2018-01-24, 15:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, ett sånt här risktagande brukar oftast tyda på nån form av psykisk sjukdom, typ psykos, eller sexuellt motiv.

Verkar som att mordet gått oblodigt tillväga eftersom det inte var fullt uppenbart att det rörde sig om mord (hon kunde dött av hjärtattack i samband med överfallet). Och eftersom polisen gick ut med en varning till allmänheten så tyder det på att dom inte misstänkte en älg. Sen låg kroppen i en "onaturlig" ställning. Kanske med benen vitt isär? Ovanpå det har gm's kompisar uttalat sig om att han var som vanligt. Ingen psykos alltså.

Så, sammantaget enligt min bedömning: Polisens varning, DNA-träffen, oblodigt förlopp, gm's risktagande, offrets onaturliga ställning, så tror jag på överfallsvåldtäkt som utmynnade i mord.

Jag kan ha helt fel.

Tillägg: han gick nog på nån drog eller läkemedel, därav den illa valda platsen.

Per automatik drar man slutsatsen att "onaturlig ställning" betyder sexuellt motiv. Samtidigt har man gått ut med att det inte är ett sexualbrott (Hur han nu kan veta det- säger GW. Vem ska man tro på?). Förmodar att man då menar våldtäkt? Iaf ingen sperma, eftersom man pratar om en mikroskopisk besudling.

https://www.svtplay.se/video/16723205/veckans-brott/veckans-brott-sasong-16-avsnitt-3?start=auto

Läste någonstans att det finns GM som utför mord, utan att det sker en sexualakt i direkt anslutning till mordet. De kanske inte heller ser sig som sexualmördare, men det finns en komponent. Det kan komma en sexuell njutning för GM efter dådet, som är starkt kopplat till överfallet/mordet..

Tänker, (även om det kanske inte är så troligt) att hon skulle kunna ha legat på ett sådant sätt så som man inte gör om man faller ihop av sjukdom. Man kan ju falla rakt fram eller bakåt på ett onaturligt sätt som en planka om man blir slagen hårt t ex. Eller armarna rakt fram över kroppen för att GM släpat henne i armarna. En kropp kan också läggas i en pose för att det har ett symboliskt värde för GM.

Om det varit en hjärtattack, då borde det ju inte gå att konstatera att det var ett mord? Man misstänkte ju först att det var mord eftersom glasögonen låg på stigen, kroppen 20 meter in i skogen och kroppen i en onaturlig ställning. Skadorna var av sådan art att de kunde inte direkt utesluta att de uppstått av fall. Så det kan ju ha varit sårskador. Obduktionen stärkte misstanken om mord.

Som du säger, droger kan nog ha varit inblandade och påverkat omdömet (och annat) på ett negativt sätt. Helt klart skumt beteende.

Och som jag uppfattade det, liknande vittnesmål från andra dagar! Mycket, mycket otrevligt. Kunde mycket väl hänt fler överfall känns det som.

Inte helt ovanligt, psykisk sjukdom kan komma smygande i början när den bryter ut. Märkliga beteenden som man kanske inte direkt drar slutsatser från, men som i efterhand blir begripliga vid diagnos. Det kan vara att personen drar sig undan mer än vanligt, börjar missköta sitt jobb, kan ibland säga underliga saker under en diskussion.

Droger kan ha utlöst tillfälliga psykoser.

Din teori låter kanske som den mest realistiska.

Ska bli intressant och se om vi får något mer att bita i. Lite undvikande svar har det ju varit från polisens sida angående om han har haft kontakt med psykiatrin. Känsligt läge, har de skyllt på för att slippa svara direkt på frågan....

