• 1
  • 2
2018-01-24, 13:56
Bannlyst
Jag vet inte varför jag inte får någonting gjort. Hur ska jag gå vidare med det här? Det är ingenting man direkt kan söka professionell hjälp för. Jag försöker få arbeten och uppgifter färdiga i tid, men det går sådär.

Jag kan sitta vid bordet eller framför datorn 12 timmar i sträck men bara få väldigt lite gjort. 1 uppgift som tagit andra 10 minuter att göra har jag suttit med 12 timmar i sträck.

Ögonen går till texten.. texten sjunker inte riktigt in ännu. Jag läser första ordet. Börjar dagdrömma. Bestämmer mig 5 minuter senare för att koncentrera mig, så jag tvingar ögonen till ordet som ska läsas men sen så händer ingenting.

Det är nog så att jag har dyslexi, men den är inte så allvarlig att jag inte kan läsa. När det går bra att läsa så flyter det faktiskt på utan problem.

Det finns en massa tankar i bakhuvudet hela tiden också. Men även om jag ignorerar dem (vilket tar energi) så får jag fortfarande ingenting gjort.

Jag liksom "spejsar ut" i rymdens tomhet och ut i mig själv och bara sitter där och gör ingenting och tänker ingenting.

Jag vet inte vad som är fel eller vad det kan vara.

Jag vill att det ska hända saker, jag vill ha resultat, jag vill komma framåt. Hur gör man?

Mellan varje mening som jag skrivit här t.ex. så har jag tagit en "pause" och börjat stirra ut i intet och sedan börjat pilla på något och sedan fått impulsen att kolla nyheterna. Jag har saker att göra ju.

Jag vet inte vad som händer, hur jag lokaliserar problemet och hur jag gör något åt det.
Citera
2018-01-24, 14:01
Medlem
AX64s avatar
Det låter som att du behöver disciplin. Ett bra sätt att skaffa sig det på är att sätta upp ramar för sig själv. Kanske börja med att göra något du tycker är kul i 30 minuter och sedan ta itu med något du inte tycker är kul i 30 minuter, och så vidare. Det gäller också att se meningen i det man behöver göra. Gör man inte det så blir allting väldigt tråkigt, så försök hitta skäl som du motiveras av.
Citera
2018-01-24, 14:12
Medlem
note-its avatar
Du måste ju ha ADD, helt klart.
Citera
2018-01-24, 14:25
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsangaren
Mellan varje mening som jag skrivit här t.ex. så har jag tagit en "pause" och börjat stirra ut i intet och sedan börjat pilla på något och sedan fått impulsen att kolla nyheterna. Jag har saker att göra ju.

Haha Känner så väl igen mig. För mig ledde det till att jag hoppade av högskolan och började jobba istället. Har märkt att jag har mycket lättare att ta till mig praktiska saker, såsom t.ex. programmering. Där gör man någonting och får respons direkt vilket förhindrar mig från att börja kolla Flashback (hej hej!), Reddit, nyheterna eller någonting annat. Just nu sitter jag med en presentation som ska vara klar på måndag, och jag har redan ont om tid, men ändå sitter jag här Men det brukar lösa sig.

Men ja, för egen del var det bara att inse att jag inte har diciplinen som behövs för att läsa in saker och ting. Jag lär mig supersnabbt hur saker görs när jag jobbar med dom, jag kan skumma igenom texter väldigt snabbt och jag har ett bra jobb idag, men det är knappast på grund av mitt plugghuvud.
Citera
2018-01-24, 14:53
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Oklart var tråden skall placeras, men vi ger den en chans i Psykisk hälsa - då det trots allt finns indikationer på vissa problem som kan diskuteras inom ramen för det forumet - och ser om de vill emottaga den.

Utbildning & Studier------>Psykisk hälsa

/Mod.

Citera
2018-01-24, 14:55
Medlem
Bestialisks avatar
Kan det inte helt enkelt vara så att du är helt ointresserad av det du pluggar? hoppa av och sök någonting annat?
Citera
2018-01-24, 15:00
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Jag är exakt likadan. När jag pratar med folk, kollar på film eller läser så tappar jag fokus och börjar tänka på annat.

Läkaren har börjat göra en utredning om ADD. Har dock inte hört något från dem.

