2018-01-24, 10:34
Medlem
Hej , det är så att vår dotter fyller 4 i sommar och börjar bli rätt stor nu , lite över 23 kg . Dom stolarna vi har i bilarna börjar bli lite väl små, och är gjorda för upp till 22 kg står det , hon sitter väldigt trångt och obekvämt .

Nu undrar jag vad är reglerna till och byta till sittdynor eller annat som är bekvämare . Har hört att man ska byta vid år 4 , men är inte det individuellt ? Vill köpa nåt bättre / bekvämare men vet inte vad , hopps ni kan hjälpa mig. Tack på förhand
Citera
2018-01-24, 10:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej , det är så att vår dotter fyller 4 i sommar och börjar bli rätt stor nu , lite över 23 kg . Dom stolarna vi har i bilarna börjar bli lite väl små, och är gjorda för upp till 22 kg står det , hon sitter väldigt trångt och obekvämt .

Nu undrar jag vad är reglerna till och byta till sittdynor eller annat som är bekvämare . Har hört att man ska byta vid år 4 , men är inte det individuellt ? Vill köpa nåt bättre / bekvämare men vet inte vad , hopps ni kan hjälpa mig. Tack på förhand

För barnstolar är det barnets storlek och vikt som avgör, inte åldern. Man vill att barnen skall sitta bakvänt så länge som möjligt eftersom småbarn har tunga huvuden i förhållande till kroppen vilket ger hög belastning på nacken vid krock om de sitter framåtvänt.

Nu är det ganska få bilar som erbjuder bra utrymme för bakvända barnstolar när barnen blir äldre. Det beror ju främst på hur många som skall åka med i bilen. Vissa minibussar har möjlighet att vända på stolen som barnstolen är monterad på och då kan man nyttja bälteskudde bakvänt utan problem.
Citera
2018-01-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
För barnstolar är det barnets storlek och vikt som avgör, inte åldern. Man vill att barnen skall sitta bakvänt så länge som möjligt eftersom småbarn har tunga huvuden i förhållande till kroppen vilket ger hög belastning på nacken vid krock om de sitter framåtvänt.

Nu är det ganska få bilar som erbjuder bra utrymme för bakvända barnstolar när barnen blir äldre. Det beror ju främst på hur många som skall åka med i bilen. Vissa minibussar har möjlighet att vända på stolen som barnstolen är monterad på och då kan man nyttja bälteskudde bakvänt utan problem.

så vad ska man välja då ? är det olagligt o välja frammåtvänd även om ungen sitter otroligt obekvämt
Citera
2018-01-24, 13:39
Medlem
Jag har en dotter på 4 själv, och vad jag kommit fram till innan så ska de sitta bakåtvända tills 5 års ålder, men jag tänkte vända våran till våren/sommaren, ca 6 mån i förtid.
Så länge stolen passar barnet så är det ok, både i storlek och i viktklass, och som nämnt innan så är det pga barnens förmåga att kunna "hantera" en krock som lagarna finns, men sedan utvecklas barns kroppar olika, så är ditt barn stort för sin ålder kan det nog vara ok att vända rimligt innan.
Citera
2018-01-24, 21:42
Medlem
Nu är min upplaga av trafikförfattningar lite gammal (2013/14) men där står:
TrF 4 kap 10§
Vid färd på väg i en personbil...
1. ... Barn som är kortare än 135 cm skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.

Det är alltså barnets längd som avgör och inte åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in