2018-01-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapksvuome
Man blir nästan mörkrädd när man läser detta. Det är en omfattande hjärntvätt som skett genom åren. Engelska anses som något väldigt prestigefyllt, så till den grad att man mer än gärna offrar det svenska språket tillfördel för engelskan. Förutom domänförluster så uppkommer fler och fler konstiga meningsuppbyggnader och uttryck och böjningar som naturligtvis har sitt ursprung i engelskan, detta trots att fullgoda svenska alternativ finns. Att spendera tid är ett sådant exempel, tid är något man tillbringar, bara ett exempel bland tusentals. Läser man lite i många underforum går det inte att förstå stora delar av många inlägg på grund av svenskarnas bristende svenskkunskaper.

Tvivlar på att bristande svenskakunskaper beror på att det talas engelska. Att säga "spendera tid" istället för "tillbringar tid" är dessutom enligt mig ett dåligt exempel på hur engelska uttryck kommer in i svenskan. Då är ju -ish eller rätt och slätt engelska ord som kastas in här och där mer störande. Men språk förändras och har alltid gjort.

Citat:
Har ni tänkt på att alla kanske inte är intresserade av engelska? Har ni tänkt på att det finns andra spräk här i världen? Har ni tänkt på att det kommer litteratur och filmer från andra länder och hör och häpna, även på svenska och inte endast från Amerika? Har ni tänkt på att det finns massvis med spel som inte kräver språkkunskaper? För mig handlar det delvis om en prestigefråga, att sjunka så lågt som att lära sig engelska, nej tack, där går gränsen.

Självklart kommer det litteratur på andra språk än engelska, men all litteratur som är på engelska är inte nödvändigtvis från just USA. Beträffande spel - vilka spel talar du om nu? Äger själv en ordentlig mängd spel, och enda jag på rak arm kommer på som möjligen går att spela på svenska är Rachet and Clank. Att spela spel utan att förstå texten eller vad som sägs i spelen, är inte kul. Ungefär lika kul som om jag skulle se en film på mandarin utan text.

Citat:
Svenskan är ett döende språk som jag tänker fortsätta att tala. Ni har ett väldigt begränsat och handikappande synsätt. Spott och spe gentemot de som inte kan det förstärker mig bara.

Den spott och spe som kommer gentemot de som inte kan engelska, beror inte på att de inte kan engelska i sig utan att man lär sig det från 3:e klass och regelbundet hör engelska. Om ingenting fastnat, så undrar jag ärligt talat vad man har gjort egentligen och hur ens kunskap i andra ämnen möjligen ser ut. Det är dessutom inte de här som säger att man enbart kan kunna ett språk, och att flera språk begränsar kunskapen i modersmålet. Det är du som gör det.
Citera
2018-01-22, 13:33
Medlem
l150s avatar
Vart går gränsen för att kunna och inte kunna ett språk?
Måste väl vara väldigt ovanligt att inte kunna hanka sig fram med åtminstone några ord.
Citera
2018-01-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyper90
Blir bara irriterad att folk tar förgivet att alla kan engelska. Har jag klarat mig hela mitt liv utan så gör jag det resten av livet.
Aldrig för sent att lära sig, du är ung, lycka till!!
Citera
2018-01-22, 14:55
Medlem
Dhalsims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyper90
Blir bara irriterad att folk tar förgivet att alla kan engelska. Har jag klarat mig hela mitt liv utan så gör jag det resten av livet.

Och blinda blir säkert lite irriterade att folk tar för givet att alla kan se. De har också klarat sig hela livet och klarar sig resten. Samma med döva o.s.v.. Frågan är inte om man klarar sig, det gör de flesta oavsett vad. Men eftersom de flesta kan engelska i Sverige så anpassas det efter det och det är inte direkt så att brukandet av engelskan är på nedgång. Men visst, vill man inte lära sig så klarar man sig bra ändå. Man blir dock fortfarande relativt begränsad.
Citera
2018-01-22, 15:03
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Det finns det säkert tycker vi svenskar överlag är dåliga på engelska.

Som någon annan nämnt är svenskar duktiga på engelska jämfört med övriga världen. Fransmän, tyskar, spanjorer, östeuropéer, asiater och Sydamerika är betydligt sämre än Sverige och det är rätt vanligt att de inte förstår någon engelska alls.

