2018-01-23, 08:18
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har tänkt mig något liknande, men någon som hade en repeater-station högt uppe i något vindskontor. Men männens röda bil som stod på tomgång på Johannesgatan ligger högre upp än de flesta takåsar i Stockholm.

Ja, det skulle vara personerna utanför bilen kanske, i en bil på tomgång borde man inte frysa riktigt.
Citera
2018-01-23, 08:29
Medlem
hehehos avatar
Visste inte att den rädda CGÖ-kollegan förhörts två gånger (en gång på en parkbänk, då han inte vågade förknippas med palmeutredningen.)

Carl-Gustaf Östling är från början ett hett namn i utredningen. Vid mordet tjänstgör han vid Norrmalmspolisens beryktade A-tur. Han är polisens vapenexpert och har även en bisyssla som vapenhandlare.

Blindtarmsopererad veckan före mordet, avviker han på morddagen från sjukhuset mot läkares order. Saknar alibi för mordkvällen.

Östling förhörs redan i augusti 1986 om vad han hade för sig kvällen då statsminister Olof Palme mördades – detta eftersom ett flertal tips om hans högerextrema läggning och Palmehat kommit in!

I början av1988 blir han inblandad i ett tillslag från Helsingborgstullen för smuggling av olovlig avlyssningsapparatur knuten till Ebbe Carlsson-härvan där det gamla PKK-villospåret skulle återupprättas.

Den 19 juli 1988 förhörs återigen Östling eftersom en husrannsakan visat att han innehaft en mängd vapen och ammunition, bland annat kulor av samma kaliber som det hävdas att Palme mördades med.

Där påträffades också ett antal vykort där det bland annat talas om ett mystiskt ”järnvägsspår som blir allt hetare” och där Östling med sin vapenhandlarkompanjon Ingvar Grundborg ses göra Hitlerhälsningar på en judisk kyrkogård!

Dagen efter, alltså den 20 juli 1988, är Östling ett hett objekt på tidningarnas förstasidor med Aftonbladet och Expressen i täten. I samband med detta kommer det in två tips till Palmeutredningen som är minst sagt utpekande och sensationella:

• En livrädd kollega till Östling på Norrmalmspolisens Vaktdistrikt 1 (VD 1) kommer in med följande uppgifter i ett brev. Han har tidigare inte vågat berätta om händelsen för att ”de är mörkblå och bruna”, att de har ”våldshistorier” bakom sig och att ”de har goda kontakter med polisledningen”. Jag citerar polisprotokollet:

”Ett halvår efter Palmemordet var jag befäl på en radiobil. Jag skulle ta en transport från polishuset till amerikanska ambassaden. De som skulle transporteras visade sig vara Åkerbring [han som anordnade nazistiska möten med marschmusik och tal för högerextrema kretsar bland annat inom Stockholmspolisen] och Östling. Båda var civilklädda och upprymda och nyktra. De sade att de visste vem Palmemördaren var och att det aldrig går att få reda på mördaren. Detta sades på ett rått sätt. Båda är kända för att hata Palme.”

• En taxichaufför kontaktar polisen. Han har gjort det vid två tidigare tillfällen men själv inte blivit kontaktad – och han säger så här enligt de utlämnade handlingarna:

”Tid som ovan (20/7 1988) inkom telefonsamtal till KVC där anmälaren ansåg sig känna igen en taxipassagerare som den i tidningen den senaste tiden publicerade bilden på fd polismannen och vapenhandlaren Östling.
UL (taxichauffören) tog mordnatten upp ovannämnda man tillsammans med en annan man i 30-årsåldern i korsningen Malmskillnadsgatan/Mäster Samuelsgatan [ca 400-500 meter från mordplatsen], UL beräknar att detta händer ca 4-5 minuter efter mordet. Körningen gick till Duvnäsgatan [alldeles i närheten av Östlings bostad]. Båda verkade nervösa och uppträdde konstigt.”

Vad händer nu? Kallar Palmeutredningen med Ölvebro i spetsen in Östling till nya förhör med anledning av de för honom graverande uppgifterna om en förmodad inblandning i mordet på Olof Palme? Låt oss se.

Först en månad senare, i augusti 1988, kontaktas taxichauffören för kompletterande förhör och dessa handlingar har jag fått ut. Och där säger han bland annat att han nog skulle känna igen den man som satte sig fram i passagerarsätet [Östling] vid en konfrontation. Vilket inte genomförs!

Ännu senare, först i slutet av oktober 1988, hörs Östlings kollega från Norrmalmspolisens VD1 om transporten till den amerikanska ambassaden (av alla ställen). Enligt det förhörsprotokollet jag fått ut görs det i en bil ute i en park för VD 1-kollegan är fortfarande rädd – han vill inte förhöras inne på polishuset och inte förknippas med Palmeutredningen – och han vidhåller sina uppgifter om att paret Östling/Åkerbring vet vem Palmes mördare är.
Citera
2018-01-23, 08:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, det skulle vara personerna utanför bilen kanske, i en bil på tomgång borde man inte frysa riktigt.
Om man kikar på sikten, via Google Street och kartor, så ser man att det är ganska fri sikt västerut från platsen där bilen ska ha stått. Faktiskt fri sikt till Mälarhöjden (Gropen, Noshörningen) och till FRA.

Vad jag vet satt ingen i bilen och hade det skönt, men bilens batteri kunde ha drivit en repeater. Utanför stod två män, kanske med WT, och flera polisbilar fanns i närheten kanske beredda att gripa in om något hotade repeatern.
Citera
2018-01-23, 08:35
Medlem
hehehos avatar
Man gissar att Claes Almgren som skrev vykort till CGÖ tillhörde Stay-Behind. Att svänga sig med kontraspionagets namn, kanske veta om spår i palmemordet osv.
En lokförare är ju en utmärkt kurir under en ockupation och kan frakta både det ena oh det andra kors och tvärs, samt träffa personer från hela landet.
Citera
2018-01-23, 08:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Om man kikar på sikten, via Google Street och kartor, så ser man att det är ganska fri sikt västerut från platsen där bilen ska ha stått. Faktiskt fri sikt till Mälarhöjden (Gropen, Noshörningen) och till FRA.

