2018-01-22, 12:03
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Inte utan att tanken snuddar vid hjärntvätt.
Om man har avvikande tro, tankesätt kring barnens uppfostran, frihet och minutiöst ska styra barnet efter sin egen uppfattning och regelverk, är inte Sverige det optimala landet. De första grundskoleåren är väl någolunda "smärtbefriade", men sen kommer frigörelsen och barnet är inte så lätt att kontrollera längre. Även mindre saker, som att mamma och pappa inte längre är idolerna, kan leda till krockar. Lockelsen utanför familjen växer.
Förr brukade man säga att en hel by fostrade barnen, man la sig i och fann inga bekymmer med att huta åt grannens barn om dessa inte fanns nära. Vet inte om man kan kalla det hjälp, men barnen hade ögon på sig iaf. Barn såg vuxna på ett annat sätt. Så är det inte längre.
Nu är det individualismen som genomsyrar familjer, var och en tänker på sig själv och sin utveckling. Man polerar sina egon.
Om föräldraparet ansåg att barnen skulle följa dem, tänka likadant, var barnen, helt naturligt, på kollisionskurs gentemot föräldrarna, vilka la till med nya styrelement. Som sjukdom via hjärntvätt.
Får dock en känsla av de var bihang till sina lyckade föräldrar och att dessa fortfarande kom i första rummet.

Att de varit i Tyskland för behandling, hur vet vi det egentligen? Finns det några berättelser, foton från resan?
Saknar dessutom föräldrarnas fight via sociala medier för sina barn, för grupper finns för alla tillstånd, namnsunderskrifter för motioner mm.

Uppgifterna om Tysklandsresor för behandlingar kommer bl a från en bekant till familjen som blev intervjuad i Af eller Expressen, kan inte hitta artikeln nu trots att jag läste den i morse igen.

Postaren blodgivaren - ja, instämmer vad du skriver . Inga som helst vårdplaner eller stödåtgärder i hemmet som borde ha nämnts i fall de fanns. Allt tyder på att familjen antingen tackat nej till erbjudanden, eller så har de aldrig fått erbjudet dessa resurser och/ eller inte bett om dem.
Citera
2018-01-22, 12:12
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Som anhörig eller kollega eller vän skulle man väl bli galen på en sån här spekulationshärva... Men! Jag tycker ändå att det är konstigt att ingen försöker knuffa spekulationerna i rätt riktning. Alltså för att dämpa ryktesspridningen. Varför tror ni att det är så tyst och så få nya uppgifter som kommer i omlopp? Jag trodde nog till en början att det skulle läcka ut ganska mycket uppgifter här, alltså inte från närmaste familjen men från bekantas bekanta eller från föräldrar med barn i samma klass osv osv.

Man skäms..... NIMBY
Citera
2018-01-22, 12:17
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Som jag skrev i mitt inlägg är det en rad olika faktorer att ta hänsyn till, och att Lomma är "välmående" rent ekonomiskt, och har mer resurser, betyder inte att det är kvalitet i arbetet med socialtjänsten/ skola osv. Saknas erfarenhet så gör det, och finns inga resurser som i ex Södertälje går det inte att tilldela resurser i form av behandling i samma utsträckning till folket, de med störst behov prioriteras. Därför tror jag helt säkert att ME inte skulle utgöra skäl för hemundervisning, då det inte ens finns lärare så att det räcker i skolorna, samt att det snarare skulle leda till ökade besvär i form av isolering. Kostnaden måste stå i proportion mot nyttan, och enligt min erfarenhet så är man mer noga med detta då resurserna är knappa.

Men detta är som sagt en del i den komplexitet du nämner. Men jag kanske inte skrev tillräckligt tydligt och utförligt för din smak. Sen skrev jag även att EN annan del i bilden faktiskt är hur omgivningen ser ut, detta påverkar givetvis även professionella.

