2018-01-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Han var ingen mördare - omständigheterna gjorde honom till en

Kände du honom?
Citera
2018-01-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intressesmurfen
Låt familjen vila i frid. Jag tror att de har nått sin punkt där de inte sett någon annan utväg. Av det jag sett av ME så hade jag inte velat leva och som förälder hade jag inte velat leva utan mina barn.

Låt den som är felfri kasta första stenen.

Du menar att du av egoistiska skäl skulle ha tagit med dig dina barn i döden om de saknade "livskvalitet"? Jag vet inte vad som hänt barnen, men jag hoppas verkligen att polisen granskar utgifter, mejlkonton, surfning, ja, allt för att se till att inget av barnen utsatts för brott av föräldrarna under sina allt för korta liv. Innan de blev mördade.
Citera
2018-01-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag skulle sjukskriva mig, och söka psykiatrisk vård. Samt söka hemtjänst eller annan hjälp i hemmet, vilket de inte gjorde enligt kommunen. Det är oförskämt av dig också att antyda att det är normalt av deprimerade att döda sina barn. Nästan ett hån att söka professur precis före.
Precis. Jag skulle.. Du har inte varit där o kommer därför aldrig förstå. Aldrig.
Citera
2018-01-22, 23:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Och vem ska dömas för mord?

Vet du inte vad eftermäle är för något så slå upp det. Dubbelmordet eller trippelmordet i Bjärred är vad det här ska kallas för och även tråden bör byta rubrik.
Precis som media kallar det för morden i Bjärred.
Den dagen man börjar förstå mord, så är man illa ute i sin tankebana. Men som tur är styrs inte domstolar och rättsväsende av åsiktsidioter utan av lagen. Personliga åsikter ändrar aldrig ett brottsfall.
Citera
2018-01-23, 00:02
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
"Sista smörjningen"... undrar vad de fick äta som sin sista måltid? Sista repliken till barnen? Sista kramen, i livet? Var de sentimentala eller hade de gått in i känslokyla? För att mörda sina barn kan man inte ha kvar sina normala känslor, det går inte. Om de nu inte var kalla som individer, hyperrationella. Det är svårt att förstå hur man kan döda, om man inte gjort det förut. Att ge någon en dödlig cocktail och veta om det? Just när barnet svalt, grips personen av panik eller bara... frid? En "normal" familj förbereder sig...

Nej men båda föräldrarna var antingen ondskefulla, helt känslokalla eller sjuka. Normaliteten var bortblåst, relaterat till hur andra familjer "nattar" sina barn...

Sitta där och se sina barn dra sina sista andetag och veta att man aktivt lurat i dem döden.
Flickorna ovetande om sveket. Att de snart ska vara döda.
Agnes som inte hade något att säga till om och Moa som hade byggt sin sista del på huset i SIMS..
Återstående tid ägnade paret åt sig själva. Frid?
En eller två saknade något högst väsentligt gällande föräldraskapet och säkert redan från början av detta.
Citera
2018-01-23, 00:03
Medlem
Münchhausen by proxy är en teori som också står sig. Föräldrarna sökte vård i Tyskland, men vände sig inte till svenska sjukvården?

Om man inte har en fastställd diagnos kan man inte ge upp. De flesta symptom har inte heller något tydligt ursprung.

Vissa vårdinrättningar har som standard att göra drogtest vid psykiska problem. Ville föräldrarna undvika det? Mycket som känns konstigt här...

Var barnen smutsiga eller orkade de duscha? Hur var deras hygien, tänkte lärarna på det?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Münchhausen_by_proxy
"Tillståndet är mycket svårdiagnostiserat. En varningssignal kan vara ett barn till en förälder med Münchhausen by proxy i undersökning av sjukvårdsperonal ger en oklar symtombild med motsägelsefulla utredningsresultat, att föräldern är överengagerad eller tycks vara allt för sjukvårdskunnig samt ogärna lämnar barnet ensamt. Akuta tecken och symtom på sjukdomen försvinner när föräldern/vårdaren separeras från barnet."

