2018-01-23, 20:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Vad jag vill säga är att unga idrottare har stor nytta av att vara med i ett OS..Att SOK skickar Oskar Svensson och Viktor Thorn behöver svensk längdskidåkning då återväxten är tunn..

Bra gjort av SOK.

Gäller det även om de misslyckas på OS. Eller kommer du kalla dem för turister då?

För annars så brukar du ju hävda att man bara skall skicka klara medaljkandidater till globala mästerskap.
2018-01-23, 20:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Grip ville ha med Wikén oxå men SOK sa nej till henne.
2018-01-23, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Gäller det även om de misslyckas på OS. Eller kommer du kalla dem för turister då?

För annars så brukar du ju hävda att man bara skall skicka klara medaljkandidater till globala mästerskap.

Inte unga idrottare som är dör för att se och lära. Dock hade risken varit enormt stor att Emma Wiken och Emil Jönsson hade blivit turister i OS.
2018-01-23, 20:22
Bannlyst
Citat:
Grip ville ha med Wikén oxå men SOK sa nej till henne.

Undrar hur Tomas Engdahl tänkte när Grip föreslog Emma Wiken😉,,” hmm,, käre Rikard har du verkligen läst vad grundkriteriet är för att komma med?”
2018-01-23, 20:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Inte unga idrottare som är dör för att se och lära. Dock hade risken varit enormt stor att Emma Wiken och Emil Jönsson hade blivit turister i OS.

Fast i andra sammanhang så vill du ju inte ens ha med unga idrottare. Du tycker ju att man inte alls skall skicka några för att se och lära över huvud taget till globala mästerskap. Konsekvens är inte din starka sida uppenbarligen.
2018-01-23, 20:26
Medlem
Citat:
Undrar hur Tomas Engdahl tänkte när Grip föreslog Emma Wiken😉,,” hmm,, käre Rikard har du verkligen läst vad grundkriteriet är för att komma med?”

Jag tror nog Grip kan kriteriet bra de att de lämnar en del luckor för tolkning... finns inga solklara krav bara en del resultat man kan tolka till att de kan vara topp 8 chans..
2018-01-23, 20:26
Bannlyst
Citat:
Fast i andra sammanhang så vill du ju inte ens ha med unga idrottare. Du tycker ju att man inte alls skall skicka några för att se och lära över huvud taget till globala mästerskap. Konsekvens är inte din starka sida uppenbarligen.

Jag har hela tiden vurmat att unga idrottare skall komma med på framtidskriteriet..när det gäller OS..
2018-01-23, 20:28
Medlem
Citat:
Jag har hela tiden vurmat att unga idrottare skall komma med på framtidskriteriet..när det gäller OS..

+ 27- 28 år bara byta land då är man inget värda
2018-01-23, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
+ 27- 28 år bara byta land då är man inget värda

Föreslog Maria Nordström..som sprint/distansteserv..fast hon blev inte ens nominerad av Grip..vilket är ett hån mot henne..Hade dock SOK inte tagit ut henne hade jag respekterat det. Fart nominerad av Grip skulle hon blivit.

Grip kan inte klippa band till äldre åkare..en svaghet..
2018-01-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Sen kan man ju se på,det omvända också.
Nelson hade inte gjort ett mästerskap före Sochi.
Han hade inte ens slagit Rönning en enda gång

Classic!
2018-01-23, 21:23
Bannlyst
Rikard Grip har kört Emma Wiken hela säsongen..på bekostnad av unga åkare. Slutresultatet blev att hon inte levererade en enda gång ( Topp 8). Unga åkare som är på väg uppåt missar det största av alla tävlingar. Bra jobbat Grip..
2018-01-23, 21:58
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ett annat exempel.. Sophie Hansson var med i OS 2016.. första medaljen kom i kortbane-EM 2017 individuellt på 50 bröst..samt guld i lagkappen..

Sandra Näslund kom 5:a i OS 2014 som 17-åring..nu kör hon om guldet i nästa OS..

Men nu talar du emot dig själv ... Sandras femteplats visade ju tydligt att hon var kvalificerad att delta UTAN att behöva kvoteras in på nån ungdomsplats. Det vi diskuterar är ju om det är rimligt att låta personer som är ljusår ifrån kampen om medaljerna (eller ens de åtråvärda åttondeplaceringarna) delta i OS, kanske på bekostnad av bättre men äldre och redan etablerade idrottare.

Min hållning är självklar: I OS, liksom VM, ska de bästa delta och ingen ska kvoteras in på ålder, kön, etnicitet, hudfärg eller vad det nu må vara (precis som i samhället i övrigt). Till OS åker man inte för att se och lära, utan för att prestera. Det är omöjligt att i efterhand säga att "det var tack vare OS för fyra/åtta/tolv år sedan som jag lyckades komma åtta i år". Det finns mängder av junior- och ungdomsmästerskap som talangerna kan härdas i, och det finns ett ungdoms-OS av en anledning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in