Jag tycker INTE att skolan har gjort vad de kunnat. Vart är kontakten med Barnpsykiatrin? En skolpsykolog i Bjärred kan man knappast räkna som tillförlitlig kompetens i en familj med 3 medlemmar som är hemma pga kronisk trötthet. De borde genast ha tagit kontakt med ex BUP för att utesluta att deras symtom berodde på annat, enligt mig. Men det är lätt att vara efterklok, ingen är felfri, men det är ändå enligt min personliga åsikt väldigt märkligt. Läkaren kunde ex. skickat remiss... för det kan ju te sig naturligt att barnpsykiatrin har mer kompetens inom området än en allmänläkare. Men som sagt: då fakta ej finns är detta spekulationer!
Mitt fetade.

Det var väl döttrarna som var trötta och mamman hade cancer, eller har det kommit fram något nytt?

Jag har aldrig varit med om ett fall med så lite fakta och så mycket spekulation...
Citera
2018-01-22, 12:23
Medlem
Rodjas avatar
Trygghetsdagen 2015 i med Lomma och Bjärreds skolor

Med risk för att göra Analkanal ännu mer upprörd, men är det vanligt att
kommuner bjuder in Scientologerna där räddningstjänst och sjukvård
ska informera elever vad de gör osv. På de sk Trygghetsdagarna finns
Scientologerna med, ja visst "de ska informera om droger",mm men
alla vet ju vad de har bakom den agendan. Men här, inget bevis, ingen
källa om att familjen är inblandad, men OM eller andra omkring?

Hur tätt är det med scientologer där omkring?
Jag tror långt ifrån alla kommuner bjuder in dem.

Trygghetsdagen i Lomma 2015

http://faktoider.blogspot.se/2015/11/scientologer-i-lomma.html
Senast redigerad av Rodja 2018-01-22 kl. 12:29. Anledning: Tillägg av ort
Citera
2018-01-22, 12:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Absolut inte. Bara genusgänget och statistikmaffian. Många tror på polisens resultat om att det skedde gemensamt. Sen finns det några som tror på en professionell mördare för att pappan kommit på nåt momsfiffel. Rymdvarelser har också nämnts, både som ett skämt och i form av thetaner. Så det är lite spridda skurar om man säger så.

Intressant om någon som hade tid kunde göra en lista över alla teorier som har framförts i denna väldigt, väldigt långa tråd.....
Senast redigerad av HG 2018-01-22 kl. 12:35.
Citera
2018-01-22, 12:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant om någon som hade tid kunde göra en lista över alla teorier som har framförts id Enna väldigt långa tråd.....

Det är inte så svårt:

1. Det är någon annan som mördat dem, polisen mörkar. Underteori 1a)"myndigheterna mörkar vaccinskandal" eller 1b) "galopperande galenskap på grund av hemlig forskning i Bjärred"

2. De har givit sina svårt sjuka barn dödshjälp och själva följt efter, för att samlas i himlen (med hjärtan-smilys)

3. Det har brunnit i proppskåpet (på varierande sätt) hos mamma, pappa är ett mähä och alla dör.

4. Det har brunnit i proppskåpet på pappa, mamma är ett mähä, alla dör

5. Det har brunnit i proppskåpet hos båda vuxna, och alla dör

Jag tror en smula på 5).
Citera
2018-01-22, 12:39
Medlem
Nej, jag tycker inte det är helt far fetched att man söker sig till scientologerna.
Jag har själv sett hur folk i min omgivning blivit desperata för att de inte kunnat få rätt vård av primärvården och sökt sig till alternativa behandlingar. Man vill greppa efter alla halmstrån som går att få tag på. En förälder vill göra allt de kan för sina barn (utgår jag ifrån och hoppas på att i alla fall majoriteten tänker) och är nog villiga att ta till vad som helst för detta, så länge det inte är skadligt.
Jag själv hade såklart, i mitt friska sinne och med ett friskt barn, aldrig ens tänkt tanken att söka mig dit - men det hindrar mig inte från att ha två tankar i huvudet samtidigt.
Om det kommer fram att de de facto var medlemmar, då får jag ställa mig i hörnet och skämmas, men till dess tänker jag utgå ifrån att de var desperata föräldrar som långsamt höll på att tappa hoppet.

Var så rara att inte läsa in saker jag inte skrivit i min text.
Citera
2018-01-22, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Mitt fetade.

Det var väl döttrarna som var trötta och mamman hade cancer, eller har det kommit fram något nytt?

Jag har aldrig varit med om ett fall med så lite fakta och så mycket spekulation...

