2018-01-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyper90
Jag är född 1990 och kan inte engelska.
Finns det folk i den åldern som inte kan engelska i Sverige?

Jag känner till några och det är barn från samma familj och som fått skolka hej vilt från skolan.

Sedan känner jag till ett par personer födda på 1960- talet och som knappt kan engelska, men de skolkade inte.
Äldre personer blir jag förvånad om de kan engelska, alltså äldre än födda på 1950- talet.

Men mycket är på engelska idag så den vägen kan man lära sig en del.
Citera
2018-01-23, 15:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogssmultronet
Jag har aldrig pratat med nån på engelska.
När vi började att läsa engelska i skolan så hade jag alla rätt på glosorna.
Men när vi sen skulle sätta ihop orden till meningar tog det stopp.
I gymnasiet var jag med på samtliga lektioner och prov och var inte i närheten att få godkänt.
Det är trist att aldrig kunna åka utomlands.

Det var det dummaste jag läst på länge. Att du inte ska kunna åka utomlands bara för att du inte kan engelska.

Miljontals människor som inte kan engelska reser varje dag. Jag reser ofta till områden där nästan ingen i lokalbefolkningen kan engelska (vi delar heller ingen annat språk). Att jag kan engelska gör ju ingen skillnad där.

Man gör som människor i alla tider gjort när de inte kan ett gemensamt språk: Man använder kroppsspråk och läten och visar och är kreativ. Dessutom finns idag hjälpmedel som inte funnits i alla tider: En smartphone med Google Translate hjälper mycket. En parlör kan också vara till hjälp.
Citera
2018-01-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Lär dig då för i helvete din jävla bög.

Film, musik, glosor och böcker. Ta en kurs. Skärp dig, sluta gnäll och var inte så jävla lat. Du tar upp min tid.

Bögjävel.
Vill inte lära mig så det så.
Citera
2018-01-23, 18:32
Bannlyst
Du kan föra dig i en engelsk miljö! Med det sagt är du inte kung på språket, men du kan en hel del om du har framgångsrika föräldrar. Det är väl känt att om man kommer från socialt mer utsatta områden så ... ser ens framtidsutsikter sämre ut. Tyvärr är det så.

Fast det får ni ta med Stefan Löfden och hans regering som inte gjort ett squatt mot förortena.. dom lägger ner posten, banken, och matvarubutikerna.

När sossarna säger att hela sverige ska leva så ljuger dom dig rakt upp i ansiktet!

Citat:
Senast redigerad av Godisglad 2018-01-23 kl. 18:45.
Citera
2018-01-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Ja, det är väldigt ovanligt att en människa född på 90-talet inte kan engelska. Läste du inte engelska i skolan av någon anledning, brukar du inte kolla på engelsktalanade filmer, spelat TV-spel?
Ville inte läsa det i skolan för det var ointressant. Läser text på filmer. Spelar inte mycket och när jag inte fattar på spel googlar jag eller gissar mig fram
Citera
2018-01-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogssmultronet
Jag har aldrig pratat med nån på engelska.
När vi började att läsa engelska i skolan så hade jag alla rätt på glosorna.
Men när vi sen skulle sätta ihop orden till meningar tog det stopp.
I gymnasiet var jag med på samtliga lektioner och prov och var inte i närheten att få godkänt.
Det är trist att aldrig kunna åka utomlands.
Ta med en kompis eller familjen om du ska utomlands
Citera
2018-01-23, 18:54
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Jag känner till några och det är barn från samma familj och som fått skolka hej vilt från skolan.

Sedan känner jag till ett par personer födda på 1960- talet och som knappt kan engelska, men de skolkade inte.
Äldre personer blir jag förvånad om de kan engelska, alltså äldre än födda på 1950- talet.

Men mycket är på engelska idag så den vägen kan man lära sig en del.

Min farmor, som föddes 1922, läste faktiskt engelska i realskolan redan på 1930-talet, liksom tyska. Men det var nog relativt ovanligt att man lärde sig engelska på den tiden, de som bara genomgick folkskolan gjorde det definitivt inte. Hon talade långt ifrån flytande men kunde ändå klara av ett vardagligt samtal.

För övrigt så är det nästan pinsamt att läsa alla självgoda kommentarer här. SÅ jävla bra engelska talar gemene svensk inte att det rättfärdigar alla dessa nedlåtande kommentarer till TS.

