2018-01-24, 14:12
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Fast nu har ju Turkiet skapat en säkerhetszon i Jarabulus, så Manbij är bara överflödigt? Hur kan du inte förstå det?

Al-Bab är i farozonen så länge Menbij ligger där. Har du tittat på kartan än? Planen är att tränga in i PKK territorium hela vägen till Irakiska gränsen, djupet blir ungäfer lika lång som hela Afrinprovinsen eller Al Bab nivån. Då ligger Menbij fel...

Citat:
Israel har blivit angripen av IS, men inte i ett fullskaligt krig. Anledningen borde väl vara självklar? IS existerar i områden där statsapparaturen har förlorat fäste. Sedan har IS förklarat att deras prioritet är att avsätta arabiska tyranner. Det ligger i linje med Sayyed al-Qutb lära.

Har de attackerat Israel med Raketer många gånger så som DAESH har gjort mot Turkiet? Terrorattacker? Är det inte konstigt att de finns till gränsen av Israelockuperade Golan?

Citat:
IS har väl aldrig, när de gränsade till Turkiet, attackerat Turkiet? Det har först när Turkiet bestämde sig för att göra sig av med dom.

Driver du med mig? De attackerade med raketer ett antal gånger, plus ett antal terrorattacker i landet samtidigt.

https://www.dailysabah.com/war-on-terror/2017/01/01/a-chronology-of-daesh-attacks-targeting-turkey

Citat:
Daesh targets Kilis with rockets, artillery – Jan. & Sept. 2016: Turkey's southern city of Kilis, located some four kilometers north of the border with Syria, has been targeted by Daesh terrorists with more than 50 Katyusha rockets, mortar and artillery shells landing in the city between January and October, killing more than 20 people and injuring dozens. Although some stray rockets landed in the city amid clashes between Daesh and FSA, the shelling of Kilis was no coincidence, for it was hosting more refugees than its local population, thus carrying the possibility of strife between refugees and locals, while showing the Turkish public that it was able to target Turkish settlements even with conventional weapons.
Citera
2018-01-24, 14:35
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
För att skillnaden är att Assad styr, än så länge, över Syrien, medan Israel inte gör det?

Om (inte när) Israel skulle invadera Hezbollah i Syrien med marktrupper utan några faktiska provokationer eller attacker skulle det strida mot internationell rätt. Till skillnad från vissa andra
kan jag kommentera en sådan eventuell händelse och inte gömma mig bakom "vi får se hur det utvecklas". Syftar på någon i tråden.

Sluta svara i gåtor, du fick konkreta frågeställningar.
Citera
2018-01-24, 14:37
Medlem
Citat:
En säkerhetszon för sin säkerhetszon?

Då har du väl inga problem med att Israel skapar säkerhetszoner inne i Syrien?

Är det Golan du tänker på.
Har inte FN tidigare haft en buffertzon kring ockuperat område och Syriska gränsen?
Vad jag vet drev al qaida grupper bort FN tidigt i konflikten?
Rätta mig om jag har fel.
Citera
2018-01-24, 14:51
Medlem
kaosblattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Stort stöd, tre av fyra partierna ställer sig bakom operationen vilket är jäkligt ovanligt att det händer i Turkiet.
När det kommer till att massakera och döda kurder är alla turkar enade oavsett partitillhörighet. Sekulära och Kemalister blir då bästisar med islamister och ultranationalister, även om de sedan starkt ogillar varandra efteråt. Så har det alltid varit med turkar, deras hat mot kurder, armenier och syrianer är starkare än något annat. Ganska sjukt ändå att ett folkslag kan älska krig och förödelse så mycket som turkar och samtidigt vurma att "kurder och turkar är bröder".

Hoppas innerligt att YPG och SAA samarbetar nu mot den turkmongoliska invasionen och kriget sedan sprider sig till Turkiet. Turkarna förtjänar att få uppleva lite krig och död. Även amerikanerna och saudierna.
Citera
2018-01-24, 14:56
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaosblatten
När det kommer till att massakera och döda kurder är alla turkar enade oavsett partitillhörighet.

Ja, att spränga människor i luften brukar skapa sådana reaktioner. Det är bara att titta på DAESH/Väst, samma reaktion återfinns i PKK/Turkiet...
Citera
2018-01-24, 15:21
Medlem
humanlifes avatar
Växer kritiken i USA nu mot kriget i Syrien?
Citat:

Congress Needs to Oppose Trump’s Illegal War in Syria

Sen. Cory Booker and Oona Hathaway call out Trump for planning to keep U.S. troops in Syria indefinitely:
But the president doesn’t have the power to unilaterally make the decision to commit American troops to stop Mr. Assad by force. He needs to make his case to Congress and the American people, as well as the international community. Inserting American troops into this situation on his own is not just bad policy, it is illegal under both the Constitution and international law.