Återigen, vad är det för mening att ens ha en tråd i ett diskussionsforum om detta ämne om folk inte får spekulera? Som jag även skrev att jag gjorde i slutet. Man kan inte skriva OBS! Spekulation! Efter varje mening. Men mamman hade enligt källor (som vi inte heller kan vara säkra på) cancer, jag antar att hon oavsett diagnoskod hade symtom i form av trötthet. Och vet du vad, ett symtom på depression är trötthet. Likaså koncentrationsförlust, initiativförmåga osv. Trötthet är ett symtom på de flesta sjukdomarna. Med det sagt menar jag att vi kan inte vara säkra på ett skit, men OBVIOUSLY mådde de inte bra. Synd att det skulle till barnmord. Folk som försöker få föräldrarna att framstå som fina människor som mördade av barmhärtighet; jag hoppas nån annan får besluta om ni ska få leva eller inte! Det finns en anledning till alla lagskärpningar och att barnkonventionen ska införas i svensk lag, för att stärka barns rättighet! Barn är egna människor med rätt till liv, hälsa och skydd från föräldrar efter behov. Barn är inte "en del i familjen" enbart utan även egna individer. Även efter att de mördats fick de skulden av föräldrarna; det var "deras fel" att hela familjen var tvungna att dö. Med andra ord levde inte flickorna upp till föräldrarnas krav, och Då föräldrarna inte orkade mer så tyckte de att de hade rätt att avsluta sina barns liv.

Fy fan säger jag bara. Jag förstår vad folk menar, vrängd verklighetsuppfattning kan komma med djupa depressioner, och bara för att jag inte ser föräldrarna som barmhärtighetsmördare innebär inte det att jag inte fattar. Men det är att smutsa ner begreppet "psykisk ohälsa", att håna barnen, att på något sätt ens försöka befria föräldrarna från denna skulden enligt mig. De mördade sina barn för sin egen skull. De kunde planera dådet, skriva avskedsbrev, framställa det som ett rationellt beslut etc. vilket inte tyder på en psykos eller vrängd verklighetsuppfattning eller i den grad många försöker få det till. De tog ett välplanerat beslut att mörda sina barn, och sig själva, för att DE inte ORKADE. Hur fan kan man ens skylla på barnens sjukdom? Det handlar snarare om att DE varken hade ork eller lust att kämpa vidare så de gjorde det enkelt för SIG SJÄLVA. Men 2 barn har mist sitt liv. De hade en framtid. Men den valde föräldrarna bort åt dem.
Citera
2018-01-22, 12:44
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Med risk för att göra Analkanal ännu mer upprörd, men är det vanligt att
kommuner bjuder in Scientologerna där räddningstjänst och sjukvård
ska informera elever vad de gör osv. På de sk Trygghetsdagarna finns
Scientologerna med, ja visst "de ska informera om droger",mm men
alla vet ju vad de har bakom den agendan. Men här, inget bevis, ingen
källa om att familjen är inblandad, men OM eller andra omkring?

Hur tätt är det med scientologer där omkring?
Jag tror långt ifrån alla kommuner bjuder in dem.

Trygghetsdagen i Lomma 2015

http://faktoider.blogspot.se/2015/11/scientologer-i-lomma.html

Bra grävt Rodja! Ja, där ser man, mycket intressant info. Kommun, polis mm på samma bilder som Scientologer. De står då bakom Droginformation.nu Och sponsrar kommunen i olika aktiviteter, här om Trygghetsdagen 2015.
Gräv vidare på Droginformation.nu , kan komma upp mer intressant.
Citera
2018-01-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
Vad hade flickorna för åkomma/sjukdom? Skulle de bli sämre med tiden? Snabb försämring? Vad hade de för symptom nu innan de dog? Skulle de hamna i rullstol? Satt någon av dem i rullstol? Skulle de bli sängliggande större delen av livet? Var de känsliga för ljud/ljus? Var de någonting med hjärnan? Hade de någon hygglig vakentid varje dag? Hade de värk i leder? Ömma muskler? Kunde de lämna huset? Kunde de resa sig upp själva och röra sig? Var motoriken bra eller dålig? Hade de någon fritid utöver hemundervisningen? Om mammans cancer kom tillbaka och blev obotlig, drabbade den skelettet? Fick hon reda på att hon hade två veckor eller mindre kvar i livet? Var pappan frisk eller sjuk? Kom deras anhöriga och stöttade dem med lite hushållsarbete någon gång då och då? Hur hjälpte pappan mamman att dö? Hur levde barnen innan? Hade de kompisar?

