12:13
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Lyssnade nyss på BBpodd med Amin Affane, helvete vad orten han är.

Träningsmatch mellan Gif-Öfk om 45 minuter, spännande att se några nya spelare.
2018-01-24, 15:49
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ni har inte råd i form av att det kommer bli ett jäkla liv om Poya börjar förlora direkt och att ni till slut hamnar 7:a. Tror jag. Vet inte vad du har för bild av "ditt" IFK, men min bild av IFK är att de en gång var ute i Europa, vann Uefa cupen, hade spelare som Blomqvist, Ravelli osv osv. Att ni där uppe nu satsar på att komma 7:a är ju ett skämt. Tror dock inte att IFKs målsättning är så, utan bara något du tror?

Visst, spelsättet bör ni få igång men resultat bör komma också. Ni har som sagt inte råd med ännu en 10:a säsong, ni är inte Halmstad direkt.

1 spelare för utlandet? Är inte Boman aktuell för utlandet? Vi köpte Rieks som var aktuell för U? Alvbåge stack väl för utlandet? osv Osv.

Rieks gick gratis. Boman ut bosman. MSD ut bosman. Alvbåge kanske säljs.

Vi satsar inte. Vi har satsat i 10 års tid. Det har lett oss hit. Vi har nu ingenting att falla tillbaka på i form av spelsystem, grundtänk, slussning av spelare till A-truppen eller liknande. Ingenting.

Nu får vi börja om från ruta 1. Din bild är den bild som vi inte har råd att behålla för det kommer leda till att vi sparkar Poya efter 6 månader och tar in Pelle Olsson eller Peter Svärd, värvar Gerzic och Sobralense för 10 miljoner styck och återgår till 4-4-2 och långa bollar. Vi har testat det där i 10 år.
2018-01-24, 16:05
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson

Han deltog även i Blåvittpodden som jag vill tipsa om för de som är intresserade av Blåvitt:

https://www.acast.com/blavittpodden
2018-01-24, 16:17
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

http://www.st.nu/fotboll/allsvenskan/soloprestation-och-straffraddning-gif-sundsvall-vann-mot-ostersunds-fk

Lagen finns i länken.
2018-01-24, 16:20
Medlem
hortaxis avatar
William Eskeleinen måste fan bli första keeper nu. Fan va stabil han är.

Enkel 1-0 seger över "jämtarna". Med bud på mer..
2018-01-24, 16:37
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Angående kvaliteten på truppen så tycker jag inte att andra lag än Malmö och AIK har så värst mycket bättre startelva än vad vi kan mönstra, om du kollar spelare för. Det handlar enbart om att bli trygga i det sätt vi vill spela samt hitta en bra balans mellan offensiv/defensiv. Då kan vi mycket väl vara med och konkurrera. I synnerhet om vi får in 1 eller 2 spelare till startelvan.

Men nu är det upp till bevis. Inga fler uppbyggnadsår. Tålamodet med Billborn kommer att vara kort. Med Jansson och övriga ledning ännu kortare.

Jag är inte så bra på fotboll att jag kan säga hur andra lag står sig jämte Hammarby. Däremot känns det sämre än inför förra året. För om vi ska satsa på att föra matcherna och spela en offensiv och frejdig fotboll tror jag vi har fel lag för detta. Dessutom är truppen tunn och vid bara några få skador står vi där utan fullvärdig ersättare (och då förutsätter jag att fönstret blir ganska lugnt precis som man förvarnat om).

Dessutom finns det en mycket större press på resultat i år. Både med Nanne och med Michelsen arbetade Hammarby in ett långsiktigt tankesätt hos fansen. Vi var ganska tålmodiga med uppbyggnadsår och att folk får andra chanser. Nu har ledningen visat att de inte har något tålamod och, som du säger, om det inte blir något resultat snabbt kommer det blåsa kring styrelsen och Jansson.

Vi är en klubb i obalans och sådana presterar sällan väl...
2018-01-24, 17:14
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hortaxi

Det är Kajs grabb, eller hur?
2018-01-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hortaxi

Vette fan om jag tycker han förtjänar det.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det är Kajs grabb, eller hur?
Jepp.

Bra insats av Gif men man ska inte dra förstora växlar, hoppas presspelet är något vi ska lägga till i vårt spel den här säsongen.

2 st 00or fick hoppa in, spanjorerna på centrala fältet såg bra ut, backlinjen kändes bra förutom att jag fortfarande inte gillar vår V-wingback Dennis Olsson.
Öfk spelade inte med ordinarie lag medan vi startade med vad som mycket möjligt är vår startelva premiärmatchen i allsvenskan.
2018-01-25, 23:02
Medlem
Eldarn.s avatar
Som supporter till AIK gillar jag inte den väg som IFK Göteborg tar, och har tagit den senaste tiden. Visst, nyförvärven har varit få och inte några klasspelare direkt men Poya kan sin grej. Lägg också till runt 20 miljoner kronor varav en del av de pengarna troligtvis läggs på spelare i sommar. Många tunga löner och gamla spelare som försvunnit vilket öppnat för en förändring - något som onekligen skett.

Löser Poya sitt spelsystem kan Göteborg komma topp fem 2018, annars kan de bli farliga till 2019 vilket troligtvis är målet.

Citat:
...backlinjen kändes bra förutom att jag fortfarande inte gillar vår V-wingback Dennis Olsson.

Vad är det du inte gillar med honom? Om jag inte blandar ihop honom med någon annan så har han väl, trots sin unga ålder, varit en nyckelspelare i Sundsvall under flera säsonger och en av dem bättre vänsterbackarna i Allsvenskan? Behärskar han inte wingback-rollen?
Senast redigerad av Eldarn. 2018-01-25 kl. 23:07.
2018-01-26, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Vad är det du inte gillar med honom? Om jag inte blandar ihop honom med någon annan så har han väl, trots sin unga ålder, varit en nyckelspelare i Sundsvall under flera säsonger och en av dem bättre vänsterbackarna i Allsvenskan? Behärskar han inte wingback-rollen?
Nej han har verkligen inte varit en nyckelspelare, feg och duellsvag spelare.
Vet inte ens vad han skulle vara bra på, svag defensivt och spelar enbart sidledspassningar när det ska anfallas.

Gjorde väl typ en bra säsong kanske 2014 eller något sådant, ingen katastrof men ändå känns det som att en uppgradering skulle vara fint men prio är ju i central linjen, en wingback hit eller dit höjer inte våra chanser att hålla oss kvar speciellt mycket.

Centrala mittfältet känns tunt, 2 spanjorer+Erik Granat som varit skadad hela fjolåret och efter dem finns det en 98a och en 00a som konkurrerar.
98an dominerade U19-serien men det är fan knappt divison 2 klass på den serien.
2018-01-26, 22:25
Medlem
I helgen har vi AIK-FC Inter och Göteborg testar mot Stabaek. Något särskilt (annat) att hålla ögonen på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in