Citat:
Ursprungligen postat av
tizzenizze
Nu har du inspirerat mig att köpa och införliva skalade hampafrön i min dagliga kost.
Är stolt över dig min son!
Citat:
Ursprungligen postat av
tizzenizze
Nyttan verkar hög. Här 10 anledningar att börja med hampafrön (varav du redan nämnt flertalet):
https://www.nordicmedcan.se/hampa-ca...oda-hampafron/. Eller 20 anledningar för den som vill täcka in alla baser :-)
https://www.immun.se/skalade-hampafron-eko/
Ja, hampa är en mirakelväxt, jag kallar den
livets växt och
biologisk magi av en anledning
Och betänk då, att jag (eller dessa länkar) inte ens har gått igenom varför hampafrön är så förbannat nyttiga! Hampafrön är rika på fytosteroler (växternas motsvarighet till kolesterol, alltså bokstavligt talat växtsteroider), och fytosteroler motverkar LDL-lipoprotein (det "dåliga kolesterolet) och höjer HDL-lipoprotein (you guessed it, det "bra kolesterolet"), vilket är bra för hjärtat och en massa annat. Balansen mellan omega-6 LA och omega-3 ALA i hampafrön, är dessutom perfekt (3:1), och 70-80% av fettet i hampafrön, består av dessa två essentiella fettsyror (väldigt lite mättat och enkelomättat fett), och sedan, sist men inte minst, proteinet i hampafrön, edestin och albumin (äggvitaprotein, därav kan hampafrön smaka lite som äggvita ibland beroende på hur man tuggar dem osv, märks framförallt när man gör hampamjölk och filtrerar bort pulpan; pulpan smakar verkligen äggvita), är mycket bra skit, särskilt edestin, som är unik för hampafrön och är en så kallad globulinprotein; globuliner är mycket effektivare att konvertera till antikroppar (som bokstavligt talat heter
immunoglobuliner) jämfört med annat protein (säg, kött osv), och globuliner konverteras även utmärkt till hormoner, hemoglobin och enzymer.
Enda nackdelen med hampaprotein, är att lysin faktiskt är lite på lågkanten (vilket rent tekniskt innebär att hampaprotein inte är ett fullvärdigt protein för småbarn eftersom de har lite högre EAA behov, men för vuxna är det ändå helt okej), så det bästa du kan göra är att kombinera hampafrön med sojaproteinisolat (mycket lysin), och du har ett fullvärdigt 1.0 i PDCAAS veganskt protein
Citat:
Ursprungligen postat av
tizzenizze
Digital våg finns redan i hushållet. Jag gymmar och motionerar regelbundet och är därför alltid öppen för nyttiga livsmedel. Ev. skulle det kunna fungera med 40g frön i en tallrik med yoghurt på morgonen, och resterande 20g på kvällen (i proteindrinken?).
Så kan du också göra, om du känner för det. Jag rekommenderar starkt att du intar dina fettlösliga vitaminer i samband med den 20 g portionen, eftersom runt 11 g fett är den mest optimala dosen att kombinera de fettlösliga vitaminerna med.
Rent tekniskt, kan du om du har råd, äta 350 g skalade hampafrön och 60 g chiafrön (mestadels för fibrerna, behövs inte annars och du kan använda något fiberpulver istället), 1-2 morötter (OmniVegan är som sagt lite klen på betakaroten, har mailat Omnisym Pharma och bett dem justera detta), 1-3 tabletter VitaKalk och 2 kapslar OmniVegan plus 6 g joderat salt, och du har då alla de essentiella makro- och mikronutrienterna, täckta för dagen
Citat:
Ursprungligen postat av
tizzenizze
Mycket kul att testa något nytt. Har nu beställt 2 burkar omnivegan 90 st. Lika bra att ta 2 kapslar per dag antar jag. Ska även överväga de D-vitaminer du rekommenderar. Nu får man i sig D via de andra produkterna också vilket ev. kan räcka.
Allt gott!
Ja men som sagt, Omnisym Pharma säljer
veganskt D3 från lavextrakt. Här har du en funderare:
The Wool Industry EXPOSED (What They Don't Want You To Know):
https://www.youtube.com/watch?v=siTvjWE2aVw
^^ Standard D3, alltså lanolin, tillverkas från fårull, bara så du vet.