2018-01-18, 21:20
Medlem
Trasigt Porslins avatar

Har liknande problem. Granne ovanför som går med hälarna fram och tillbaka och tappar diverse föremål i golvet, märks framförallt mellan 22-01 d.v.s. den mest kritiska insomningsperioden då jag ska upp 06:45. Vill knacka på och lugnt och sansat förklara läget. Men det tar emot något överjävligt att vara den där jobbiga ljudkänsliga grannen.
Citera
2018-01-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motyl
Behöver tips på vad man kan skriva på en lapp till grannarna som bor över mig. Enligt mina efterforskningar är de ett städat och ordentligt par i senare 20-årsåldern. Invandrarbakgrund, men akademiker och utan kaoz-historik.

Problemet är att de går med hälarna nåt så överjävligt. En av dem verkar ha tämligen sena vanor och trippar runt till åtminstone 02.00, även under vardagar. Strax efter 06.00 tar den andra i relationen över och går lika resolut fram och tillbaka som tidigare nämnda person. Jag sover med öronproppar men väcks/störs ändå av detta ljud.

För ett par veckor sedan, eller nån månad, så gick min sambo och knackade på hos dem då de kvällen och natten innan hade haft en oerhört högljudd fest (också en vardag) som inte tog slut förrän närmre klockan 04.00. Flera grannar, bland annat jag, dunkade i väggen och ringde på vilket ignorerades. I samband med att min sambo ringde på blev han inbjuden in i lägenheten och såg att bostaden i princip saknade all form av textilier, de hade varken mattor eller gardiner vilket förklarar varför det låter så mycket i vår lägenhet men inte i deras egen, eller så de märker av det själva. De var jättetrevliga och förstående och bad om ursäkt i samband med detta och jag har noterat hur noga de är att stänga av musik och dämpa sig, alternativt lämna lägenheten för att gå ut på krogen, innan klockan blir allt för mycket. Det uppskattas.

Dock, åter till problemet: de går med hälarna så jäkla hårt att varken jag eller min sambo kan sova ordentligt, speciellt inte med tanke på att paret "går om varandra" gällande dygnsrytmen. Vill därmed ha tips på vad man kan skriva i en lapp som ska läggas i deras brevinkast. De är trevliga och vettiga så har inget behov av att sätta dem på plats eller vara allt för hård. Pallar inte heller vara allt för omständlig utan vill så direkt och enkelt som möjligt be dem att gå ordentligt eller överväga ett inköp av matta.

Jobbigt och därför som jag alltid försökt att få en lägenhet som ligger högst upp i huset. Eftersom paret troligtvis relativt enkelt kommer kunna räkna ut att det är du/ni som har lagt i lappen om hälarna så skulle jag nog prata med dem först. Annars så är det väl bara skriva något "Skulle uppskatta om ni kunde tänka er för när ni går runt och lgh och inte gå med hälarna. (Speciellt sent på kvällen/natten) då detta hörs väldigt väl till vår lägenhet.
Citera
2018-01-20, 17:21
Medlem
sasos avatar
Citat:
Behöver tips på vad man kan skriva på en lapp till grannarna som bor över mig. Enligt mina efterforskningar är de ett städat och ordentligt par i senare 20-årsåldern. Invandrarbakgrund, men akademiker och utan kaoz-historik.

Problemet är att de går med hälarna nåt så överjävligt. En av dem verkar ha tämligen sena vanor och trippar runt till åtminstone 02.00, även under vardagar. Strax efter 06.00 tar den andra i relationen över och går lika resolut fram och tillbaka som tidigare nämnda person. Jag sover med öronproppar men väcks/störs ändå av detta ljud.

