2018-01-16, 21:32
Medlem
Har själv köpt magnesiumtabletter, vitamin b3 100mg/kapsel(för att rensa ådrorna på skit), en ask med B-vitamin mix (där 11 olika B-vitaminer förekommer.),
C-vitamin aka 100% askorbinsyra nyligen, men är det något jag ej skulle slänga pengar på så är det svenska kosttillskott då det är ren bluff.
Citera
2018-01-16, 21:55
Medlem
Svaret på din fråga förresten är nog att den populäraste "vitamin tillskottet" svenskar köper är nog C-vitamin brustabletter från exempelvis Ica, Coop, Apoteket m.m, men det är inget annat än socker och annat skräp i, Ren C-vitamin är surt så in i helvete enligt mig, det är inte en brustablett.

Tycker f.ö det är kul när tidningar och Livsmedelsverket skriver massa skit om att det är farligt med "för mycket c-vitaminer". När dem själva uppmanar till en sä underskattad daglig dos som dem gör.
Farligt är det absolut inte då människan är ett av få varelser på jorden som ej producerar egen C-vitamin, utan den får vi i oss via vår kost.
Med allt halvfabrikat och skit vi stoppar i oss från affären idag så kan jag nog med all säkerhet tippa på att 95% av svenskarna ligger på ett underskott av dagligt behov av C-vitamin.
Citera
2018-01-16, 22:10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Svaret på din fråga förresten är nog att den populäraste "vitamin tillskottet" svenskar köper är nog C-vitamin brustabletter från exempelvis Ica, Coop, Apoteket m.m, men det är inget annat än socker och annat skräp i, Ren C-vitamin är surt så in i helvete enligt mig, det är inte en brustablett.

Tycker f.ö det är kul när tidningar och Livsmedelsverket skriver massa skit om att det är farligt med "för mycket c-vitaminer". När dem själva uppmanar till en sä underskattad daglig dos som dem gör.
Farligt är det absolut inte då människan är ett av få varelser på jorden som ej producerar egen C-vitamin, utan den får vi i oss via vår kost.
Med allt halvfabrikat och skit vi stoppar i oss från affären idag så kan jag nog med all säkerhet tippa på att 95% av svenskarna ligger på ett underskott av dagligt behov av C-vitamin.
Källa på att livsmedelsverket har gått ut med att sagt det är farligt med för mycket C-vitamin?

Siffran du nämner, 95%, stämmer definitivt inte. Brist på just c-vitamin är ytterst ovanligt i Sverige.
Citera
2018-01-23, 15:38
Medlem
EliasAlucards avatar
Vitamin C är extremt svår att "överdosera", i värsta fall kan man få lite diarré eller illamående. Själv ligger jag mellan 2-10 g vitamin C om dagen, inga konstigheter här.

Hur som helst, har tillsvidare gått över till Omnisym Pharma OmniVegan, pga att den innehåller metylfolat och metylkobalamin istället för folsyra och cyankobalamin (underlägsna, inaktiva former av B9 och B12). OmniVegan innehåller lite annat bra skit, såsom veganskt D3 (från lavextrakt), K2, högdoserat vitamin E, B1 och B2, kolin, insoitol och kisel och vegansk kapsel. Har både mailat och ringt Svenskt Kosttillskott idag, och bett dem uppgradera Core Female Vitamins med de fördelar som OmniVegan har över CFV. CFV är ju egentligen tekniskt sett bättre, men brister framförallt på icke-metylerade vitamers av B9 och B12, samt frånvaron av K2.