Älgarna springer fram och tillbaka mellan olika trådar . Man kommer nog att få se dom springa fler gånger....
Senast redigerad av notknapparen 2018-01-24 kl. 16:12.
Citera
2018-01-24, 16:45
Medlem
LaScalas avatar
Var det nån som ropade älg? Då lystrade jag förstås.
Man kan väl utesluta försök till våldtäkt om hennes kläder (främst underkläder) var i ordning.
Som du säjer så finns många sätt att få tillfredsställelse utan att behöva våldta personen.
Våld i sej kan vara upphetsande.
Jag är besviken på upplösningen av det här fallet även om det känns bra att en GM är identifierad.
Jag hade velat läsa FUP. Det där med konstig kroppställning fascinerar mej som den makabra varelse jag är.
Jag får många bilder i mitt huvud. Minns en bild jag såg som barn där ett offer stod med huvudet nere i jorden och kroppen rakt upp. Förbipassernade hade reagerat på den konstiga kroppställningen. Det var inte yoga *ryser*

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Per automatik drar man slutsatsen att "onaturlig ställning" betyder sexuellt motiv. Samtidigt har man gått ut med att det inte är ett sexualbrott (Hur han nu kan veta det- säger GW. Vem ska man tro på?). Förmodar att man då menar våldtäkt? Iaf ingen sperma, eftersom man pratar om en mikroskopisk besudling.

https://www.svtplay.se/video/16723205/veckans-brott/veckans-brott-sasong-16-avsnitt-3?start=auto

Läste någonstans att det finns GM som utför mord, utan att det sker en sexualakt i direkt anslutning till mordet. De kanske inte heller ser sig som sexualmördare, men det finns en komponent. Det kan komma en sexuell njutning för GM efter dådet, som är starkt kopplat till överfallet/mordet..

Tänker, (även om det kanske inte är så troligt) att hon skulle kunna ha legat på ett sådant sätt så som man inte gör om man faller ihop av sjukdom. Man kan ju falla rakt fram eller bakåt på ett onaturligt sätt som en planka om man blir slagen hårt t ex. Eller armarna rakt fram över kroppen för att GM släpat henne i armarna. En kropp kan också läggas i en pose för att det har ett symboliskt värde för GM.

Om det varit en hjärtattack, då borde det ju inte gå att konstatera att det var ett mord? Man misstänkte ju först att det var mord eftersom glasögonen låg på stigen, kroppen 20 meter in i skogen och kroppen i en onaturlig ställning. Skadorna var av sådan art att de kunde inte direkt utesluta att de uppstått av fall. Så det kan ju ha varit sårskador. Obduktionen stärkte misstanken om mord.

Som du säger, droger kan nog ha varit inblandade och påverkat omdömet (och annat) på ett negativt sätt. Helt klart skumt beteende.

Och som jag uppfattade det, liknande vittnesmål från andra dagar! Mycket, mycket otrevligt. Kunde mycket väl hänt fler överfall känns det som.

Inte helt ovanligt, psykisk sjukdom kan komma smygande i början när den bryter ut. Märkliga beteenden som man kanske inte direkt drar slutsatser från, men som i efterhand blir begripliga vid diagnos. Det kan vara att personen drar sig undan mer än vanligt, börjar missköta sitt jobb, kan ibland säga underliga saker under en diskussion.

Ska bli intressant och se om vi får något mer att bita i. Lite undvikande svar har det ju varit från polisens sida angående om han har haft kontakt med psykiatrin. Känsligt läge, har de skyllt på för att slippa svara direkt på frågan....

Älgarna springer fram och tillbaka mellan olika trådar . Man kommer nog att få se dom springa fler gånger....
Citera
2018-01-24, 16:47
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Skärp er. Sluta lorta ner tråden med frågor som är utredda sedan länge i gamla inlägg. Läs eller sök. Vad är problemet?
Kollade 10 sidor bakåt. Han nämns bara som LG hela tiden. Svårt att bara skriva namnet eller?
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ludwig Gabrielsson

https://www.facebook.com/ludwig.gabrielsson
Tackar.
Citera
2018-01-24, 17:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Ser att jag missat massa information om fallet. Efter att jag läst ditt inlägg gick jag tillbaka lite i tråden och förkovrade mig. Hade missat att han nästan sprungit ner folk och väckt obehag. Många verkar ha lagt märke till honom. Nej, det är nog inget sexuellt då. Förmodligen led han av nåt drogutlöst. Kanske tillfällig haschpsykos. Jag är inte särskilt bevandrad när det gäller droger och bör nog inte gissa vidare.