Vem jämför du med egentligen?
Citera
2018-01-22, 15:34
Medlem
Helt uppenbart känner sig inte TS tillfreds med att inte kunna engelska, annars hade ts aldrig startat denna tråden! Till Ts vill jag säga lär dig 3 engelska vardagliga ord om dagen. Det är ju inte svårt gaffel= fork kniv = knife sked = Spone etc på en månad har du lärt dig nästan 100 ord. Gå även en kvällskurs så att du får ihop gramatiken någorlunda. Snart sitter du där med ditt nya språk och har höjt din självkänsla!
Citera
2018-01-22, 15:41
Medlem
Tjoflos avatar
Är nästan smått otroligt att inte kunna engelska numera. Jag vet bara om en annan som inte kan engelska och det är pga. en störning. Jag skulle inte klara mig utan engelska, känns som om jag tar in 75% av min vardag på engelska genom podcasts, musik eller läser saker. Men det finns ju många östländer där engelska inte är vanligt och de verkar ju inte bry sig.

Snart kommer nog appar och annat vara så bra att du får direkt översättning när någon pratar med dig ändå. Men jag skulle nog försöka lära mig lite, du har nog en hel del kunskap som lagrats långt bak i hjärnan, behöver bara lite motivation.
Citera
2018-01-22, 16:09
Medlem
konstits avatar
Jag möter ofta yngre som inte kan engelska, de allra flesta av dom är dyslektiker, eller som de själva helst omnämns - ordblinda.
Citera
2018-01-22, 17:48
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Har man jobbat i USA inser man att det är stor skillnad på det man lär sig i skolan.

Fast då talar vi om amerikansk engelska och i skolan lär vi oss Oxford English.
Citera
2018-01-22, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Jag var nog allmänt dålig på engelska när jag gick ut gymnasiet 1998, nu 20 år senare kan jag nog säja att jag är flytande i alldaglig engleska. Skulle inte fall mig in att se en film, serie med undertext idag, gått igenom 1000+ engelska ljudböcker.

Rådet att bli bättre på engleska är att se filmer utan text, läsa engelska texter som inte är svårt att hitta för 90% av allt på internet är engelska.

Till viss mån håller jag med dig. Dock vet jag inte om det är skådespelare som har börjat mumla mer eller min hörsel som blivit sämre för idag vill jag nästan ha text på t o m en del svenska program.

OnT. Jag vet en person i ca din ålder TS. Hon var inget ljus på något annat område heller.
Sen har jag stött på en del som inte är några stjärnor, men de brukar i alla fall klara av att fråga efter vägen och beställa mat i utlandet.
Citera
2018-01-22, 18:49
Medlem
Citat:
Jag ser upp till dig för att du inte kan engelska. Jag är född på 80-talet och jag kan nästan ingen engelska, möjligen några få ord.

Man blir nästan mörkrädd när man läser detta. Det är en omfattande hjärntvätt som skett genom åren. Engelska anses som något väldigt prestigefyllt, så till den grad att man mer än gärna offrar det svenska språket tillfördel för engelskan. Förutom domänförluster så uppkommer fler och fler konstiga meningsuppbyggnader och uttryck och böjningar som naturligtvis har sitt ursprung i engelskan, detta trots att fullgoda svenska alternativ finns. Att spendera tid är ett sådant exempel, tid är något man tillbringar, bara ett exempel bland tusentals. Läser man lite i många underforum går det inte att förstå stora delar av många inlägg på grund av svenskarnas bristende svenskkunskaper.

Hela tiden fortsätter denna hjärntvätt också, i form av så kallade tröstande inlägg om att man kan lära sig, se till att lär dig det och så vidare. Har ni tänkt på att alla kanske inte är intresserade av engelska? Har ni tänkt på att det finns andra spräk här i världen? Har ni tänkt på att det kommer litteratur och filmer från andra länder och hör och häpna, även på svenska och inte endast från Amerika? Har ni tänkt på att det finns massvis med spel som inte kräver språkkunskaper? För mig handlar det delvis om en prestigefråga, att sjunka så lågt som att lära sig engelska, nej tack, där går gränsen.

Svenskan är ett döende språk som jag tänker fortsätta att tala. Ni har ett väldigt begränsat och handikappande synsätt. Spott och spe gentemot de som inte kan det förstärker mig bara.

Nån som fattar 👍
Citera
2018-01-22, 18:57
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Det finns det säkert tycker vi svenskar överlag är dåliga på engelska.
Eh. Nej. Sverige tillhör top 5 länder i världen som talar engelska som andra språk.

https://www.svd.se/svenskar-ar-tredje-bast-i-varlden-pa-engelska

Att inte tala engelska och född 90 är udda. Kanske du har dyslexi eller bara dålig på språk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in