"Münchhausen by proxy innebär att personen i fråga inte själv utger sig vara sjuk, utan i stället framträder som ombud och räddare för någon annan som gjorts sjuk. Det är vanligen en förälder som använder företrädesvis egna barn som ställföreträdande sjukdomsbärare och som ofta tillfogar barnet det som behövs för att barnet skall vara sjukt och behöva räddas."

Tänk om barnen blivit omhändertagna, då hade de kanske blivit friska innan de blev mördade?
Senast redigerad av rappytt 2018-01-23 kl. 00:10.
Citera
2018-01-23, 00:04
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Om man upplever smärta, matsmältningsproblem, sömnstörningar, koncentrationssvårigheter, svimningskänsla, är ljud- och ljuskänslig och ytterligare några saker i 6 månader eller mer så kan det klassas som ME.

Med all respekt för att de som verkligen har detta syndrom lider, så kan själva klassificeringen passa in på oerhört många.

Du glömde det tydligaste och viktigaste symptomet vid ME som är den ansträngningsutlösta försämringen patienter upplever vid all typ av ansträngning. För vissa kan det räcka med att ta en dusch eller kort promenad för att bli helt utpumpad och sängliggande i flera dagar. Det är en känsla som inte går att beskriva, man kan inte ens föreställa sig hur det känns. Att det symptomet som är ett krav för ME skulle stämma in på oerhört många håller jag inte med om, däremot kanske vissa av dom andra symptomen.
Senast redigerad av Villianlol 2018-01-23 kl. 00:11.
Citera
2018-01-23, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intressesmurfen
Låt familjen vila i frid. Jag tror att de har nått sin punkt där de inte sett någon annan utväg. Av det jag sett av ME så hade jag inte velat leva och som förälder hade jag inte velat leva utan mina barn.

Låt den som är felfri kasta första stenen.

Om jag tolkar dig rätt så ska vi bara för att vi gör lite fel tillmans inte lagföra mördare?
Citera
2018-01-23, 00:07
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Den stora frågan är ändå för mig: Varför sökte de inte hjälp?
Just där tror jag också att svaret finns.
Men vad vet vi egentligen om myndighetens agerande i detta fallet.
Skolan var ju inkopplad angående flickornas undervisning.
På din fråga ska jag ge en sannolik förklaring:
Pappan var högt intelligent och skulle inom snar framtid bli professor.
Han upplevedes som en mycket socialt utåtriktad person med stor
ansvarskänsla.
Om han inte sökte hjälp var det kanske för att han var van att klara allt själv.
Som jag förstår hade han kämpat under lång tid med detta.
Han var ingen person som sökte hjälp - Det ingick inte i hans sätt att se på
det liv han levde. Av det lilla jag vet verkar han varit mycket mån om både jobb
och sin familj. Han föll kanske från sådan hög höjd att det blev för mycket.

Faller man från lägre höjd och är van att få hjälp kanske det inte slutat så.
Människan söker trygghet - rutiner i vardagslivet ger detta.
Här ställdes allt på kant - ingenting fungerade längre hur mycket han än försökte
Det kan få den starkaste att bryta ihop och plötsligt göra saker som ingen
skulle kunna föreställa sig.
I media har familjen framställts en vinnar-familj med hög utbildning och
kompetens och till detta säkert en god uppfostran från sina föräldrar.
Det är detta som hittills gjort fallet så unikt.
Det brukar finnas andra problem som ligger bakom när sådant här händer.
Jag kommer i håg Onsala morden för några år sedan. Vid utredningen rämnade ju
familjeidyllen helt och hållet när polisen började gräva
Citera
2018-01-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My49
Precis. Jag skulle.. Du har inte varit där o kommer därför aldrig förstå. Aldrig.

Jag har träffat otroligt många människor i svåra situationer, jag förstår mödrar med förlossningspsykos som mördar sina barn. Och utmattadecgamla som dödar sin sjuka, ofta dementa partner. Eller schizofrena med förvrängd verklighetsuppfattning. Men föräldrar som dödar två barn med så pass goda framtidsutsikter förstår jag inte.
Citera
2018-01-23, 00:28
Medlem
Diskussionen verkar fortfarande kretsa kring de moraliska frågorna. Då och då dyker det också upp teorier om alternativa händelseförlopp som kanske, rent statistiskt, verkar mer sannolika.

