2018-01-22, 23:37
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hade föräldrarna googlat detta så hade nog morden kunnat undvikas. Enkelt.
Det var enkelt att begå händelsen. Det svåra är att fatta beslutet.
Och ändå när beslutet är taget har det förmodligen föräldrarna känt frid.
Föräldrarna kände säkert ett svek om de inte tog med sina barn på den sista färden.
Så kan det bli när en verkligt lycklig familj går på grund.

Det finns ett uttryck: Livet är alldeles för allvarligt för att tas på allvar.

För att första måste vi se det ur deras perspektiv och för en stund glömma handlingen.
Citera
2018-01-22, 23:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardolicious
Förvisso. Men allt detta sammantaget skapar ett enormt lidande. Att kroppen är för trött för att smälta maten du äter och du därför har kronisk magsmärta. Att kroppen till och med är för trött för att sova. För tröttheten är inte detsamma som sömnighet; I själva verket är du för trött för att vara vaken och för trött för att sova, samtidigt som varje ljud ofta skär in i dig likt naglar mot en svart tavla. Att se på tv är uteslutet eftersom ljuset och de snabba klippen tar knäcken på dig. Att läsa längre texter är också uteslutet eftersom hjärnan är för trött för att koncentrera sig. Du inser att du plötsligt inte kan tala engelska. Visserligen kan du förstå språket, men varje försök att kommunicera det blir uppåt väggarna. Även ditt modersmål hämmas. Numera måste du tänka efter innan varje ord du säger.

Jag vet inte om dessa symptom kan passa in på så många som du säger, men jag är skeptisk.

Med reservation för att det finns vissa variationer, som någon tidigare frågade om. En del ME-sjuka klarar av att fortsätta förvärvsarbeta, medan andra är sängliggande dygnet runt och i behov av hemtjänst för att kunna duscha.
Du beskriver det som väl kan kallas komplett och äkta ME-syndrom, och det är med all sannolikhet precis så jävligt som du beskriver det.

Sedan finns det, om jag fattat rätt, grader, där man kan ha det mer eller mindre allvarligt. Och fall där symptomen är så pass vaga att det är oklart om det verkligen är ME.

Sedan är det väl också så - men utan att göra några som helst implikationer i Bjärredsfallet - att det är fullt möjligt att inbilla sig, eller simulera, ett antal ME-relaterade symptom.
Citera
2018-01-22, 23:39
Medlem
DrLECTERs avatar
Jag avrundar och tackar för mig för i kväll.
Många intressanta ord om ett svårt fall.

Försök att hålla dialogen i en positiv stämning.
Då får man mer ut av inläggen.

Alla jag stött på i kväll har
haft vettiga känslomässiga reaktioner

Tyvärr kommer man inte så långt om man
inte kan se förbi sin personliga synvinkel.
Då slutar det med att två eller flera börjar
gnabba på varandra och ger ju då inget

Försök att förstå och respektera hur den
andra tänker är första steget till framgång

Dr L
Citera
2018-01-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag kan ju villigt erkänna att jag inte hade velat vara ett av barnen och då menar jag innan morden.
Tankarna måste ju ha malt där i hemmet och av dessa kan ingen fått positiva vibbar. När en eller båda vuxna är så uppgivna i sin situation så märks det.

Så..när friden infunnit sig, vad gjorde de? Knappast något fridfullt scenario. Bara sjukt!
Det fanns andra val.
Man äger inte sina barn, man har dem till låns.

"Sista smörjningen"... undrar vad de fick äta som sin sista måltid? Sista repliken till barnen? Sista kramen, i livet? Var de sentimentala eller hade de gått in i känslokyla? För att mörda sina barn kan man inte ha kvar sina normala känslor, det går inte. Om de nu inte var kalla som individer, hyperrationella. Det är svårt att förstå hur man kan döda, om man inte gjort det förut. Att ge någon en dödlig cocktail och veta om det? Just när barnet svalt, grips personen av panik eller bara... frid? En "normal" familj förbereder sig...

Nej men båda föräldrarna var antingen ondskefulla, helt känslokalla eller sjuka. Normaliteten var bortblåst, relaterat till hur andra familjer "nattar" sina barn...
Citera
2018-01-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My49
Alla ni som varit djupt deprimerade samtidigt som er partner o haft två väldigt sjuka barn kanske döende , berätta vad ni gjorde, eftersom ni verkar veta allt. Ni har inte en jävla aning. Fy skäms på er att uttala er om saker ni inte begriper.

Jag skulle sjukskriva mig, och söka psykiatrisk vård. Samt söka hemtjänst eller annan hjälp i hemmet, vilket de inte gjorde enligt kommunen. Det är oförskämt av dig också att antyda att det är normalt av deprimerade att döda sina barn. Om man är djupt deprimerad, varför att söka professur precis före.
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-01-23 kl. 00:01.
Citera
2018-01-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Om det nu är ME töserna har/hade så är det npf sjukdom precis som utmattningssyndrom.

