2018-01-20, 20:53
Medlem
Jag fick PM från en person som skickat ett par gånger innan sista dagarna.

Citat:
Ser att det skenar i spekulationerna om mammans död igen.

Den var naturlig, punkt. Ni behöver inte spekulera mer om det.
Citera
2018-01-20, 21:03
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag fick PM från en person som skickat ett par gånger innan sista dagarna.

Samma här.
Någon vill verkligen understryka att det var en naturlig död, och att familjesituationen var helt normal.

Må så vara kanske?
Men inget svar gällande HUR mamman dog.

Och om Ludwig mådde så jävla skit att han mördade en random person i skogen så måste det finnas en djupare förklaring.
Att bli mobbad i skolan skapar inte mördare.
Hemmet och uppväxten däremot kanske?
Citera
2018-01-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Och om Ludwig mådde så jävla skit att han mördade en random person i skogen så måste det finnas en djupare förklaring.

Jadu. Droger kan göra det mesta med än. För att vara lite fördomsfull mot hans utseende så verkar han vara en person som kan hålla på med droger.

Verkar som han haft en bra uppväxt.

Kan vara så enkelt att han tex förlorade en kompis när han var yngre, olyckligt kär och hans livs kärlek lämnade honom eller något annat lite banalt som gjort att han mått dåligt länge. Sedan dör mamman och lite annat. Med dåligt psyke och drogmissbruk kan detta påverka en rätt rejält.
Citera
2018-01-20, 21:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Samma här.
Någon vill verkligen understryka att det var en naturlig död, och att familjesituationen var helt normal.

Må så vara kanske?
Men inget svar gällande HUR mamman dog.

Och/eller en genetisk känslighet.
En del växer upp i bästa tänkbara förhållanden, mår ändå inte bra.
En del växer upp i hemska förhållanden och mår bra och kanske t om lyckas i livet.

Men om man tittar på hela befolkningen, verkar utanförskap (vilket som helst) vara en stor riskfaktor för att det inte ska gå bra. Att du sedan ska gå från hela skalan inte må bra till mördare, kräver andra komponenter.
Citera
2018-01-20, 21:23
Medlem
-Valhalls avatar
Citat:

Jag skulle nog snarare säga att mobbing i skolan är en grogrund till hat, som i det långa loppet kan skapa en mördare.
Det mest kända exemplet i detta hänseende, är Eric Harris och Dylan Klebold i Columbinemassakern:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eric_Harris_och_Dylan_Klebold
Citera
2018-01-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Valhall
Jag skulle nog snarare säga att mobbing i skolan är en grogrund till hat, som i det långa loppet kan skapa en mördare.
Det mest kända exemplet i detta hänseende, är Eric Harris och Dylan Klebold i Columbinemassakern:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eric_Harris_och_Dylan_Klebold

Ja för de hade ju inte alls personlighetsstörningar, kassa hemmiljöer osv...

Mobbning skapar inga mördare. Det kan dock vara en delorsak.
Citera
2018-01-20, 21:41
Medlem
Har en spekulation varför han tog livet av sig.

Han var inte i något större medvetande vid morden pga psykos eller drogpåverkan. När han sedan insett vad han gjort kommer djup ånger men han ansåg att det inte var han som gjorde mordet utan någon annan inom honom som han inte känner igen. När han sedan skulle åka dit så ansåg han att han skulle få ett straff som han inte förtjänade då han inte var sej själv vid morddagen. Därav sedan självmord. Lite som att bli dömd för ett mord man inte begått. Han ansvarar ju dock för en ev. psykos med tanken på drogerna men kanske inte var av samma åsikt där pga mammans död och psykiskt ohälsa länge. Han ansåg nog att hela situationen var tragisk men kände ett stort förakt mot hela situationen han hamnat i.

