2018-01-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suh-dude
Vi vet ju inte vad de hade för bevisning så varför hoppas?

Uppenbarligen hade dom väl inte mycket med tanke på att personen blev släppt?
Hur skulle du själv må om du var helt oskyldig och blev behandlad på det viset?
Medkänsla kanske inte är din grej.
Citera
2018-01-23, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak

Så vad var det för bevisning då?
Citera
2018-01-23, 14:56
Medlem
Åter till fallet LH.s död, tack! Detta case riskerar att bli en slags Qvickskandalkopia. Där den nu döde LG ändå fälls - helt i avsaknad av nykter och ifrågasättande allmän försvarare. Ty - vem är nykter nog att efterfråga en objektiv utredning, i detta läge?
Citera
2018-01-23, 15:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starburstbar66
Han var inte adopterad men förmodligen var L.G:s mamma gift med O.G. Därav samma efternamn. Jag vet inte så mycket om hans biologiska far. Han pratade inte om de. Minns bara att han berättade de när hans far dog. Och att jag reagareade på att han kallade O.G ”pappa”.. han var ju ändå runt 17 år och var medveten om att O.G inte var hans biologiska.

Kan de vart något mellan O.G och L.G som gjort att L.G mådde psykiskt dåligt?

Kan han ha bott med denna O.G länge? Och relationen till hans biologiska far, hur var den?
Och vad dog hans far av? Han kanske inte var så gammal?

Om det du berättar är sant, så blev L.G "föräldralös i ganska unga år, men bodde med sin styvpappa. Om han inte hade trivts, hade han kanske kunnat flytta? Och styvpappan hade inge förpliktelser att ta hand om en myndig person, men lät honom ändå bo kvar, trots att han av och till inte hade inkomster.
Citera
2018-01-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suh-dude
Så vad var det för bevisning då?
Ingen aning, det får väl personen i fråga själv gå ut med om han nu ens fått reda på det.
Citera
2018-01-23, 15:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuvxyz
Enligt annat skvaller har han tidigare under dagen gett sig på två andra män i spåret. En som gömde sig under en gran med GM som går runt och letar och en som hann springa till sin bil och låsa in sig. Dessa två är några av de som kunnat lämna kännetecken på GM. Alltså ingen koppling till BO utan ett vansinnesdåd som hon utsattes för efter att ha varit på fel plats vid fel tidpunkt. Alltså ingen koppling. Går även massa andra rykten att GM var skuldsatt och under hot och att det langades droger vid spåret där BO dog. Får se om något av detta kommer att komma fram som sanning.

Man funderar på varför man gick ut med signalement så sent?

Efter det att R. släppts, borde man gått ut med detta. Och även det beteende som beskrivits.

Särskilt anmärkningsvärt blir det om de rykten som florerar (blir förstås ofta en höna av ett ägg) skulle ha något sanningsvärde. Men det kan ju förklara en del varför man gick ut med varningar om att vara vaksam i motionsspåren.

EDIT:

Om det ligger någon som helst sanning i ryktena, även om de var mindre hotfullt och dramatiskt än ryktet, hörde förmodligen personerna av sig till polisen så snart de fick höras talas om mordet.

Tänker på några rubriker i pressen som kom i början som handlade om att polisen trodde att gärningsmannen kunde ha väntat länge (eller om de skrev rekognoserat eller liknande?).
Senast redigerad av notknapparen 2018-01-23 kl. 15:36.
Citera
2018-01-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan han ha bott med denna O.G länge? Och relationen till hans biologiska far, hur var den?
Och vad dog hans far av? Han kanske inte var så gammal?

Om det du berättar är sant, så blev L.G "föräldralös i ganska unga år, men bodde med sin styvpappa. Om han inte hade trivts, hade han kanske kunnat flytta? Och styvpappan hade inge förpliktelser att ta hand om en myndig person, men lät honom ändå bo kvar, trots att han av och till inte hade inkomster.