Jag vill inledningsvis understryka att mord är ett allvarligt brott som oftast bestraffas mycket hårt - och ska så göras.

Förutsättningarna för familjen var två barn som pga sjukdom fick sina levnadsförhållanden kraftigt inskränkta. Det finns få saker som drabbar en förälder lika hårt som att bevittna ett eget barns lidande. Mamman var också sjuk och situationen hemma omöjliggjorde för pappan att arbeta kontinuerligt på en hög nivå.

”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”, har kollegan skrivit i ett mejl. /Expressen 21 jan 2018.

Att vara högpresterande och samtidigt successivt se sina barn brytas ned och inte kunna fullgöra sina plikter utanför hemmet är en mycket olycklig kombination. Föräldrarna hade även sökt vård både i Sverige och utomlands utan resultat. Om två föräldrar samtidigt hamnar i denna situation upphör det normala rationella tänkandet. Resultatet blir isolering och all vaken tid går förmodligen åt till grubbel om hur problemen kan lösas. Hopplösheten växer till depression - som i deras situation både smittar och förstärks. Hopplösheten driver dem över gränsen för det tillåtna.

Man får lita på de uppgifter polisen gått ut med hittills:
"Föräldrarna var överens. Barnen svårt sjuka. Familjetragedi. Vi utreder händelsen som mord."

Klart är att det finns minst två mordoffer. Det finns också två mördare, alt en mördare samt en medhjälpare till mord. Brottsrubriceringen, om de varit i livet, hade kanske blivit mord resp. medhjälp/stämpling till mord. Men i just detta fallet är även de skyldiga att betrakta som offer i någon mån. Vilket jag tycker gör det hela ännu mera tragiskt.
Citera
2018-01-23, 00:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Men vad vet vi egentligen om myndighetens agerande i detta fallet.
Skolan var ju inkopplad angående flickornas undervisning.
På din fråga ska jag ge en sannolik förklaring:
Pappan var högt intelligent och skulle inom snar framtid bli professor.
Han upplevedes som en mycket socialt utåtriktad person med stor
ansvarskänsla.
Om han inte sökte hjälp var det kanske för att han var van att klara allt själv.
Som jag förstår hade han kämpat under lång tid med detta.
Han var ingen person som sökte hjälp - Det ingick inte i hans sätt att se på
det liv han levde. Av det lilla jag vet verkar han varit mycket mån om både jobb
och sin familj. Han föll kanske från sådan hög höjd att det blev för mycket.

Faller man från lägre höjd och är van att få hjälp kanske det inte slutat så.
Människan söker trygghet - rutiner i vardagslivet ger detta.
Här ställdes allt på kant - ingenting fungerade längre hur mycket han än försökte
Det kan få den starkaste att bryta ihop och plötsligt göra saker som ingen
skulle kunna föreställa sig.
I media har familjen framställts en vinnar-familj med hög utbildning och
kompetens och till detta säkert en god uppfostran från sina föräldrar.
Det är detta som hittills gjort fallet så unikt.
Det brukar finnas andra problem som ligger bakom när sådant här händer.
Jag kommer i håg Onsala morden för några år sedan. Vid utredningen rämnade ju
familjeidyllen helt och hållet när polisen började gräva
En sak är säker: du gissar bara.
Och du tar din utgångspunkt i att Oskar var en god man. Varför?, kan man undra. Du kanske kände honom, ok.
Men slutresultatet visar tvärtom att han var en ond man. Det är snarare därifrån man ska börja enligt mig. Och jag är övertygad om att han, eller båda föräldrarna, ville dölja något genom att genomföra detta fasansfulla.
Jag har lanserat olika möjliga scenarier men de bottnar alla i min fatsa övertygelse, att endast skammen kan vara en tillräckligt stark drivkraft för ett brott av denna kaliber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in