2018-01-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vik_tor
Två föräldrar som inte längre orkade se sina barn lida och gjorde den svåraste gärningen man kan göra för att låta barnen flyga upp till himlen.

Fadern var välutbildad och lär ha läst på om allt han hittat om diagnosen.

Som i andra fall när en familj elimineras så är det oftast hämndmotiv bakom. I det här fallet så grät nog båda föräldrarna när de fattade beslutet om att avsluta familjen där det fanns en stor kärlek bakom som motiv.

Om det här inte hänt och någon av döttrarna skulle tagit sitt liv så skulle många anse dottern som självisk som utförde gärningen och lät de kvarvarande få lida för resten av sina liv. Jag kan inte se det kärleksfulla med att någon måste hålla sig i liv för att ingen annan skall behöva lida av det trauma som man efterlämnar när man tar livet av sig.

Föräldrarna var påläste. De offrade sig själva, sin familj och sin framtid, för att inte barnen skulle behöva lida.

Jag har själv en obotlig sjukdom som försvårar livet. Mina föräldrar skulle aldrig offrat sina liv för att låta mig somna in i sömnen.

Nog för att det tanken att ha ihjäl sina barn känns sjuk. Men jag tror det fanns en djup kärlek i denna familj, kanske lite för djup, vilket gjorde att alla drogs med ner i avgrunden. Med lite mindre kärlek så skulle modern kunnat fly och inte se genom att satsa på sin karriär, och fadern på sin karriär, och döttrarna hade fått klara sig så gott de kunde på egen hand, och överleva men inte leva p.g.a sjukdomen.

Av alla frågor så är jag mest nyfiken på om dådet var en impulshandling, med kort tid från tanke till handling, som blev triggad av något som nyligen hänt (kanske att en av döttrarna försökt avsluta livet) eller om tanken kommit upp långt innan och legat latent och handlingen har förberetts mentalt under lång tid i form av att döttrarna blev sämre, föräldrarna blev mer pålästa om sjukdomen och dess framtid, och döttrarna mådde allt sämre och började yttra tankar om självmord och att föräldrarna i lugn och ro bestämde sig för detta öde för att lätta på sina barns lidande.

Wow. Vilket inlägg! Bland det starkaste jag läst i tråden. Blev verkligen berörd av detta. Stort av dig att dela med dig av ditt unika, storsinta och oerhört empatiska perspektiv på detta.

Instämmer med dig, jag tror också att föräldrarnas beslut kan vara grundat i kärlek, även om jag inte utesluter ett visst inslag av depression. Till viss del beroende av vilken diagnos och prognos flickorna hade. Jag skulle även gissa att handlingen var planerad - det var min första tanke när jag läste om ansökan om professur, vilket jag tänker kan ses som ett slags livsmål. Tanken på ansökan som aldrig blev av när man "summerar livet".

EDIT: Givetvis försvarar jag inte handlingen, som givetvis är mord. Så kan vi släppa det, hoppas jag?
Senast redigerad av Hakefjorden 2018-01-22 kl. 21:01.
Citera
2018-01-22, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om nu föräldrarna höll på med alternativa behandlingsmetoder, hade upprepade möten med skolan, förespråkade hemundervisning etc etc i den omfattning som verkar ha skett så kan ju den typen av inställning få det friskaste barn att känna sig sjukt.

Tänker då främst på den yngsta dottern.

Kanske var det så, att en eller båda föräldrarnas inställning till föräldraskap och uppfostran var litet udda och inte alls fungerade i praktiken?
Idiot. Varför sväva ut i massa teorier. Kan det inte va så enkelt som att båda döttrarna var väldigt sjuka. Föräldrarna var djupt deprimerade pga det och därför gjorde det här fruktansvärda valet. Visserligen är fb ett skvallerforum, men oftast är den enklaste teorin den sanna.
Citera
2018-01-22, 21:03
Medlem
Är det någon som vet något om hur de dog?
Citera
2018-01-22, 21:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Idiot. Varför sväva ut i massa teorier. Kan det inte va så enkelt som att båda döttrarna var väldigt sjuka. Föräldrarna var djupt deprimerade pga det och därför gjorde det här fruktansvärda valet. Visserligen är fb ett skvallerforum, men oftast är den enklaste teorin den sanna.
Med det sättet att tilltala folk lär du inte få många anhängare.

Och om Du sätter dig in litet i fallet så kommer du att finna att det kan finnas skäl att anta att döttrarna inte hade någon medicinskt diagnosticerad sjukdom utan snarare uppvisade symptom som skulle kunna tyda på någon form av syndrom.

Eftersom minst 999 av 1000 föräldrar med svårt sjuka barn inte tar livet av sina barn, och eftersom det dessutom är ytterst ovanligt att två syskon får symptom på detta vis finns all anledning att ifrågasätta.
Citera
2018-01-22, 21:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vilken dokumentär? Den som fokuserar på allt negativt? Det finns annat att studera också när det gäller omtalad sjukdom. Så inom några år kanske det finns mediciner? Du vet de amerikanska sjukförsäkringsbolagen sätter press på forskningen, så visst är det uppmärksammat. Vissa prövar mediciner med resultat och får man evidens så lär man få det hos läkaren också.
Nä, den som fokuserar på dag för dag, dagligt ME leverne för just de människor som den porträtterar.
Citera
2018-01-22, 21:14
Medlem
Undrar om Aftonbladet blir först ut med uppgifterna om hur det gått till?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On3Xrq/uppgifter-ska-ha-sokt-vard-for-dottrarna-i-tyskland
Citera
2018-01-22, 21:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Ingen som är frisk i huvudet kan "förstå vad som ledde till detta hemska". Ni som försöker förstå det är lika rubbade som dessa mördare!!

