2018-01-22, 09:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Man ska väl inte använda dessa mord som ett slagträ i debatten om ME? För det första oklart om barnen ens hade ME, men sedan ska man väl inte framställa det som om folk med ME har det så tufft att mord kan begås, tycker det är rejält osmakligt av vissa inom ME-rörelsen att hänvisa till dessa mord för att finansiera forskning om ME. Ska man hänvisa till något relaterat till Bjärred, så är det väl ändå forskning om utvidgat självmord och psykisk ohälsa?

Jag har inte skrivit ME. Självklart skall det inte användas som slagträ. Tanken med min text var inte att på något sätt förringa eller dra fördel av händelsen utan endast mina tankar i ren välmening till alla som lider av sjukdomar som inte kan diagnosticeras och av många betraktas som rent psykiska. Du får gärna tycka vad du vill men något gick jävligt fel och det skall vara ett wake-up call för alla
Citera
2018-01-22, 09:39
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
"Hemundervisning är när föräldrarna ansvarar för sina barns undervisning snarare än att barnen går i skolan." (Citat från din länk)

Vi skiljer alltså på när föräldrarna själva undervisar sina barn (som, föga förvånande ses med kritisk blick) och när skolan undervisar, i det här fallet genom att undervisningen förlagts till en annan plats än skolbyggnaden (som i detta fall råkar vara hemmet).

Du har rätt, det är inte så strikt när skolan undervisar eleven i hemmet som jag trodde, jag ber om ursäkt för mitt missförstånd...
Citera
2018-01-22, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Obduktionen kommer att visa hur de fyra dött och troligen i vilken ordning. Men har mamma och pappa mördat sina döttrar gemensamt, och sedan har pappa mördat mamma, och till sist sig själv, så är det inte (i detta märkliga sammanhang) inte någon osannolik teori. Den rimmar väl med kriminalstatistik (som inte är "sanningen" men en bra startpunkt i de flesta fall).

Frågan är huvudsakligen omfattningen av mördandet och i vilken omfattning barnamorden skett "gemensamt och i samförstånd".

Det görs stora insatser från polisen för att få fram en tydlig bild över vad som skett. Nedanstående citat tyder på att det har varit gemensamt och i samförstånd.

Citat:
Det har också gjorts omfattande tekniska underökningar i huset som kommer att vara avspärrat så länge det behövs för att slutföra förundersökningen.

Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.
Citera
2018-01-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Alla våra teorier, sida efter sida... Vår reptilhjärna hugger på ett lockbete som vi skall svälja och vi gör det gladeligen. Sida efter sida analyserar vi hemska sjukdomar. Svaret är nej, ingen tar livet av sina barn på grund av en diagnos vad den än må vara. Att två människor dessutom skulle komma fram till att göra det är otänkbart. Oavsett, det också helt osannolika, att två flickor under pupertetsåldern har fått ME existerar inte heller. Läs på! Vid två olika tidpunkter dessutom är otänkbart. All information om flickornas ME är vad någon hört av någon som känner någon. Det sägs att... Att de åkt till Tyskland t.ex för ljusterapi åt barnen låter ju förfängt. Svensk barnsjukvård tillhör de bästa i världen. Oavsett vilken diagnos flickorna skulle fått så dödar ingen sina barn. Spekulera vidare men lämna "flickornas sjukdom" därhän. Jag tror aldrig vi får veta mera om den.
Sluta prata sjukdomar. Fokusera på ett troligare motiv. Varför dödar någon hela sin familj? Vad som står i avskedsbrevet är skapat för att ge en martyrstämpel över dådet. Någon form av ursäkt. Tyvärr blir det tvärtom. Ingen kommer försvara mord med den beskrivning som givits. Jag kan aldrig heller bli övertygad om brevets äkthet oavsett vad som påstås. Min skepticism kommer att delas av många i framtiden. Nej, jag tror inte att polisen kommer dementera något och inte heller ge mera svar. Jag är och förblir skeptisk.

Håller i stora delar med. Folk får gärna upplysa om ME, men att göra det i relation till Bjärred är osmakligt. Forskningsanslag till ME må vara bra, men leder inte till färre utvidgade självmord. Majoriteten som begår utvidgade självmord är män med finansiella problem, inte män med barn som drabbats av trötthetssyndrom.
Citera
2018-01-22, 09:49
Medlem
spinozas avatar
Citat:
Håller i stora delar med. Folk får gärna upplysa om ME, men att göra det i relation till Bjärred är osmakligt. Forskningsanslag till ME må vara bra, men leder inte till färre utvidgade självmord. Majoriteten som begår utvidgade självmord är män med finansiella problem, inte män med barn som drabbats av trötthetssyndrom.