Får hoppas att Svenskt Kosttillskott tar till sig av kritiken, och uppdaterar deras i övrigt utmärkta multivitamin. Kan danskjävlarna så kan Svenskt Kosttillskott!
Citera
2018-01-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Hur som helst, har tillsvidare gått över till Omnisym Pharma OmniVegan, pga att den innehåller metylfolat och metylkobalamin istället för folsyra och cyankobalamin (underlägsna, inaktiva former av B9 och B12). OmniVegan innehåller lite annat bra skit, såsom veganskt D3 (från lavextrakt), K2, högdoserat vitamin E, B1 och B2, kolin, insoitol och kisel och vegansk kapsel.
Slår den Ledin multivitamin på fingrarna? Kör med denna och kompletterar med extra D, Omega 3 samt Mg. Tänkte framöver skippa den tablett med selen/zink jag också tar. Man kan inte stoppa i sig hur mycket som helst.

Ledin: https://www.apotea.se/ledins-komplet...-100-tabletter
Citera
2018-01-23, 16:37
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Slår den Ledin multivitamin på fingrarna?
Ja, full knockout liksom.

De två bästa multivitaminerna som säljs i Sverige och ja hela världen kan jag slå vad om, är Core Female Vitamins och Omnisym Pharma OmniVegan, men som sagt, tillsvidare bör man undvika CFV, eftersom den innehåller underlägsna folsyra och cyanokobalamin (vilket de flesta multivitaminer gör, även sojamjölk berikad med B9/B12 osv) istället för de överlägsna, bioidentiska, metylerade och aktiva formerna, metylfolat och metylkobalamin. Plus att OmniVegan innehåller K2 och lite andra trevligheter. Dock innehåller OmniVegan för lite betakaroten, och ingen av dem innehåller veganskt retinylpalmitat, men har mailat Svenskt Kosttillskott och bett dem uppgradera CFV, får hoppas att de tar till sig av min expertis/feedback

Den Ledin kan du slänga i papperskorgen, inget att ha.

Citat:
Kör med denna och kompletterar med extra D, Omega 3 samt Mg. Tänkte framöver skippa den tablett med selen/zink jag också tar. Man kan inte stoppa i sig hur mycket som helst.
Skippa Omega-3 (alla fiskoljakapslar suger), köp skalade hampafrön istället, Grainway säljer en påse 200 g för 40 kr på Willys, du kan köra med 60 g om dagen vilket blir strax över 10 kr per dag, och då får du i dig veganskt omega-3 alfa-linolensyra (5.9 g), 18.2 g kickass protein, fibrer, mineraler (särskilt magnesium), b-vitaminer, fytosteroler och så vidare. Omega-3 ALA är den enda essentiella formen av omega-3 (de långkedjade fiskoljavarianterna är inte essentiella, utan vi kan konvertera ALA till DHA/EPA osv). Plus att hampafrön även innehåller omega-6 linolsyra, som också är den enda essentiella formen av omega-6, och tillsammans är dessa två fettsyror, de enda essentiella fettsyrorna. Utöver det innehåller hampafrön också omega-6 GLA och omega-3 SDA, som inte är essentiella men mycket nyttiga.

Annars säljer ju Omnisym Pharma, en vegansk omega-3 produkt innehållande DHA från alger, lite väl dyrt, och inget som behövs om man äter hampafrön, men alltid något ifall man nu insisterar på långkedjade omega-3 fettsyror.
Citera
2018-01-23, 17:50
Medlem
Oj vilket långt och innehållsrikt svar, EliasAlucard. Tack! För en vitamin- och mineralnovis som jag är detta väldigt värdefullt. Jag trycker på köpknappen hos Apotea.

60 gram hampafrö per dag låter spontant som en stor grej att integrera i kosten, men jag ska testa!
Citera
2018-01-23, 18:11
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Oj vilket långt och innehållsrikt svar, EliasAlucard. Tack! För en vitamin- och mineralnovis som jag är detta väldigt värdefullt. Jag trycker på köpknappen hos Apotea.
Jag hjälper dig lite här:

https://www.apotea.se/omnivegan-90-kapslar
https://www.apotea.se/veg-omega-3-60-kapslar

Lite väl dyr omega-3 dock (339 kr), men visst, är du inte priskänslig så.