För ett par veckor sedan, eller nån månad, så gick min sambo och knackade på hos dem då de kvällen och natten innan hade haft en oerhört högljudd fest (också en vardag) som inte tog slut förrän närmre klockan 04.00. Flera grannar, bland annat jag, dunkade i väggen och ringde på vilket ignorerades. I samband med att min sambo ringde på blev han inbjuden in i lägenheten och såg att bostaden i princip saknade all form av textilier, de hade varken mattor eller gardiner vilket förklarar varför det låter så mycket i vår lägenhet men inte i deras egen, eller så de märker av det själva. De var jättetrevliga och förstående och bad om ursäkt i samband med detta och jag har noterat hur noga de är att stänga av musik och dämpa sig, alternativt lämna lägenheten för att gå ut på krogen, innan klockan blir allt för mycket. Det uppskattas.

Dock, åter till problemet: de går med hälarna så jäkla hårt att varken jag eller min sambo kan sova ordentligt, speciellt inte med tanke på att paret "går om varandra" gällande dygnsrytmen. Vill därmed ha tips på vad man kan skriva i en lapp som ska läggas i deras brevinkast. De är trevliga och vettiga så har inget behov av att sätta dem på plats eller vara allt för hård. Pallar inte heller vara allt för omständlig utan vill så direkt och enkelt som möjligt be dem att gå ordentligt eller överväga ett inköp av matta.

hur kan hälarna låta så mycket?
de har kanske tofflor inomhus, eftersom det är kallt på golvet?
Citera
2018-01-21, 00:50
Medlem
Citat:

Jag är bara lite nyfiken, varför nämna att de har indvandrarbakgrund eller vad har det med saken och inlägget att göra? Som sagt, är bara nyfiken eftersom att gå med hälarna kan vem som helst göra.

Nu till saken. Bäst om du eller din sambo (eller båda två) ringer och på ett lugnt och neutralt sätt förklarar problematiken. Tjockare och ljuddämpande mattor skulle kunna vara en lösning. Alternativt snack med hyresvärden. Problemet är att många lägenheter är byggda på ett undermåligt sätt med otillräcklig isolering, är det så i ert fall så bör hyresvärden åtgärda det.
Citera
2018-01-22, 00:08
Medlem
Internetkrigare14s avatar
Ok mina grannar kör alla fulspel som finns inklusive ljud/muller/störningar/hamra/borra

INGEN har sagt ett ord till mig. Kan bara spekulera i vad som är störande.

En sak vet jag. Sjukt nog tycks mitt tangentbord och fucking musklick vara störande.
Ibland även synthar men såklart bara spelandet då, inget ljud ut någonsin.

Så hur gör man? Vill jag jobba natt så gör jag det. Försöker vara tyst men det finns gränser.

Nu är jag snarare förbannad än något annat...

Tacksam för seriösa svar
Citera
2018-01-24, 03:35
Medlem
Internetkrigare14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare14
Ok mina grannar kör alla fulspel som finns inklusive ljud/muller/störningar/hamra/borra

INGEN har sagt ett ord till mig. Kan bara spekulera i vad som är störande.

En sak vet jag. Sjukt nog tycks mitt tangentbord och fucking musklick vara störande.
Ibland även synthar men såklart bara spelandet då, inget ljud ut någonsin.

Så hur gör man? Vill jag jobba natt så gör jag det. Försöker vara tyst men det finns gränser.

Nu är jag snarare förbannad än något annat...

Tacksam för seriösa svar

Inga tips?

Blev idag helt bombsäker på att killen ovanför kan få taklampan att störas.
Samt även göra så något, antagligen högfrekvent ljud genereras runt mina synthar, ljudkort och datorn etc. Mycket sladd både el, line-kablar, midi och diverse.

Trodde såklart först det kom härifrån ett bra tag. Men nej, varken från felkopplingar eller mitt huvud

Som grädde på moset massa flugor på grund av "post" insmetat med BANAN!

Har inte ätit banan på ett halvår och den där låg underst i en liten hög med annat helt oviktigt.

Ska man skratta eller gråta?!
Citera
2018-01-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare14
Inga tips?

Blev idag helt bombsäker på att killen ovanför kan få taklampan att störas.
Samt även göra så något, antagligen högfrekvent ljud genereras runt mina synthar, ljudkort och datorn etc. Mycket sladd både el, line-kablar, midi och diverse.