L.G och O.G har enligt folkbokföringen bott på samma adress sedan L.G föddes. Dem bodde i Herrljunga fram till april 2016 då dem flyttade till Dalum. Så känns anmärknignsvärt om det inte är hans biologiska pappa.
Citera
2018-01-23, 15:41
Medlem
Svennis7254s avatar
Undrar vilket som är värst, sitta häktad några dagar eller bli uthängd på Flashback...
Citera
2018-01-23, 15:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Hur skulle du själv må om du var helt oskyldig och blev behandlad på det viset?
Medkänsla kanske inte är din grej.

Säkert var det inte så mycket, eftersom han blev gripen och anhållen på den lägre graden av misstanke (skäligen misstänkt).

Man sa också, trots att han var anhållen, att allmänheten skulle vara försiktig och att det var bra att vara i sällskap vid området.

Inget DNA eller annan teknisk bevisning kan ha funnits (tror jag), utom möjligen mobil uppkopplingar mot master i området. Vittnen kan ha sett honom och t o m känt igen honom. Inget alibi kanske.

Kan inte varit så mycket mer eftersom man tydligt gick ut med att personen HELT är avskriven i fallet. Ibland släpps någon p.g.a av att man inte kan hålla kvar personen i häktet (inte tillräckliga bevis), men misstanken kan kvarstå. Så var det inte i det här fallet.
Citera
2018-01-23, 16:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Åter till fallet LH.s död, tack! Detta case riskerar att bli en slags Qvickskandalkopia. Där den nu döde LG ändå fälls - helt i avsaknad av nykter och ifrågasättande allmän försvarare. Ty - vem är nykter nog att efterfråga en objektiv utredning, i detta läge?

Även om jag inte köper din "spekulation" om ett möjligt scenario, har du en poäng här.
Tror nog att det DNA de har, med annan eventuell bevisning/indicier utesluter andra gärningsmän. Om din teori skulle hålla krävs det att det är någon som har nära kontakt med L.G och skulle kunna komma åt både DNA i tillräcklig mängd och veta att L.G inte kommer att ha alibi (hur man nu ska kunna veta det säkert?) Kompisarna är redan förhörda och inget annat DNA eller ens frågetecken verkar finnas att det ens skulle kunna finnas fler än en gärningsman.

Tror inte heller att L.G skulle sitta ensam och tiga, t om ta livet av sig om han blev satt i en fälla.

Men som du säger; otrevligt blir det på det sätt att en person är dömd utan rättegång och försvarare, som man annars har rätt till.

EDIT:

Tillägg.

Från Ulricehamns Tidning idag. Veckans Brott kommer idag ta upp fallet.

"Lars Lampers, redaktör för tv-programmet Veckans brott, som ikväll sänder ett inslag om mordfallet i Ulricehamn."

"– Det blir inte några nyheter på det sättet. Vi kommer klara ut kronologin i fallet. Och föra ett resonemang om det hade varit bättre att polisen använt sig av så kallat traditionellt polisarbete för att klara upp mordet och då kanske undvikit att gärningsmannen dog.
"

http://www.ut.se/ulricehamn/sjalvklart-for-veckans-brott-att-ta-upp-mordet-i-ulricehamn/
Senast redigerad av notknapparen 2018-01-23 kl. 16:48.
Citera
2018-01-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Berätta.
Blev du /gripen/anhållen i samband med att de sökte efter mördaren i detta fallet? Och isf varför? Hade du varit på Lassalyckan den dagen hon mördades?

Nej notknapparen, jag var kanske den andra som blev anhållen i höstas förra året och det var inte en vanlig toppsning som jag fick genomgå då utan då fick jag åka in och låsas in i sex timmar. Av någon oklar anledning. Jag hade inte ens befunnit mig på Lassalyckan den dagen.
Citera
2018-01-23, 17:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DR.Gein
Nej notknapparen, jag var kanske den andra som blev anhållen i höstas förra året och det var inte en vanlig toppsning som jag fick genomgå då utan då fick jag åka in och låsas in i sex timmar. Av någon oklar anledning. Jag hade inte ens befunnit mig på Lassalyckan den dagen.

Men det var i detta fallet?
Så du fick ingen förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in