Man blir mörkrädd, hur är det möjligt att man inte begriper? Hur kan det vara fel att försöka förstå vad som ligger bakom?

Är alla människor som försöker förstå vad som ledde till något vidrigt sjuka i huvudet? Vill du bränna historiker och deras böcker på bål också?

Om att söka kunskap är att vara sjuk, är jag hellre sjuk än frisk, speciellt som om den friska är du?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-01-22 kl. 21:35.
Citera
2018-01-22, 21:21
Medlem
harperlees avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On3Xrq/uppgifter-ska-ha-sokt-vard-for-dottrarna-i-tyskland

https://www.expressen.se/kvallsposten/forskare-familjen-har-inte-fatt-gensvar/

Tror inte dessa är länkade än. Särskilt i Aftonbladet är man ganska krass:

"I förra veckan meddelade polisen att föräldrarna bestämt sig för att döda flickorna eftersom sjukdomen de led av inte blev bättre."

"Föräldrarna var överens om att flickorna var tvungna att dö."

Det här uttalandet i Expressens artikel är lite märkligt tycker jag:

Citat:
Men hon anser också att vården borde ha tagit allvarligare på familjens situation.
– De hade läkarintyg och verkar ha haft kontakt med vården. Det är inte så att de inte har sökt hjälp. Men uppenbarligen har de inte fått gensvar som fick dem att behålla hoppet. Det är lätt att i efterhand kritisera alla möjliga människor, men det behövs en bättre samverkan mellan vård, socialtjänst och skola, säger Gisela Priebe och fortsätter:
– Är man en kompetent person, som de här föräldrarna verkar ha varit, är det kanske inte alltid så enkelt att be om hjälp. Man försöker hålla fasaden uppe och kanske drar sig tillbaka. Att säga att man inte längre vet vad man ska göra, att man inte orkar mer, kan vara svårt att erkänna. Samtidigt måste man vara enormt desperat när man fattar ett sådant här beslut.

Enormt desperat? Finner det anmärkningsvärt att man rationaliserar föräldrarnas beslut som om de var normala, fullt fungerande föräldrar som bara inte riktigt orkade kämpa på.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Med det sättet att tilltala folk lär du inte få många anhängare.

Och om Du sätter dig in litet i fallet så kommer du att finna att det kan finnas skäl att anta att döttrarna inte hade någon medicinskt diagnosticerad sjukdom utan snarare uppvisade symptom som skulle kunna tyda på någon form av syndrom.

Eftersom minst 999 av 1000 föräldrar med svårt sjuka barn inte tar livet av sina barn, och eftersom det dessutom är ytterst ovanligt att två syskon får symptom på detta vis finns all anledning att ifrågasätta.

Jag är inte här för att få kompisar ifall du trodde det.
Du menar alltså att jag ska sätta mig in i konspirationsteorierna och skvallret här på fb för att inse hur sjukt det här är?
Sjukdomen kan ha varit genetisk. Det vet varken du eller jag nåt om. Så att söka fbpoäng på konspirationer brukar visa enbart på postarens intelligens. Gå å snyt dig.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Tyvärr går det nog inte att förstå galenskap. En psykiskt sjuk människa är fullkomligt oförutsägbar i många få.

Också är det mänskligt att vilja hitta syndabockar i fall som detta. Kommunen skolan socialtjänsten vården ja t o m scientologerna. Dessvärre verkar ju detta ha varit en högst dysfunktionell familj som var extremt bra på att dölja det och maskera galenskapen genom isolering, sjukdomspåståenden etc. De verkade helt enkelt normala. Hur ska någon kunna se igenom detta? Som inte är synsk och kan se igenom väggar?

Visst och allt detta vet vi eftersom vi försöker förstå vad som ledde fram till brottet. Hur menar du annars att fakta grävs fram?

Alla som är/läser/skriver här i tråden försöker ju förstå, varför är de annars här? De vill ju veta och att vilja veta är att vilja skaffa sig kunskap. Inget annat.
Citera
2018-01-22, 21:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Jag är inte här för att få kompisar ifall du trodde det.
Du menar alltså att jag ska sätta mig in i konspirationsteorierna och skvallret här på fb för att inse hur sjukt det här är?
Sjukdomen kan ha varit genetisk. Det vet varken du eller jag nåt om. Så att söka fbpoäng på konspirationer brukar visa enbart på postarens intelligens. Gå å snyt dig.
Varför skulle jag, av alla, söka nåt du väljer att kalla "fbpoäng"?

Sannolikheten för att två syskon ska få en sällsynt genetisk sjukdom är rätt liten. Om det dessutom stämmer, att det inte finns någon medicinsk diagnos utan endast en symptombild, så blir det än mer osannolikt.
Citera
2018-01-22, 21:25
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk-gunnar
Finns det någon som läst igenom hela tråden och kan sammanfatta någonstans? Olika teorier folk har kommit med och om diskussionerna här lett till någon slags klarhet?

Föräldrarna tog ett gemensamt beslut att mörda barnen.
Vissa tror att beslutet grundar sig i kärlek och omtanke om barnen, som ska ha lidit av ”kroniskt trötthetssyndrom”, andra tror att föräldrarna var/blev psyksjuka.

Summa summarum; Föräldrarna mördade sina barn och tog livet av sig, ska ha lämnat någon form av avskedsbrev där de förklarat att de tagit beslutet pga försämrad livskvalité.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in