Trodde såklart först det kom härifrån ett bra tag. Men nej, varken från felkopplingar eller mitt huvud

Som grädde på moset massa flugor på grund av "post" insmetat med BANAN!

Har inte ätit banan på ett halvår och den där låg underst i en liten hög med annat helt oviktigt.

Ska man skratta eller gråta?!
Du kommer antagligen inte gilla mitt svar men det är sällan som folk klagar på någon som inte stör på något sätt. Jag har genom åren bott i dåligt likväl bra isolerade bostäder. Nästan aldrig fick jag något klagomål på mig. Varför? Eftersom jag har hela tiden tänkt att jag har människor runt omkring mig. Och att jag inte kan bete mig som jag vill då. Inte ens när det är frågan om att bo i eget hus, jag menar om jag skulle ställa högtalaren utanför med baser så skulle det garanterat störa grannen även om han bor några meter bort. Eller om jag skulle låta min hund vara ute och skälla så grannarna inte kan sitta i sin trädgård. Det heter att ta HÄNSYN. Tyvärr så verkar det ordet tappat i sin betydelse de senaste åren. Det finns en vanlig vanföreställning att det är tillåtet att föra oljud bara det är lugnt mellan 22-7 men inget sådant står inskrivet i lag. Synd att inte fler orkar stå på sig och driva störningsfallen till rätten, vi skulle garanterat haft fler vräkningsfall. Och med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut runt om stora städer så är det definitivt inte att rekommendera att störa sina grannar annars är risken att man hamnar ute på hal is. Gick förbi en granne häromdagen och genom husets stänga dörrar och fönster kunde man höra några meter bort hur det dånar musik. Tänker de någonsin på deras hörsel eller hörselskador? Hur tänker människor?
Citera
2018-01-28, 22:54
Medlem
Mongopixels avatar
Nyinflyttad i hyresrätt - vad ska en dörrknackning av det slaget betyda?

Hej hej,

Min första kväll jag flyttar in i en hyresrätt i ett "bostadsrättsområde" i gbg.
Står och lagar mat och snackar med högtalare på skype med en vän.

Helt plöstligt står någon och knackar intensivt på dörren, jag går till nyckelhålet för att se efter men då håller personen förmodligen över något då det är helt svart. Ser dvs inget. Gick tillbaka till matlagningen och knackningarna sluta. Tänkte först att jag både hörde och såg fel, men är kluven.

Misstänker att jag var lite väl "högljudd" detta var cirka 21.50?

Vad är det för stil? Jag öppnar ju inte om jag inte ser vem det är.

Mvh!
Senast redigerad av Mongopixel 2018-01-28 kl. 22:56.
Citera
2018-01-28, 22:57
Medlem
sulan9910s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongopixel
Hej hej,

Min första kväll jag flyttar in i en hyresrätt i ett "bostadsrättsområde" i gbg.
Står och lagar mat och snackar med högtalare på skype med en vän.

Helt plöstligt står någon och knackar intensivt på dörren, jag går till nyckelhålet för att se efter men då håller personen förmodligen över något då det är helt svart. Ser dvs inget. Gick tillbaka till matlagningen och knackningarna sluta. Tänkte först att jag både hörde och såg fel, men är kluven.

Misstänker att jag var lite väl "högljudd" detta var cirka 21.50?

Vad är det för stil? Jag öppnar ju inte om jag inte ser vem det är.

Mvh!

Skaffa en app som skapar aggressiva hundskall och koppla till högtalaren. Sen drar du igång den på högsta volym nästa gång det knackar mitt i natten. Tror knackandet avtar ganska snabbt...
Citera
2018-01-28, 23:12
Medlem
Låter som en såndär surgubbe till granne
Citera
2018-01-28, 23:22
Medlem
Någon som söker en tidigare boende?

Jag hade inte brytt mig och enbart sett till att det är tydligt att du bor där nu.
Citera
2018-01-28, 23:34
Medlem
killawifes avatar
Det var nog bara vanliga mördare. Rätt vanligt i Gbg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in