Det här är ett unikt fall som satt spår i typ hela landet och så länge det inte finns några svar att få så kommer alla spekulationer (ibland osmakliga) att fortgå. Är det så de vill få dem att framstå, så får vi acceptera det. Kanske hade vi förstått mera om vi hade vetat mer, men icke.

Förmodligen blir allt obesvarat och vi får vara som frågetecken.

Tills dess vet jag vad jag tycker. Min karl delas samma åsikt. I våra ögon är föräldrarna fortfarande en mördare och en mörderska. Tills andra nyheter dyker upp.

Det är upp till andra att ändra den åsikten. Annars får offren leva med den stämpeln, även i graven. Jag förmodar att de inte hamnade i himmelen.

Sågs familjen utomhus? De måste ju också ha handlat ibland? Matkasse till dörren? Levde de ett normalt liv i Göteborg? Hade/har de depression i släkten?

Kan undra varför pappan lämnade in taktpinnen istället för att gå vidare i sin karriär och bli mer känd. Fast å andra sidan blev han ju en snackis på nätet nu med, sorgligt nog.
Citera
2018-01-22, 12:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Som jag skrev i mitt inlägg är det en rad olika faktorer att ta hänsyn till, och att Lomma är "välmående" rent ekonomiskt, och har mer resurser, betyder inte att det är kvalitet i arbetet med socialtjänsten/ skola osv. Saknas erfarenhet så gör det, och finns inga resurser som i ex Södertälje går det inte att tilldela resurser i form av behandling i samma utsträckning till folket, de med störst behov prioriteras. Därför tror jag helt säkert att ME inte skulle utgöra skäl för hemundervisning, då det inte ens finns lärare så att det räcker i skolorna, samt att det snarare skulle leda till ökade besvär i form av isolering. Kostnaden måste stå i proportion mot nyttan, och enligt min erfarenhet så är man mer noga med detta då resurserna är knappa.

Men detta är som sagt en del i den komplexitet du nämner. Men jag kanske inte skrev tillräckligt tydligt och utförligt för din smak. Sen skrev jag även att EN annan del i bilden faktiskt är hur omgivningen ser ut, detta påverkar givetvis även professionella.

Jag tycker INTE att skolan har gjort vad de kunnat. Vart är kontakten med Barnpsykiatrin? En skolpsykolog i Bjärred kan man knappast räkna som tillförlitlig kompetens i en familj med 3 medlemmar som är hemma pga kronisk trötthet. De borde genast ha tagit kontakt med ex BUP för att utesluta att deras symtom berodde på annat, enligt mig. Men det är lätt att vara efterklok, ingen är felfri, men det är ändå enligt min personliga åsikt väldigt märkligt. Läkaren kunde ex. skickat remiss... för det kan ju te sig naturligt att barnpsykiatrin har mer kompetens inom området än en allmänläkare. Men som sagt: då fakta ej finns är detta spekulationer!

Jag tyckte inte du skrev "tunt".

Min enkla bild är som din, det kan enklast hända i (välmående) Lomma/Bjärred, men det är inte särskilt svårt att inse att rektor, skolpsykolog och (möjligen) socialtjänsten inte kommer att sätta hårt emot förslag från välartade, troligen verbala och administrativt underkunniga föräldrar som på rätt sätt ber om visserligen kostsam, men genomförbar, hjälp med trovärdiga argument.

Självklart skall berörda instanser analysera det som hänt, och så får det sättas upp som datapunkter i sociala/medicinska mönster som man måste ha uppsikt på.
Citera
2018-01-22, 12:46
Medlem
Vill tillägga att kommunen bredvid den jag växte upp i, skickade länge personer med missbrukarproblematik till Narconon, som ägs av Scientologerna. Så tror tyvärr de nästlar in sig mer än de borde i flertalet kommuner, framförallt i Skåne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in