Folk som såg honom måste ha uppfattat honom som ganska ung. Ung och psykiskt sjuk. Den kombinationen leder ofta till dålig ekonomi och kontakt med psykvården. Polisen hade uppenbarligen en hel del att gå på här. Men istället beslöt dom sig för att masstoppa varenda ungdom i närområdet. Kanske borde dom ändra på rutinerna och införa tillstånd om masstoppning.

Utredningen var tafflig. Blir nog locket på nu.

Ja, älgarna har nog inte sagt sitt än!
Citera
2018-01-24, 17:29
Medlem
Göran Arvidsson, biträdande spaningsledare om Gw

"Han påskiner att vi har topsat rubb och stubb inom en viss ålderskategori och det stämmer inte.
Dessutom är det en åklagare som gett oss direktiv för hur vi skulle gå till väga med topsningen."

Leif GW Perssons tankar kring hur polisen hade kunnat närma sig gärningsmannen är tagen ur luften, enligt Arvidsson.

– För mig låter det som ett krystat tankesätt. Skulle vi topsat en nära anhörig hade den personen ändå berättat att han blivit topsad och konsekvensen skulle ha blivit den samma. Vi har haft mellan 40–80 personer som inte dykt upp på topsning av olika anledningar, det går inte att hantera ett sådan stort antal personer som misstänkta gärningsmän.

Arvidsson är också tveksam till huruvida GW Persson har varit inblandande i en liknande utredning.

– Det finns ett fåtal utredningar i Sverige som påminner om den vi har gjort i Ulricehamn, fem stycken. Vi har självklart hört oss för hur man har jobbat i de utredningarna.

Upplands Väsby, Hagamannen, dubbelmordet i Mantorp, dubbelmordet i Linköping och serievåldtäktsman i Örebro är de jämförbara utredningarna. GW har inte varit inblandad i någon av de utredningarna."

http://www.ut.se/ulricehamn/utredaren-om-gw-latt-att-sitta-pa-laktaren/
Citera
2018-01-24, 17:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man tycker att polisen, om det är något mä dem, borde ha tämligen goda chanser att så småningom bli ganska bra på det klara med vem eller vilka som kan ha gjort tocket på ett så litet ställe som Ulricehamn. Hemma från jobbet och död mor vid 16 års ålder borde ha ringt i klockan, utöver allmän ålder, kön och socialgrupp. Alltså indikativt. Resten hade kunnat vara "traditionellt polisarbete" eller vad GW kallar det.

Vilken får en att stilla hoppas att de verkligen hade det DNA som de flaggat med, så det inte var lösa skott...

GW var sur och sur bör man vara över att det inte gick att bete sig på ett sätt som medger säkerhetsmarginaler.

Det var liknande i Mantorp-fallet: MGM åker till stan och låter sig topsas. Sen dyker nationella insatsstyrkan upp med AK och hela baletten hos en ung familj med två småbarn i lägenhetsområde – där den förvuxne pappan gjort sig känd som klen i psyket och samurajsvärdsägare. Polisen kunde i princip ha kikat i en pärm i stället, och hittat honom där.

Det är inte av ssk. omtanke om gärningsmännen, men om allt annat, och sanning och rättvisa och moderation.

Vill polisen skjuta skarpt så finns det bättre tillfällen än de som de till äventyrs provocerar fram själva genom val av arbetssätt.

Sen är jag ingen fiende till hårda tag iofs, eftersom slyngelmord av intet ont anande oskyldiga är oacceptabelt. Men det måste ju gå att hantera oförutsedd händelseutveckling. En gärningsmans självmord undan rättvisan är ett betydande misslyckande.
Ja, självmordet är verkligen ett misslyckande från polisens sida. Och som du skriver så fanns det ju massor av parametrar att gå efter för att lösa det här mordet ändå. Konstigt faktiskt att dom inte har några typer av skyddsåtgärder alls för att förhindra självmord hos topsade när risken är så överhängande.
Citera
2018-01-24, 17:52
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargtavla
Så från en person som känner både GM och BO, sluta tyck synd om GM.
Uppmaning att hata. Omodernt.
Citera
2018-01-24, 18:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, självmordet är verkligen ett misslyckande från polisens sida. Och som du skriver så fanns det ju massor av parametrar att gå efter för att lösa det här mordet ändå. Konstigt faktiskt att dom inte har några typer av skyddsåtgärder alls för att förhindra självmord hos topsade när risken är så överhängande.