Saknar även disciplin. Sagt att jag ska träna i veckor nu men det slutar med att jag tänker "jag börjar i morgon".
Citera
2018-01-24, 15:03
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Jag är exakt likadan. När jag pratar med folk, kollar på film eller läser så tappar jag fokus och börjar tänka på annat.

Läkaren har börjat göra en utredning om ADD. Har dock inte hört något från dem.

Saknar även disciplin. Sagt att jag ska träna i veckor nu men det slutar med att jag tänker "jag börjar i morgon".

Jag tolkar det som att ni bägge två är lite yngre tjejer. Tror det här beteendet är rätt utbrett i den delbefolkningen även utan att man nödvändigtvis behöver ha en diagnos. Tror internet och datorer är en bidragande grej där, så det kanske funkar bättre om man sätter sig med penna och papper hellre?
Citera
2018-01-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korsangaren
Jag vet inte varför jag inte får någonting gjort. Hur ska jag gå vidare med det här? Det är ingenting man direkt kan söka professionell hjälp för. Jag försöker få arbeten och uppgifter färdiga i tid, men det går sådär.

Jag kan sitta vid bordet eller framför datorn 12 timmar i sträck men bara få väldigt lite gjort. 1 uppgift som tagit andra 10 minuter att göra har jag suttit med 12 timmar i sträck.

Ögonen går till texten.. texten sjunker inte riktigt in ännu. Jag läser första ordet. Börjar dagdrömma. Bestämmer mig 5 minuter senare för att koncentrera mig, så jag tvingar ögonen till ordet som ska läsas men sen så händer ingenting.

Det är nog så att jag har dyslexi, men den är inte så allvarlig att jag inte kan läsa. När det går bra att läsa så flyter det faktiskt på utan problem.

Det finns en massa tankar i bakhuvudet hela tiden också. Men även om jag ignorerar dem (vilket tar energi) så får jag fortfarande ingenting gjort.

Jag liksom "spejsar ut" i rymdens tomhet och ut i mig själv och bara sitter där och gör ingenting och tänker ingenting.

Jag vet inte vad som är fel eller vad det kan vara.

Jag vill att det ska hända saker, jag vill ha resultat, jag vill komma framåt. Hur gör man?

Jag vet inte vad som händer, hur jag lokaliserar problemet och hur jag gör något åt det.

Håller med AX64. Skaffa ramar och rutiner. Avsätt fasta tidsgränser för allt. Vakna tidigt och somna tidigt. Titta på Anders Hansen filmer på Youtube. Ffa "Hjärnstark" men han har fler filmer där. Där har du svaret på allt vad kroppen behöver för att tänka klart.
Diagnoser som ADD fanns inte när jag var ung och det var nog tur för då hade jag nog inte kommit så långt som jag gjort. Jag var en obotlig drömmare i flera år men det lär man sig mycket av också.
Senast redigerad av CountMyshkin 2018-01-24 kl. 15:22.
Citera
2018-01-24, 15:31
Medlem
Foruejsonlys avatar
Jag har den tron att kropp och hjärna är i symbios! Bägge behöver användas dagligen, en kropp behöver arbeta.....typ löpträning, cykling eller gym. När kroppen har fått sin genomkörare funkar hjärnan bättre. Har själv känt av det genom åren via perioder av slapphet kontra träning. Ibland kan jag bli avundsjuk på dem som har hårt kroppsarbete som arbete, de får sin dos ”gratis” på jobbet. Men skulle aldrig gå så långt att jag själv gjorde det....hahaha
Citera
2018-01-24, 15:36
Medlem
ADD
eller
ADHD
beroende på om du är "energisk" (H) eller ej!
Sök på dessa på Youtube och identifierar du dig med problematiken så, ja då har du det.
Citera
2018-01-24, 15:44
Medlem
Dr.Unferdads avatar
Det här stämmer verkligen exakt in på mig.. Rätt skönt att höra att man inte är helt ensam om detta, för man känner sig ju lite sådär när alla andra jävlar man jobbar med kan sitta i tvåtimmarsmöten med fullt fokus och absorbera varenda ord, medan en annan får koncentrera sig så innihelvete för att inte sväva iväg i tankarna efter två meningar.

Jag har hört att Mindfulness ska vara bra, men ironiskt nog har jag inte haft disciplin nog att hålla igång det..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in