Det finns säkert olika varianter av alla grader.

Vem har sagt att det var den stora tösen som hoppa och tjoa i somras? Sommar och sol = Ljusterapi. På hösten och vintern blir de flesta deprimerade och dessa föräldrar hade ju gjort allt vad de kan och så blir lilla syster oxå sjuk. Vem hade inte blivit deppig av att se båda sina älskade barn bli kraftigt trötta med ex värk och allt vad det innebär. och var nu mamman oxå allvarligt sjuk så tror jag att orken fanns inte längre. därför såg man ingen utväg. Tyvärr är vården i Sverige svår att få om man inte säger rätt saker.

Avskedsbrevet skrev de inte för sin eller för våran skull utan för sina anhörigas skull. Tror inte de tänkte på mer än att försöka ge sina släktingar till varför de gjorde det.

Tror många här varken har barn som är "sjuka" på någotvis och vet hur jobbigt det är att kämpa i så många år och sen visar det sig att man får börja om från början för nästa behöver hjälp.

Tänk lite efter före innan. Varför är ni så otrevliga mot varandra när något kommer upp och någon inte orkat läsa ALLA sidor och glömt kanske vad som skrivits i början mm mm.

Behandla andra som ni vill bli behandlade själva

Man måste hålla flera olika saker i huvudet:
Ledsen är inte samma sak som deppig. Deppig är sjuk. Sjuk är inte mördare. Mördare är inte nödvändigtvis sjuk.
Senast redigerad av rappytt 2018-01-22 kl. 23:51.
Citera
2018-01-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag skulle sjukskriva mig, och söka psykiatrisk vård. Samt söka hemtjänst eller annan hjälp i hemmet, vilket de inte gjorde enligt kommunen. Det är oförskämt av dig också att antyda att det är normalt av deprimerade att döda sina barn. Nästan ett hån att söka professur precis före.

Exakt. Stigmatisering av alla slags människor i tråden. En så liten andel kan mörda andra. Den eviga frågan: Under vissa omständigheter, så... Nej.

Jag undrar hur många barn som lider av ME-trötthet o liknande som nu blir så rädda att de till varje pris försöker visa upp sig som "pigga". Skam åt dessa föräldrar som inte förutsåg konsekvenserna för andra barn, ens... det var allt en bra korkad professors-wannabe detta.
Citera
2018-01-22, 23:51
Medlem
Intressesmurfens avatar
Låt familjen vila i frid. Jag tror att de har nått sin punkt där de inte sett någon annan utväg. Av det jag sett av ME så hade jag inte velat leva och som förälder hade jag inte velat leva utan mina barn.

Låt den som är felfri kasta första stenen.
Citera
2018-01-22, 23:51
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det gör den visst och såna som dig med dina åsikter betackar sig lagen för.
Brottet är dubbelmord. Så det finns ingen förståelse från lagens sida men däremot finns ingen gärningsman att åtala. Det betyder inte att dom i sitt eftermäle är annat än mördare.
Och vem ska dömas för mord?
Citera
2018-01-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denstorakritikern
Jag reagerar på att man redan kommit fram till det, jag menar mamman i huset hade ju kunnat skriva under med sin namnteckning under hot alternativt förfalskats och då är det plötsligt en helt annan sak, tycker polisen drar förhastade slutsatser så blåögd kan man väl inte vara att man litar på ett brev???
Nej. De är inte så blåögda. Självklart har de både analyserat brev, namnteckningar och gått igenom datorer och annat för att få bekräftelse hur dessa båda tänkt och gjort. Jag litar på att de gjort sitt jobb.
Citera
2018-01-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denstorakritikern
Jag reagerar på att man redan kommit fram till det, jag menar mamman i huset hade ju kunnat skriva under med sin namnteckning under hot alternativt förfalskats och då är det plötsligt en helt annan sak, tycker polisen drar förhastade slutsatser så blåögd kan man väl inte vara att man litar på ett brev???

Polisen undersöker och inväntar resultat från div håll. Allt sker som det ska enligt alla regler vid ett mord.
Citera
2018-01-22, 23:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Det var enkelt att begå händelsen. Det svåra är att fatta beslutet.
Och ändå när beslutet är taget har det förmodligen föräldrarna känt frid.
Föräldrarna kände säkert ett svek om de inte tog med sina barn på den sista färden.
Så kan det bli när en verkligt lycklig familj går på grund.

Det finns ett uttryck: Livet är alldeles för allvarligt för att tas på allvar.

För att första måste vi se det ur deras perspektiv och för en stund glömma handlingen.
Den stora frågan är ändå för mig: Varför sökte de inte hjälp?
Just där tror jag också att svaret finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in