Citat:
60 gram hampafrö per dag låter spontant som en stor grej att integrera i kosten, men jag ska testa!
60 g hampafrön täcker ditt behov av de två enda essentiella fettsyrorna. Faktum är, att vill du deffa så räcker det med 60 g skalade hampafrön om dagen, och på det kan du liksom bara äta protein och kolhydrater (långsamma givetvis, som palatinos) för resten av slanten.

Med andra ord, 9 påsar av denna:

https://www.mat.se/butik/hampafro-grainway-200-g (billigare på Willys som sagt)

Vilket blir 360 kr (jämför med priset på Omnisym Pharma Veg Omega-3 liksom), och det är allt fett du behöver under en hel månad, plus mycket annan bra näring också.

En digital köksvåg är en bra investering när man ska få till det på 60 g om dagen.

Edit:

Förresten, såg precis att Omnisym Pharma även säljer veganskt D3, så passa på att byta ut ditt nuvarande Lanolin-D3 mot denna:

https://www.apotea.se/veg-d-3-60-kapslar
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-01-23 kl. 18:21.
Citera
2018-01-23, 19:32
Medlem
Citat:
Jag hjälper dig lite här:

https://www.apotea.se/omnivegan-90-kapslar
https://www.apotea.se/veg-omega-3-60-kapslar

Lite väl dyr omega-3 dock (339 kr), men visst, är du inte priskänslig så.

60 g hampafrön täcker ditt behov av de två enda essentiella fettsyrorna. Faktum är, att vill du deffa så räcker det med 60 g skalade hampafrön om dagen, och på det kan du liksom bara äta protein och kolhydrater (långsamma givetvis, som palatinos) för resten av slanten.

Med andra ord, 9 påsar av denna:

https://www.mat.se/butik/hampafro-grainway-200-g (billigare på Willys som sagt)

Vilket blir 360 kr (jämför med priset på Omnisym Pharma Veg Omega-3 liksom), och det är allt fett du behöver under en hel månad, plus mycket annan bra näring också.

En digital köksvåg är en bra investering när man ska få till det på 60 g om dagen.

Edit:

Förresten, såg precis att Omnisym Pharma även säljer veganskt D3, så passa på att byta ut ditt nuvarande Lanolin-D3 mot denna:

https://www.apotea.se/veg-d-3-60-kapslar
Nu har du inspirerat mig att köpa och införliva skalade hampafrön i min dagliga kost. Nyttan verkar hög. Här 10 anledningar att börja med hampafrön (varav du redan nämnt flertalet): https://www.nordicmedcan.se/hampa-ca...oda-hampafron/. Eller 20 anledningar för den som vill täcka in alla baser :-) https://www.immun.se/skalade-hampafron-eko/

Digital våg finns redan i hushållet. Jag gymmar och motionerar regelbundet och är därför alltid öppen för nyttiga livsmedel. Ev. skulle det kunna fungera med 40g frön i en tallrik med yoghurt på morgonen, och resterande 20g på kvällen (i proteindrinken?).

Mycket kul att testa något nytt. Har nu beställt 2 burkar omnivegan 90 st. Lika bra att ta 2 kapslar per dag antar jag. Ska även överväga de D-vitaminer du rekommenderar. Nu får man i sig D via de andra produkterna också vilket ev. kan räcka.

Allt gott!
Citera
2018-01-23, 20:29
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Nu har du inspirerat mig att köpa och införliva skalade hampafrön i min dagliga kost.
Är stolt över dig min son!

