Citat:
Ursprungligen postat av
Tardolicious
Förvisso. Men allt detta sammantaget skapar ett enormt lidande. Att kroppen är för trött för att smälta maten du äter och du därför har kronisk magsmärta. Att kroppen till och med är för trött för att sova. För tröttheten är inte detsamma som sömnighet; I själva verket är du för trött för att vara vaken och för trött för att sova, samtidigt som varje ljud ofta skär in i dig likt naglar mot en svart tavla. Att se på tv är uteslutet eftersom ljuset och de snabba klippen tar knäcken på dig. Att läsa längre texter är också uteslutet eftersom hjärnan är för trött för att koncentrera sig. Du inser att du plötsligt inte kan tala engelska. Visserligen kan du förstå språket, men varje försök att kommunicera det blir uppåt väggarna. Även ditt modersmål hämmas. Numera måste du tänka efter innan varje ord du säger.
Jag vet inte om dessa symptom kan passa in på så många som du säger, men jag är skeptisk.
Med reservation för att det finns vissa variationer, som någon tidigare frågade om. En del ME-sjuka klarar av att fortsätta förvärvsarbeta, medan andra är sängliggande dygnet runt och i behov av hemtjänst för att kunna duscha.
Du beskriver det som väl kan kallas komplett och äkta ME-syndrom, och det är med all sannolikhet precis så jävligt som du beskriver det.
Sedan finns det, om jag fattat rätt, grader, där man kan ha det mer eller mindre allvarligt. Och fall där symptomen är så pass vaga att det är oklart om det verkligen är ME.
Sedan är det väl också så - men utan att göra några som helst implikationer i Bjärredsfallet - att det är fullt möjligt att inbilla sig, eller simulera, ett antal ME-relaterade symptom.