Vad jag vet satt ingen i bilen och hade det skönt, men bilens batteri kunde ha drivit en repeater. Utanför stod två män, kanske med WT, och flera polisbilar fanns i närheten kanske beredda att gripa in om något hotade repeatern.

Så kan det vara, "de hade något i handen" bör ju vara Walkie-Talkie.
Citera
2018-01-23, 09:20
Medlem
Citat:
Jag har tänkt mig något liknande, men någon som hade en repeater-station högt uppe i något vindskontor. Men männens röda bil som stod på tomgång på Johannesgatan ligger högre upp än de flesta takåsar i Stockholm.

Är det inte samma röda bil som den kvinnliga vakten ser som är sekretess?
Citera
2018-01-23, 10:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är det inte samma röda bil som den kvinnliga vakten ser som är sekretess?
Det vet jag inte, men troligtvis inte. Och sekretessen är väl bara vanlig förundersökningssekretess?
Citera
2018-01-23, 11:21
Medlem
Citat:
Det vet jag inte, men troligtvis inte. Och sekretessen är väl bara vanlig förundersökningssekretess?

"Bara vanlig" ? Jag vet inte. Hur många olika finns?
Men jag vet att Svarten synts i en röd SAAB i Hedemora på eftermiddagen den 28 feb o jag tänker det kan va samma bil.
Citera
2018-01-23, 11:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det är över hundra meter mellan kyrktrappan och Marianne Ungers lägenhet där hon såg männen och hon nämnde ingenstans att männen verkat vara berusade.

Att Christiansson och Rehnstam ska ha gjort ett ingripande på Johannesgatan 6 förklarar inte varför de åkte mycket sakta och hade släckt billjuset.

Männen uppe på Johannesgatan skulle ha kunnat vara dom som hade det kallt "däruppe" och som fick meddelandet att "Statsministern är skjuten".

Hundra meter är ingen sträcka att röra även om man nu skulle vara berusad. Men det finns en god möjlighet att det är samma personer , inte alltför många hänger på en kyrkogård en fredagskväll.

Att Friberg och hans två kamrater uppfattade männen som berusade faställer inte med automatik att dom verkligen var det. Dock obehagliga nog för att Friberg ville passera direkt inpå dom när han gick in i kyrkan.

Lars Christiansson och Hans-Erik Rehnstams närvaro på Johannesgatan kan ha stört personer som av en eller annan anledning inte vill bli sedda av polisen.

Marianne Unger ser den cruisande polisbilen 2310. Enligt GMPs rek har LC/HER lämnat platsen fyra-fem minuter tidigare. Med tanke på att dom vid larmet befann sig vid USAs ambassad så är det sannolikt.

Det är därför troligt att det är en annan polisbil som MU ser. Patrullbilen med Källström/Bidefjord har nämnts som ett alternativ.

Kopplingen av Åke Malmströms överhörning på bilradion till männen på Johannesgatan bygger på en serie antaganden som aldrig visat på en tillstymmelse av bekräftelse i form av bevis, eller ens indicier .
Citera
2018-01-23, 11:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Man gissar att Claes Almgren som skrev vykort till CGÖ tillhörde Stay-Behind. Att svänga sig med kontraspionagets namn, kanske veta om spår i palmemordet osv.
En lokförare är ju en utmärkt kurir under en ockupation och kan frakta både det ena oh det andra kors och tvärs, samt träffa personer från hela landet.

Däremot gör det faktum att han skrev i CONTRA inte honom till en idealisk SB-man
Citera
2018-01-23, 11:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja, så kan det ju vara. Själv har jag alltid föreställt mig att de som hade det kallt satt uppe på ett tak med nån form av utsikt (kanske beväpnade CGÖ hade köpt in två "olagliga" Sniper-gevär till polisen).
Finns det nån observation av någon på ett tak, eller på väg upp, eller spår efter?

Sverker Åström bodde på Johannesgatan i en etagevåning. Måhända hade han en Hallicrafter som sin gamle polare Stig Wennerström
Citera
2018-01-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hundra meter är ingen sträcka att röra även om man nu skulle vara berusad. Men det finns en god möjlighet att det är samma personer , inte alltför många hänger på en kyrkogård en fredagskväll.

Att Friberg och hans två kamrater uppfattade männen som berusade faställer inte med automatik att dom verkligen var det. Dock obehagliga nog för att Friberg ville passera direkt inpå dom när han gick in i kyrkan.

Lars Christiansson och Hans-Erik Rehnstams närvaro på Johannesgatan kan ha stört personer som av en eller annan anledning inte vill bli sedda av polisen.

Marianne Unger ser den cruisande polisbilen 2310. Enligt GMPs rek har LC/HER lämnat platsen fyra-fem minuter tidigare. Med tanke på att dom vid larmet befann sig vid USAs ambassad så är det sannolikt.

Det är därför troligt att det är en annan polisbil som MU ser. Patrullbilen med Källström/Bidefjord har nämnts som ett alternativ.

Kopplingen av Åke Malmströms överhörning på bilradion till männen på Johannesgatan bygger på en serie antaganden som aldrig visat på en tillstymmelse av bekräftelse i form av bevis, eller ens indicier .

Finns det uppgifter om var "jollebilen" med PH/GS befann sig vid skottögonblicket ? ska de inte vara i närheten av piket 3230 ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in