Mamman dör och lite annat skit.
Han kan inte tackla detta, mår dåligt och flyr iväg i drogerna. Han förtjänar ändå att må bra. Han har inte gjort något fel.
Han får psykos och mördar henne. Nu ska han ha detta på sitt samvete också. Gör knappast saken bättre.
När långt fängelsestraff, uthängning i media och stå till svars inför anhöriga och vänner väntar är det för mycket. Han tar den enkla vägen till Narnia.
Senast redigerad av 400Ben 2018-01-20 kl. 21:44.
Citera
2018-01-20, 21:49
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Lite cherry-picking bland uppgifter i media och tidigare inlägg i tråden:

LH var ju enhetschef på arbetsmarknadsenheten i Ulricehamns kommun som har till uppgift att hjälpa unga deltagare som LW ut i arbetslivet.

Kan det vara så att LW som tydligen strulat med olika jobb/praktik efter att ha avslutat gymnasiet under 2017 har fått sådan "hjälp" att han gett upp och beslutat hämnas på den handläggare som undertecknat (LH?) de kanske för honom negativt upplevda besked han kan ha fått?

Att han uppehållit sig på området i över 6 timmar tyder i så fall mest på att han väntat ut tills LH dyker upp om han fått någon hint om att LH skulle befinna sig på Lassalyckan den dagen.
Uppehöll han sig i över 6 tim i området (var kommer uppgiften ifrån?) så delar jag dina tankar delvis om att han "väntade på" att LH skulle komma dit. Men han kan också varit helt "ute och cyklat" utan mål och det "råkade" bli LH som han överföll... Själv så tror jag att den här killen levde med en svår psykisk ohälsa sedan en längre tid tillbaka och hade mycket aggressioner inom sig till följd av det och strax innan mordet hade han han även börjat att "höra röster" (ingenting nytt, alla teorier har ju redan diskuterats i tråden).
Citera
2018-01-20, 22:11
Medlem
Vill minnas att mordoffret, arbetade inom socialförvaltningen. Kan det vara så att L.G. någon gång hade drabbats av beslut från socialen ? Jag har själv en barndom kantad av socialsekreterare och kan utifrån min egen erfarnhet säga att denna yrkeskår inte står högt i mina tankar.
Kan det ha rört sig om något slags hämnd mot henne ?
Citera
2018-01-20, 23:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Vill minnas att mordoffret, arbetade inom socialförvaltningen. Kan det vara så att L.G. någon gång hade drabbats av beslut från socialen ? Jag har själv en barndom kantad av socialsekreterare och kan utifrån min egen erfarnhet säga att denna yrkeskår inte står högt i mina tankar.
Kan det ha rört sig om något slags hämnd mot henne ?

Först måste han veta att hon brukar vara i just det motionsspåret och hur ofta - en gång i månaden, en gång i veckan, varje dag? Sedan måste han veta att hon kommer den dagen och stå där runt den tid hon kommet - kl 8 på morgonen eller kl 19 på kvällen. Kanske oika tider olika dagar.

Tämligen omständligt. Bättre i så fall att hålla koll på huset där hon bor och följa efter henne när hon går ensam hemifrån.

Så nej, jag tror inte det var riktat mot just henne.
Citera
2018-01-20, 23:15
Medlem
Mr_wiseguys avatar
ok, nu spekuleras det friskt här i tråden.

Nej LG hade inte planerat att mörda Liselott, polisen har inte lyckats se någon som helst koppling dom emellan. Hon var helt enkelt på fel plats vid fel tillfälle.

Hon var ett lätt offer för hans mordplaner. Om det nu stämmer att han drog runt i spåret flera timmar så var det för att välja ut ett lämpligt offer... Och förmodligen så infann det sig en viss tvekan om han skulle göra det eller inte, därför kan han ha varit där en stund

Detta är tyvärr inget ovanligt, människor som mår väldigt dåligt kan känna ett sånt enormt hat, ett hat som kan göra en kapabel till att göra såna här saker.

Ett tydligt tecken på att man man har planerat att mörda någon slumpmässig är just att man söker sig till ett motionsspår

Ni behöver inte leta förklaringar och kopplingar till det ena och det andra... Han ville helt enkelt bara mörda en annan människa... det är vanligare än ni kan tro.
Citera
2018-01-20, 23:17
Medlem
Nippleslips avatar
Kanske han var arg på sin mamma för att hon dött och lämnat honom. Och riktade denna ilska mot Liselotte, som kanske påminde honom om henne ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in