Citat:
Nyttan verkar hög. Här 10 anledningar att börja med hampafrön (varav du redan nämnt flertalet): https://www.nordicmedcan.se/hampa-ca...oda-hampafron/. Eller 20 anledningar för den som vill täcka in alla baser :-) https://www.immun.se/skalade-hampafron-eko/
Ja, hampa är en mirakelväxt, jag kallar den livets växt och biologisk magi av en anledning

Och betänk då, att jag (eller dessa länkar) inte ens har gått igenom varför hampafrön är så förbannat nyttiga! Hampafrön är rika på fytosteroler (växternas motsvarighet till kolesterol, alltså bokstavligt talat växtsteroider), och fytosteroler motverkar LDL-lipoprotein (det "dåliga kolesterolet) och höjer HDL-lipoprotein (you guessed it, det "bra kolesterolet"), vilket är bra för hjärtat och en massa annat. Balansen mellan omega-6 LA och omega-3 ALA i hampafrön, är dessutom perfekt (3:1), och 70-80% av fettet i hampafrön, består av dessa två essentiella fettsyror (väldigt lite mättat och enkelomättat fett), och sedan, sist men inte minst, proteinet i hampafrön, edestin och albumin (äggvitaprotein, därav kan hampafrön smaka lite som äggvita ibland beroende på hur man tuggar dem osv, märks framförallt när man gör hampamjölk och filtrerar bort pulpan; pulpan smakar verkligen äggvita), är mycket bra skit, särskilt edestin, som är unik för hampafrön och är en så kallad globulinprotein; globuliner är mycket effektivare att konvertera till antikroppar (som bokstavligt talat heter immunoglobuliner) jämfört med annat protein (säg, kött osv), och globuliner konverteras även utmärkt till hormoner, hemoglobin och enzymer.

Enda nackdelen med hampaprotein, är att lysin faktiskt är lite på lågkanten (vilket rent tekniskt innebär att hampaprotein inte är ett fullvärdigt protein för småbarn eftersom de har lite högre EAA behov, men för vuxna är det ändå helt okej), så det bästa du kan göra är att kombinera hampafrön med sojaproteinisolat (mycket lysin), och du har ett fullvärdigt 1.0 i PDCAAS veganskt protein

Citat:
Digital våg finns redan i hushållet. Jag gymmar och motionerar regelbundet och är därför alltid öppen för nyttiga livsmedel. Ev. skulle det kunna fungera med 40g frön i en tallrik med yoghurt på morgonen, och resterande 20g på kvällen (i proteindrinken?).
Så kan du också göra, om du känner för det. Jag rekommenderar starkt att du intar dina fettlösliga vitaminer i samband med den 20 g portionen, eftersom runt 11 g fett är den mest optimala dosen att kombinera de fettlösliga vitaminerna med.

Rent tekniskt, kan du om du har råd, äta 350 g skalade hampafrön och 60 g chiafrön (mestadels för fibrerna, behövs inte annars och du kan använda något fiberpulver istället), 1-2 morötter (OmniVegan är som sagt lite klen på betakaroten, har mailat Omnisym Pharma och bett dem justera detta), 1-3 tabletter VitaKalk och 2 kapslar OmniVegan plus 6 g joderat salt, och du har då alla de essentiella makro- och mikronutrienterna, täckta för dagen

Citat:
Mycket kul att testa något nytt. Har nu beställt 2 burkar omnivegan 90 st. Lika bra att ta 2 kapslar per dag antar jag. Ska även överväga de D-vitaminer du rekommenderar. Nu får man i sig D via de andra produkterna också vilket ev. kan räcka.

Allt gott!
Ja men som sagt, Omnisym Pharma säljer veganskt D3 från lavextrakt. Här har du en funderare:

The Wool Industry EXPOSED (What They Don't Want You To Know):
https://www.youtube.com/watch?v=siTvjWE2aVw

^^ Standard D3, alltså lanolin, tillverkas från fårull, bara så du vet.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-01-23 kl. 20:33.
Citera
2018-01-24, 00:01
Medlem
Citat:
Är stolt över dig min son!

