Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Visst är folkrätt sedvana, men OCKSÅ skrivna traktater, konventioner och precedensfall i internationella domstolar.
Jag gav ett exempel från den svenska brottsbalken för att redovisa hur straffrättsliga påföljder fungerar. Men jag kan ta det igen:
Brottsbalken 3 kap. 1 §
Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.
Lag (2014:274).
Här har du en definition av brottet med tillhörande rättslig påföljd. Sådan är
skriven lag. Överträdelse av sedvana,
oskriven lag, medför däremot inte rättsliga påföljder.
Citat:
Innebär dagens FN-sanktioner inga "faktiska påföljder"? Ett absurt påstående!
Du fabulerar ju i var och varannan mening. Jag skrev "rättsliga påföljder". Och om stormakterna väljer att sanktionera ett annat land sker detta utifrån politiska intressen, inte juridiska.
Citat:
Jag vet inte vad du menar med Putins självmål.
Då tar vi det igen. Det finlandiserade Ukraina försvann ur Putins grepp i och med Majdan. Så skedde för att Putin satsade allt på ett kort, Janukovitj, för att "säkra" landet mot en framtida färgrevolution. Putin förstod nämligen inte att Janukovitj förlorat sin legitimitet och innebar en belastning. Detta snedsteg, liksom oviljan att samarbeta med den nya regeringen, resulterade i en kollaps av intressesfären och tvingade fram en ockupation av Krim och krigföring i Donbass. Inte sedan 1600-talet har de geopolitiska utsikterna varit så svaga för Ryssland.
Citat:
... fascistkuppen i Kiev. Ryska trupper förhindrade ett blodbad av det slag fascisterna ställde till i Donbass.
Det här är mycket underhållande. "Fascistkuppen i Kiev" är ett så träffsäkert ryskt mem. Men att ryssarna "förhindrade ett blodbad" gav ett så gott skratt när jag först läste det att jag vek mig dubbel.
För övrigt hänvisar jag till DaEzz angående ditt inläggs objektiva innehåll.
Citat:
Ursprungligen postat av
DaEzz
Det är slående hur Ryssar och rysstroll som i övrigt uttrycker sig vettigt, har en tendens att helt plötsligt börjar vräka ur sig diverse vansinniga konspirationsteorier och på fullt allvar (får man anta) tror att deras lögner ska stärka deras grundteser.
Trollen glömmer bort det faktum att de inte kan kontrollera informationsflödet utanför Ryssland, så utan förvarning dyker det upp ett och annat "goddag yxskaft". För mycket copypasta från Pravda, helt enkelt.
Citat:
Ubåtsbasen har varit ett museum sedan 2003. Under de föregående 10 åren dvs mellan 1993 - 2003 stod den "superhemliga" basen öppen, obevakad och plundrades på allt av värde.
Det är så dråpligt att det är underhållande.
Det verkligt absurda i det hela är att jag, i egenskap av klassisk realist, har förståelse för Rysslands hänsyn för sin intressesfär. Men det räcker tydligen inte. Om jag är av åsikten att Putin sjabblade när greppet om Sevastopol och Donbass förlorades, områden som varit ryskkontrollerade sedan 1700-talet, så bryter det mot Pravdas narrativ och jag lumpas ihop med "fienden". Det är verkligen pajaskonster.