Citat:
Man blir nästan mörkrädd när man läser detta. Det är en omfattande hjärntvätt som skett genom åren. Engelska anses som något väldigt prestigefyllt, så till den grad att man mer än gärna offrar det svenska språket tillfördel för engelskan. Förutom domänförluster så uppkommer fler och fler konstiga meningsuppbyggnader och uttryck och böjningar som naturligtvis har sitt ursprung i engelskan, detta trots att fullgoda svenska alternativ finns. Att spendera tid är ett sådant exempel, tid är något man tillbringar, bara ett exempel bland tusentals. Läser man lite i många underforum går det inte att förstå stora delar av många inlägg på grund av svenskarnas bristende svenskkunskaper.
Tvivlar på att bristande svenskakunskaper beror på att det talas engelska. Att säga "spendera tid" istället för "tillbringar tid" är dessutom enligt mig ett dåligt exempel på hur engelska uttryck kommer in i svenskan. Då är ju -ish eller rätt och slätt engelska ord som kastas in här och där mer störande. Men språk förändras och har alltid gjort.
Citat:
Har ni tänkt på att alla kanske inte är intresserade av engelska? Har ni tänkt på att det finns andra spräk här i världen? Har ni tänkt på att det kommer litteratur och filmer från andra länder och hör och häpna, även på svenska och inte endast från Amerika? Har ni tänkt på att det finns massvis med spel som inte kräver språkkunskaper? För mig handlar det delvis om en prestigefråga, att sjunka så lågt som att lära sig engelska, nej tack, där går gränsen.
Självklart kommer det litteratur på andra språk än engelska, men all litteratur som är på engelska är inte nödvändigtvis från just USA. Beträffande spel - vilka spel talar du om nu? Äger själv en ordentlig mängd spel, och enda jag på rak arm kommer på som möjligen går att spela på svenska är Rachet and Clank. Att spela spel utan att förstå texten eller vad som sägs i spelen, är inte kul. Ungefär lika kul som om jag skulle se en film på mandarin utan text.
Citat:
Den spott och spe som kommer gentemot de som inte kan engelska, beror inte på att de inte kan engelska i sig utan att man lär sig det från 3:e klass och regelbundet hör engelska. Om ingenting fastnat, så undrar jag ärligt talat vad man har gjort egentligen och hur ens kunskap i andra ämnen möjligen ser ut. Det är dessutom inte de här som säger att man enbart kan kunna ett språk, och att flera språk begränsar kunskapen i modersmålet. Det är du som gör det.