Jag håller med. Osmakligt och inte heller rätt. Oavsett barnens diagnos kan sjukdomen inte ensam förklara vad som hände. Med facit i hand var detta en gravt dysfunktionell familj vilket inte riktigt talar för de ME-sjukas sak om man säger så.
Citera
2018-01-22, 09:49
Medlem
Citat:
Alla våra teorier, sida efter sida... Vår reptilhjärna hugger på ett lockbete som vi skall svälja och vi gör det gladeligen. Sida efter sida analyserar vi hemska sjukdomar. Svaret är nej, ingen tar livet av sina barn på grund av en diagnos vad den än må vara. Att två människor dessutom skulle komma fram till att göra det är otänkbart. Oavsett, det också helt osannolika, att två flickor under pupertetsåldern har fått ME existerar inte heller. Läs på! Vid två olika tidpunkter dessutom är otänkbart. All information om flickornas ME är vad någon hört av någon som känner någon. Det sägs att... Att de åkt till Tyskland t.ex för ljusterapi åt barnen låter ju förfängt. Svensk barnsjukvård tillhör de bästa i världen. Oavsett vilken diagnos flickorna skulle fått så dödar ingen sina barn. Spekulera vidare men lämna "flickornas sjukdom" därhän. Jag tror aldrig vi får veta mera om den.
Sluta prata sjukdomar. Fokusera på ett troligare motiv. Varför dödar någon hela sin familj? Vad som står i avskedsbrevet är skapat för att ge en martyrstämpel över dådet. Någon form av ursäkt. Tyvärr blir det tvärtom. Ingen kommer försvara mord med den beskrivning som givits. Jag kan aldrig heller bli övertygad om brevets äkthet oavsett vad som påstås. Min skepticism kommer att delas av många i framtiden. Nej, jag tror inte att polisen kommer dementera något och inte heller ge mera svar. Jag är och förblir skeptisk.

Mycket bra skrivet och du har helt rätt i det att ingen tar ihjäl sina barn oavsett vad de lider av och särskilt inte när de blivit så stora något är mycket mycket skumt i denna obehagliga händelse.....även om nu herr och fru loser skulle må dåligt och vara deprimerade inte fan tar man ihjäl barnen sina.......NO MATHER WHAT
Citera
2018-01-22, 09:50
Medlem
Citat:
Ovanligt mord detta. De säger klart och tydligt i brevet att deras (föräldrarnas) livskvalitet och framtid försämrades pga barnens sjukdomstillstånd. Alltså inte barnens livskvalitet, utan föräldrarnas. Rart par.
Citera
2018-01-22, 09:54
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Skapligt många visningar denna händelse fick.

Har någon bekant till familjen givit sin bild här av händelsen?
Citera
2018-01-22, 09:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om nu föräldrarna höll på med alternativa behandlingsmetoder, hade upprepade möten med skolan, förespråkade hemundervisning etc etc i den omfattning som verkar ha skett så kan ju den typen av inställning få det friskaste barn att känna sig sjukt.

Tänker då främst på den yngsta dottern.

Kanske var det så, att en eller båda föräldrarnas inställning till föräldraskap och uppfostran var litet udda och inte alls fungerade i praktiken?
Citera
2018-01-22, 10:04
Medlem
Detta fall är helt ofattbart.

Men att det skulle vara sjukdom för flickorna som gjort att man väljer detta tror jag inte. De försöker få sin handling att se god ut men det gör det inte.

Får jag själv tänka fritt tror jag mamman i denna familjen mått dåligt under lång tid. Personer son mår dåligt är experter på att dölja sitt mående och tankar.
Dottern har mått dåligt och mamman "gör" sjukdomen. Barn som får höra att de är sjuka kan mycket lätt manipuleras till sjukdom. Mammans mående kan därför tas ut på dottern. Inte hon som mår dåligt utan dottern. Och då blir all fokus på dotterns hälsa. Pappa är fullkomligt förblindad av mamman och litar på allt. Eftersom mamman mår dåligt av "situatuonen" tar pappan på sig den drivande rollen utåt för att mamma ska fokusera hemma.
Yngsta dottern känner sig oviktig och bortglömd. Börjar även hon visa tecken på att må dåligt. Mamman bekräftar att även hon nu är sjuk. Pappan blir förtvivlad.
Hemma har mamman en deprimerad och negativ inställning. Barnen känner av detta och blir även de deprimerade. Om de inte varit sjuka hade inte mamma behövt må dåligt. Allt är deras fel.
Pappan får dagligen höra när han kommer hem om hur dåligt barnen mått. Hur mörkt allt är. Hur ledsen mamman är
Tillslut har båda barnen blivit helt sjuka av mammans på tryck och pappan har även han blivit djupt deprimerad av att hans familj går under. Mamman som inte fått hjälp blir mer och mer deprimerad och är nu på gränden för att livet inte är värt mer. Då pappan förstår att barnen har ingen framtid och mamman har inget att leva för om hennes barn inte får leva inser att han kommer förlora alla sina tre tjejer. Mamman pratar om att inget är värt mer. De borde dö alla och det vore det mest skonsamma. Pappan blir nerdragen och börjar nu känns detsamma.
De väljer att avsluta allas liv med mammans påtryckning

Eller så är det bara så att det visar sig att föräldrarna hade en mörk hemlighet som de misstänkte att de inte kunde hålla gömd mer. Och för att slippa skammen tänker de ta livet av sig. Hellre döden än skammen. Men ska de dö tar de barnen med sig för att vara tillsammans och undvika att barnen får gå igenom sorg och skam

För ingen förälder oavsett barns sjukdom väljer att mörda båda barnen och sig själva. Detta är inget barmhärtighet försvarbar tragedi. Det är mord av barn och självmord för att slippa konsekvenser.
Citera
2018-01-22, 10:11
Medlem
Citat:
Jag håller med här. Vad ligger bakom? Skuld? Egoism? Svartsjuka?
Citera
2018-01-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gummizone
Detta fall är helt ofattbart.

Men att det skulle vara sjukdom för flickorna som gjort att man väljer detta tror jag inte. De försöker få sin handling att se god ut men det gör det inte.

Du tror alltså inte att flickorna var sjuka? Har du nåt som stödjer din teori. Hur fick dom hemundervisning och läkarintyg till två friska barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in