Frågar du mig så skulle de, vad vet jag, 50-150 som inte dykt upp för topsning innebära 1-2 riskparameterflaggade, dvs verkligt skäligen misstänkta. Sannolikhetsmässigt. Jag är inte polis i Ulricehamn iofs.

Vilket betyder att de nog visste vem de skulle sätta sina slantar på. (Ssk. om den andre av de två sannolikhetsmässigt borde vara ngn polismans nästkusin.)

Med all respekt för polisens arbete annars.
Citera
2018-01-24, 18:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Frågar du mig så skulle de, vad vet jag, 50-150 som inte dykt upp för topsning innebära 1-2 riskparameterflaggade, dvs verkligt skäligen misstänkta. Sannolikhetsmässigt. Jag är inte polis i Ulricehamn iofs.

Vilket betyder att de nog visste vem de skulle sätta sina slantar på. (Ssk. om den andre av de två sannolikhetsmässigt borde vara ngn polismans nästkusin.)

Med all respekt för polisens arbete annars.
Med lite hederligt polisarbete så borde det inte ha varit helt omöjligt att krympa antalet topsningar till kanske 200 personer. Säg då att tio inte dyker upp. Det borde väl inte vara så svårt då att kolla upp dom här lite närmare och sen upprätta lite skyddsåtgärder innan man närmade sig dom på nytt. Då har man större möjlighet att undvika självmord.

Eller, kanske går vi mot en framtid där vi ser det som en krass besparingsåtgärd att den kallade ska ta livet av sig.
Citera
2018-01-24, 18:41
Medlem
Har skummat igenom tråden men har det kommit fram hur LG tog livet av sig? I hemmet eller på allmän plats?
Citera
2018-01-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsangsliljan
Har skummat igenom tråden men har det kommit fram hur LG tog livet av sig? I hemmet eller på allmän plats?

I hemmet, hängd.
Citera
2018-01-24, 19:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Med lite hederligt polisarbete så borde det inte ha varit helt omöjligt att krympa antalet topsningar till kanske 200 personer. Säg då att tio inte dyker upp. Det borde väl inte vara så svårt då att kolla upp dom här lite närmare och sen upprätta lite skyddsåtgärder innan man närmade sig dom på nytt. Då har man större möjlighet att undvika självmord.

Eller, kanske går vi mot en framtid där vi ser det som en krass besparingsåtgärd att den kallade ska ta livet av sig.

Man kan ju tycka sig se sådana tendenser, men jag skulle tro att det i så fall börjar i änden dokumenterat omöjliga individer med dokumenterat belastningskonto och därtill specifikt svåra bevislägen – vilket i sig borde vara sällsynt och, om det är en egocentrisk typ och belastad och omöjlig av det skälet, sällan tar livet av sig, eller, utan att i så fall ta några med sig.

Svartenbrandt, typ.

Här är jag ganska säker på att polisen känner sitt misslyckande in på bara kroppen, om inte de vet ngt som vi inte vet. Killen har fått snurren, och rusat på ordningsamt folk i spåren, verkar det, och borde ha kunnat straffas och rehabiliteras.

Nej, jag tror inte de ser det som en besparing, det är sånt beteende som om inte annat får folk att förlora respekten för rättvisan och andras liv och lem. Man måste agera korrekt, och här tycker man ju att ett fel har begåtts. Någon polis har fått ta ett beslut inför ett givet förhållande, och underskattat våldskapitalet s.a.s. åt fel håll: men om de känner honom så dåligt, vad säger säger då att han inte kunde ha gått lös på folk på stan eller någon annan han råkade ogilla innan han beslöt att ta livet av sig? Eller tagit upp tråden och gått in på kommunhuset med anskaffat vapen och fortsatt med LH:s kolleger?

Det är ju lite lustigt om polisen ska förmoda att just misstänkta mördare ska bete sig särskilt ordningsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in