Ja, hampa är en mirakelväxt, jag kallar den livets växt och biologisk magi av en anledning

Och betänk då, att jag (eller dessa länkar) inte ens har gått igenom varför hampafrön är så förbannat nyttiga! Hampafrön är rika på fytosteroler (växternas motsvarighet till kolesterol, alltså bokstavligt talat växtsteroider), och fytosteroler motverkar LDL-lipoprotein (det "dåliga kolesterolet) och höjer HDL-lipoprotein (you guessed it, det "bra kolesterolet"), vilket är bra för hjärtat och en massa annat. Balansen mellan omega-6 LA och omega-3 ALA i hampafrön, är dessutom perfekt (3:1), och 70-80% av fettet i hampafrön, består av dessa två essentiella fettsyror (väldigt lite mättat och enkelomättat fett), och sedan, sist men inte minst, proteinet i hampafrön, edestin och albumin (äggvitaprotein, därav kan hampafrön smaka lite som äggvita ibland beroende på hur man tuggar dem osv, märks framförallt när man gör hampamjölk och filtrerar bort pulpan; pulpan smakar verkligen äggvita), är mycket bra skit, särskilt edestin, som är unik för hampafrön och är en så kallad globulinprotein; globuliner är mycket effektivare att konvertera till antikroppar (som bokstavligt talat heter immunoglobuliner) jämfört med annat protein (säg, kött osv), och globuliner konverteras även utmärkt till hormoner, hemoglobin och enzymer.

Enda nackdelen med hampaprotein, är att lysin faktiskt är lite på lågkanten (vilket rent tekniskt innebär att hampaprotein inte är ett fullvärdigt protein för småbarn eftersom de har lite högre EAA behov, men för vuxna är det ändå helt okej), så det bästa du kan göra är att kombinera hampafrön med sojaproteinisolat (mycket lysin), och du har ett fullvärdigt 1.0 i PDCAAS veganskt protein

Så kan du också göra, om du känner för det. Jag rekommenderar starkt att du intar dina fettlösliga vitaminer i samband med den 20 g portionen, eftersom runt 11 g fett är den mest optimala dosen att kombinera de fettlösliga vitaminerna med.

Rent tekniskt, kan du om du har råd, äta 350 g skalade hampafrön och 60 g chiafrön (mestadels för fibrerna, behövs inte annars och du kan använda något fiberpulver istället), 1-2 morötter (OmniVegan är som sagt lite klen på betakaroten, har mailat Omnisym Pharma och bett dem justera detta), 1-3 tabletter VitaKalk och 2 kapslar OmniVegan plus 6 g joderat salt, och du har då alla de essentiella makro- och mikronutrienterna, täckta för dagen

Ja men som sagt, Omnisym Pharma säljer veganskt D3 från lavextrakt. Här har du en funderare:

The Wool Industry EXPOSED (What They Don't Want You To Know):
https://www.youtube.com/watch?v=siTvjWE2aVw

^^ Standard D3, alltså lanolin, tillverkas från fårull, bara så du vet.
Kan bara åter tacka för relevant och viktig information! Jag är inte vegan än, men har liksom många andra dragit ned på köttet och ökat upp ägg, bönor, baljväxter etc. Gott, fräscht och bra för mage/tarm. Älskar morötter så betakaroten är ingen bristvara.

Bra info om D-vitamin utvunnen ur lanolin - det visste jag faktiskt inte. Av någon anledning står det inte heller på förpackningen hur produkten är framställd. Fast det kanske är underförstått? Hur som helst finns det ju ingen anledning att inte gå över till vegetabiliskt framställd vitamin D när den möjligheten nu öppnat sig. Det jag menade var att man förmodligen får i sig tillräcklig mängd via hampan och de nya vitaminkapslarna du tipsade om. Fast vid en närmare kontroll verkar det inte så. Ligger idag på plus 125 mikrogram (+5000IE) under den mörka årstiden, vilket verkar ha positiv effekt på den vinterdeppighet jag upplevt de senaste åren. Den nivån når man inte med två kapslar OmniVegan och hampafrön, så komplettering måste ske.
Citera
2018-01-24, 15:01
Medlem
Spakkels avatar
Spirulina. En näringstät alg. Kolla upp, good stuff!

Jag har käkat spirulina från och till i 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in