Lär dig tyska istället. Med tyska och svenska i bagaget kan du resa från Nordkapp i Norge till Bolzano i Sydtyrolen i Italien, utan att behöva yttra ett enda ord på engelska. I Norge (och även i Danmark i stor utsträckning) funkar svenskan fint och därefter rör du dig uteslutande i tyskspråkigt område.
Citera
2018-01-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Min farmor, som föddes 1922, läste faktiskt engelska i realskolan redan på 1930-talet, liksom tyska. Men det var nog relativt ovanligt att man lärde sig engelska på den tiden, de som bara genomgick folkskolan gjorde det definitivt inte. Hon talade långt ifrån flytande men kunde ändå klara av ett vardagligt samtal.

För övrigt så är det nästan pinsamt att läsa alla självgoda kommentarer här. SÅ jävla bra engelska talar gemene svensk inte att det rättfärdigar alla dessa nedlåtande kommentarer till TS.

Lär dig tyska istället. Med tyska och svenska i bagaget kan du resa från Nordkapp i Norge till Bolzano i Sydtyrolen i Italien, utan att behöva yttra ett enda ord på engelska. I Norge (och även i Danmark i stor utsträckning) funkar svenskan fint och därefter rör du dig uteslutande i tyskspråkigt område.
Engelska blev obligaoriskt i folkskolan först 1956. Tyskan fungerar för övrigt utmärkt i Danmark om svenskan inte går hem. I Ungern kommer man längre med tyska än med engelska. I Schweiz har man fullt upp med att lära sig de inhemska språken, så det blir inte mycket över för engelska. Om tyska fungerar bra i norra Italien, även utanför Sydtyrolen, så fungerar franskan bättre än engelskan i mellersta och södra Italien, eftersom italienskan liknar franskan mer än engelskan.
Citera
2018-01-23, 19:07
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Jag kan inte. Kan lite ord.
Gick inte på engelskan i skolan
Smart, smart. Tiden du vann på detta har du säkert använt till nåt vettigt?
Citera
2018-01-23, 19:21
Medlem
Veniconess avatar
I Ungern kommer man längre med tyska än med engelska.
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
Engelska blev obligaoriskt i folkskolan först 1956. Tyskan fungerar för övrigt utmärkt i Danmark om svenskan inte går hem.I Schweiz har man fullt upp med att lära sig de inhemska språken, så det blir inte mycket över för engelska. Om tyska fungerar bra i norra Italien, även utanför Sydtyrolen, så fungerar franskan bättre än engelskan i mellersta och södra Italien, eftersom italienskan liknar franskan mer än engelskan.

1. Tyska funkar måhända bättre än engelska i Ungern men min erfarenhet av ungrare i Ungern är att de förvånansvärt sällan talar något främmande språk alls, vilket är konstigt med tanke på att deras eget tungomål är helt obesläktat med de indoeuropeiska språken. Incitamentet att då lära sig andra språk borde rimligtvis vara mycket stort.

2. Bland de medelålders/äldre, ja. När jag har testat tyskkunskaperna bland slumpvis utvalda yngre danskar på senare år har svaren mestadels varit nedslående. Danmark har tyvärr, liksom Sverige, anammat inställningen att det är engelska som gäller. Visserligen är tyska fortfarande ett obligatoriskt ämne i de danska skolorna men har man inget intresse av att verkligen lära sig det så hjälper det tyvärr inte mycket.

3. Franska funkar hyfsat i delar av Italien men de yngre blir faktiskt bättre på engelska, även om utvecklingen går långsamt. Italienska är dock ett mycket vackert språk som det finns starka historiska och kulturella skäl att lära sig.
Citera
2018-01-23, 19:38
Medlem
Citat:

Absolut. Jag är tolk i engelska och jag jobbar hela dagarna med poliser, jurister, läkare, lärare, dagisfröknar, socialsekreterare och andra som inte kan engelska. Jag tror nog att de kan en del, men långt ifrån tillräckligt för att klara sig på engelska i professionella sammanhang.

Jag undervisar också i engelska på högstadiet och även där finns det skulle jag påstå en sisådär 10-15% som är urkassa. De fattar knappt någonting och kan säga ännu mindre. Sedan en 10-15% i andra änden som är så brillianta att jag undrar hur i fasiken de har lyckats med det. De däremellan är ok, men hade de stannat kvar på den nivån så hade inte heller de klarat sig i professionella sammanhang.

Om du vill ha mitt bästa tips så läs, läs och läs. Lär dig alla ord på, säg en sida eller en artikel, sen läser du om den tills du förstår allt. Sen tar du nästa sida. När du har läst, säg, 5 böcker, kommer du att märka en markant skillnad. Hittar du någon att öva med så ännu bättre.
Senast redigerad av hayouel 2018-01-23 kl. 19:40.
Citera
2018-01-23, 19:41
Medlem
ytterst Ovanligt gick själv inte på engelskan men lärde mig det ändå. Vill inte låta nedlåtande men har du fått dit iq testat nån gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in