It is encouraging to see some more opposition to Trump’s illegal war in Syria. Booker and Hathaway are correct that what Trump proposes to do (and what he’s already doing) in Syria breaks the law. The 2001 AUMF has been distorted and abused to cover a multitude of unnecessary wars over the last sixteen years, but there is no way that the administration can hide behind it this time.

http://www.theamericanconservative.com/larison/congress-needs-to-oppose-trumps-illegal-war-in-syria/
Citera
2018-01-24, 15:41
Medlem
Yaskos avatar
Turkiet utrikesminister säger att när han mötte USAs utrikesminister igår så sa amerikanska ministern att "de hellre lämnar Syrien än att gå i strid mot Turkiet"....
Citera
2018-01-24, 16:00
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Sluta svara i gåtor, du fick konkreta frågeställningar.
Jag gav konkreta svar.
Citera
2018-01-24, 16:07
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Al-Bab är i farozonen så länge Menbij ligger där. Har du tittat på kartan än? Planen är att tränga in i PKK territorium hela vägen till Irakiska gränsen, djupet blir ungäfer lika lång som hela Afrinprovinsen eller Al Bab nivån. Då ligger Menbij fel...

Har de attackerat Israel med Raketer många gånger så som DAESH har gjort mot Turkiet? Terrorattacker? Är det inte konstigt att de finns till gränsen av Israelockuperade Golan?

Driver du med mig? De attackerade med raketer ett antal gånger, plus ett antal terrorattacker i landet samtidigt.

https://www.dailysabah.com/war-on-terror/2017/01/01/a-chronology-of-daesh-attacks-targeting-turkey
Jag skulle påstå att Golanhöjderna är i farozon så länge Hezbollah innehar gränsen till Israel. Det är exakt samma scenario som med Turkiet och YPG, men av princip väljer du att särskilja på dessa. Mycket ohederligt.

Kan du visa på hur många attacker IS genomförde innan Turkiet valde att genomföra sin Operation Euphrates Shield? Sedan är det ett begränsat område som IS gränsar till Israel. Det är knappast samma kapabilitet som IS som hade större gränsyta till Turkiet, och viktigast av allt, öppna landsvägar till deras kärnterritorium.

Turkiet har varit en öppen kanal för frivilliga krigare till Syrien. Det har Israel inte varit. Därför är det inte så svårt att förstå hur och varför IS kan genomföra terrordåd inne i Turkiet. Palestinierna är knappast förmögna att genomföra sådana attacker inne i Israel med hjälp den massiva bevakningen som säkerhetspolisen och underättelsetjänsten har över dom. Turkiet och Israel är också olika länder vad gäller religion och antal.
Citera
2018-01-24, 16:15
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Är det Golan du tänker på.
Har inte FN tidigare haft en buffertzon kring ockuperat område och Syriska gränsen?
Vad jag vet drev al qaida grupper bort FN tidigt i konflikten?
Rätta mig om jag har fel.
Jo, det stämmer. Det finns en buffertzon, som dock är ämnad till att förhindra israeliska och syriska missförstånd längs gränsen. Det utgör inte en buffertzon som tillfredsställer israels säkerhetsbehov om Hezbollah tar platsen, eller närvarar, i Golanhöjderna istället för syriska armén, speciellt som Hezbollah uttalar direkta hot och massmobiliserar vad gäller sina vapenlager. Mig veterligen har YPG inte hotat att invadera Turkiet, vilket Hezbollah har gjort.

Min hållning är att, lika mycket fel som det vore för Israel att angripa Syrien, eller Libanon, med syfte att skingra/fördriva Hezbollah, utan att det föreligger några direkta självförsvarsskäl, och på sådant sätt skapa en "säkerhetszon" så är Turkiets invasion av Afrin också fel ur folkrättssynpunkt. Med det sagt, förstår jag Turkiets geopolitiska intressen att rensa YPG från gränsen eftersom dessa har samma grundideologi som PKK, en av Turkiet terrorklassad grupp. Men för testa konsekvensen i tråden undrade jag om samma personer som uttrycker stöd eller förståelse för Turkiets invasion, även kan ha samma inställning till en israelisk operation längs Libanon/Syrien. Svaret från vissa uppvisar en tydlig dubbelmoral, medan andra har varit konsekventa.
Citera
2018-01-24, 16:16
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Jag skulle påstå att Golanhöjderna är i farozon så länge Hezbollah innehar gränsen till Israel. Det är exakt samma scenario som med Turkiet och YPG, men av princip väljer du att särskilja på dessa. Mycket ohederligt..

Nu har Israel redan ockuperat Golanhöjderna och hade inte nån problem med DAESH när de gränsade och fortfarande gränsar till Israel. Läs texten jag länkade till, där står när DAESH började attackera med raketer, alltså januari 2016 8 månader innan Turkiet gick in i Jarablusområdet.
Citera
2018-01-24, 16:34
Medlem
arbetets avatar
Jo, nu passar det allt:

Breaking: Syrian Army welcome to enter Afrin region – YPG official to Mayadeen

Citat:
A Kurdish official from the People’s Protection Units (YPG) told Al-Mayadeen TV on Wednesday that his group welcomes the Syrian Arab Army (SAA) to enter the Afrin Canton.

“We welcome the Syrian Army to enter the whole Afrin region, as there is an agreement between us and the Syrian government to solve all the issues between us,” the YPG official began.

“We took up arms to defend ourselves – the Syrian government was never an enemy to us, we just want to be part of the political solution in Syria and our weapons will be handed over to Syrian government once a political settlement is in place,” he continued.

“The YPG were never part of the U.S coalition and we didn’t get any support from them. Our weapons and support are all from the Syrian government,” he added.

The claims by this alleged official remain unverified, as no Syrian Army troops are inside Afrin and no statement has been issued by the YPG.

https://www.almasdarnews.com/article/breaking-syrian-army-welcome-enter-afrin-region-ypg-official-mayadeen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in